Pagina 1 van 2

Downforce.

Geplaatst: 24 nov 2016, 13:30
door peter
Ik had geprobeerd een aftermaket spoiler zelf te spuiten maar na 3 keer proberen toch steeds teveel kleur verschil. Via ebay een originele in de juiste kleur kunnen krijgen voor een schappelijk bedrag. Gisteravond de spoiler gemonteerd met behulp van een sjabloon omdat er geen markering in de deksel zat. Bij mijn andere 1800 wel dus er zijn wel verschillen blijkt.
Vandaag eens een rondje gereden met de motor en man man man wat verschil, de motor rijdt veel rustiger op hoge snelheid en de bochten snelheid is een stuk omhoog gegaan. Je moet wel zorgen dat je voldoende snelheid hebt voordat de spoiler zijn werk doet. Onder de 135km/u merk je dat hij minder hard drukt en moet je ook niet een klaverblad nemen of je moet een "normale" snelheid hebben. Boven de 135 is totaal geen probleem door de neerwaardse druk. Wel je vering wat harder zetten want anders zakt je achterkant wat verder weg dan normaal. Ik vraag me alleen af of de achterband niet te snel gaat slijten en het verbruik niet omhoog gaat aangezien de spoiler toch voor een extra gewicht zorgt op hogere snelheid. En als je met een duo rijdt zal je denk ik over het maximum gewicht heengaan. :mrgreen:

De tijd zal het leren hoop ik.


Afbeelding

Re: Downforce.

Geplaatst: 24 nov 2016, 14:36
door pieter
Idd zo'n spoiler heeft een hoop voordelen Peter, en wat het eventuele overgewicht betreft kun je natuurlijk een goede afspraak maken met je passagier, hij of zij moet zich dan gewoon "locht" houden en dan zijn er weinig of geen problemen, maar dat is dan uit eigen ervaring hé.

PS. Veel plezier met het experimenteren groet Pieter.

Re: Downforce.

Geplaatst: 24 nov 2016, 14:59
door peter
Tsja... Dat licht houden :? Als ik tegen mijn vrouw zeg, " schatje je moet je licht houden als je achterop zit", heb ik echt een probleem, haar wedervraag zal zijn: Dus jij vindt mij DIK :?: :!:
Sorry, maar dat uitgesproken risico durf ik niet te nemen. :lol:

Kan natuurlijk wel progresieve achterveer monteren die ik nog heb liggen :? Hoef ik ook geen risico's te nemen :lol:

Re: Downforce.

Geplaatst: 24 nov 2016, 15:11
door Marco1
peter schreef:Je moet wel zorgen dat je voldoende snelheid hebt voordat de spoiler zijn werk doet. Onder de 135km/u merk je dat hij minder hard drukt en moet je ook niet een klaverblad nemen of je moet een "normale" hebben.
Ik weet niet of ik dat durf, om harder dan 135km/u een klaverblad te nemen.

Re: Downforce.

Geplaatst: 24 nov 2016, 15:49
door GL-1800
Prachtig dat iemand tussen de oren dit als positief ervaart maar.....om echt dit te beleven...........moet ie t formaat hebben van n behoorlijke eettafel.....K geloof er dus helemaal geen moer van....sorry.. :)

Re: Downforce.

Geplaatst: 24 nov 2016, 17:13
door RonalT
Cafe-praat, meneer GL-1000 :lol: :lol:
Neem nog een biertje dan is Peter zijn humor beter te begrijpen.....

Re: Downforce.

Geplaatst: 24 nov 2016, 18:58
door peter

Re: Downforce.

Geplaatst: 24 nov 2016, 19:09
door De Motormuis
Weer lekker bezig Peter.
:lol: :lol: :lol: :lol:

Re: Downforce.

Geplaatst: 24 nov 2016, 22:21
door GL-1800
RonalT schreef:Cafe-praat, meneer GL-1000 :lol: :lol:
Neem nog een biertje dan is Peter zijn humor beter te begrijpen.....
Hmm, goed idee.

Ga ik NU doen........

Re: Downforce.

Geplaatst: 24 nov 2016, 22:32
door GL-1800
peter schreef:Even een stukje wikipedia :lol:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Spoiler ... onderdeel)

Klopt....to spoil.... :wink:

Re: Downforce.

Geplaatst: 25 nov 2016, 09:43
door director
Fijn om te weten dat het zo'n verschil maakt met en zonder spoiler, ik rij namelijk al heel lang met spoiler en begrijp dat ik m niet mag missen op hogere snelheden.

Ik zie wel jij er een LED remlicht in hebt, maar wordt de druk lichter als het licht brand of maakt dat niet uit omdat het LED is. Eventueel kun je dus met remlicht een zwaardere passagier meenemen of snap ik het niet :roll:

Re: Downforce.

Geplaatst: 25 nov 2016, 10:53
door peter
Fijn om te weten dat het zo'n verschil maakt met en zonder spoiler, ik rij namelijk al heel lang met spoiler en begrijp dat ik m niet mag missen op hogere snelheden.
Ja hij werkt alleen als je snelheid genoeg hebt, bij lage snelheid heb niet genoeg neerwaardse druk om enig effect te krijgen. Het is net als de vleugel van een vliegtuig, zonder voldoende snelheid zal het toestel niet loskomen van de grond. De spoiler op onze topkoffer werkt precies andersom. Niet voldoende snelheid zal resulteren in niet genoeg druk op de spoiler waardoor het effect afneemt.
Ik zie wel jij er een LED remlicht in hebt, maar wordt de druk lichter als het licht brand of maakt dat niet uit omdat het LED is. Eventueel kun je dus met remlicht een zwaardere passagier meenemen of snap ik het niet :roll:
Of het nou LED of een gewoon peertje is maakt niet uit. Het branden van de verlichting geeft aan dat het voertuig snelheid mindert en dus de downforce zal verminderen gelang de snelheid. Er zijn zelfs uitvoeringen waarbij na enige tijd het remlicht snel zal gaan knipperen. Dit betekent dat de bestuurder compleet de downforce zal verliezen. Gaat hij dus vanaf 135km/u ineens branden dan zal de bestuurder op het klaverblad ineens de grip verliezen en eindigen in de vangrail met alle gevolgen van dien. Tenzij hij voor de bocht weer een veilige snelheid heeft. Meestal staat er voor de bocht een blauw bord met een getal erop. dit is de veilige geadviseerde snelheid.
Voor wat betreft gewicht zal het denk ik zo zijn, dat als je dus op hogere snelheid rijdt waarbij de spoiler zijn werk doet je het beste de passagier kan thuislaten ter compensatie van het gewicht dat de spoiler genereert tijdens de hogere snelheid.

Re: Downforce.

Geplaatst: 25 nov 2016, 12:10
door pieter
Dit is een plausibele beredenering, dus een waar ik volledig achter sta.
Toch wilde ik nog ffe terug komen op het fenomeen "locht" houden !!!!! Wij ( mijn vrouw en ik ) willen in het nieuwe seizoen het luchtbandje eens uit proberen, daar wil ik mee zeggen dat Lianne dan op een soort van zwembandje plaatsneemt achter op de motor, om zodoende het gewicht iets meer van het achterwiel weg te halen, voor een optimale wegligging.

Ps. graag je mening over dit experiment, groet Pieter.

Re: Downforce.

Geplaatst: 25 nov 2016, 12:37
door wingryder
pieter schreef:Dit is een plausibele beredenering, dus een waar ik volledig achter sta.
Toch wilde ik nog ffe terug komen op het fenomeen "locht" houden !!!!! Wij ( mijn vrouw en ik ) willen in het nieuwe seizoen het luchtbandje eens uit proberen, daar wil ik mee zeggen dat Lianne dan op een soort van zwembandje plaatsneemt achter op de motor, om zodoende het gewicht iets meer van het achterwiel weg te halen, voor een optimale wegligging.

Ps. graag je mening over dit experiment, groet Pieter.

Volgens mij heb je daar een goede oplossing Pieter, wellicht gaat het nog beter als je het bandje vult met Helium, maar houdt er dan wel rekening mee dat je vrouw er goed op blijft zitten anders is het ding zo vertrokken.
Je zou het natuurlijk aan je zetel vast kunnen maken maar dan gaat het bandje als er niemand op zit als het ware aan je motor trekken waardoor je weer te weinig gewicht op je achterwiel krijgt :shock: :shock:
volgens mij is het nog niet zo eenvoudig, maar misschien komen we er met ons allen uit, voor het nieuwe seizoen begint.

groet,

Jan

Re: Downforce.

Geplaatst: 25 nov 2016, 12:44
door GL-1800
En....denk om t vooruit schieten bij t remmen.....T licht schijnt dan naar achteren dan en zal de fiets n voorwaartse duw geven.......Andere kant...t geeft wel gewichtsverlies, je bent dat licht weer kwijt..