Koppakking lek??

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Federic

Koppakking lek??

Bericht door Federic » 01 jul 2007, 19:39

Goedeavond mede goldwingers,

Ik heb een gl 1000 K1 uit 1975 en sinds kort rijdt hij onregelmatig, storterd met rijden, knallen uit uitlaat, inhouden met rijden en komt veel rook uit de uitlaten.

Verder heb ik op gemerkt dat ik meer dan normaal olie verbruik en moet bijvoegen (over 1000 km z,n 2,5 liter verbruikt!) dus dat lijkt mij wat veel.

Tevens zag ik in de koelvloeistof een beetje olie inzitten.

Nu heb ik een aantal vragen;

1) Kan het kloppen dat mijn diagnose de koppakking(en) is (zijn)?
zoja kan ik die zelf vervangen en waar kan ik die bestellen??

2) Wat is het gemiddelde juiste oilieverbruik voor mijn motor??

Alvast bedankt voor jullie reacties

Groetjes,

Fred

Gebruikersavatar
pepewing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 316
Lid geworden op: 29 jan 2007, 15:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Hoboken/Belgie
Contacteer:

Bericht door pepewing » 02 jul 2007, 16:24

als hij in gezonde toestand verkeerd, verbruikt hij om zeggens geen olie
als uw koppakking lekt, zou hij ook in hoge temp moeten komen, dan ben je zeker...
Die zijn vrij prijzig die koppakkingen,(104 euro) + meteen klein o-ring ook vervangen.
Heb ooit via usa ene pakking set volledig kunnen kopen, voor 150 euro.. daar zitten dan bijna alle dichtingen voor een revisie :D
groetjes

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 02 jul 2007, 18:46

Er zijn meerdere oorzaken die het kunnen zijn , maar dat weet je pas als het blok uit elkaar ligt, het is te simpel om te zeggen dat je alleen een koppakkingset nodig zou hebben, de koppen kunnen krom zijn, er kunnen scheurtjes tussen de olie en waterkanalen zijn, er zijn wel diverse
mogelijkheden die in de papieren kunnen gaan lopen.
Een ding is zeker, je weet het pas als het blok los ligt.



Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
Whitesmoke
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 mar 2006, 22:23
Locatie: Vlijmen (NB)

Bericht door Whitesmoke » 16 jul 2007, 13:30

Zou ook mijn eerste reactie zijn. Heb je de bougies er al eens uitgedraaid en zijn die wat vettig (vaak de oorzaak van het onregelmatig lopen) ? Zijn het dikke witte rookpluimen die een beetje zoetig ruiken?

Zeker dat laatste is een duidelijke aanwijzing dat de koppakking lek is. De koppakking kun je bij iedere motorzaken kopen/bestellen. Het is ook vrij eenvoudig om deze zelf te vervangen. Let er wel goed op dat je de tandriemen er goed opzet (in juiste stand). Lees het amnual goed!.

Voor een ongeoefende sleutelaar is het een dagje werk.

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 16 jul 2007, 17:14

2,5 liter olie op 1000 km is veel te veel.
Met mijn 1500 kan ik zeker 5000 km rijden zonder olie bij te vullen.
Met mijn vorige motor idem dito.
Water lekkage via de cilinder resulteerd in witte pluimen uit de uitlaat, olie in donkere pluimen.
Olie in het koelsysteem, een lekkage tussen een olie kanaal en de koeling, en andersom of beide.



Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Eagle

Bericht door Eagle » 17 jul 2007, 05:22

Water lekkage via de cilinder resulteerd in witte pluimen uit de uitlaat


Mits je geen katalysator hebt, anders zie je totaal geen rook. Spreek helaas uit ervaring. :(

Groetjes Edi

1500se
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 mar 2006, 22:40
Locatie: Roden
Contacteer:

Bericht door 1500se » 17 jul 2007, 21:30

maar een GL1000 heeft toch geen kat.... daar hadden ze toen nog niet van gehoord. :shock:
Hartelijke groeten van Peter.
1500 SE 6 cylinder power (soms) met zijspan.
nu met een 2720, en dubbel Bi-xenon.

Plaats reactie