GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door jwt67 » 27 sep 2015, 20:07

Vandaag het aluminium maar eens een goede polijstbeurt gegeven. Ik had een tijdje terug al wat gepoetst maar dat was even snel. De carburateurdeksels had ik toen sowieso nog niet gedaan omdat de carburateurs nog gemonteerd waren en er nog blanke lak op de deksels zat.
Dus eerst maar de deksels te lijf gaan met afbijt.

Afbeelding

Zonder de beschadigde en vergeelde blanke lak zagen ze er al een stuk beter uit. Vervolgens met de polijstmachine de spulletjes lekker laten glimmen :D . De bovenkant van de carburateur deksels waren behoorlijk ingevreten. Om te voorkomen dat ik de letters op het deksel ga vervagen door het polijsten ben ik maar gestopt met de machine. Misschien nog maar eens verder met de hand of met een heel klein borsteltje.
Voorlopig dik tevreden met het resultaat.


Afbeelding
GL1000 K2

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door rudolphwolven » 27 sep 2015, 22:41

Heel erg mooi, het lijkt wel verchroomd.......gaat nog steeds goed zie ik zo.
mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door jwt67 » 29 sep 2015, 21:47

Wat kan je op een vrije middag beter doen dan klussen aan de GL1000....... Tijd om mijn onlangs aangeschafte straalcabine eens verder uit te proberen. Vorige week al met glasparels wat aluminium en koper gestraald. Nu met speedblast grit de roest en verf verwijderen van wat onderdelen.

Afbeelding
Ik moet nog wel uitproberen wat het beste werkt maar voorlopig de een na grootste spuitmond gemonteerd en een werkdruk van 4,5 bar aangehouden. Een hogere druk dan 4,5 bar met deze spuitmond kan mijn compressor niet aan. Voor mij is deze opbrengst ruim voldoende.
Na zo'n drie kwartier stralen is dit het resultaat.

Afbeelding
Omdat het vrij stoffig wordt in de cabine tijdens het stralen en de interne verlichting wat zwak is zie je niet heel goed wat nog wat aandacht nodig heeft. Binnenkort maar eens kijken of er een sterkere lamp gemonteerd kan worden. Tot die tijd de onderdelen maar regelmatig even bekijken buiten de cabine. Uiteindelijk alle verf en roest eraf gestraald. Direct maar een laagje primer gespoten om te voorkomen dat de roest toeslaat voordat de definitieve primer/ filler en lak erop komt.

Afbeelding
GL1000 K2

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door rudolphwolven » 29 sep 2015, 22:30

Wat een rijkdom, zo zelf kunnen stralen........hartstikke fijn om zo iets te hebben........zo kan je werkelijk super restaureren.......geweldig hoor!
Veel succes met de hierop volgende werkzaamheden!
mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door jwt67 » 30 sep 2015, 16:41

Ja Ruud een eigen straalcabine is zeker een rijkdom voor het klussen. Maar ook fijn voor mijn handen want die hebben heel wat op de sodemieter gehad met het kaalmaken van de onderdelen van mijn auto. Ik vind het vooral erg leuk om het allemaal zelf te doen. Wordt vervolgt.

Groet,
J-W
GL1000 K2

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door jwt67 » 04 okt 2015, 20:34

Dit weekend niet veel gedaan aan de K2 want met het mooie weer is het ook erg leuk om lekker te toeren met mijn andere oldtimer (auto). Toch nog een klein, maar zeker belangrijk, klusje afgerond. Het repareren van een verrot deel van het subframe. Ik wil natuurlijk mijn net gespoten motorblok niet verliezen tijdens het toeren....... :D

Afbeelding

Dus met de flex het slechte gedeelte eruit geslepen. Een plaatje van 2mm dik op maat gemaakt en na wat hechten rondom afgelast.

