Smooren weer terug, ondanks een gloednieuwe brandstofpomp

Technische vragen, tips, trucs, enz.
The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Smooren weer terug, ondanks een gloednieuwe brandstofpomp

Bericht door The1978K3 » 13 aug 2014, 19:48

Zoals jullie weten had ik vorig jaar een probleem met een af en toe smoorende motor. Uiteindelijk de complete ontsteking vervangen door Dynatek en carbs gereviseerd met randakks spullen. Boel gesynchroniseerd en probleem was niet helemaal weg, uiteindelijk vorig jaar een 2e hands brandstofpomp erop gezet en het was helemaal weg. Ik heb afgelopen jaar zo' n drie duizend kilometer gereden zonder problemen. Nu is het weer terug gekomen twee weken geleden. Motor komt soms bijna niet op toeren, loopt onregelmatig, ratelt soort omdat ie smoort. Af ten toe flink gas geven hielp even en het was even weg. Maar het was eigenlijk snel weer terug en ging niet meer weg. Ik ben met veel hangen en wurgen thuis gekomen van de week.
Ik dacht, ik laat me nu niet kisten en heb via ebay een gloednieuwe pomp erop gezet met de verwachting dat dit varkentje nu echt voor eens en altijd gewasssen was. Vanmiddag de pomp erop gezet, brandstoffilter even gechecked, zat een heel klein beetje vuil in, maar aan de goede kant van het filter, en kleinere en fijnere filter erachter is ook brandschoon, dus ik weet wel voor 100% zeker dat er geen vuil in de carbs zitten. Vanavond even test gereden en smoorde iets aan het begin van de rit, daarna niet meer. Maar ik vind het hem niet mooi lopen. Als ie stationair draait dan valt ie soms even terug in toeren (met kenmerkende smoorende geluid erbij) hij valt dan net niet uit en pikt dan toch weer op.

Wat zou nu toch de oorzaak van dit vreemde verschijnsel kunnen zijn?

Alvasst bedankt voor jullie denkrichtingen?

Groet,
Rene

peter

Re: Smooren weer terug, ondanks een gloednieuwe brandstofpom

Bericht door peter » 14 aug 2014, 08:40

Toen ik destijds mijn Ltd rijdbaar aan het maken was had ik een vergelijkbaar probleem. Stationair kon hij dagen lopen :? Gasgeven in vrij ging ook prima, constant 5000 toeren in vrij geen probleem. Wilde ik gaan rijden dan ging het mis, ik zette hem in eerste versnelling en kwam amper van mijn plek en de motor viel bijna stil. Carburateurs tot wel 20 keer schoongemaakt, andere pompen geprobeerd en zelfs zonder benzine dop getest. Ontsteking vroeger of later het hielp geen drol. Wat ik ook deed het werkte allemaal niet. Als laatste heb ik de tank vernieuwd, bij Koldt (Harry) een andere besteld, die erin gehangen en het probleem was over. Vuil was de oude tank niet en de leidingen waren open zover ik kon zien, kraantje was ook schoon. Tot op heden heb ik geen idee wat er aan de hand was maar vanaf de andere tank was mijn probleem opgelost.

Gebruikersavatar
alexmimi
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 mei 2014, 13:16
Type Goldwing: GL1500

Re: Smooren weer terug, ondanks een gloednieuwe brandstofpom

Bericht door alexmimi » 14 aug 2014, 08:56

Overbodige quote verwijderd

Zou het kunnen dat het openingetje waar lucht in de tank wordt gezogen, verstopt was, of bijna. Stationair of zonder belasting draait hij dan wel oké, maar van zodra je gaat rijden en de motor krijgt extra belasting en dus vraagt hij meer benzine en die krijgt hij niet en dus ga je nauwelijks vooruit.
Everyone who visits our home, brings hapiness.
Some by coming.
Some by going.

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Smooren weer terug, ondanks een gloednieuwe brandstofpom

Bericht door The1978K3 » 14 aug 2014, 20:26

Hoi alex,

Welke opening in de tank bedoel je dan? Je hebt toch gewoon je benzine kraan en je tankdop met onluchting in de dop?

Dank,
Rene

Gebruikersavatar
alexmimi
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 mei 2014, 13:16
Type Goldwing: GL1500

Re: Smooren weer terug, ondanks een gloednieuwe brandstofpom

Bericht door alexmimi » 14 aug 2014, 21:50

Ik weet niet juist hoe het zit bij de gl1500. Ik heb hier nog niet naar gekeken, maar bij mijn weten hebben benzinetanks altijd ergens een opening om lucht in te laten. Als je tank vol zit met vloeistof en je verbruikt dit stelselmatig dan moet er lucht in de plaats komen. Komt er geen lucht in de plaats dan zal er ook geen vloeistof uit kunnen. Dat is wat ik mij toch nog herinner van fysica leerstof.
Everyone who visits our home, brings hapiness.
Some by coming.
Some by going.

Gebruikersavatar
alexmimi
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 mei 2014, 13:16
Type Goldwing: GL1500

Re: Smooren weer terug, ondanks een gloednieuwe brandstofpom

Bericht door alexmimi » 14 aug 2014, 22:04

René,
Ik ben even verder gaan zoeken en kwan dit tegen :
http://www.pksolutions.nl/viewtopic.php?f=5&t=10567" onclick="window.open(this.href);return false;

Hopelijk helpt dit een beetje

Mvg
Alex
Everyone who visits our home, brings hapiness.
Some by coming.
Some by going.

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Smooren weer terug, ondanks een gloednieuwe brandstofpom

Bericht door The1978K3 » 16 aug 2014, 17:41

Ja, aan de ontluchting van de benzinedop is niet iets vreems te ontdekken. De werking van de benzinekraan zou wellicht ook iets mee kunnen zijn. Ik lees in die post dat er iets met membraam zou kunnen zijn, ik ben er echter nogal huiverig voor om een op dit moment niet lekkende kraan open te gaan halen.
Ik heb ook nog een idee dat er af en toe valse lucht getrokken wordt. Zojuist alle relevante boutjes van de carbs nagelopen en iets aangetrokken en tevens de slangenklemmen van het spruitstuk op de carbs aangedraaid, deze klemmen zaten niet megavast, misschien dat deze wat los getrild zijn en daardoor valse lucht pakken. Van de week even testen door de boel stationair te laten draaien en met remmenreiniger erop spuiten, als ie lucht zuigt dan gaat ie uitvallen of haperen. ( en ik let erop dat motor niet warm word en met compressor gauw residu laten verdampen). Eerst de accu even bijvullen, deze was goed verminderd in heoveelheid accuzuur.

Groet,
Rene

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13414
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Smooren weer terug, ondanks een gloednieuwe brandstofpom

Bericht door RonalT » 16 aug 2014, 20:50

Als het goed is verminderd de hoeveelheid zuur niet, maar er wordt water verdampt. Dus bijvullen met demiwater. Dit is water waar de zouten en mineralen uit verwijderd zijn.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Smooren weer terug, ondanks een gloednieuwe brandstofpom

Bericht door The1978K3 » 17 aug 2014, 18:54

Ok, maar wat gebeurt er als je gewoon een fles haalt om bij te vullen, zoals ze op honda4.nl tekoop staan, is dat alleen voor nieuwe accu's. Nee toch.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13414
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Smooren weer terug, ondanks een gloednieuwe brandstofpom

Bericht door RonalT » 17 aug 2014, 23:20

Die fles die jij bedoelt bevat hopelijk demiwater. Dat spul dien je te gebruiken om bij te vullen. Gewoon te koop bij het tankstation bij jou in de buurt voor 1,50 tot 2 euro.
Het zuur verdampt niet, het water kan verdampen als de spanning over de accu te hoog wordt.
Dus altijd bijvullen met geDEMIneraliseerd water.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Smooren weer terug, ondanks een gloednieuwe brandstofpom

Bericht door The1978K3 » 18 aug 2014, 13:17

ok,

de accu was namelijk in alle cellen halfleeg. ik heb al een gedeelte bijgevuld met accuzuur en niet dat water. Wat kan ik nu het beste doen, de accu helemaal leeg laten lopen (een oude zuur bij chemisch afval brengen) en gewoon opnieuw vullen alsof het een nieuwe is.
Maar je triggert mij doordat het water verdampt als de spanning te hoog is op de accu. Betekent dit dat de spanningsregelaar kapot is? en zou dit ook de oorzaak voor smoren kunnen zijn?
Alvast bedankt,
René

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13414
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Smooren weer terug, ondanks een gloednieuwe brandstofpom

Bericht door RonalT » 18 aug 2014, 15:03

Ik ken de spanningsregelaar van een GL1000 niet, maa weet wel dat die van een 500 en van mijn vorige motor nou niet zo heel nauwkeurig waren. En bij een accu laden komt het eigenlijk wel redelijk nauwkeurig.
Ik dacht dat bij een celspanning van meer dan 2,38 volt (ongeveer 14,4 volt) het water in de accu zich begint te ontleden in waterstof en zuurstof. Dan krijg je een explosief mengsel, vandaar dat er altijd wordt gezegd dat je in een geventileerde ruimte moet laden.
Maar de laadspanning van een accu moet tussen 13,8 en 14,6 Volt zijn. Dus als je spanningsregelaar een beetje hoge laadspanning afgeeft begint er vloeistof (eigenlijk water) te verdwijnen uit een accu. Dus de regelaar hoeft niet kapotte zijn, maar gewoon minder nauwkeurig als een CTEK of Optimate (dit zijn laders om 's winters de accu te onderhouden).

Tja, wat je nu het beste kunt doen met dat zuur weet ik ook niet, ik ben geen accuspecialist, maar elektrotechnicus.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Smooren weer terug, ondanks een gloednieuwe brandstofpom

Bericht door The1978K3 » 18 aug 2014, 20:16

Ik ben net effe aan het google geslagen, het verschil van bijvullen zit in het feit of het een onderhoudsvrije accu is of een niet onderhoudsvrije. De niet onderhoudsvrije moet bijgevuld worden met accu zuur. De onderhoudsvrije moet gevuld worden met demi water. Nu er alleen achter zien te komen welke type die van mij is.

Mvg,
Rene

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13414
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Smooren weer terug, ondanks een gloednieuwe brandstofpom

Bericht door RonalT » 18 aug 2014, 20:45

Waar heb je in hemelsnaam deze info gevonden? Het klopt niet. Een onderhoudsvrije accu is dicht, deze kan je niet bijvullen. Niet met water, niet met zuur.

Een accu vul je bij met demiwater, neem dat nou maar van me aan.
De enige keer dat er accuzuur in een accu gaat is bij een nieuwe accu.
Ga a.u.b. langs bij iemand die accu's verkoopt en er ook nog verstand van heeft, bv Delta Accu Centrale in Bergen op Zoom.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

geejee
Berichten: 124
Lid geworden op: 14 feb 2013, 09:58
Type Goldwing: GL1500
Locatie: rijswijk

Re: Smooren weer terug, ondanks een gloednieuwe brandstofpom

Bericht door geejee » 19 aug 2014, 19:36

Hoe is bij jou de laad spanning bij mij was de accu leeg afgelopen zondag omdat hij niet goed laad en hij begon ook de sputteren en te ploffen bij mij.
De ontsteking vraagt best wel wat volgens mij.

Groeten Gert-jan
1985Jawa 350,1987cb750 F1,1991 GL 1100, motoren nu: Honda XL 125 ,cbr 900 RR,cbr 900 RR street fighter, GL 1000 ,GL 1100, GL 1200, GJ 1500 R6 jufferwing , GL 1500 , suzuki GT 550 , GS 550 , vespa E 200,Yamaha R6

Plaats reactie