Jeroen,Goldiefan schreef:Interessante vraag Jan-Willem,
Wellicht ken je deze informatie al lang, maar op deze zondag waar ik me heb voorgenomen om lekker niets te doen heb ik meteen wat gezocht, mede omdat mijn ene GL1000 dit verschijnsel ook enigszins vertoont.
Er blijkt een demperplaat halverwege de koppeling te zitten die nog wel eens wat problemen kan geven:
http://www.wingovations.com/clutch-plat ... 4579471089" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
En Clymer, hoofdstuk 5, pagina 83 meldt: 'some early models were assembled with the laminated damper plate next to the clutch centre. This causes the clutch to grab. The laminated damper plate should be assembled in the middle of the stack on all models'
Ik hoop dat je wat aan hebt. Ik ga er niets aan doen, want die van mij doet het verder prima en ik probeer zoveel mogelijk gehoorzaam te zijn aan de uitspraak 'if it aint broke, don't fix it'
Groet,
Jeroen
Dank voor je reactie en dat op een dag dat waarop je hebt voorgenomen niets te doen...........
De demperplaat waar jij het over hebt kende ik eigenlijk niet. Wist wel dat ie er was maar nooit verdiept in de functie. Toch denk ik niet dat hij het geluid maakt, mogelijk wel veroorzaakt.
Het lijkt me namelijk de speling in de aandrijftrein (van krukas tot achterwiel) die met een clunk opgeheven wordt. Maar goed dit is wat ik denk en niet gebaseerd op feiten of kennis van het motorblok.
Misschien kan jij mij uitleggen waarom die demperplaat wel het geluid kan maken of veroorzaken?
Het vreemde, voor mij, is dat als ik optrek en de motor begint te rijden je zou zeggen dat de speling weg is. Maar als ik dan de koppeling verder laat opkomen hoor je vaak die clunk. Ik zeg vaak want als ik de koppeling iets langer vasthoud/ of langzamer laat opkomen hoor je de clunk niet. Het zelfde geld voor het schakelen naar de andere versnellingen. Als het gas er wat meer op gaat schakelt hij sowieso stiller en hoor ik de clunk ook bijna niet meer.
Vandaag de vrije slag van de koppeling nogmaals afgesteld op 3/4 (manual) slag terug lees ik net op de door jou genoemde site dat het 2/3 is. Weet niet of dit het verschil gaat maken maar ga het zeker nog een keer proberen. Daarnaast ook de carburateurs weer gesynchroniseerd omdat dit schijnbaar ook invloed op het schakelen/geluiden kan hebben, tja je moet toch wat he..........
Uiteraard even een proefritje gemaakt en het geluid lijkt echt minder te zijn maar misschien is de wens de vader van de gedachte........
Ook heb ik de bussen die de veren in de voorvork meer onderspanning zetten eruit gehaald. De bussen zijn (maar?) 2 cm maar de vork werd er spijkerhard van in het eerste gedeelte. Een putdeksel of een kuiltje werd keihard doorgegeven en het kwam de wegligging zeker niet ten goede. Nu is het een stuk beter, denk erover om er progressieve veren in te zetten. Wel blijft de voorkant een beetje hobbelen en met 1 hand aan het stuur een beetje slingeren rond de 60/80 km/h. In het stuur moeten nog wel die massieve stukken staal geplaatst worden, zal vast wat schelen.
Tot die tijd met 2 handen aan het stuur of gewoon boven de 80 blijven
Groeten,
Jan-Willem