K2 en een half?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Boxer4ever

K2 en een half?

Bericht door Boxer4ever » 24 mei 2007, 23:05

Hallo,

Ik heb er nu eindelijk ook eentje! :D
Alleen nu zat ik wat oorspronkelijke gegevens door te bladeren op diverse locaties en begon te twijfelen of ik nu een K2 of een K3 heb.

Datum eerste toelating is van jan. 1978, de kleur is blauw (K3 kleur dus?) en de achterlichten zitten aan het spatbord (K3 kenmerk?) ipv aan een beugel die om de buddysit heen loopt...
Echter wel spaakwielen en geen tellers op de tank (K2 toch dan?).
Ook de voorknippers zitten anders gemonteerd dan ik bij andere K2 modellen (oa in het museum van Bikers Best op de eerste verdieping) gezien heb.

Bestaan er misschien overgangsmodellen? Kan iemand hier mss zijn ervaren licht op laten schijnen?

Thanks,
Walter

Oh ja, plaatje:
Afbeelding

Hippopotamus
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 nov 2006, 00:20
Locatie: woerden
Contacteer:

Bericht door Hippopotamus » 27 mei 2007, 03:01

Hallo Walter,
Bij mijn weten is er geen overgangsmodel.
Als ik de foto bekijk is het in ieder geval geen K3. De K3 heeft een afwijkend tank model, ander uitlaatsyssteem en Comstar-velgen.
Kijk op http://www.gl1000.nl/index.php?option=c ... &Itemid=34
voor een vergelijking van de diverse modellen.

Wat ik vermoed is, dat de vorige eigenaar een kuip en zijtassen of zijkoffers heeft geplaatst en dat later verwijderd heeft. Ik heb namelijk dezelfde plaatsing van de achterknipperlichten als jij.

De K2 heeft een chroom afdekplaat op de uitlaatbochten. Het zou dus een K0/K1 model kunnen zijn.

De uitlaat pijp is in ieder geval origineel, wees daar zuinig op want dat wordt steeds zeldzamer en als je het wil vervangen dan betaal je de hoofdprijs. Roest gauw wegwerken en met Hammerite hitte bestendige lak regelmatig bijwerken.

In ieder geval : geniet van je eerste generatie GoldWing. Je rijdt op een stukje historie en zolang je rekening houdt met de remmen uit 70'er jaren kun je er nog jaren van genieten.

groet,
Hippopotamus
Habemus Hippopotamus

Boxer4ever

Bericht door Boxer4ever » 27 mei 2007, 10:17

Hippopotamus schreef:
Wat ik vermoed is, dat de vorige eigenaar een kuip en zijtassen of zijkoffers heeft geplaatst en dat later verwijderd heeft. Ik heb namelijk dezelfde plaatsing van de achterknipperlichten als jij.
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, want de vorige eigenaar vertelde inderdaad dat hij vroeger een zelfbouw kuip heeft gehad...

Toch ben ik dan benieuwd hoe die voorgevormde uitsparing in de koplamphouder er dan zo 'origineel' uit kan zien? De knippers kun je erop schroeven, maar die houder zit (fabrieks)gepuntlast op de voorvork en is destijds meeverchroomd; Kortom, het lijkt alsof die koplamphouder met die dikke uitsparing nooit anders is geweest. Is het van fabriek uit mss een kuip-model geweest? (als dat bestond) Wat is jouw idee over de mogelijke herkomst van mijn afwijkende koplamphouders?
De K2 heeft een chroom afdekplaat op de uitlaatbochten. Het zou dus een K0/K1 model kunnen zijn.
Wat me verder opviel was de afwijkende Honda sticker op de zij-achterplaten. Hij is dus mogelijk overgespoten. Aan de binnenkant zag ik echter wat gele lak er nog ondervandaan komen. Het zou dus een 'Solid-yellow' kleur geweest kunnen zijn en dan is-ie van modeljaar 1976 als ik de geleverde kleuren goed heb gelezen :roll: Dit blauw is echter van 1978 en het deel 1 geeft aan datum eerste toelating januari-1978...
Het gepopnagelde typeplaatje is echter half afgebroken waarschijnlijk ook vanwege de vroegere kuipmontage en daar kan ik alleen nog het (gelukkig) overeenkomende framenummer op herkennen..
Een K1/K0 wat jij noemt, zou dus ook kunnen vanwege de oorspronkelijke kleur mss.

Gisteren maar eens de carbs eraf gehaald en schoongemaakt want er bleef in ieder geval een vlotter hangen en die liet een cylinder vrolijk vollopen met benzine. Geen wonder na ruim 6 jaar stilstaan zonder de oude benzine afgetapt te hebben...
Een aantal sproeiers/mengbuizen zaten erg vastgekoekt en verstopt. Ook viel me hierbij op dat er 65/125 (hoofd?)sproeiers inzaten. Volgens de oude Haynes waren dat 1975-sproeiermaten en had 1976 al 62/120 maten...
Gelukkig heb ik in Renswoude een laatste setje nieuwe 62/120 kunnen kopen, want revisiesetjes waren niet meer leverbaar en 1 65 sproeier heb ik redelijk vernield om hem er überhaupt uit te krijgen.
De overige sproeiers heb ik alle kunnen schoonkrijgen met thinner en een haartje van een staalborstel (Ja ik heb héél voorzichtig gedaan met doorprikken :wink: )

Kortom, ik ben er nog niet uit welk model het is, maar hij loopt iig weer en ik heb de straat er 1 keer mee op en neer gereden :)
Volgende actie is remcupjes wat gangbaarder maken, want die lopen iets aan.
In ieder geval : geniet van je eerste generatie GoldWing. Je rijdt op een stukje historie en zolang je rekening houdt met de remmen uit 70'er jaren kun je er nog jaren van genieten.

groet,
Hippopotamus
Thanks man!

Hippopotamus
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 nov 2006, 00:20
Locatie: woerden
Contacteer:

Bericht door Hippopotamus » 27 mei 2007, 11:20

Toch ben ik dan benieuwd hoe die voorgevormde uitsparing in de koplamphouder er dan zo 'origineel' uit kan zien? De knippers kun je erop schroeven, maar die houder zit (fabrieks)gepuntlast op de voorvork en is destijds meeverchroomd; Kortom, het lijkt alsof die koplamphouder met die dikke uitsparing nooit anders is geweest. Is het van fabriek uit mss een kuip-model geweest? (als dat bestond) Wat is jouw idee over de mogelijke herkomst van mijn afwijkende koplamphouders?
Kan alleen maar gissen. De originele koplamporen zijn in ieder geval gewoon te koop bv. bij Bikers Best op hun online website: Artikelnr. 1251 originele koplamporen.


groet,
Hippotamus
Habemus Hippopotamus

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3903
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Bericht door director » 27 mei 2007, 11:40

tip: rij zaterdag 2 juni naar G&L parts in Nistelrode (bij Oss) voor de technische middag (zie ander topic). Kunnen we hem allemaal bewonderen en Ger weet er (bijna) alles van.
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Boxer4ever

Bericht door Boxer4ever » 28 mei 2007, 16:46

Ja, dat zou leuk zijn, maar ik heb nog maar 200 meter met deze fiets gereden en ik wil toch eerst de basale dingen in orde hebben voordat ik er echt mee op pad ga. Ik denk dat jij hetzelfde zou doen toch?

Morgen bijvoorbeeld maar eerst eens de verzekering regelen en van de week de remvloeistof vervangen en gelijk de voorste remklauwen gangbaar maken :wink:

Zou op zich wel leuk zijn als ik het haalde, want dan kan ik hem gelijk vragen of-ie nog een achterste beugel heeft (die om het zadel loopt), want die mis ik nog volgens mij.

Gl-theo
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 jun 2007, 22:10
Type Goldwing: GL1100
Locatie: bennekom
Contacteer:

Bericht door Gl-theo » 24 jun 2007, 13:04

ik weet er nog niet zo veel van maar is het niet zo dat een K3 andere velgen heeft? de zg. comstar-velgen!
theo.

Boxer4ever

Bericht door Boxer4ever » 11 sep 2007, 22:04

Zooo, kleine update: Na de carbs he-le-maal schoongemaakt te hebben en nieuwe sproeiers (laatste setje originele in Renswoude) erin gezet te hebben (en nog een keer uit elkaar gehaald te hebben omdat ik een vlotter onderste boven had gemonteerd :oops: ), loopt-ie eigenlijk heel erg netjes!

Nwe puntjes zaten er al in bleek en die stonden ook heel aardig afgesteld, maar als ik nog eens geld over heb, gaat er toch wel een electronische set in (als die dan nog leverbaar zijn).
Al veel zeer plezierige km's gemaakt! Enige is nog een lichte stuuronbalans en een voorband die héél langzaam zacht wordt. Ach.. :wink:

Voor het eerst ook eens door de 7000 tpm getrokken bij volgas en dan wordt je toch haast een beetje bang! Lijkt erg veel op de trekkracht van m'n oude VFR750 :shock:
Kortom, ik heb me er prima mee vermaakt deze zomer :D

Plaats reactie