electrish vraagje

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

electrish vraagje

Bericht door Henkie de ledman » 19 jan 2014, 12:58

aangezien ik kan slopen en een beetje spuiten, heb ik geen verstand van stroom..

1 bougie doet het niet,

wat heb ik gedaan,

Alle andere nagekeken op vonk
de niet werkende bougie gewisseld met een andere
Toen de Bougie kap verwijderd en direct aan de bougie ( ook geen vonk )
Met mijn Multi meter de plus in de bougie van een goede gedaan en de meter sloeg uit
Toen met de meter hetzelfde in de Cyl 1 draad en sloeg niet uit..
Wat houd dat in .. ?
Dat de bobine naar zijn grootje zijn ?
Kabel kan je toch niet vervangen geloof ik.

gisteren 20 a 30 min laten lopen alleen de laatste 5 min ging hij steeds meer van toeren wisselen, naar iets hoger tot bijna afslaan.
bij gas geven kwam er ook een vlammetje uit de rechteruitlaat (cyl 1 kant ) toen sloeg hij af en niet meer te starten.


gr henk
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

benE
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 sep 2012, 08:23
Type Goldwing: GL1800

Re: electrish vraagje

Bericht door benE » 19 jan 2014, 15:01

Wordt de bobine van cil 1 wel aangestuurd,is de massa in orde,zo ja dan is bijna zeker de bobine stuk.Het is wel raar dat je een viercilinder niet meer aan de praat krijgt als er één cilinder uitvalt.Omdat je zegt dat er vlammen uit de uitlaat komen vonkt de andere bougie aan de zelfde kant dus wel,die steekt de onverbrande benzine van cil 1 aan.
Vorige motoren:Suzuki intruder 1400:Goldwing 1200:Yamaha XV1900:Goldwing 1800:2 x Honda NC750X:Nu 2018 Goldwing 1800 Touring de luxe DCT.

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: electrish vraagje

Bericht door Henkie de ledman » 19 jan 2014, 15:23

ik heb geen idee, alle andere kabels vonken. behalve die.
ik ga zo de bougies nog een keer monteren en proberen..

gr henk
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: electrish vraagje

Bericht door RonalT » 19 jan 2014, 16:30

Volgens mij heeft een 4 cilinder 2 bobines, die elk twee bougies van stroom voorzien.
De bobine krijgt een 12 volt stroomstootje en zet dat om in een hele hoge spanning (10 - 40 duizend volt).

Als bovenstaande klopt voor de GL1000 dan is de aansturing dus in orde. Maar er kan dan iets mis zijn met de aansluiting van de bougiekabel aan de bobine, de bougiekabel, de aansluiting aan de bougiekap of de bougiekap zelf. En het zou uiteindelijk ook nog in de bobine kunnen zitten.
Mijn vorige motor was voorzien van bobines die aan elke kant een aansluiting hadden voor de bougiekabel. Als dat bij je GL ook zo is zou je eens kunnen kijken of je de bobine om kan draaien en de kabels andersom kunt aansluiten. Dan zou bougie 1 het weer moeten doen.

Ik neem aan dat je op de hoogte bent van het feit dat je een bougie niet los ergens weg moet leggen om te kijken of hij vonkt, maar dat je het beste gebruik kunt maken van een startkabel. Deze aan het frame en aan de zeskant van de bougie vastklemmen zodat je een degelijke tijdelijke massaverbinding hebt.
Want anders kan het gebeuren dat de bobine kapot gaat door dat hij de hoogspanning gemakkelijker kwijt kan door het inwendige van de bobine. (voor iedereen die het nog niet wist)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: electrish vraagje

Bericht door Henkie de ledman » 19 jan 2014, 17:21

Hij start wel met de knop ingedrukt. en soms blijft hij heel even lopen.. maar slaat meestal gelijk weer af

gr henk
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

peter

Re: electrish vraagje

Bericht door peter » 20 jan 2014, 15:35

Als je geen prik hebt op de bougiekabel dan denk ik zelf dat je kabelbreuk hebt omdat de andere kabel wel prik heeft. De kabels zijn niet te vervangen aangezien ze vast gegoten zijn in de bobine. Je zult dus een andere bobine moeten zoeken vrees ik. Probeer eens bij ene Kolt, die zit hier ook op het forum en doet wel eens wat met de Goldwings :lol:

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: electrish vraagje

Bericht door Henkie de ledman » 20 jan 2014, 15:52

is dat die gozer die ze uit en in elkaar zet.. en die ook nog een met zijn ballen in de sneeuw zit..
ja die ken ik wel...ahahhaaha

gr henk
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: electrish vraagje

Bericht door Goldiefan » 09 feb 2014, 13:45

Zoals Peter al meldt: als slechts een bougie het niet doet is dat bewijzend voor dat er met de bobine(s) niets aan de hand is, als een bobine faalt vallen er altijd 2 bougies uit. Het is dus plausibel om te veronderstellen dat er iets met je bougiekabel, bougiedop of bougie aan de hand is. Spul zal wel meer dan 30 jaar oud zijn en dan is het niet geheel ondenkbaar dat de isolatie van de kabels gaat lekken. Als ik zie hoe fraai jij alles restaureert zou ik er geen tweede hands spul opzetten, ik heb afgelopen jaar alles vernieuwd, kosten ca 200 euro, en de rest van mijn leven vonkt dat ding wel door. Heb er verslag van gedaan, misschien heb je er wat aan: http://goldwingforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=9499" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: electrish vraagje

Bericht door Henkie de ledman » 09 feb 2014, 14:26

Het lag aan de schuifje onderop de ontsteking die zat los.. en maakte geen goed contact.. nu doet hij het weer..
en heb al mijn eerste ritje gereden naar Harry, die hem ook een beetje heeft afgesteld.
Afbeelding
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: electrish vraagje

Bericht door Goldiefan » 09 feb 2014, 16:00

ik ken het simpele onstekingsschema van een GL1000 uit mijn hoofd maar kan me geen onderdeel voorstellen passend bij 'een schuifje onder op de onsteking'. Ben wel benieuwd wat het precies was .......

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: electrish vraagje

Bericht door Henkie de ledman » 09 feb 2014, 16:30

er zitten 2 draadjes aan de puntjes die zitten vast met een schuifje
onderop.. 1 links en 1 rechts misschien kan het ook een oogje zijn.. maar bij mij zijn het schuifjes..
Deze draad gaat over je blok richting accu gedeelte..

ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen..

gr henk
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

wilco
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 jan 2012, 08:52
Locatie: Nieuwegein

Re: electrish vraagje

Bericht door wilco » 09 feb 2014, 17:08

Henkie de ledman schreef: ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen..
gr henk
fotootje?? 8)

zegt meer dan woorden...
een Pure Pearl red - metallic '97 ST1100
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Historie: 1989: CBX550F, 1992: Suzuki ER185, 1995: VFR750F '92, 2002: Suzuki VX800, 2006: Kawasaki EN500, 2009: VFR750F '88, 2012: GL1200 '88, 2018: GL1500 '89

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: electrish vraagje

Bericht door Goldiefan » 09 feb 2014, 17:58

Henkie de ledman schreef:er zitten 2 draadjes aan de puntjes die zitten vast met een schuifje
onderop.. 1 links en 1 rechts misschien kan het ook een oogje zijn.. maar bij mij zijn het schuifjes..
Deze draad gaat over je blok richting accu gedeelte..

ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen..

gr henk

het bewegende deel van de onderbrekerpuntjes hebben elk een draad, die komt van de primaire wikkeling van de bobine en legt deze via het vaste deel van de onderbreker aan massa. Ook als deze verbinding niet goed zou zijn zouden 2 bougies het niet moeten doen, een onderbrekerpuntje stuurt immers 2 bobines aan dus ik begrijp het nog steeds niet.

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: electrish vraagje

Bericht door Henkie de ledman » 09 feb 2014, 18:27

dan laat ik het hierbij...

henk
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

Plaats reactie