GL1000 K2 weer goed en mooi maken
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Groningen
Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken
Machtig mooi, en een heel diepe buiging voor de geweldige gedrevenheid en deskundigheid waarmee je deze motor weer in onberispelijke showroomstaat terug brengt. Hetzelfde compliment geldt voor Ruud. De verslagen van jullie beiden volg ik, met velen, met uiterste belangstelling en zijn beslist de mooiste van het 'GL1000 hoekje' op dit forum.
Ik heb twee GL1000's, een geheel origineel (waaronder originele uitlaat met uiteraard wat 'patchwork') en de ander bijna (zie foto, stuur is denk ik niet origineel, maar ik zou niet anders willen want geeft een perfecte zithouding, en uitlaat evenmin, en voor de kritische kijker de remleidingen ook niet, en misschien nog wel wat ). 'Jij en Ruud hebben het allemaal tot in de puntjes in orde gemaakt, ik heb er voor gekozen om het allemaal niet als nieuw op te poetsen en vind de ongerestaureerde maar relatief perfecte conditie van mijn GL 1000's na bijna 40 jaar staat van dienst ook zijn charmes hebben. Geen poetswerk dus maar wel heb ik alles technisch perfect in orde gemaakt, omwille van de betrouwbaarheid want het lijkt mij onaangenaam om tijdens mijn vakanties naar mooie verre oorden door de techniek in de steek gelaten te worden, wat mij in het begin al eens is overkomen: hortend en stotend in onophoudelijke stortbuien door Merano, de keus was snel gemaakt, nieuwe Dyna bobines, er zat al een Dyna elektronische ontsteking op maar 40 jarige bougiekabels vragen om problemen en helaas kost dat bij een GL1000 wat centen, ik werd onverbiddelijk afgestraft op foute zuinigheid en luiheid, blind vervangen dat soort onderdelen, het is maar een voorbeeld en zo heb ik meer preventief onderhoud verricht. Ik heb ook enkele Ariels, en op een rit van de club verscheen enkele jaren geleden een Engelsman met afgebeelde motor, die scoorde hoog op het 'concours d' elegance' temidden van talloze meer dan 60-jarige 'showroommodellen', en terecht, bouwjaar 1939 en ziet er uit alsof er sindsdien niet significant iets is gebeurd, af en toe wat bijwerken met de kwast, en rijden maar, jaar na jaar, decennium na decennium, prachtig mooi
Ik heb twee GL1000's, een geheel origineel (waaronder originele uitlaat met uiteraard wat 'patchwork') en de ander bijna (zie foto, stuur is denk ik niet origineel, maar ik zou niet anders willen want geeft een perfecte zithouding, en uitlaat evenmin, en voor de kritische kijker de remleidingen ook niet, en misschien nog wel wat ). 'Jij en Ruud hebben het allemaal tot in de puntjes in orde gemaakt, ik heb er voor gekozen om het allemaal niet als nieuw op te poetsen en vind de ongerestaureerde maar relatief perfecte conditie van mijn GL 1000's na bijna 40 jaar staat van dienst ook zijn charmes hebben. Geen poetswerk dus maar wel heb ik alles technisch perfect in orde gemaakt, omwille van de betrouwbaarheid want het lijkt mij onaangenaam om tijdens mijn vakanties naar mooie verre oorden door de techniek in de steek gelaten te worden, wat mij in het begin al eens is overkomen: hortend en stotend in onophoudelijke stortbuien door Merano, de keus was snel gemaakt, nieuwe Dyna bobines, er zat al een Dyna elektronische ontsteking op maar 40 jarige bougiekabels vragen om problemen en helaas kost dat bij een GL1000 wat centen, ik werd onverbiddelijk afgestraft op foute zuinigheid en luiheid, blind vervangen dat soort onderdelen, het is maar een voorbeeld en zo heb ik meer preventief onderhoud verricht. Ik heb ook enkele Ariels, en op een rit van de club verscheen enkele jaren geleden een Engelsman met afgebeelde motor, die scoorde hoog op het 'concours d' elegance' temidden van talloze meer dan 60-jarige 'showroommodellen', en terecht, bouwjaar 1939 en ziet er uit alsof er sindsdien niet significant iets is gebeurd, af en toe wat bijwerken met de kwast, en rijden maar, jaar na jaar, decennium na decennium, prachtig mooi
- jwt67
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Westervoort
Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken
[quote="Goldiefan"]Machtig mooi, en een heel diepe buiging voor de geweldige gedrevenheid en deskundigheid waarmee je deze motor weer in onberispelijke showroomstaat terug brengt. Hetzelfde compliment geldt voor Ruud. De verslagen van jullie beiden volg ik, met velen, met uiterste belangstelling en zijn beslist de mooiste van het 'GL1000 hoekje' op dit forum.
Dank je wel voor de mooie woorden Jeroen! Maar eh moet toch wel wat nuanceren hoor zeker in het kader van verwachtingsmanagement . Mijn motor ziet er straks mooi uit, denk ik, maar hij is dan zeker niet in onberispelijke showroomstaat. Zeker op het gebied van originaliteit is het geen toppertje. Desalniettemin ben ik er nu al trots op en heb er heel veel zin in om er over een paar maanden mee te gaan rijden. Want rijden is zeker zo leuk als knutselen. Leuk dat je ook mijn verrichtingen volgt op het forum, doe ik het in elk geval niet voor niets
Groet,
Jan-Willem
Dank je wel voor de mooie woorden Jeroen! Maar eh moet toch wel wat nuanceren hoor zeker in het kader van verwachtingsmanagement . Mijn motor ziet er straks mooi uit, denk ik, maar hij is dan zeker niet in onberispelijke showroomstaat. Zeker op het gebied van originaliteit is het geen toppertje. Desalniettemin ben ik er nu al trots op en heb er heel veel zin in om er over een paar maanden mee te gaan rijden. Want rijden is zeker zo leuk als knutselen. Leuk dat je ook mijn verrichtingen volgt op het forum, doe ik het in elk geval niet voor niets
Groet,
Jan-Willem
GL1000 K2
- jwt67
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Westervoort
Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken
Vanmorgen met de velgen naar Anox in Scherpenzeel gegaan. Daar besproken wat de mogelijkheden zijn. Sowieso is het geen kwestie van even opnieuw anodiseren en de velgen zijn weer als nieuw...... De reden hiervoor zijn de oxidatie plekjes die zeker weer zichtbaar zijn na het anodiseren. Ook als je de velgen in een kleur zou laten anodiseren blijft het zichtbaar. Hij refereerde ook aan iemand met ook van die oude velgen die ze goudkleurig (ltd?) wilde anodiseren. Deze heer was toch enigszins teleurgesteld in de nog zichtbare plekjes.
Ik laat ze nu de-anodiseren (75,-) en kijk dan wel hoe ze er uit zien, over een week weet ik meer. Opties zijn, denk ik, schuren/polijsten met polijstpapier of scotch-brite en dan de matglans velgen laten anodiseren, glasparelen en dan anodiseren of voor de ekster optie gaan . Dus schuren/ polijsten en dan hoogglans polijsten met de machine. Nou vind ik hoogglans aluminium altijd wel erg mooi maar voel toch meer voor de anodiseer opties.
Maar er is nog meer werk aan de winkel dus vanmiddag de laatste beugels gestraald, hopelijk is het weer niet te bruut en kan ik ze dit weekend ook nog spuiten.
Voorlopig hoef ik niets meer te stralen denk ik dus het, al best wel vuile, straalgrit gewisseld voor de glasparels
En meteen aan de slag met de naven. Ik had de buitenzijde van een naaf al een beetje gepolijst maar dat schoot niet op. Ook op de naaf zit een coating/ laklaag, waarschijnlijk niet geanodiseerd denk ik want dan kan schijnbaar niet op gegoten aluminium. Al met al ben ik dik tevreden over het resultaat, het is weer mooi alu kleurig. Nu afwachten hoe lang het zo blijft. In ieder geval ingespoten met wd40 en door het parelen zou het aluminium dichtslaan en daardoor redelijk lang mooi blijven. Ben benieuwd........
Verschil is wel zichtbaar.
Het eindresultaat van een uurtje parelen van beide naven
Ik laat ze nu de-anodiseren (75,-) en kijk dan wel hoe ze er uit zien, over een week weet ik meer. Opties zijn, denk ik, schuren/polijsten met polijstpapier of scotch-brite en dan de matglans velgen laten anodiseren, glasparelen en dan anodiseren of voor de ekster optie gaan . Dus schuren/ polijsten en dan hoogglans polijsten met de machine. Nou vind ik hoogglans aluminium altijd wel erg mooi maar voel toch meer voor de anodiseer opties.
Maar er is nog meer werk aan de winkel dus vanmiddag de laatste beugels gestraald, hopelijk is het weer niet te bruut en kan ik ze dit weekend ook nog spuiten.
Voorlopig hoef ik niets meer te stralen denk ik dus het, al best wel vuile, straalgrit gewisseld voor de glasparels
En meteen aan de slag met de naven. Ik had de buitenzijde van een naaf al een beetje gepolijst maar dat schoot niet op. Ook op de naaf zit een coating/ laklaag, waarschijnlijk niet geanodiseerd denk ik want dan kan schijnbaar niet op gegoten aluminium. Al met al ben ik dik tevreden over het resultaat, het is weer mooi alu kleurig. Nu afwachten hoe lang het zo blijft. In ieder geval ingespoten met wd40 en door het parelen zou het aluminium dichtslaan en daardoor redelijk lang mooi blijven. Ben benieuwd........
Verschil is wel zichtbaar.
Het eindresultaat van een uurtje parelen van beide naven
GL1000 K2
- rudolphwolven
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11
Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken
@ Goldiefan,
Bedankt voor compliment....!
.......ik had het echter vrij "gemakkelijk" met een motor die slechts 17.000 km op de teller had......jwt67 echter verdient veel meer lof...zijn motor was in een veel slechtere uitgangsstaat....dat maakt bij een revisie/restauratie alles nog veel gecompliceerder.
@ jwt67
Betreft anodiseren.....mij was al iets dergelijks bekend, echter ik wist niet dat het bij jouw velgen niet meer mooi kan worden.
V.w.b. de naven.......ik heb mijn beide naven tussen de opstaande spaakranden en deels aan de zijden laten stralen bij een bedrijfje bij mij in de buurt (kostte haast niets)
Daarna heb ik de gestraalde oppervlakken gereinigd met veel remmenreiniger (laat NIETS achter) en voorzien van een 2 komponenten blanke lak.
Ik had voor beide naven plastic afdekschildjes gemaakt voor het stralen en het 2k spuiten....ik heb ze bewaard; je kan ze van mij lenen als je wilt.
Geprepareerd voor het stralen....de ene zijde...........
Idem...andere zijde.........
Na het stralen..........
Het spaken........(vreselijk werk......volkomen onderschat.......een test voor mijn doorzettingsvermoegn........veel koffie.........ik ben tussen de 16 en 24 uur bezig geweest............tja, nu weet ik het !............weet echter niet of ik het ooit weer doe).......
Achterwiel klaar.........met zilvercoating (spuiten).....en rvs spaken........
Andere zijde.......
Achterwiel gemonteerd.........
Sorry voor de enkele overbodige foto...ik ben een soort "Johnny de Selfkicker".. ....nou ja; kan ik weer rustig slapen...... ...
youtu.be/kvqACxkXoQw
Bedankt voor compliment....!
.......ik had het echter vrij "gemakkelijk" met een motor die slechts 17.000 km op de teller had......jwt67 echter verdient veel meer lof...zijn motor was in een veel slechtere uitgangsstaat....dat maakt bij een revisie/restauratie alles nog veel gecompliceerder.
@ jwt67
Betreft anodiseren.....mij was al iets dergelijks bekend, echter ik wist niet dat het bij jouw velgen niet meer mooi kan worden.
V.w.b. de naven.......ik heb mijn beide naven tussen de opstaande spaakranden en deels aan de zijden laten stralen bij een bedrijfje bij mij in de buurt (kostte haast niets)
Daarna heb ik de gestraalde oppervlakken gereinigd met veel remmenreiniger (laat NIETS achter) en voorzien van een 2 komponenten blanke lak.
Ik had voor beide naven plastic afdekschildjes gemaakt voor het stralen en het 2k spuiten....ik heb ze bewaard; je kan ze van mij lenen als je wilt.
Geprepareerd voor het stralen....de ene zijde...........
Idem...andere zijde.........
Na het stralen..........
Het spaken........(vreselijk werk......volkomen onderschat.......een test voor mijn doorzettingsvermoegn........veel koffie.........ik ben tussen de 16 en 24 uur bezig geweest............tja, nu weet ik het !............weet echter niet of ik het ooit weer doe).......
Achterwiel klaar.........met zilvercoating (spuiten).....en rvs spaken........
Andere zijde.......
Achterwiel gemonteerd.........
Sorry voor de enkele overbodige foto...ik ben een soort "Johnny de Selfkicker".. ....nou ja; kan ik weer rustig slapen...... ...
youtu.be/kvqACxkXoQw
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;
- jwt67
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Westervoort
Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken
Nou Ruud ik hoop toch niet dat jij net zo druk bent als die Johnny the Selfkicker.............
Zoals altijd ben je weer duidelijk en compleet geweest in je uitleg, top!
Voor wat de naven betreft ben ik toch een beetje huiverig voor blanke lak. Ik heb toch regelmatig gehoord dat de hechting van blanke lak direct op aluminium niet optimaal is. Nu schijnt er ook transparante primer te zijn, moet ik me maar eens in gaan verdiepen. Ook raken de spaken de rand van de naaf (bij mij in ieder geval) dus daar gaat de lak er sowieso af. Ik zal alle opties nog eens rustig de revue laten passeren........
Oh en ik kan ook wel leven met de optie dat ik jou velgen neem en jij het truukje gewoon nog een keer doet
Zoals altijd ben je weer duidelijk en compleet geweest in je uitleg, top!
Voor wat de naven betreft ben ik toch een beetje huiverig voor blanke lak. Ik heb toch regelmatig gehoord dat de hechting van blanke lak direct op aluminium niet optimaal is. Nu schijnt er ook transparante primer te zijn, moet ik me maar eens in gaan verdiepen. Ook raken de spaken de rand van de naaf (bij mij in ieder geval) dus daar gaat de lak er sowieso af. Ik zal alle opties nog eens rustig de revue laten passeren........
Oh en ik kan ook wel leven met de optie dat ik jou velgen neem en jij het truukje gewoon nog een keer doet
GL1000 K2
- jwt67
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Westervoort
Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken
Zo de velgen zijn terug van het de-anodiseren. Moet zeggen dat ze er knap beroerd uitzien dus werk aan de winkel......
GL1000 K2
- rudolphwolven
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11
Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken
Tjonge, wat een ellende............sterkte........
mvg, Ruud
mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;
- q45
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 17 dec 2011, 20:09
- Type Goldwing: GL1000
Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken
hopelijk moet je niet teveel materiaal wegnemen..... pffff
- jwt67
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Westervoort
Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken
Nou vanavond maar de stoute schoenen aangetrokken en met de slechtste velg (achter) begonnen. Als eerste, tegen beter weten in, met de polijstmachine aan de slag met als resultaat "ziet er niet uit". Vervolgens glasparelen en dat maakt het aluminium mooi blank maar de putjes blijven natuurlijk dus dat was ook niks. Blijft er niks anders over dan met het handje te gaan schuren dus korrel 1200 er tegenaan en natuurlijk geen resultaat want het is veel te fijn. Dus nog een keer met 800 daarna 400 en uiteindelijk met korrel 240 kwam er wel wat resultaat. Nadeel is dat het aluminium meteen het schuurpapier dicht laat slaan. Dus uiteindelijk met een roterende schuurborstel korrel 120 in de boormachine in 1 velg rand de putjes redelijk weg kunnen schuren. Het is zeker nog niet klaar maar na 2 uur schuren en polijsten zie je wel wat resultaat. Het binnenste gedeelte van de velg, dus rond de spaken, wordt nog een drama om dit enigszins toonbaar te krijgen. Wordt vervolgt........
Lijkt wel een maanlandschap als je inzoomt, en dan ben ik er al mee bezig geweest......
Lijkt wel een maanlandschap als je inzoomt, en dan ben ik er al mee bezig geweest......
GL1000 K2
- Robin
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 21 aug 2011, 17:51
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Goes, Zeeland
- Contacteer:
Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken
Pff...wat een megaklus zeg!! Succes!!
Winggroeten, Robin
GL1500 Aspencade 1989
"Gone with the Wing"
GL1500 Aspencade 1989
"Gone with the Wing"
- rudolphwolven
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11
Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken
Vreselijk om te zien.........
........en wat er nog allemaal (qua tijd en kosten) nog aan gedaan moet worden.
Zou je er evt. niet over kunnen denken om een andere/betere set 2e hands wielen ergens in Ned. of Dld. te kopen......?
Sterkte, Ruud
........en wat er nog allemaal (qua tijd en kosten) nog aan gedaan moet worden.
Zou je er evt. niet over kunnen denken om een andere/betere set 2e hands wielen ergens in Ned. of Dld. te kopen......?
Sterkte, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;
- jwt67
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Westervoort
Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken
Ja het is nogal een klusje Ruud. Wat betreft andere velgen ik heb al wel een beetje rond gekeken maar op internet nog niet veel bijzonders gezien. Met de coating er nog op had ik niet in de gaten dat het met name het achterwiel zo slecht was. Er zaten eigenlijk alleen veel zwarte oxidatie puntjes op waarvan ik dacht die wel "even" weg te poetsen. De wielen die ik nu gezien heb op internet hebben ook allemaal oxidatie en als je dat al op een lage resolutie foto ziet....... Ik ga mezelf eerst nog maar eens een dag kwaad maken op de velg en dan beslis ik of ik er mee doorga of echt op zoek naar iets moois
GL1000 K2
- q45
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 17 dec 2011, 20:09
- Type Goldwing: GL1000
Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken
Sorry dat ik het zeg en Ik wil je niet ontmoedigen maar die velgen ga je nooit mooi toonbaar krijgen ik zou er geen tijd meer insteken veel suc6 nog
http://www.ebay.de/itm/Honda-GL1000-Fel ... vfpNDoXqAQ" onclick="window.open(this.href);return false;
hierbij een link van een splinternieuwe velg
Grt
http://www.ebay.de/itm/Honda-GL1000-Fel ... vfpNDoXqAQ" onclick="window.open(this.href);return false;
hierbij een link van een splinternieuwe velg
Grt
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Waar de Wing ons brengt..
Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken
Tsja...laten slijpen wellicht maar....kan ook niet te diep....zonde man.
Iedereen weet alles maar... Niemand weet iets...
Groetjes Rob.
Groetjes Rob.
- jwt67
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Westervoort
Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken
q45 schreef:Sorry dat ik het zeg en Ik wil je niet ontmoedigen maar die velgen ga je nooit mooi toonbaar krijgen ik zou er geen tijd meer insteken veel suc6 nog
http://www.ebay.de/itm/Honda-GL1000-Fel ... vfpNDoXqAQ" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
hierbij een link van een splinternieuwe velg
Grt
Bedankt voor de motivatie trigger.....
Die velg van ebay komt, bij mij, niet naar boven op ebay.nl en dan wereldwijd zoeken...... Wel dus op ebay.de, weer wat geleerd
Maareh ik ga toch nog eerst wat poetsen en klooien voordat ik ik mijn zuur verdiende centjes aan een nieuwe velg spendeer en anders verveel ik me toch ook maar
GL1000 K2