Dynamo stuk?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
autorallysport
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 feb 2009, 14:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Heetveld

Dynamo stuk?

Bericht door autorallysport » 20 aug 2014, 10:07

Omdat ik merkte dat de startmotor steeds minder zin kreeg om te werken heb ik de multimeter op de accupolen gezet en inderdaad: hij laadt niet meer bij.

Het mechanische gedeelte is absoluut geen enkel probleem voor mij maar elektrisch ligt dat helaas iets anders....ik kan een lampje aansluiten en kijken of ergens spanning op staat: voor de rest ben ik een complete leek daarin.

Is er iets dat ik nog kan doormeten en hoe dat ik dat met een standaard multimeter? Komend weekend gaan we rijden en dan zou ik het graag weer klaar willen hebben (anders gaan we met ons tweeen op de 1200 van mijn vrouw maar ik rijd liever op mijn eigen 1000)

Het betreft een GL 1000 uit zeer begin 1977. Tevens nog een vraagje: kan ik simpel bij de dynamo komen?

Hoor heel graag van jullie!
Groeten Edwin

---------------------------------------------------------------------------------------
http://www.pol-motorsport.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.power-engines.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

peter

Re: Dynamo stuk?

Bericht door peter » 21 aug 2014, 10:39

Je kan zelfs erg gemakkelijk bij de dynamo komen. :D olie en koelvloeistof aflaten, carburateurs verwijderen, radiateur verwijderen, riemdeksels verijderen, alle stekkers en kabels losmaken, blokbouten eruit, framebuis losmaken, garagekrik onder het blok en zijwaards eruit rijden. Dan de achterste deksels verwijderen en zie daar :!: Daar zit de dynamo, nu kan je hem op de keukentafel leggen en simpel de schroefjes losmaken die de stator vast houden. Inelkaar zetten wijst zichzelf. Heb je effe een dagje de tijd is wisselen geen probleem. Ik zou echter eerst even de gele draden die uit de dynamo komen doormeten. En eventueel een andre gelijkrichter en of regelaar proberen.

In dit draadje vindt je meer info over meten. http://goldwingforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=5007" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Dynamo stuk?

Bericht door RonalT » 21 aug 2014, 14:24

Zie ook de How-To's en dan met name http://goldwingforum.nl/viewtopic.php?f ... 33#p122086 die over de stekker en de gele draden
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
autorallysport
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 feb 2009, 14:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Heetveld

Re: Dynamo stuk?

Bericht door autorallysport » 22 aug 2014, 12:04

peter schreef:Je kan zelfs erg gemakkelijk bij de dynamo komen. :D olie en koelvloeistof aflaten, carburateurs verwijderen, radiateur verwijderen, riemdeksels verijderen, alle stekkers en kabels losmaken, blokbouten eruit, framebuis losmaken, garagekrik onder het blok en zijwaards eruit rijden. Dan de achterste deksels verwijderen en zie daar :!: Daar zit de dynamo, nu kan je hem op de keukentafel leggen en simpel de schroefjes losmaken die de stator vast houden. Inelkaar zetten wijst zichzelf. Heb je effe een dagje de tijd is wisselen geen probleem. Ik zou echter eerst even de gele draden die uit de dynamo komen doormeten. En eventueel een andre gelijkrichter en of regelaar proberen.

In dit draadje vindt je meer info over meten. http://goldwingforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=5007" onclick="window.open(this.href);return false;
Oh...uurtje werk dus....valt mee. Zal eerst maar eens de gelijkrichter en spanningsregelaar controleren. Bedankt voor je reactie!
Groeten Edwin

---------------------------------------------------------------------------------------
http://www.pol-motorsport.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.power-engines.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie