Geen vonken...maar toch wel?!


Technische vragen, tips, trucs, enz.

Geen vonken...maar toch wel?!

Berichtdoor Sem » 25 Jul 2015, 22:01

Beste WIngers,

Mijn naam is Sem en heb sinds kort een GL1000 uit 1977. Heb er al een hoop aan gedaan en ben nu bij het laatste: de elektra. Heb er een Dyna S ontsteking op gezet en netjes de instructies gevolgd. Na er tevens een nieuwe accu ingezet te hebben was het starten en lopen!....1x, daarna was het klaar en krijg ik hem niet meer aan de praat. Ik zag dat ik vergeten was de condensator los te koppelen (wat dus niet nodig is met elektronische ontsteking) dus dacht dat het daar aan lag.

Condensator losgekoppeld en dacht dat daar het probleem wel mee opgelost zou zijn maar helaas. Ik heb helemaal geen vonken..op geen een van de bougies.

Ik heb vervolgens de rode 'contact' draad van de Dyna S ontsteking (welke gekoppeld is aan het draadje dat naar je knipperlicht relais gaat) direct op de plus van mn accu gezet en wat denk je...VONKEN! op alle 4 de bougies.....Ik snap er niks van!

Dus in het kort: als ik mn motor elektrisch probeer te starten gebeurt er niks, maar als ik de Dyna S direct op mn accu zet krijg ik wel vonken.

Wie kan mij helpen??

Bedankt! Groetjes,

Sem
Sem
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 12 Nov 2014, 23:16

Re: Geen vonken...maar toch wel?!

Berichtdoor GL-1000 » 26 Jul 2015, 07:10

De wit groene draad zou n geschakelde zijn. Deze heeft spanning op t "draadsplittertje" bij contact aan? Die plastic dingen zijn n crime!

Zoals t schema vermeld moet de rode op n geschakelde, via contact geregeld dus, voeding. De wit/groene zou dit dus moeten zijn. Eerst meten en dan zou ik t splittertje er tussenuit halen en krimpkous nemen en t spul netjes solderen en met krimpkous isoleren! Hij zal onderweg maar gaan stilvallen.....

Jammer....vind ik hoor... :? , dat er elektrieke ontsteking op komt....n set reservepunten in je zak en........je kunt altijd weer verder!!! :D
Om oud en wijs te worden :wink:, moet je jong en dom beginnen... :lol:
GL-1000
 
Berichten: 750
Geregistreerd: 14 Okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1000

Re: Geen vonken...maar toch wel?!

Berichtdoor Sem » 26 Jul 2015, 11:07

Bedankt voor je antwoord!

Ja dat blokje heb ik er dus al tussen uit gehaald en netjes middels zo'n krimpkousje (met soldeer in het midden...soort draadverbinder) aan elkaar verbonden. Dit mocht helaas niet baten! Echt vaag...
Sem
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 12 Nov 2014, 23:16

Re: Geen vonken...maar toch wel?!

Berichtdoor GL-1000 » 26 Jul 2015, 11:49

Dan dus geen spanning bij contact aan dus, wellicht te simpel als oplossing.........zekering?? Wellicht n onbedoelde sluiting gemaakt....te mooi om waar te zijn, weet ik.... :(
Om oud en wijs te worden :wink:, moet je jong en dom beginnen... :lol:
GL-1000
 
Berichten: 750
Geregistreerd: 14 Okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1000

Re: Geen vonken...maar toch wel?!

Berichtdoor Sem » 26 Jul 2015, 11:51

Te simpel ben ik bang....er was inderdaad een zekering geknald welke ik vervangen heb maar wederom...helaas :( Ik ben het spoor bijster! Ik kan me namelijk niet voorstellen dat m'n bobines kapot zijn oid, die gaan immers niet zomaar stuk..toch?
Sem
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 12 Nov 2014, 23:16

Re: Geen vonken...maar toch wel?!

Berichtdoor GL-1000 » 26 Jul 2015, 15:24

Wel spanning op de draad bij contact aan???
Om oud en wijs te worden :wink:, moet je jong en dom beginnen... :lol:
GL-1000
 
Berichten: 750
Geregistreerd: 14 Okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1000

Re: Geen vonken...maar toch wel?!

Berichtdoor Sem » 28 Jul 2015, 08:16

Gister even snel de spanning de draad gemeten waar m'n elektronische ontsteking 'voeding' van moet krijgen. Deze meet 10.6volt...dit moet volgens mij 12 volt zijn, aangezien ik dat bij mn accu meet. Ik voer deze week nog even wat meer metingen uit om het e.e.a. uit te sluiten (gister geen tijd voor).
Sem
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 12 Nov 2014, 23:16

Re: Geen vonken...maar toch wel?!

Berichtdoor Sem » 17 Aug 2015, 15:51

Even een update...ik heb het gevonden haha. Om je te schamen zo simpel: Het boutje dat de elektronische ontsteking op z'n plek houd, was los getrild, hierdoor was de hele unit een fractie naar voren gekomen, wat dus zorgde voor slecht contact! Even vastdraaien, starten en lopen!

Dat probleem is dus de wereld uit, nu kwam ik het volgende tegen:

Hij liep mooi stationair, totdat hij ineens verzoop (zonder choke). Ik voelde dat alle cilinderbuizen warm waren, behalve die van cilinder 4, die was namelijk steen, en steenkoud. Alsof hij in de vriezer had gelegen....Ik startte de motor weer en merkte op dat cilinder 4 langzaam aan warm werd, maar na een minuutje ofzo weer steenkoud begon te worden, alsof hij langzaam bevroor. Nu gok ik dat dit komt omdat er direct benzine doorloopt vanuit mn carbs, maar verder dan dat snap ik het niet...iemand suggesties?

Thanks!!
Sem
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 12 Nov 2014, 23:16

Re: Geen vonken...maar toch wel?!

Berichtdoor q45 » 12 Apr 2016, 19:42

hoi Sem,


ben je tevreden over de elektronische ontsteking? tov de vis platines? welk zijn je bevindeingen?

grts
Gebruikers-avatar
q45
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 21:09
Type Goldwing: GL1000

Re: Geen vonken...maar toch wel?!

Berichtdoor Goldiefan » 13 Apr 2016, 19:10

Je stelt dat een cylinder 'verzoop' zonder choke. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een GL1000 door chokewerking verzoop, dat is volgens mij uiterst onwaarschijnlijk, obv ervaring en met de kennis van hoe het precies werkt. Wel door bijvoorbeeld een vlotternaald die blijft hangen (vuil / slijtage, dat laatste zeldzaam denk ik), ik kan mij ook voorstellen dat een ernstig foutieve vlotterhoogte instelling zo iets zou kunnen veroorzaken. Maar in alle gevallen zou je naar mijn idee op de plek des onheils een 'natte' bougie moeten zien of benzine moeten ruiken .......

Groet,

Jeroen.
Goldiefan
 
Berichten: 335
Geregistreerd: 10 Mei 2010, 19:55
Woonplaats: Groningen
Type Goldwing: GL1000


Terug naar GL1000

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten