gelijkrichter kapot?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
ronajon
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:26
Type Goldwing: GL1100

gelijkrichter kapot?

Bericht door ronajon » 02 apr 2014, 08:40

de laatste tijd had ik verschillende malen dat ik na het rijden de motor stopte, om er achter te komen dat ie daarna niet meer wilde starten. eerst een nieuwe accu gekocht, maar dit bleek niet de oplossing.
ook met de benzine meter zijn problemen, meestal bij het starten doet ie het, maar na een tijdje geeft ie leeg aan (terwijl de tank vol is)

Na wat lezen op forums ben ik gaan meten, en bij mijn gelijkrichter lijkt het erop dat ik vreemde waardes terugkrijg.

volgens de uitleg moet er met de de multi meter tussen de rode draad en geel tussen de 5 en 40ohm worden gemeten. (forward bias) en omgekeerd meer dan 2000 ohm (reverse bias)
ik heb dit nagemeten, maar mijn multimeter geeft bij de forward bias 500 ohm aan, en de reverse bias geeft niets (1 op het display)

moet ik op zoek naar een nieuwe gelijkrichter, of meet ik verkeerd?


Afbeelding

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: gelijkrichter kapot?

Bericht door RonalT » 02 apr 2014, 13:00

Een 1 in het display van een mulitmeter is dikwijls de manier om oneindig of hoger dan de maximum waarde aan te geven.

Oneindig is waarschijnlijk wel duidelijk. Als ik de meetpennen gewoon los van iets of van elkaar houd (zeg maar 'gewoon in de lucht') zal de weerstand van de lucht ertussen oneindig zijn en zie ik op mijn universeelmeter een 1 verschijnen. Een andere miltimeter die ik heb geeft in dit geval OL aan. Dus even kijken wat jou meter in zo'n geval doet.

Het kan ook zijn dat je een waarde probeert te meten die hoger is dan de maximumwaarde die de meter kan meten. Ik heb op mijn werk een eenvoudig te bedienen apparaat, de Fluke T5-1000 en deze kan tot 1000 Ω aangeven en daarboven is het voor dit toestel oneindig.

Afbeelding
Dit is een handig instrument om vast te stellen of er ergens 12 volt is, maar niet om de meting te doen die hier wordt beschreven.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je werkelijk 1 Ω meet en dan is je gelijkrichter naar de 'palestijnen'.
Gezien de waarde van 400 die eigenlijk tussen de 5 en 40 moet liggen lijkt me dat waarschijnlijk. Als je twijfelt aan je manier van meten kan ik eigenlijk alleen maar zeggen, als je precies gedaan hebt wat er in de aanwijzingen stond heb je het goed gedaan. Mocht je toch twijfelen dan zou ik met de gelijkrichter en de beschrijving hoe te meten bij iemand langs gaan die met zijn eigen multimeter het nog eens kan nameten. Je kan dan kijken wat hij hetzelfde of anders doet als jij gedaan hebt.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

ronajon
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:26
Type Goldwing: GL1100

Re: gelijkrichter kapot?

Bericht door ronajon » 06 apr 2014, 20:30

ondertussen ben ik al weer iets verder gekomen, wat los liggende en/of verbrande connectoren vervangen.

de gelijkrichter lijkt goed te zijn, de meetwaaarden van mijn multimeter zag ik ergens op een site ook voorbij komen als goed.
verder zoeken dan maar, dat werd dus de regulator. Gelezen dat waneer je de zwarte draad van de regulator direct verbind met de plus van de accu, de laadspanning weer binnen de tolerantie zou moeten zitten.

helaas krijg ik ook daar verkeerde waardes, zelfs tot 16.5V

youtu.be/KE0NREouc-M

dit lijkt me niet goed, of mijn metingen zijn wederom niet betrouwbaar?

Plaats reactie