gelijk richter

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
geejee
Berichten: 124
Lid geworden op: 14 feb 2013, 09:58
Type Goldwing: GL1500
Locatie: rijswijk

gelijk richter

Bericht door geejee » 01 aug 2014, 14:14

de gelijkrichter uit elkaar gehaald om te kijken of het ook te repareren is.
Afbeelding
Afbeelding

er zit niet veel in.

groeten gert-jan
1985Jawa 350,1987cb750 F1,1991 GL 1100, motoren nu: Honda XL 125 ,cbr 900 RR,cbr 900 RR street fighter, GL 1000 ,GL 1100, GL 1200, GJ 1500 R6 jufferwing , GL 1500 , suzuki GT 550 , GS 550 , vespa E 200,Yamaha R6

geejee
Berichten: 124
Lid geworden op: 14 feb 2013, 09:58
Type Goldwing: GL1500
Locatie: rijswijk

Re: gelijk richter

Bericht door geejee » 01 aug 2014, 19:03

Maar ik kom er net achter dat ik blond ben het is de spanningsregelaar

groeten gert-jan
1985Jawa 350,1987cb750 F1,1991 GL 1100, motoren nu: Honda XL 125 ,cbr 900 RR,cbr 900 RR street fighter, GL 1000 ,GL 1100, GL 1200, GJ 1500 R6 jufferwing , GL 1500 , suzuki GT 550 , GS 550 , vespa E 200,Yamaha R6

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: gelijk richter

Bericht door RonalT » 01 aug 2014, 20:45

Tja, gelijkrichten is niet erg noodzakelijk, de accu levert al een gelijkspanning.
Maakt dit ding 7volt? Ik meen ergens gelezen te hebben dat die spanning gebruikt wordt op de 1000

Zat er trouwens niet iets meer in dat doosje? Ik kom een andere foto tegen op het internet

Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

geejee
Berichten: 124
Lid geworden op: 14 feb 2013, 09:58
Type Goldwing: GL1500
Locatie: rijswijk

Re: gelijk richter

Bericht door geejee » 01 aug 2014, 21:55

Ik dacht dat het de regelaar was voor het laden van de accu er staat ook 12 V op geschreven.
De 7 volts regelaar is een ander kastje.
Dit was alles wat ik er in kon vinden en ik heb alle brokken nagekeken en bewaard.


Groeten Gert-jan
1985Jawa 350,1987cb750 F1,1991 GL 1100, motoren nu: Honda XL 125 ,cbr 900 RR,cbr 900 RR street fighter, GL 1000 ,GL 1100, GL 1200, GJ 1500 R6 jufferwing , GL 1500 , suzuki GT 550 , GS 550 , vespa E 200,Yamaha R6

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: gelijk richter

Bericht door RonalT » 01 aug 2014, 22:10

Ik heb inderdaad een schema gevonden waarin het blokje de spanningsregelaar genoemd wordt.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

geejee
Berichten: 124
Lid geworden op: 14 feb 2013, 09:58
Type Goldwing: GL1500
Locatie: rijswijk

Re: gelijk richter

Bericht door geejee » 02 aug 2014, 00:03

Probleem bij mij is dat de laad spanning 12,4 volt is en met licht aan 12,3.
Ik had begrepen dat als je je licht aan zet dat er dan meer geladen zou worden maar is bij mij niet zo en ik vind 12,4 erg weinig.
Ik had de gelijkrichter getest en die kwam niet aan de waardes die ik in een boek vond dus die is vervangen voor een nieuwe die Ik nog had liggen. Maar het laden bleef het zelfde.
De spanningsregelaar had ik 18 jaar geleden vervangen en de oude bewaard en die heb ik nu uit elkaar gehaald.

Groeten gert-jan
1985Jawa 350,1987cb750 F1,1991 GL 1100, motoren nu: Honda XL 125 ,cbr 900 RR,cbr 900 RR street fighter, GL 1000 ,GL 1100, GL 1200, GJ 1500 R6 jufferwing , GL 1500 , suzuki GT 550 , GS 550 , vespa E 200,Yamaha R6

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: gelijk richter

Bericht door RonalT » 02 aug 2014, 13:19

Als je de laadspanning gaat meten zonder dat er belast wordt, dus lichten en andere verbruikers uit, zal de laadspanning het hoogste zijn.
Deze spanning dient ergens tussen de 2,1 en 2,4 volt per cel te zijn. Voor een 12 volt accu (6 cellen) is dat dus 12,6 en 14,4 volt te zijn. De beste waarde is ongeveer 13,8 volt.

Dus als jij bij een draaiende motor, en dan niet op het stationaire toerental, maar ongeveer 2000 tot 2500 toeren dien je een waarde in de buurt van de 13,8 volt te meten. Is dit minder dan dien je de spanning die de dynamo levert te meten en de spanning na de spanningregelaar.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

geejee
Berichten: 124
Lid geworden op: 14 feb 2013, 09:58
Type Goldwing: GL1500
Locatie: rijswijk

Re: gelijk richter

Bericht door geejee » 02 aug 2014, 15:29

De dynamo spanning is 50 volt wissel spanning bij 4000 toeren en uit de regelaar komt 12,4 volt bij 3000 toeren.
Maar ik heb niet goed kunnen meten wat er uit de gelijkrichter komt en heb daar ook nog niet over gevonden alleen de weerstand waardes en die klopte niet bij de oude maar wel bij de nieuwe.

Groeten Gert-jan
1985Jawa 350,1987cb750 F1,1991 GL 1100, motoren nu: Honda XL 125 ,cbr 900 RR,cbr 900 RR street fighter, GL 1000 ,GL 1100, GL 1200, GJ 1500 R6 jufferwing , GL 1500 , suzuki GT 550 , GS 550 , vespa E 200,Yamaha R6

Plaats reactie