problemen met koelwater

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jucht
Berichten: 166
Lid geworden op: 29 nov 2009, 19:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Humbeek België

problemen met koelwater

Bericht door Jucht » 13 sep 2014, 19:09

Hallo,
Ik ben de trotse bezitter van een GL1000 (K1) bouwjaar 1976 . Deze stond 2 jaar stil, carburateurs gereinigd , kleppen geregeld , benzine leidingen vernieuwd , filters vervangen en olie. Ik heb hem draaiend gekregen maar draait eigenlijk niet mooi rond. Het koelwater vervangen maar na een korte rit van circa 30 km komt het koelwater in de radiator naar boven en komt het in het koelwater reservoir terecht zodat dit stijgt en het via de overloop wegloopten daardoor krijg ik te weinig koelvloeistof in de radiator. Als de motor terug koud word is het reservoir leeg en loopt dit terug naar de radiator, maar bij controle als de motor koud is moet ik terug koelvloeistof bijvullen bij de radiator. De motor loopt wel niet warm in tegendeel het duurt lang vind ik eer hij op motortemperatuur komt. Als iemand raad weet hoor ik dat graag.
Groeten Jucht

peter

Re: problemen met koelwater

Bericht door peter » 14 sep 2014, 10:10

Ik zit te denken aan een lekke koppakking, controleer je oliepeil eens. En anders de thermostaat die dicht blijft. Ik vrees het eerste want om je radiator leeg te maken heb je best wel een flinke hoeveelheid lucht nodig.
Dus eerst oliepeil controleren. Het kan zijn dat er koelvloeistof bij de olie komt.
Dan eventueel het koelsysteem checken op dichtheid. (Effe bij garage of dealer langs die kunnen hem op vacuum zetten)
Dan ook nog de thermostaat controleren/vernieuwen.

Gebruikersavatar
Jucht
Berichten: 166
Lid geworden op: 29 nov 2009, 19:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Humbeek België

Re: problemen met koelwater

Bericht door Jucht » 14 sep 2014, 12:01

Hallo Peter,
Het eerst wat ik gedaan heb als ik de motor in mijn bezit had koelvloeistof en olie vervangen. In de olie zat geen water bij, zelfs de koelvloeistof was niets mis mee. Ik had ook zitten denken aan de thermostaat maar volgens mij een thermostaat dat dicht blijft dan zou de motor moeten warm lopen.
Groeten Jucht

peter

Re: problemen met koelwater

Bericht door peter » 14 sep 2014, 12:39

Mee eens maar als je koelvloeistof kookt zal je gasvorming krijgen en die drukt je koelvloeistof eruit. Kan ook zijn dat je geen circulatie hebt door een kapotte koelwater pomp. Het blijft moeilijk om op afstand een diagnose te stellen.

Gebruikersavatar
Jucht
Berichten: 166
Lid geworden op: 29 nov 2009, 19:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Humbeek België

Re: problemen met koelwater

Bericht door Jucht » 14 sep 2014, 13:44

Het water kookt niet, het probleem met het slecht draaien van de motor is opgelost het waren de 2 aanzuigbuizen van de carburator cil-3 en cil-4 die barstjes vertoonden zodat hij valse lucht zoog, nu nog 2 nieuwe zoeken en dan is het opgelost betreft het slecht draaien van de motor.
groetjes Jucht

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: problemen met koelwater

Bericht door GL-1800 » 14 sep 2014, 22:58

Goed ontlucht??? Met n luchtbel kan ie plaatselijk te heet worden door de "bel"..En let, als eerder beschreven, op koelvloeistof in olie!! Te zien als sludge, n witte "drab"
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
Jucht
Berichten: 166
Lid geworden op: 29 nov 2009, 19:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Humbeek België

Re: problemen met koelwater

Bericht door Jucht » 15 sep 2014, 09:36

waar kan ik deze ontluchten

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: problemen met koelwater

Bericht door GL-1800 » 15 sep 2014, 11:34

Dit zou eigenlijk vanzelf moeten gaan mits....de thermostaat eruit is geweest en t ontluchtingsgaatje niet naar boven wijst. Ook willen sommigen t koelmiddel er met n "plons" ingieten zodat lucht er niet uit kan. Lijkt me ook logisch dat ie op de middenbok staat om beide kanten tegelijk te vullen zodat er aan 1 kant toch lucht blijft zitten. Radiateur dop wel goed? Als ie geen druk genereerd, rond n bar meen ik, kan t expansievat ook overlopen. En als je m stationair laat draaien zonder radiatordop....komt t dan, niet n hete motor vanzelf, omhoog?? Dan zou n koppakking idd t probleem kunnen zijn..Nou, wat ideeen, nu maar afwachten, suc6!
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: problemen met koelwater

Bericht door RonalT » 15 sep 2014, 16:30

Jucht schreef:waar kan ik deze ontluchten
Na het vervangen van mijn koelvloeistof zat ik met hetzelfde probleem.
Een van mijn vorige motoren, geen GL, had een slang die wat soepel was en daar kon ik in knijpen. De radiator dop er af en wat knijpen en de meeste lucht kwam er wel uit.
Bij de huidige 1500 lukte dit niet en nu heb ik de radiator dop er af gehaald en de motor even laten lopen, en steeds bijgevuld totdat de vloeistof op niveau bleef staan. De motor gestopt, nogmaals bijgevuld en de dop er op gedaan.
Geen enkele keer is de motor te warm geworden
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Jucht
Berichten: 166
Lid geworden op: 29 nov 2009, 19:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Humbeek België

Re: problemen met koelwater

Bericht door Jucht » 16 sep 2014, 16:45

Hallo ronalt,
Het probleem met koelvloeistof is opgelost, mijn dank daar voor er zat lucht in
Groeten Jucht :D

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: problemen met koelwater

Bericht door RonalT » 16 sep 2014, 16:58

Mooi dat het probleem opgelost is, want Wing horen niet met problemen stil te staan maar te rijden. Succes!


Wist je overigens dat je woonplaats Humbeek voor mij een zeer bekende naam is?
Humbeek is een bedevaartsoord voor die-hard fans van jeugdschrijver Willy van der Heide. Een belangrijk deel van het boek "Bombarie om een bunker", nummer 28 uit de Bob Evers-serie, is gesitueerd in Humbeek. Ook in "De smokkelvaart van de Maia", een autobiografisch, deels gefantaseerd relaas speelt Humbeek een belangrijke rol.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie