Schokbrekers (Koni) restaureren

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Pallette
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2014, 19:10

Schokbrekers (Koni) restaureren

Bericht door Pallette » 24 mar 2014, 13:08

Weet iemand hier of de originele Koni schokbrekers van een GL1000 uit elkaar te halen zijn?


Ik zie een uitsparing in het kopschoteltje waar de bovenkant van de veer in valt, waardoor het lijkt dat ze met een compressie set uit elkaar te halen zijn, maar is dat ook zo (voordat ik een paar redelijk goede schokkers ga mollen)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Schokbrekers (Koni) restaureren

Bericht door RonalT » 24 mar 2014, 14:02

Iets mollen doe je door er overdreven geweld op toe te passen.
Een schokbreker uit elkaar halen doe je door doordacht te werk te gaan.

Als je enige handigheid in huis heb zou ik zeggen gewoon proberen.... (kijken, denken, proberen, nadenken, kijken en nog eens proberen)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Schokbrekers (Koni) restaureren

Bericht door Goldiefan » 24 mar 2014, 18:58

RonalT schreef:Iets mollen doe je door er overdreven geweld op toe te passen.
Een schokbreker uit elkaar halen doe je door doordacht te werk te gaan.

Als je enige handigheid in huis heb zou ik zeggen gewoon proberen.... (kijken, denken, proberen, nadenken, kijken en nog eens proberen)

of eerst kijken of anderen zich al eens aan deze excercitie hebben gewaagd, zodat je niet voor de twee keer het wiel hoeft uit te vinden en je eigen keuzes kunt maken, een greep uit overvloedige informatie op het internet: http://mechanicalhusbandry.com/2011/01/ ... k-rebuild/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pallette
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2014, 19:10

Re: Schokbrekers (Koni) restaureren

Bericht door Pallette » 25 mar 2014, 08:38

Bedankt voor de info wederom ;)

En ja, ik zeg wel "mollen" maar das meer omdat ik weet dat als je iets gaat proberen wat uiteindelijk niet mogelijk is je zo ver kunt gaan dat je het werkelijk kapot kunt maken, daarom ook de vraag.

enig inzicht gaf mij al het idee dat het mogelijk was vanwege de uitsparing in het bovenstuk, en GoldieFan, bedankt voor je linkje, dit is ook een beetje het idee zoals ik het in t oog had.

Ik denk wel dat ik de veren naar een zaak breng waar ze ervaring hebben met het demonteren van de veer, want een dergelijke tool om de veer in te drukken en het bovenstuk zo te kunnen verwijderen heb ik niet.


Super, over een tijdje waarschijnlijk een paar gelikte originele veertjes :)

Pallette
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2014, 19:10

Re: Schokbrekers (Koni) restaureren

Bericht door Pallette » 25 mar 2014, 08:38

Bedankt voor de info wederom ;)

En ja, ik zeg wel "mollen" maar das meer omdat ik weet dat als je iets gaat proberen wat uiteindelijk niet mogelijk is je zo ver kunt gaan dat je het werkelijk kapot kunt maken, daarom ook de vraag.

enig inzicht gaf mij al het idee dat het mogelijk was vanwege de uitsparing in het bovenstuk, en GoldieFan, bedankt voor je linkje, dit is ook een beetje het idee zoals ik het in t oog had.

Ik denk wel dat ik de veren naar een zaak breng waar ze ervaring hebben met het demonteren van de veer, want een dergelijke tool om de veer in te drukken en het bovenstuk zo te kunnen verwijderen heb ik niet.


Super, over een tijdje waarschijnlijk een paar gelikte originele veertjes :)

Gebruikersavatar
Jan Geel
Berichten: 438
Lid geworden op: 16 mei 2010, 10:30
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Nieuwegein

Re: Schokbrekers (Koni) restaureren

Bericht door Jan Geel » 25 mar 2014, 11:43

Koni is een Nederlands bedrijf, het lijkt mij dat daar ook nog wel info te halen is.
Als het linkje van 'Goldiefan' niet voldoende is...
GoldWing GL1000 K1 (d'oude heer), 1976

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Schokbrekers (Koni) restaureren

Bericht door RonalT » 25 mar 2014, 20:38

Wees inderdaad voorzichtig met het comprimeren van een veer. Om hem een eindje in te drukken is veel kracht nodig. Als hij daarna losschiet heeft dat een behoorlijke impact.

Afbeelding

Wij hebben in de werkplaats een 50-tons pers waarmee lagers uit hun huis geperst kunnen worden. Deze is ook prima bruikbaar om een veer in te drukken. Dat is wel eens het voordeel van een technisch beroep :lol:


Als je zo'n mooie pers niet bij d hand hebt is onderstaand tuk gereedschap wel iets.....

Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Pallette
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2014, 19:10

Re: Schokbrekers (Koni) restaureren

Bericht door Pallette » 26 mar 2014, 15:12

Ik laat het waarschijnlijk even doen bij Lemmens, een KTM specialist in Veldhoven.

Hoorde via een vriend dat hij het waarschijnlijk voor een tientje zoiets wel ff doet, het comprimeren met een tool schijnt ook niet echt lang te duren, is de veer eruit kan ik aan de gang, de demper is nog goed, geen lekken ;)

Plaats reactie