Afbeelding
Afbeelding
Mijn "briljante" laswerk glad geslepen

Afbeelding
Het hele subframe maar gestraald want er zat zeker aan alle lassen behoorlijk wat roest. Primer erop en als de tijd rijp is samen met andere onderdelen in de zwarte lak spuiten.
GL1000 K2

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6763
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door De Motormuis » 04 okt 2015, 22:55

En dan zie je niets meer van de reparatie.
En dan is het weer als nieuw.
Goed bezig.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door rudolphwolven » 05 okt 2015, 00:52

Prima gedaan; mooi opgelost.........is onzichtbaar....puikie!
Wellicht verstandig om de binnenkant van frame + subframe nog te coaten met kruipende "Tectyl ML" o.i.d. ?

Afbeelding

Mijn K1 frame vorig jaar..........Het laatste dat ik enkele dagen geleden nog heb gedaan is het volspuiten met Valvoline-tectyl ML (dun/amberkleurig) van alle (open) buizen/verbindingen etc. van frame en subframe, steunen enz. (overal) met zelfgemaakt 360 gr. "sproeikopje" (gewoon het 1-2mm plastic spuitslangetje aan het eind deels dichtmaken en met een dikke naald 4 gaatjes rondom aanbrengen; je hebt dan 5 openingen. 1x vooruit en 4x rondom)..........allemachtig ik was van de 600 ml businhoud 500 ml kwijt en 100ml er weer uitgelopen......frame is dus 400 gram zwaarder geworden.......tjonge, jonge wat een zooi...het is nu enkele dagen aan het drogen (kleine gaatjes van de subframebuis worden belucht, anders droogt het niet.
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door jwt67 » 06 okt 2015, 21:55

Ja ik ben zeker van plan om het hele frame inwendig te behandelen. Waarschijnlijk met RX7 van Carprotech, dit heb ik ook voor mijn auto gebruikt en werkt prima. Ik heb het frame nog niet bekeken maar vraag mij wel af of er voldoende/ überhaupt openingen in het frame zijn om het spul erin te kunnen spuiten. Zeker ook omdat de motor op het blok na nog helemaal compleet is en ik het frame niet zoals jij even rechtop kan zetten. In het uiterste geval op een paar strategische plekken een gaatje boren en die later weer afdoppen. Het subframe heeft wel openingen vandaar ook dat ie doorgeroest was :( . De tip om van de spuitslang een 360 gr sproeikop te maken gaat zeker van pas komen.
Maar eh jouw motor 400 gram zwaarder geworden? Merk je zeker wel goed met de stoplicht sprintjes....... :wink:
GL1000 K2

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door jwt67 » 07 okt 2015, 21:12

Vandaag bijna de laatste hand gelegd aan de carburateurs. Tijdje terug heb ik ze uitwendig helemaal schoongemaakt en vervolgens was de binnenkant aan de beurt. Behalve het schoonmaken en doorblazen van de sproeiers en kanaaltjes natuurlijk alle o-ringen vervangen. Dit was zeker nodig want de sproeiers vielen spontaan uit het huis dus van een afdoende afdichting was zeker geen sprake meer van. Ook was het niet mogelijk om een vacuüm te trekken op de luchtkast via de benzine aansluiting. Nu is dat allemaal weer prima in orde en blijft het vacuüm voor lange tijd op dezelfde waarde staan. Overigens zou de oorzaak van het vacuüm lekken ook de bevestiging van 1 set carburateurs aan de luchtkast kunnen zijn. Van 1 set zaten de bevestigingsschroeven aan de luchtkast namelijk duidelijk minder vast dan van de andere set. De vlotters staan ook weer exact op de vereiste 21 mm. Alleen nog een roestig heveltje in de lak zetten en de carburateurs gaan het weer doen als een nieuwe.........hoop ik :)
Wel jammer dat ik ze nu niet kan proberen maar goed 'geduld is een schone zaak'


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
GL1000 K2

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door rudolphwolven » 07 okt 2015, 21:38

Alweer...petje af!........heel mooi werk geleverd......
Jan Willem.....ik kan zien dat je zorgvuldig, systematisch en nauwkeurig werkt......leuk hoor......dat wordt een mooie/goede K2.....succes verder!
mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

GL-1800
Berichten: 1491
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door GL-1800 » 11 okt 2015, 19:20

Idd, ook weer n mooi projekt en....als ik t lees word ik wel weer blij. T heeft wat tegengezeten maar dr komt weer wat schot in, zoveel zelfs dat ik nu ff niet weet wat we moeten. Prachtige ideeen opgedaan bij harrie, ook veel verstandige ideeen maar.......heb iets gezien waar ik persoonlijk heel tevreden mee zou zijn maar....niet aantrekkelijk gezien de delen die ik heb liggen....We zien!!

