GL1000 K2 weer goed en mooi maken


Technische vragen, tips, trucs, enz.

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Berichtdoor jwt67 » 29 Mei 2016, 20:57

Goldiefan schreef:Interessante vraag Jan-Willem,

Wellicht ken je deze informatie al lang, maar op deze zondag waar ik me heb voorgenomen om lekker niets te doen heb ik meteen wat gezocht, mede omdat mijn ene GL1000 dit verschijnsel ook enigszins vertoont.
Er blijkt een demperplaat halverwege de koppeling te zitten die nog wel eens wat problemen kan geven:

http://www.wingovations.com/clutch-plat ... 4579471089" onclick="window.open(this.href);return false;

En Clymer, hoofdstuk 5, pagina 83 meldt: 'some early models were assembled with the laminated damper plate next to the clutch centre. This causes the clutch to grab. The laminated damper plate should be assembled in the middle of the stack on all models'

Ik hoop dat je wat aan hebt. Ik ga er niets aan doen, want die van mij doet het verder prima en ik probeer zoveel mogelijk gehoorzaam te zijn aan de uitspraak 'if it aint broke, don't fix it'

Groet,

Jeroen


Jeroen,

Dank voor je reactie en dat op een dag dat waarop je hebt voorgenomen niets te doen........... :D
De demperplaat waar jij het over hebt kende ik eigenlijk niet. Wist wel dat ie er was maar nooit verdiept in de functie. Toch denk ik niet dat hij het geluid maakt, mogelijk wel veroorzaakt.
Het lijkt me namelijk de speling in de aandrijftrein (van krukas tot achterwiel) die met een clunk opgeheven wordt. Maar goed dit is wat ik denk en niet gebaseerd op feiten of kennis van het motorblok.
Misschien kan jij mij uitleggen waarom die demperplaat wel het geluid kan maken of veroorzaken?

Het vreemde, voor mij, is dat als ik optrek en de motor begint te rijden je zou zeggen dat de speling weg is. Maar als ik dan de koppeling verder laat opkomen hoor je vaak die clunk. Ik zeg vaak want als ik de koppeling iets langer vasthoud/ of langzamer laat opkomen hoor je de clunk niet. Het zelfde geld voor het schakelen naar de andere versnellingen. Als het gas er wat meer op gaat schakelt hij sowieso stiller en hoor ik de clunk ook bijna niet meer.

Vandaag de vrije slag van de koppeling nogmaals afgesteld op 3/4 (manual) slag terug lees ik net op de door jou genoemde site dat het 2/3 is. Weet niet of dit het verschil gaat maken maar ga het zeker nog een keer proberen. Daarnaast ook de carburateurs weer gesynchroniseerd omdat dit schijnbaar ook invloed op het schakelen/geluiden kan hebben, tja je moet toch wat he.......... :wink:
Uiteraard even een proefritje gemaakt en het geluid lijkt echt minder te zijn maar misschien is de wens de vader van de gedachte........

Ook heb ik de bussen die de veren in de voorvork meer onderspanning zetten eruit gehaald. De bussen zijn (maar?) 2 cm maar de vork werd er spijkerhard van in het eerste gedeelte. Een putdeksel of een kuiltje werd keihard doorgegeven en het kwam de wegligging zeker niet ten goede. Nu is het een stuk beter, denk erover om er progressieve veren in te zetten. Wel blijft de voorkant een beetje hobbelen en met 1 hand aan het stuur een beetje slingeren rond de 60/80 km/h. In het stuur moeten nog wel die massieve stukken staal geplaatst worden, zal vast wat schelen.
Tot die tijd met 2 handen aan het stuur of gewoon boven de 80 blijven :lol:

Groeten,
Jan-Willem
GL1000 K2
Gebruikers-avatar
jwt67
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 15 Jul 2015, 18:45
Woonplaats: Westervoort
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Berichtdoor Goldiefan » 30 Mei 2016, 18:28

Beste Jan-Willem,

Ik heb er natuurlijk ook maar de ballen verstand van maar neus in de leegte van wat God nooit had moeten scheppen - de zondag- min of meer doelloos wat in bronnen van auteurs waarvan je mag verwachten dat ze er wat van afweten :lol:. Hopende iets nuttigs te kunnen inbrengen. Maar mijn persoonlijke ervaring is 0.0 dus ik kan jou niets uitleggen over het hoe en waarom van wat voor problemen dan ook met demperplaten.
Wel met die afstelling van de koppeling, nogmaals: 'if it ain't broke, do not fix it'! Om redenen die wellicht voortvloeien uit mijn dwangmatige persoonlijkheidsstoornis moest ik van mijzelf die speling checken bij mijn 'nieuwe' GL1000. Schakelde altijd prima, kwam perfect in de vrij maar sindsdien is dat over. Toen heb ik die 3/4, dat is de speling die Honda aangeeft, in 2/3 veranderd, voor zover je zulke kleine verschillen überhaupt al kunt meten, het komt mij zo voor dat het 0-punt nogal variabel is afhankelijk van hoe 'strak' je het stelboutje aandraait voordat je hem terugdraait. Dus als hij prima schakelt, goed in de vrij komt en ontkoppelt zou ik er vooral niets aan doen.
En wat betreft die 'steering whobble': de al eerder geciteerde Clymer zegt dat het er bij hoort en je gewoon beide handen aan het stuur moet houden :roll: . Mijn persoonlijke ervaring is wel dat banden heel veel verschil uit kunnen maken, en verder voor de hand liggende oorzaken, zo is het best wel handig wanneer de bouten waarmee het blok vastzit aangedraaid zijn, de voorvork recht is (eigen ervaring) etc. ......

Nou succes maar weer met al die problemen die wij onszelf aandoen :D
Gebruikers-avatar
Goldiefan
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 10 Mei 2010, 19:55
Woonplaats: Groningen
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Berichtdoor jwt67 » 01 Okt 2016, 19:28

Tijdje terug progressieve veren voor de voorvork besteld en vandaag maar eens gemonteerd. In de vork zat ATF olie en dat heb ik zo gehouden dwz wel verse olie erin. Vorige olie verversing heb ik er per poot 175 cc ingedaan, nu met ingeveerde vork afgevuld tot 160 mm onder de rand (zonder veren) en dit is iets meer als 275 cc. Je krijgt er echt een andere vork van vooral de progressieve werking merk je echt goed. Nu duikt de voorvork veel minder in tijdens het remmen en dat rijd heerlijk, Echter daarvoor heb ik niet de veren gewisseld wel om het hobbelen te verminderen. Nu moet ik zeggen dat er duidelijk een verbetering is maar het hobbelen is niet weg. De volgende stap is een maatje dunnere (5w) echte vork olie erin en dan maar eens zien wat dat uithaalt. Dat is dan waarschijnlijk wel het laatste wat ik er probeer aan te doen............
GL1000 K2
Gebruikers-avatar
jwt67
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 15 Jul 2015, 18:45
Woonplaats: Westervoort
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Berichtdoor GL-1000 » 03 Okt 2016, 10:02

Hou ons op de hoogte!!!! :D
Om oud en wijs te worden :wink:, moet je jong en dom beginnen... :lol:
GL-1000
 
Berichten: 744
Geregistreerd: 14 Okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Berichtdoor jwt67 » 23 Dec 2016, 22:39

Enige tijd geleden de voorvork helemaal gedemonteerd om alles eens goed te bekijken. Wat ik niet verwacht had maar wel zo was waren flinke slijt plekken op de binnenpoten. Deze plekken zitten onderaan en aan de achterzijde van de poten. In de buitenpoten kan ik geen slijtplekken ontdekken...... Dat deze slijtage invloed heeft op het veergedrag staat voor mij als een paal boven water. Zeker nadat ik de voorvork weer had gemonteerd maar nu, bewust, met de slijtplekken naar voren het hobbelen alleen maar toe nam. Met de winterstop in het vooruit zicht alles maar even zo gelaten en nog lekker wat kilometers gemaakt.
Vandaag de binnenpoten weggebracht naar een bedrijf om ze opnieuw te laten hardverchromen. Gezien de vakantieperiode zal het zeker een maand duren voordat ik ze weer kan ophalen. Als ik nu naar buiten kijk is dat niet zo'n probleem........


Afbeelding
Flinke slijtage en dat na zo'n 60.000 km.......
GL1000 K2
Gebruikers-avatar
jwt67
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 15 Jul 2015, 18:45
Woonplaats: Westervoort
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Berichtdoor Goldiefan » 23 Dec 2016, 23:03

En hoe zat het met de officiele 'service limit' van 36.900 mm .......

Bij mij zag het er net zo uit, ik voelde 'droog' geen speling, gewoon gemonteerd en denk dat de voorvork niet minder beroerd is als nieuw in 1977 :lol: Wel beter dan de oude, die was namenlijk krom en volgens mij leverde Honda destijd wel rechte poten :roll: :roll:
Gebruikers-avatar
Goldiefan
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 10 Mei 2010, 19:55
Woonplaats: Groningen
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Berichtdoor jwt67 » 23 Dec 2016, 23:19

Goldiefan schreef:En hoe zat het met de officiele 'service limit' van 36.900 mm .......

Bij mij zag het er net zo uit, ik voelde 'droog' geen speling, gewoon gemonteerd en denk dat de voorvork niet minder beroerd is als nieuw in 1977 :lol: Wel beter dan de oude, die was namenlijk krom en volgens mij leverde Honda destijd wel rechte poten :roll: :roll:


Tja ik heb de poten niet meer gemeten, had ik best kunnen doen...... De beste man die mijn pootjes weer als nieuw gaat maken gaat er in ieder geval voor zorgen dat ie weer over de hele lengte aan de eisen voldoet :D .

Voor zover ik heb kunnen meten waren mijn poten wel recht en anders kan ie dat meteen corrigeren......hoop ik :?
Wat ook wel fijn is dat die lelijke steenslag putjes ook weer weg zijn. De vork lekte trouwens niet.
GL1000 K2
Gebruikers-avatar
jwt67
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 15 Jul 2015, 18:45
Woonplaats: Westervoort
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Berichtdoor GL-1000 » 24 Dec 2016, 13:01

Heeft onder geen steun, alleen in de buitenpoot n glijbus. Stom bedacht dus dat systeem.....kijk naar n 1100 vork, wel 2 bussen, boven en onder....
Om oud en wijs te worden :wink:, moet je jong en dom beginnen... :lol:
GL-1000
 
Berichten: 744
Geregistreerd: 14 Okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1000

Vorige

Terug naar GL1000

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast