Bart

Even bijpraten, sterke verhalen, moppen of andere praatjes ?
Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Bart

Bericht door Devoraz » 10 mar 2017, 22:23

Ik hoop dat alle nabestaanden enorme steun hebben gehad aan de aanwezige forumleden en wens hun allen het beste in deze moeilijke periode.

Ik baal dat ik er niet bij kon zijn maar ik hoop dat het afscheid voor een ieder voldoening heeft gegeven.

Nogmaals... rust zacht, Bart!
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
Anjer
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2337
Lid geworden op: 15 mei 2008, 11:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Bart

Bericht door Anjer » 11 mar 2017, 17:19

Ik sluit mij geheel bij Ronalts verhaal aan. Het was een mooi waardig afscheid van een bijzondere en bescheiden mens. Vond het best een verantwoordelijkheid om te spreken én Froucke was er erg blij mee. Door de drie sprekers kreeg je echt een mooi beeld van Bart en zijn leven. Ik zet hieronder even mijn tekst, voor al diegene die er niet bij konden zijn.

Lieve Froucke, Ashwin, Dennis, Petra, en alle andere aanwezigen.

Toen Froucke mij vroeg te spreken over Barts motorleven, zei ik natuurlijk meteen ja. Bart en ik waren al jaren motormaatjes, we reden regelmatig van en naar motorritten van het Goldwingforum. Allebei uit het Zeeuwse, allebei op latere leeftijd ons motorrijbewijs gehaald, allebei gestart met een Goldwing 1200, allebei al snel over op een 1500…. een Goldwing… dat alleen al schept een band. Die vriendschap verdiepte zich toen Froucke en ik elkaar vonden in de fotografie.

Toen Bart aan Froucke bekende dat hij zo graag motor zou willen leren rijden, omdat ie dat zo gaaf vond, heeft zij hem direct gezegd dat ie dat dan maar moest doen. Voor de zekerheid vroeg Bart nog of zij dit echt meende? Waarop Froucke reageerde met; stel niet uit wat je wilt doen, want je weet nooit wanneer het niet meer kan.

Froucke was wel eerst een beetje bang dat Bart zo’n motorrijder zou worden waarbij zij zich telkens moest afvragen of ie nog wel thuiskwam, zo eentje die plat door de bochten gaat en het een sport vindt om het hardst van allemaal te kunnen rijden.

Enfin, daar had ze zich geen zorgen over hoeven te maken, zijn rustige rijstijl is alom bekend. Eerst ging ie op een scooter heen en weer naar het werk, om te kijken of ie het echt wel wat vond. Als ie dan z’n rijbewijs zou halen vond Froucke dat er dan maar een motor moest komen waar zij ook lekker op zat en Bart wist al snel wat ie mooi vond; een Goldwing.

Hij ging lessen bij Actief rijschool in Middelburg. Haalde zijn theorie en AVB in 1x. Voor zijn AVB moest ie weliswaar de snelle slalom en de noodstop 2x doen, maar hij was in the pocket!

Tijdens een ritje naar Friesland wilde ie eventjes via Heerenveen om naar een motorzaak te gaan. Daar stond z’n droommotor… een grijze Goldwing 1200. Die moest en zou ie hebben, dus vroeg ie de eigenaar om de motor voor hem vast te houden tot ie een week later -hopelijk- zou slagen. Dat zag de beste man niet zitten, dus moest Bart wachten, wachten totdat ie geslaagd was.

Ondertussen was Bart in mei 2007 reeds lid geworden van het Goldwingforum. Een internetforum waar gelijkgestemden schrijven over alles wat te maken heeft met Goldwing bezitten, rijden en repareren…
Zijn eerste bericht:
Hallo allemaal ik ben helemaal nieuw hier dus ik stel me maar even voor.
Mijn naam is dus Bart en woon in Zeeland ben bijna 45 jaar en ben bezig met het motor rijbewijs.
Van de week ben ik geslaagd voor het theorie examen.
Als ik het stempeltje op me rijbewijs heb wil ik gaan kijken voor een Goldwing.
En dan het liefst een 1100 of 1200 .
Of dit een verstandige keus is zal de tijd wel uitwijzen.
Of zijn er hier meer mensen die gelijk al een zware motor gekocht hebben?

Natuurlijk kreeg Bart hierop leuke reacties en adviezen én hij leerde de Zeeuwse Wingers Stephan en Henk kennen. Dat is typisch het Goldwingforum zoals ik het een jaar later zelf ook leerde kennen.
In mijn voorsteltopic schreef Bart:
Hallo Bibian vanuit Oost Souburg welkom op het forum, ik hoop dat je inmiddels geslaagd bent.
Ik had ook een 1200 op het oog en moest nog afrijden, dat gaf me wel een stimulans om goed mijn best te doen op het examen vorig jaar.
Maar misschien komen we elkaar nog wel eens tegen hier in Zeeland.
Groetjes, Bart.

Nou, die voorspelling is uitgekomen!!! Al op een van mijn eerste forumritten hebben we elkaar ontmoet.

Maar even terug naar 8 augustus 2007. Op die dag deed Bart zijn laatste rijexamen, het was een rit met vele hindernissen. De examinator wilde hem bijna laten zakken, maar zijn rijinstructeur kende zijn rustige, bekwame rijstijl en zijn argumenten zorgden ervoor dat hij toch slaagde.

Zodra Bart thuis kwam heeft ie naar Heerenveen gebeld, de motor gekocht en is ie hem met een geleende aanhanger op gaan halen. Gelukkig maar achteraf, want het ging hozen en da’s natuurlijk geen leuke, eerste, zelfstandige rit!!! Thuisgekomen hielpen buurmannen hem de Wing van de aanhanger af te halen, waarna Bart snel een rondje reed op zijn nieuwverworven baby, om hem vervolgens de garage binnen te rijden alsof ie nooit anders gedaan had.

Bart reed ook woon-werkverkeer met de motor, maar toen de pekel te erg werd moest er een andere fiets komen, want de Wing mocht niet gaan roesten. En zo kwam er een Suzuki 650 Freewind bij.

Bart reed zo vaak ie kon mee met forumtoertjes. Hij genoot ook van de topics op het Forum en schreef gezellig mee. Ook Froucke probeerde zo vaak mogelijk mee op toer te gaan. Zeker bij Forumritten betekende dat vaak vroeg vertrekken en ter hoogte van Goes reeds koude handen hebben. Als Bart dan vroeg of ze goed zat, zei ze braaf ja, maar zij hoopte dan maar dat de zon snel ging schijnen, zodat de ochtendkou verdween. Welke handschoenen ze ook aanschafte, het mocht niet baten, ze heeft er altijd koude handen over moeten hebben om met haar liefste op motortour te kunnen gaan. Als ze er niet bij kon zijn, ze werkt nu eenmaal in onregelmatige diensten, stimuleerde ze hem altijd om toch te gaan. Ze gunde het hem zó om zijn geliefde hobby uit te oefenen…

Ook Dennis reed graag met zijn vader mee! Dan moest Froucke thuisblijven… Eerst ging ie in de motorkleding van Froucke, maar daarna kreeg ie een eigen motorbroek en laarzen, waar ie helaas snel weer uitgroeide.
Toen Ashwin ging leren motorrijden, herhaalde de geschiedenis zich. Al voordat hij zijn rijbewijs had moest en zou er een motor komen. Een racer, dat wel, met flink wat power. Bart is toen de proefrit gaan maken. Hij vond het gaaf dat zijn zoon ook zijn motorrijbewijs had en vond het heerlijk om samen te rijden. Ik hoor het hem nog glunderend vertellen aan de keukentafel van hun fijne huis.

In Oktober 2008 ging Bart even bij Bikers Best langs en na een proefrit was ie helemaal om en kocht zijn blauwe 1500. Zijn lijfspreuk was vanaf die tijd; Maakt niet uit welke kleur, als ie maar Blauw is, waar hij jaren later aan vasthield toen ie op zoek ging naar een 1800. Tijdens die zoektocht kwamen ze in Noord-Holland, waar Bart met veel pijn en moeite een proefrit mocht maken op voorwaarde dat ie z’n rijbewijs inleverde én z’n vrouw. Helaas werden ze het niet eens over de prijs. Gelukkig stond er bij Bikers Best ook zo’n prachtige blauwe 1800. Onderhandelen was Froucke haar ding en dat liet Bart graag aan haar over. Met lieve stem verleidde ze menig verkoper om een korting of wat extra’s bij hun aankopen te geven. Zo ook in Renswoude, dus werd Bart eigenaar van de blauwe 1800 met als bonus wat chroom voor op de spiegels.
Wat heerlijk dat Froucke als motto heeft: Niet sparen voor later, later kan wel eens veel eerder komen dan ooit gedacht!
Of het nu om een motor, hun droomauto of een fijne vakantie in Egypte ging. Doen! Gewoon omdat het kan!

Barts motorvrienden refereren in deze dagen vaak aan Barts rustige rijstijl. Zo kenden we hem namelijk tijdens Forumritten, hij liet zich door niets of niemand opjagen en viel er een gat in de rij, dan wist ie dat ze toch wel op hem zouden wachten.
Froucke heeft Bart vaak gestimuleerd om de bochten wat vlotter te pakken. Ze zei dan; als de rest niet remt, is het vast een veilige bocht…. of: rij toch eens een beetje door, waarop Bart dan reageerde met; ik laat me niet opjagen, ik wil ook van de omgeving genieten. Hij reed nooit te hard, precies volgens de regels, dat typeerde Bart.

Voor zijn 50ste verjaardag had Froucke dan ook een uniek cadeau; een bochtentraining één op één met de rijinstructeur. Bart vond het harstikke leuk, maar heeft het nooit gebruikt, want dat was toch eigenlijk helemaal niet nodig. Maar toen ie vorig jaar thuiskwam van het Forumevent ‘Bochtjes draaien in Roosendaal’, zei ie tegen Froucke; dit had ik vééééél eerder moeten doen.

Froucke had wel meer leuke ideeën voor een verjaardagscadeau. Zo liet ze eens voor mooiweer-rijder Bart, op de 1500 handvatverwarming installeren. Dat was nog een hele onderneming, want de monteur wilde dit alleen in z’n eigen werkplaats doen. Dus moest de motor opgehaald, de handvatten geïnstalleerd en weer op tijd en netjes terug in de garage. Dit alles moest tussen half 9 en 1 uur gebeuren omdat Bart dan sliep na zijn nachtdienst. In de werkplaats bleek er ook nog een spijker in de achterband te zitten. Uiteindelijk was de motor om 5 over 1 terug en om kwart over 1 werd Bart wakker.
Na de koffie zei Froucke dat ze een verrassing voor hem had.; ‘Kijk maar eens in de garage’, waarop Bart zei; ‘ja, daar staat mijn motor, ik weet wel hoe m’n motor eruit ziet….’ Maar hij ging toch kijken, liep om de motor heen…. en zei: ‘en wat moet ik hier nu zien dan?’ Froucke: ‘Nou, heb je er nu verstand van of niet?’ Ineens zag ie de nieuwe achterband, maar nog steeds niet de handvatverwarming… Uiteindelijk zag ie het, maar reageerde koel en rustig, zoals ie nu eenmaal was. Na al die moeite vond Froucke dat ie wel wat enthousiaster mocht zijn. Later op de dag, beter wakker, reageerde ie wel heel blij én beloofde Froucke verwarmde handschoenen, die er helaas nooit zijn gekomen.

Ze gingen op motorvakantie naar Luxemburg, hun eerste vakantie met de motor. Ze genoten van de ritten samen, totdat ook voor hen dé eerste keer kwam. Bij een T-splitsing twijfelde Bart welke kant hij op moest, stopte, kon niet bij de grond en ineens lagen ze daar. Voor het eerst onderuit. Froucke lag daar, had blauwe plekken en flinke schrik. Maar het enige waar Bart zich op dat moment druk om maakte was zijn Wing…. De koppelingshendel was omgekruld en er zaten wat krassen op z’n motor, maar Bart was vooral blij en opgelucht dat het niets ernstigs was en dat ze nog konden rijden. Froucke heeft tijdens de rest van de vakantie menig momentje zwetend doorgebracht in het mooie heuvelachtige landschap van Luxemburg.

Zo ook tijdens een Forumrit in Limburg, met het zweet op de rug nam ie de bochtjes en heuveltjes, en toen ging Henk ook nog eens recht voor hun neus onderuit!
Froucke prees Bart tijdens de rest van die rit, maar ondertussen zweette ze peentjes!!! Blij dat ze boven waren en toen moesten ze ook weer naar beneden. Maar rustig en bedaard als ie was, kreeg ie dat allemaal voor elkaar.

Bart was zeer zorgvuldig met zijn spullen, vooral z’n motoren. Daar stond ie om bekend. Bij thuiskomst moest er direct gepoetst worden, liefst dezelfde avond. Het waren echt zijn baby’s, hij kon poetsen als een gek. Zíjn Wing moest blinken… Bart kon er dan ook erg van genieten dat zijn motor het mooiste blonk op forumbijeenkomsten, daarom poetste hij zelfs tot onder het zadel!!!

Na de Mosselrit vorig jaar werd Bart ziek. Een bedorven mossel? Dat dacht ie lange tijd, maar toen het nachtelijk zweten maar niet overging, ging Bart toch maar eens naar de dokter… de rollercoaster begon. Hij ging ervoor, zou de behandelingen doen en was vast van plan om 13 mei mee te rijden met de Goededoelrit. Een dag rijden met kinderen uit het speciaal onderwijs in een rij van zo’n 100/150 Goldwings. Prachtig vond ie dat, net zoals wij allemaal trouwens.

Geen poespas, iedereen die Bart kende wist dat ie daar niet van hield. Ondanks dat Bart gek was op zijn Goldwings, lyrisch kon worden van een nieuw lampje of een stukje chroom, was hij ook een nuchter mens met de instelling; doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Dus geen poespas, ook niet vandaag, geen erehaag van motoren om hem te begeleiden naar zijn laatste rustplaats.

Zo zal Bart altijd in onze herinnering voortleven, de nuchtere, hardwerkende, vreselijk genietende, verzeeuwigde Tielenaar met zijn liefdevolle, vrolijke, fotograferende Friezin op hun Blauwe Wing.

Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte toe om dit grote verlies een plekje te geven en vooral de fijne herinneringen te blijven koesteren.
:D Het mooist aan de zon is de schijn :D

Mijn motorhistorie sinds augustus 2008
Goldwing GL1200 Aspencade Brons 07-08-2008 - 10-2008
Goldwing GL1500 SE Wit 27-09-2008 - 09-08-2019
Goldwing GL1800 Illusion red 10-08-2019 - heden

Gesloten