Framebuizen van binnen behandelen hoeft niet, blijven goed......hoe weet je dat? Heb n slecht frame doorgezaagd....nieuw van binnen!!!. Wel t subframe behandelen, ben je inmiddels wel achter!! :D . En vanzelf t gedeelte waar de middenbok aan bevestigd is en.......waar de franebuizen bij t balhoofd samenkomen...ML...veeel ML.....Neem ook de driehoeken mee waar t blok in hangt....de onderste aan t frame.

Man, leuk! Ga zo door en erg veel plezier en suc6!
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door jwt67 » 11 okt 2015, 19:57

Het weekend weer nuttig besteed aan de K2. Vrijdagavond en de zaterdag gebruikt om nog wat onderdelen zoals de ventilatorkast, radiateur, beugeltjes e.d. schoon te maken, afbijten, stralen en als laatste in de primer zetten.
Ook heb ik het steenslagrooster voor de radiator onderhanden genomen. Dit rooster was, toen ik de motor kocht, zilverkleurig en ook al behoorlijk aan het afbladderen en op sommige plekken dacht ik ook al roest te zien. Dus om hem toch een beetje toonbaar te maken heb ik hem met een spuitbusje mooi zwart gespoten met het idee dat later maar eens goed te doen.
In de tussentijd heb ik bij andere gl1000’s gezien dat het randje om het rek mooi glimmend aluminium of chrome hoort te zijn. Dus de pot afbijt er maar eens bijgepakt en na het zwart kwam het zilver tevoorschijn en daarna de vermeende roestpuntjes wat goudverf bleek te zijn. Nu weet ik niet of dit rooster iets met een LTD te makken heeft gehad of dat een van de vorige eigenaren goud gewoon mooi vond, ik denk het laatste. In ieder geval heeft de goudverf door de jaren heen mijn chromen randje mooi beschermd.
Afbeelding
Afbeelding
Het randje afgeplakt met isolatietape en vervolgend de rest van het rooster gestraald.
Afbeelding
Vandaag weer mijn geïmproviseerde spuitcabine opgebouwd. Klinkt interessanter dan dat het is, gewoon een paar afdekzeilen ophangen bij mijn schuur, water over de vloer en een heater erbij om aan de 20 graden te komen.
Afbeelding
De verf (2k glimmend zwart, ral 9005) en de verfspuit gereed maken en de bijna 20 losse deeltjes zwart spuiten.
Afbeelding
Bijna alle onderdelen, met een ijzerdraadje, aan het plafond opgehangen.

Als ze aan de beurt waren pakte ik ze eraf en heb ik de delen gespoten terwijl ik ze met de andere hand via het ijzerdraadje kon draaien etc.
Voordeel is dat je relatief gezien overal makkelijk bij kan komen met de spuit maar het belangrijkste voor mij is dat je niet zoveel ruimte nodig hebt. Als je de onderdelen wil spuiten als ze nog hangen moet je behoorlijk wat tussenruimte hebben want anders verpest de spuitnevel het mooie werk van het ander onderdeel. Natuurlijk kan je ook gewoon maar een paar dingen spuiten in plaats van 20 stuks maar om elke keer alles op te bouwen en de verfspuit schoon te maken…… :wink:
Nadeel van het op deze manier spuiten is dat best vaak verf op de latex handschoen komt die vervolgens steeds beter aan de ijzerdraadjes blijft vastplakken met alle frustraties van dien……
Na het spuiten de heater even wat hoger gezet totdat de verf stof droog was. Vervolgens alles in mijn stenen schuurtje opgehangen en de heater vol open. De temperatuur loopt dan snel op naar zo’n 45 graden en een goed uur later is de verf al lekker aan het uitharden.
Ik heb in vluchtigheid 2 druipertjes gezien. Hier had ik al wel rekening mee gehouden omdat het, voor mij, niet meevalt om alle hoekje en gaatjes goed te raken zonder te veel verf op de ander plaatsen te spuiten. Ach deze druipertjes schuur/ polijst en poets ik wel weg
Morgen bij daglicht maar eens kijken wat het daadwerkelijk geworden is……. :)
GL1000 K2

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door jwt67 » 11 okt 2015, 20:06

GL-1000 schreef:Idd, ook weer n mooi projekt en....als ik t lees word ik wel weer blij. T heeft wat tegengezeten maar dr komt weer wat schot in, zoveel zelfs dat ik nu ff niet weet wat we moeten. Prachtige ideeen opgedaan bij harrie, ook veel verstandige ideeen maar.......heb iets gezien waar ik persoonlijk heel tevreden mee zou zijn maar....niet aantrekkelijk gezien de delen die ik heb liggen....We zien!!

Framebuizen van binnen behandelen hoeft niet, blijven goed......hoe weet je dat? Heb n slecht frame doorgezaagd....nieuw van binnen!!!. Wel t subframe behandelen, ben je inmiddels wel achter!! :D . En vanzelf t gedeelte waar de middenbok aan bevestigd is en.......waar de franebuizen bij t balhoofd samenkomen...ML...veeel ML.....Neem ook de driehoeken mee waar t blok in hangt....de onderste aan t frame.

Man, leuk! Ga zo door en erg veel plezier en suc6!
Thanks!


Leuk om te lezen dat je weer een beetje blij bent en wat betreft het nieuwe project 'komt tijd komt raad'!

Het frame ga ik zeker op de plaatsen die jij noemt "ml'n" en als het enigszins mogelijk is ook de rest van het frame, als je dan toch bezig bent.......
Zeker goed om te horen dat het frame nog als nieuw van binnen is maar omdat nu op zo'n rigoureuze wijze vast te stellen...... :lol:

Wie is Harrie trouwens?
GL1000 K2

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door rudolphwolven » 12 okt 2015, 02:22

Goed werk weer en............toch weer lekker opgeschoten.......proficiat!

Harry zit ook op dit forum en wel onder de naam "koldt"
"Koldt" betekent K0 (ja K0, geen K1) en LTD.......Harry heeft dus deze 2 brommers, maar ook nog eens een stuk of 8 (dacht ik) andere Gold Wings waaronder een prachtige blauwe GL1500.
Hij woont in Rotterdam, heeft al zeker 20-30 jaar de Goldwing als hobby.........heeft een eigen website en beschikt over een fijne werkplaats aan huis (voormalige garage) met het nodige instruktiemateriaal en GW onderdelen en heeft (ik weet vrij zeker als enigste in Nederland plus Duitsland) een complete set (groot wandbord vol) Goldwing Speciaal Honda Gereedschap (en een koffiezetapparaat.........echter als je bij hem bent dan vergeet je gewoon het aangeboden kopje koffie tijdig op te drinken.....je koffie word daar altijd koud omdat er zo veel over de GW te vertellen/discussieren valt).
Hij beschikt dicht bij huis ook nog eens over een aparte ruime autogarage onder een flatgebouw welke barstens vol staat met alle mogelijke GW onderdelen; je kijkt je ogen uit!
Harry is geen druktemaker, timmert eigenlijk nooit aan de weg, maar weet zo veel van GW's en heeft zo veel kennis en ervaring dat hij uiteindelijk zo'n beetje alle GW-problemen weet op te lossen.
Daarom bellen er dikwijls mensen (zelfs uit het buitenland) thuis bij hem aan om van zijn expertise gebruik te maken; niet in de laatste plaats omdat hij een heel ruim hart heeft en daarom bijna altijd iemand met GW-problemen probeert te helpen; soms bijna ten koste van hemzelf (vind ik).
Ikzelf noem hem de "Goldwing-guru" (of "goeroe")........als je ergens in Rotterdam aan een woongevel op ooghoogte een compleet glimmend 1/2 (half) GL1000 motorblok aan de buitenmuur ziet hangen dan weet je zeker dat je de GW-tempel van Harry hebt gevonden.
mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie