Pagina 1 van 1

balen

Geplaatst: 15 okt 2017, 17:03
door wingryder
Vanmiddag, motor buiten gezet, pak an, zo we gaan ff een stukje rijden met dit mooie weer.
Rijden, shit wat stuurt dat raar? :shock: :shock: direct maar weer omgekeerd naar huis en gekeken, lekke achterband :(
Kort ritje dus.
Er zit een spijkertje in. morgen maar even het wiel er uit halen en laten repareren.
Dat is nu gelijk de vraag, zouden jullie repareren of een nieuwe band monteren.
Deze is nog niet versleten maar ik twijfel toch een beetje.
Wat zouden jullie doen?

Re: balen

Geplaatst: 15 okt 2017, 17:24
door Cas
Nieuwe band, zonder enige twijfel, die spijker is door het canvas gegaan en dat risico zou ik niet nemen met een zware motor als de Goldwing.

Re: balen

Geplaatst: 15 okt 2017, 17:40
door pieter
Hoi Jan,

Dat is idd erg balen en dat met zo'n mooie dag weer,
ikzelf zou het risico nooit nemen mede omdat je maar op twee wieltjes staat, en er volgens mij andere krachten opkomen dan bij een auto.
Ooit heb ik eens een artikel van Bridgestone geplaatst op het forum, en hierin werd het ten stelligste afgeraden.

Als je het toch zou willen laten doen kan ik je alleen nog adviseren om het op de manier van een autoband reparatie te laten uivoeren.

Daarvoor moet idd de band van het wiel af en wordt er nadat er een plug ingegaan is van binnen de boel gevulcaniseerd.

Suc6 Pieter.

Re: balen

Geplaatst: 15 okt 2017, 18:41
door Wingnut
Ik rij nogal veel kilometers in verschillende landen en omstandigheden en heb helaas vaak te maken met een lekke band. Vroeger inderdaad een veter erin om bij een bandenbedrijf te komen en/of thuis en daarna nieuwe band. Helaas zat de band er soms slechts enkele weken en/of kilometers op en was dit zonde. Een Goldwing rijder die een motor rijschool runt heeft me toen gezegd dat dit onzin was, bij zijn rijschool heeft hij om de haverklap et lekke banden te maken en gebruikt altijd een veter, ook als hij zelf een lekke band heeft met zijn GoldWing. Sindsdien ik dacht 3 keer dit zelf ook gebruikt en zonder problemen de Bridgestone 704 achter opgereden tot hij echt aan vervanging toe was. Bij groter gat eventueel veter vervangen door parachutje om betere afdichting/hechting te krijgen.

De keuze is aan je zelf en als het voor je gemoed beter is de band vervangen.

Re: balen

Geplaatst: 15 okt 2017, 19:14
door RonalT
Als de band nog goed is zou ik hem laten repareren.
De mooiste manier is een plakker aan de binnenzijde. Maar de 'veter' is ook een methode

Re: balen

Geplaatst: 15 okt 2017, 19:39
door Marco1
Veter?

Re: balen

Geplaatst: 15 okt 2017, 20:27
door snoopy
een spijker die erg "haaks" in gegaan is in het loopvlak kan geen kwaad voor het karkas, en is veilig te repareren, of met een veter (kan je zelf doen) of met een plug van binnenuit, laten doen.

Gr Clim

Re: balen

Geplaatst: 15 okt 2017, 21:56
door Cas
Ieder zijn ding, een prop (veter) in mijn autoband vind ik geen probleem maar in mijn motorband is het alleen maar een thuiskomertje. Ik wil niet op de motor rijden en constant aan die prop in mijn band denken.
Wat er langs de buitenkant in gaat kan er ook weer langs de buitenkant uitkomen en het zal niet de eerste keer zijn dat zo'n prop er bij hoge snelheid uitschiet. Dan is een parapluutje, dat aan de binnenzijde wordt aangebracht, een stuk veiliger. Voor mij is het allemaal een verkeerde manier van zuinigheid en voor die 150 euro voor een nieuwe band zet ik mijn veiligheid niet op het spel. Overigens is het in Duitsland verboden om met een prop in een motorband te rijden, waarom zou dat zo zijn?

Re: balen

Geplaatst: 15 okt 2017, 22:45
door wingryder
Bedankt voor de reacties, ik ga eerst het wiel er eens afhalen en dan naar de bandenfirma, ik hoor wel wat zij zeggen.
het is maar een klein spijkertje dus ik denk dat een plakker aan de binnenkant moet kunnen.

Re: balen

Geplaatst: 16 okt 2017, 22:10
door cooper
Al meermaals m'n banden gerepareerd met een "wiek" zoals wij Belgen het noemen. Telkens de band op mijn manier opgereden zonder problemen.
Ik schrijf "mijn manier" omdat hij op die wijze ook telkens wel helemaal op is.
Van zij die beweren dat het een gevaar is zou ik eens een doorslaggevend argument willen horen waarom dit echt wel zo gevaarlijk is als zij beweren ? :?

Afbeelding

Re: balen

Geplaatst: 16 okt 2017, 22:25
door Cas
Als je met zo'n achterband nog gaat rijden (levensgevaarlijk, zoals wij Nederlanders dat noemen) dan is het onmogelijk om uit te leggen wat gevaarlijk is en wat niet.

Re: balen

Geplaatst: 16 okt 2017, 22:34
door cooper
Deze is in Frankrijk na het ontdekken van deze plek direct vervangen. Trouwens thuis met nog voldoende profiel vertrokken maar ruwe Franse asfalt in combinatie van de kogeldruk van de aanhanger ging het wat sneller dan verwacht. Vroeg trouwens niet om een preek maar om een doorslaggevend argument wat gevaarlijk is aan een wiek ? :wink:

Re: balen

Geplaatst: 17 okt 2017, 09:02
door peter
Met een prop of paraplu of wat dan ook heb ik geen moeite, het ingebrachte stuk is aan de binnenzijde van de band veel dikker dan de diameter van het gaatje. Waardoor eruit schieten niet mogelijk is.Tevens zitten ze gelijmt.
Die nieuwe band koop ik wel als de oude versleten is. :mrgreen:

Re: balen

Geplaatst: 17 okt 2017, 13:01
door wingryder
Heb gisteren even met Antoon gebeld, die zei ook dat, mits goed gedaan, reparatie geen probleem is.
Moet nog even kijken hoever de band heen is want als hij over een paar duizend km aan vervanging toe is repareer ik nu niet.
Als het nog een tijd meekan da repareer ik en rijd de band gewoon op.

bedankt voor het meedenken allemaal.

Groet,

Jan