DIY .. Verhelpen piepen starter clutch d.m.v smering

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

DIY .. Verhelpen piepen starter clutch d.m.v smering

Bericht door rudolphwolven » 10 aug 2014, 18:38

3 (klein ca. 4mm diam.) kanaaltjes in de starter-clutch die uitmonden in de rollers en veertjes welke piepgeluid kunnen veroorzaken (of vastzitten)
Afbeelding
Zo wordt dus eigenlijk gesmeerd (NB. de "grote" openingen op de foto zijn zgn. "blindgaten" en niet bruikbaar)
Afbeelding
Benodigd gereedschap voor het maken en afdichten van een toegang in het starterclutchhuis voor het smeren
Afbeelding
Slijper voor bewerken schroef
Afbeelding
Philipsschroef; lengte/diam buitendraad = 15 / 5 mm met aangescherpte punt en plat vlak, daardoor zelftappend
Afbeelding
ATTENTIE: plaats boorgat zie afbeelding, ECHTER de 13 mm moet 14,5 mm afstand t.o.v. tegenoverliggende (andere) carterdeel zijn !!
Afbeelding
Gat geboord met 2 mm, daarna 4 mm staalboor, daarna schroefdraad getapt met gemodificeerde philipsschroef; e.e.a. klaar om de 3 kanaaltjes in de starter koppeling te smeren met b.v. WD40 (plus verlengnozzle)
Afbeelding
Schroef afgeslepen tot draadlengte 6,5 mm, plus (afdicht)O-ring
Afbeelding
"Klaar is kees" (RUUD).......
Afbeelding
Laatst gewijzigd door rudolphwolven op 10 aug 2014, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

koltd
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 366
Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
Type Goldwing: GL1000
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: DIY .. Verhelpen piepen starter clutch d.m.v smering

Bericht door koltd » 10 aug 2014, 18:47

Hallo Ruud

Ik denk dat dat een hele mooie oplossing is voor het veelvoorkomend probleem

Zou zelf het gaatje achter het hitteschiltje boren uit het zicht

Gr koltd
K0
K1
K2
K3/Z
LTD
Plain Jane 1100
Plain Jane 1200
http://www.classicwingsonwheels.nl

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: DIY .. Verhelpen piepen starter clutch d.m.v smering

Bericht door rudolphwolven » 10 aug 2014, 19:09

Hallo Harry,

......zou zelf het gaatje achter het hitteschiltje boren uit het zicht
Verdorie, daar heb ik niet aan gedacht (dom, dom)....is echt veel mooier....zucht; ik kan niet meer terug......tja, "baas boven baas"....
(N.B. mijn uitvoering was gebaseerd op wat ik bij Goldwingdocs.com had gelezen: http://goldwingdocs.com/forum/viewtopic ... 13&t=12909" onclick="window.open(this.href);return false;

Hartelijke groeten, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

koltd
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 366
Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
Type Goldwing: GL1000
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: DIY .. Verhelpen piepen starter clutch d.m.v smering

Bericht door koltd » 10 aug 2014, 21:11

Je kunt nog terug Ruud

Vindt het een hele mooie oplossing
Ga het zeker uitproberen


Je moet het blok toch nog spuiten....gaatje dicht maken

Heb gekeken bij een los carteldeksel achter het hitteschiltje is geen probleem
Maar blijf gelijk
Gr harry
K0
K1
K2
K3/Z
LTD
Plain Jane 1100
Plain Jane 1200
http://www.classicwingsonwheels.nl

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: DIY .. Verhelpen piepen starter clutch d.m.v smering

Bericht door rudolphwolven » 10 aug 2014, 21:34

Hoi Harry,

Ja, wat je schrijft dat is zo.
Bedankt dat je nog even hebt gekeken bij een los carterdeksel/m.b.t. het hitteschildje, waaruit blijkt dat het gaat; wordt zeer gewaardeerd!
Tja, ik weet nog niet wat ik doe, dichtmaken is ook zo wat.........en ik had al de zenuwen bij het boren en tappen of alles wel zou lukken.......ik ben nog steeds geen held met die dingen.
Nou ja, ik zie het wel.......idd ik moet nog spuiten en dan moet ik het wel op tijd beslissen.....tttsssssss....dat worden slapeloze nachten (lol)...

Met vriendelijke groet,
Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

peter

Re: DIY .. Verhelpen piepen starter clutch d.m.v smering

Bericht door peter » 11 aug 2014, 09:27

Schitterende oplossing :!:

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: DIY .. Verhelpen piepen starter clutch d.m.v smering

Bericht door rudolphwolven » 11 aug 2014, 09:29

Hoi,

Wellicht vervang ik binnenkort de toegepaste bout (welke ik nog toevallig had) wel door een van de volgende typen:

mvg, Ruud

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: DIY .. Verhelpen piepen starter clutch d.m.v smering

Bericht door RonalT » 11 aug 2014, 12:24

De middelste lijkt me een mooie oplossing. Platter tegen het blok dan de bout die er nu in zit....

En ik zal binnenkort deze oplossing opnemen in het "How-To DHZ artikelen" van het forum
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: DIY .. Verhelpen piepen starter clutch d.m.v smering

Bericht door rudolphwolven » 11 aug 2014, 14:24

@ RonalT.
...........".De middelste lijkt me een mooie oplossing. Platter tegen het blok dan de bout die er nu in zit...."
Idd en dan wellicht met (of zonder) dun fiber ringetje of grijze siliconenkit e.d.
Absolute afdichting is geen item omdat de betr. ruimte immers een luchtdruk- en olie/spatvrije ruimte is.
PS: en vergeet suggestie van Harry niet; verdekt achter hitteschildje (wel krap; moet echter wel lukken)
mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: DIY .. Verhelpen piepen starter clutch d.m.v smering

Bericht door harmdeboer » 14 aug 2014, 12:08

toppie oplossing.. leuk voor de how to.... en ook toepasbaar op andere 4 cillinder modellen?
scheelt iederkeer de de startmotor uit te bouwen. :mrgreen: :mrgreen:
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

GL-1800
Berichten: 1491
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: DIY .. Verhelpen piepen starter clutch d.m.v smering

Bericht door GL-1800 » 16 aug 2014, 10:27

:D Idd top!

En achter t schildje wellicht veiliger af te dichten met n koperring, t is daar vlakker. Rubber wil wel wegglijden...k heb t over t rubber ringetje he? :?
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Plaats reactie