Correcte werking brandstofkraan?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Correcte werking brandstofkraan?

Bericht door The1978K3 » 08 sep 2014, 20:28

In het vervolg op mijn toppic van het smooren, zou de oorzaak in een niet goed functionerende kraantje kunnen zitten.

Ik heb zoals geadviseerd bovenaf in de tankdop een gaatje geboord, zodat ik zeker weet dat de tankdop ontlucht en de boel niet vaccum getrokken wordt.

Vervolgens heb ik los slangetje aan de kraan gedaan en deze in een emmer laten hangen. Als je de kraan open zet, op gewoon of reserve dan komt er niks uit. Dit klopt volgens mij omdat er zuigkracht van de brandstofpomp voor nodig is om de kraan te laten lopen. Om de kraan te test heb ik de compressor boven op de tankdop gezet en van bovenaf wat druk op in de tank gezet. De kraan geeft op de stand reserve keurig een mooie straal benzine. Op de normaal stand komt er niks uit,terwijl de tank een brandstofpeil boven reserve heeft.

Vraag: werkt deze bramdstofkraan naar behoren of niet ? Ik vermoed zelf van niet, maar wellicht kan iemand er iets zinnigs over zeggen, voordat ik een nieuwe kraan koop. Het niet voldoende afgeven van benzine zou goed kunnen verklaren waarom de twee voorgaande brandstofpompen inmiddels de brui eraan hebben gegeven.

peter

Re: Correcte werking brandstofkraan?

Bericht door peter » 09 sep 2014, 09:33

Volgens mij is het geen vacuumkraan o.i.d maar een gewoon open of dicht exemplaar. Er zit een rubberschijfje in met ik dacht 4 gaatjes om de normaal en reserve stand te openen.

http://www.goldwing.nl/renswoude/popup.php?id=7227

Even met lucht de pijpjes doorblazen en dan nog eens kijken. Op reserve heb je geen problemen :?:

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Correcte werking brandstofkraan?

Bericht door The1978K3 » 09 sep 2014, 09:45

Hoi peter,

Nou op reserve loopt ie alleen als de brandstofpomp er aan lurkt of als ik er van bovenaf druk op zet door met de compressor lucht in de tank te blazen, dus jij zegt dat ie zoieso moet lopen zodra je hem open zet. Dat doet ie namelijk op beide standen niet zonder luchtdruk of zuigkracht
Mvg rene

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Correcte werking brandstofkraan?

Bericht door The1978K3 » 11 sep 2014, 23:04

Nou, ik ben eruit: de brandstofkraan werkt gewoon goed. Het klopt dat ie niet vanzelf loopt, maar de pomp nodig heeft voor de hevelwerking. De brandstof kraan zit namelijk niet gemonteerd op het laagste punt in de tank, maar ergens halverwege. Er lopen vervolgens twee buisjes naar beneden in de tank ( een voor reserve en een voornormaal) en daar zit een kegelvormige filter op. De pomp zorgt er dus voor dat de benzine wordt aangezogen en middels de hevelwerking die dan optreedt blijft lopen. Als dus de tankdop ontluchting niet goed werkt of de buisjes verstopt zittten dan stopt de hevelwerking of werkt maar zo/zo en krijgt de pomp te weinig benzine en daarmee de cArbs, dit resulteert dus niet alleen in smooren en inhouden, maar ook dat de benzinepomp elke keer op zijn donder krijgt en daardoor voortijdig gaat overlijden. Ik heb de kraan goed doorgespoten met perslucht en een gaatje in de tankdop geboord van 4 mm en hij loopt gewoon weer helemaal super!!

Ik heb dit alles goed kunnen bekijken door de tank helemaal leeg te laten lopen en middels een inspectiecamera in de tank gekeken. Tevens geconstateerd dat de tank helemaal brandschoon is van binnen, geen roest of iets. De oorzaak heeft dus mij voornamelijk in de ontluchting gezeten.

Groet,
Rene

Plaats reactie