Dyna S niet in te stellen, antwoord van de fabrikant

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Dyna S niet in te stellen, antwoord van de fabrikant

Bericht door Goldiefan » 12 feb 2015, 20:02

Beste GL1000 vrienden,


Ik bezit twee GL1000’s, een rijd ik al enkele jaren op, de ander ben ik rijklaar aan het maken, deze moet zo betrouwbaar en onderhoudsvrij mogelijk zijn en daar hoort montage van een elektronische ontsteking bij, ik heb uitsluitend ervaring met Dyna.

Bij beide motoren bleek het volgende: na timing van cylinders 3-4 (linker module, zogenaamd niet instelbaar, maar NB, dit heeft pertinent niets met timing te maken) blijkt het niet mogelijk om cylinders 1-2 met de instelbare rechter module op tijd te krijgen, ze staan veel te vroeg (de ‘rotor’ draait tegen de klok in en de rechter module belet verdere ‘verlating’ doordat verdere draaiing tegen de klok in wordt belemmerd doordat de rechter module de linker raakt). Ik ben toen wat op internet gaan zoeken en het bleek dat ik absoluut niet de enige ben die tegen dit probleem aan ben gelopen en het het opgelost door wat van de rechter module af te vijlen. Zie http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 0&start=15" onclick="window.open(this.href);return false; voor degenen die dat ook hebben gedaan.
Naar mijn mening kan er maar een conclusie mogelijk zijn en dat is een constructiefout, de modules maken een hoek van meer dan 90 graden en zijn niet exact op 90 graden in te stellen. (of de magneetjes in de rotor staan niet exact 180 graden tegenover elkaar, uiteraard)

Ik heb dit aan de fabrikant voorgelegd en kreeg o.a.het volgende antwoord:

‘One important thing when working on the GL would be to check the timing belts
to be sure they are properly indexed and at the correct tension. A small
amount of excess movement will throw the timing off and make setting the
timing correctly difficult’

Lijkt me een mogelijk plausibele verklaring, echter, ik heb de distributieriemen vervangen door nieuwe, geen enkele twijfel aan de timing en ook niet aan de spanning: geheel volgens het boekje gedaan, en de spanning daarna getest met een elektronische unster, klopt allemaal perfect. Bovendien, moet je altijd instellen met de draairichting van de motor mee, zodat alle spelingen er uit gedraaid worden en deze geen probleem meer vormen, heb ik uiteraard ook gedaan.

Opmerkelijk: de fabrikant sluit een contructiefout zoals ik vermoed niet geheel uit en noemt zelfs de oplossing van bijvijlen:

‘However, there is also the rare possibility that when the power
module was assembled, the pickup in the unit shifted slightly during the
poting process. If you had to file the module side to get it closer to the
fixed module, this may be one reason why. In the future, while you can safely
file to side of the power module, it may be best to return the Dyna-S assembly
to us for examination and testing first’

Verder is de grondplaat heel moeilijk vast te zetten, links geen probleem, bout met ring vallen buiten de module, rechts niet, er is een minimaal ‘randje’ tussen de module en de buitenkant van de grondplaat. Dit heb ik ook aan Dynatek voorgelegd en kreeg een antwoord waar ik niets mee kan:

‘The Dyna-S power modules on this application do have a small groove at the
base that should allow for the very thin OEM washer to slide into them.
However, on occassion, a small amount of epoxy from the potting process may
enter these grooves and not allow the washers to engage the slots. This is
easily remedied with a small pick, flat blade screwdriver, etc.’

Ik moet dit nog checken, motor staat niet bij mijn huis maar kan mij niets voorstellen bij zo’n uistparing.

Verder heb ik Dynatek voorgelegd dat de uitgaande kabel zodanig op de grondplaat is gefixeerd dat deze niet naar buiten is te leiden zonder deze fixatie weg te halen. Geen antwoord.

Tenslotte: het viel mij op dat de speling tussen de pickup van de rechter module ruim is en heel krap bij de linker. Nog een argument om te twijfelen aan de mechanische constructie van dit Dynatek product. Heb ik ook voorgelegd, geen antwoord op deze vraag.

Ik zal proberen een foto te plaatsen van hoe het er uit ziet, maar zit daar altijd mee te klooien. Ben benieuwd of er mensen zijn met gelijke ervaringen!
Laatst gewijzigd door Goldiefan op 13 feb 2015, 20:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Dyna S niet in te stellen, antwoord van de fabrikant

Bericht door Goldiefan » 12 feb 2015, 20:12

Afbeelding

ahhh ..... gelukt, met dien verstande dat de foto 90 graden met de klok mee gedraaid dient te worden, hoewel, klikken op de foto en het is goed, kun je ook uitvergroten.

Duidelijk is te zien:

hoe de rechter module, aan de bovenkant, de linker module raakt, en niet verder tegen de klok in gedraaid kan worden voor noodzakelijke verdere vervroeging van cylinders 1-2 nadat middels de grondplaat cylinders 3-4 zijn ingesteld, situatie voor bijvijlen

minimale randje waar de rechter bout/ring de grondplaat fixeert. Tevens dat deze rand niet overal even breed is, bij een perfecte mechanische constructie zou de module perfect gecentreerd moeten zijn op de grondplaat.

de draad die naar de voeding en beide bobines gaat ligt los op de grondplaat, niet te fixeren.

mechanische (niet elektronische instelling) van de linker module met boutje aan de achterkant. Uitsluitend wijzigen indien de bevestigingsbout van de rechter module uit zijn slofgat loopt, het moge duidelijk zijn dat ik dat heb gedaan (deze foto ook voor wijziging), als de rechter module na bijvijlen verder tegen de klok ingedraaid kan worden loopt de onderste bout uit zijn slofgat
Laatst gewijzigd door Goldiefan op 15 feb 2015, 17:26, 3 keer totaal gewijzigd.

peter

Re: Dyna S niet in te stellen, antwoord van de fabrikant

Bericht door peter » 13 feb 2015, 06:02

Ik heb exact het zelfde probleem gehad. Ik heb hem terug gestuurd en de puntjes er weer ingezet. Vond het een misser van de bovenste plank.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Dyna S niet in te stellen, antwoord van de fabrikant

Bericht door Goldiefan » 15 feb 2015, 14:46

voor de geinteresseerden: ik heb dit probleem ook gedeeld op twee US fora en ben benieuwd naar ervaringen van amerikaanse GL1000 enthousiasten die ook een Dyna S hebben gemonteerd.

http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=55892" onclick="window.open(this.href);return false;

http://goldwingdocs.com/forum/viewtopic ... 16&t=25802" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet,

Jeroen
Laatst gewijzigd door Goldiefan op 15 feb 2015, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Dyna S niet in te stellen, antwoord van de fabrikant

Bericht door rudolphwolven » 15 feb 2015, 16:28

Heel begrijpelijk..........
Behalve jouw link is er op verschillende andere plaatsen/(USA)-forums kritiek over het Dyna systeem en ook nog eens over de levensduur/robuustheid daarvan.......
Zo is er iemand die zelfs uiteindelijk 3 sets heeft moeten kopen; de eerste twee gingen kapot.......hij koopt hierna geen Dyna meer.......
Er schijnt een ander merk te zijn dat beter is (en duurder).
mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Dyna S niet in te stellen, antwoord van de fabrikant

Bericht door Goldiefan » 15 feb 2015, 17:17

Bedankt Ruud voor jouw aandeel in de discussie. Ik heb geen lange duur test, maar mijn eerste GL1000 loopt, na de besproken mechanische aanpassingen, al enkele jaren prima op een Dyna S, ook met Dyna bobines en bougiekabels overigens, uitgebreide documentatie op dit forum. Ik blijf vasthouden aan mijn overtuiging dat het, euphemistisch gesteld, in ieder geval mechanisch-constructief vatbaar is voor verbetering, kwam op fora allemaal meningen tegen die zoals je wel vaker ziet weinig inhoudelijke onderbouwing hebben, daarom besloot ik direct met Dynatek in contact te treden. Het antwoord was m.i. teleurstellend, ze hebben mij niet kunnen overtuigen van het feit dat ik iets fout doe, dat is natuurlijk het eerste waar je aan denkt.

Groet,

Jeroen.

Oh ja ...... en een bekende GL1000 vriend van mij die zelf niet sleutelt meldde mij deze week dat zijn dealer een nieuwe Dyna S had gemonteerd, voor zover ik mij kan herinneren heeft dat ding het ook niet lang vol gehouden :-( , reden van falen is mij niet bekend.
Laatst gewijzigd door Goldiefan op 15 feb 2015, 18:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Dyna S niet in te stellen, antwoord van de fabrikant

Bericht door Goldiefan » 15 feb 2015, 17:40

en dan nog wat ....... dit probleem, de correspondentie met Dynatek, heb ik ook voorgelegd aan mijn leverancier, Japparts, voor zover ik kan beoordelen op basis van beperkte ervaringen, snel, adequaat en scherp geprijsd, volgens mij krijg je het nergens goedkoper. Uiterst tevreden, als er een probleempje is bij bestellingen krijg ik altijd onmiddelijk antwoord waar ik wat mee kan. Zoals gezegd, ik heb mijn correspondentie met Dynatek met hen gedeeld, niet als klacht, maar als informatie waar ze eventueel wat aan zouden kunnen hebben:

Goedenmiddag Jeroen,

Bedankt voor deze informatie, hier hebben wij ook wat aan, zeker.

Wat echter wel een punt is waar Dynotek ook naar verwijst is dat deze ontsteking enorm veel verkocht is, wij hebben er sinds het begin dat wij begonnen met Dyno D(2009) 52 stuks(GL1000) verkocht in NL en Europa, heb 2x een stukkende gehad waarvan de oorzaak disputable was, 2x verkeerde rotor maar geen enkele melding van niet passend?

Daarom is het goed dat wij het nu wel een keer horen, het is fijn dat de mensen het zelf dat oplossen via fora's etc maar voor een volgende klant zal het goede info zijn.

Overigens is het gross van onze klanten redelijke technisch dus waarschijnlijk daardoor weinig klachten.

Mvg

Henk Roukama

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Dyna S niet in te stellen, antwoord van de fabrikant

Bericht door Goldiefan » 16 feb 2015, 18:26

Nog een uiterst opmerkelijk en interessant iets dat ik tegen kwam op het internet:

http://www.salocal.com/goldwing/timing/timing-redo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze man concludeert dat de instelstrepen op de krukas niet juist zijn, niet het eerste waar je aan denkt, en ik heb dat dan ook, m.i. begrijpelijkerwijs, niet in mijn overwegingen meegenomen. Het lijkt mij nog steeds een onwaarschijnlijke, maar desalniettemin theoretische, mogelijkheid en het zwakke in zijn verhaal is dat hij niet heeft gecontroleerd of de T-streep op beide cylinders inderdaad niet overeenkomt met BDP wat je toch relatief eenvoudig zou moeten kunnen controleren via het bougiegat. bij gedemonteerde cylinderkoppen zeker .......

Volgende week steek ik een sate stok in het cylindergat, ga controleren of het door mij aldus vastgestelde BDP overeenkomt met de T-strepen op de krukas.

Plaats reactie