Zenerdiode defect

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Zenerdiode defect

Bericht door Goldiefan » 28 sep 2013, 06:57

Heeft iemand verstand van zenerdiodes of ervaring met falende regelaars?
Bij mijn Goldwing werkt het allemaal prima maar ik ben bezig met een oude Triumph T100 waar het allemaal precies zo werkt als bij een GL1000 en ik denk dat hij defect is: na een ritje was de spiksplinternieuwe accu opgeblazen. Wat doet een zenerdiode die defect raakt? Is het een 'alles of niets gebeuren' of kan hij ook op subtielere wijze falen als hij kapot gaat, m.a.w., geleidt hij geheel niet meer en krijg je een extreem hoge spanning op de accu of is het ook mogelijk dat de spanning niet extreem hoog wordt? Bij flink toerental heb ik net iets meer dan 15 Volt gemeten aan de accupolen, dat is te hoog, maar kun je met deze bevinding + het opblazen van de accu met zekerheid stellen dat uitsluitend de regulator de schuldige is?

peter

Re: Zenerdiode defect

Bericht door peter » 28 sep 2013, 07:53

Gelijkrichter niet meer zuiver :?: Want 15 volt valt nog wel mee, is wel wat hoog maar om daar je accu nu mee op te blazen :?

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Zenerdiode defect

Bericht door RonalT » 28 sep 2013, 13:05

Boven de 14,4 V ontleedt het water in waterstof en zuurstof. Met ander woorden je kookt de accu leeg. Daar gaat hij ook van kapot.
Maximaal mag de laadspanning eigenlijk maar 13,8 volt zijn.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Zenerdiode defect

Bericht door Goldiefan » 06 okt 2013, 11:04

spanning mag dus niet te hoog zijn, begrijpelijk, maar hoe verklaren we dan het volgende:

1) Triumph T100 manual geeft de volgende functietest: amperemeter in serie schakelen met zenerdiode, voltmeter parallel. Bij langzaam toenemend toerental moet er geen stroom lopen tot 12.75 Volt, bij een stroom van 2A moet de voltmeter 13.5 - 15.5 Volt aangeven en dan werkt de zenerdiode goed.
2) Honda GL1000 75-79 service manual: vergelijkbaar verhaal: voltmeter op accu, amperemeter tussen recitifier en massa: motortoerental op laten lopen en tussen 14 en 15 Volt moet de regulator gaan geleiden.
3) Haynes Motorcycle Electrical Manual by Tony Tranter, algemene uitleg: tot 14 Volt geleidt de Zener diode niet, daarna gaat hij snel progressief geleiden en bij 15 Volt loopt een grote stroom door de Zener diode en vrijwel geen stroom loopt door de accu, volgens het principe dat stroom de weg van de minste weerstand kiest.

Ik heb geen verstand van elektriciteit maar klaarblijkelijk mag de aan de accu gemeten spanning best hoger zijn dan de genoemde 14.4 Volt en 13.8 Volt, wellicht is de stroom die bij een bepaalde spanning loopt, en dus de weerstand van de afzonderlinge componenten belangrijker .....
Laatst gewijzigd door Goldiefan op 06 okt 2013, 18:46, 4 keer totaal gewijzigd.

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Zenerdiode defect

Bericht door 1500 » 06 okt 2013, 12:31

De laadstroom is voor een accu de bepalende factor, ideaal is ongeveer 1/10 van de accu capaciteit.
2 Amp laadstroom voor een 20 Amp accu.
Bij de wing word eigenlijk de laadstroom geregeld, op basis van de spanning.
Door de interne weerstand van de accu en het circuit heb je dus een bepaalde spanning nodig om de beoogde laadstroom te bereiken.
Hoe hoger de spanning dus ook de laadstroom, dan zal de accu sneller, zeg maar droog koken.
Dan moet je dus vaker het vloeistofpeil controleren en op peil houden.
Als het vloeistof peil zakt, word de concentratie zuur hoger en vreten de platen in de accu weer sneller weg.
Door verschillen in gebruik en toepassing, accu types, temperatuur, kosten, enz. zit er dus in de laadstroom/spanning een marge.
Van 15,5 volt zal je accu niet gelijk kapot gaan, je accu gaan laden met 50 Amp zal hij zeker niet prettig vinden.

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Plaats reactie