Downforce.

Even bijpraten, sterke verhalen, moppen of andere praatjes ?
peter

Downforce.

Bericht door peter » 24 nov 2016, 13:30

Ik had geprobeerd een aftermaket spoiler zelf te spuiten maar na 3 keer proberen toch steeds teveel kleur verschil. Via ebay een originele in de juiste kleur kunnen krijgen voor een schappelijk bedrag. Gisteravond de spoiler gemonteerd met behulp van een sjabloon omdat er geen markering in de deksel zat. Bij mijn andere 1800 wel dus er zijn wel verschillen blijkt.
Vandaag eens een rondje gereden met de motor en man man man wat verschil, de motor rijdt veel rustiger op hoge snelheid en de bochten snelheid is een stuk omhoog gegaan. Je moet wel zorgen dat je voldoende snelheid hebt voordat de spoiler zijn werk doet. Onder de 135km/u merk je dat hij minder hard drukt en moet je ook niet een klaverblad nemen of je moet een "normale" snelheid hebben. Boven de 135 is totaal geen probleem door de neerwaardse druk. Wel je vering wat harder zetten want anders zakt je achterkant wat verder weg dan normaal. Ik vraag me alleen af of de achterband niet te snel gaat slijten en het verbruik niet omhoog gaat aangezien de spoiler toch voor een extra gewicht zorgt op hogere snelheid. En als je met een duo rijdt zal je denk ik over het maximum gewicht heengaan. :mrgreen:

De tijd zal het leren hoop ik.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door peter op 24 nov 2016, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Downforce.

Bericht door pieter » 24 nov 2016, 14:36

Idd zo'n spoiler heeft een hoop voordelen Peter, en wat het eventuele overgewicht betreft kun je natuurlijk een goede afspraak maken met je passagier, hij of zij moet zich dan gewoon "locht" houden en dan zijn er weinig of geen problemen, maar dat is dan uit eigen ervaring hé.

PS. Veel plezier met het experimenteren groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

peter

Re: Downforce.

Bericht door peter » 24 nov 2016, 14:59

Tsja... Dat licht houden :? Als ik tegen mijn vrouw zeg, " schatje je moet je licht houden als je achterop zit", heb ik echt een probleem, haar wedervraag zal zijn: Dus jij vindt mij DIK :?: :!:
Sorry, maar dat uitgesproken risico durf ik niet te nemen. :lol:

Kan natuurlijk wel progresieve achterveer monteren die ik nog heb liggen :? Hoef ik ook geen risico's te nemen :lol:

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: Downforce.

Bericht door Marco1 » 24 nov 2016, 15:11

peter schreef:Je moet wel zorgen dat je voldoende snelheid hebt voordat de spoiler zijn werk doet. Onder de 135km/u merk je dat hij minder hard drukt en moet je ook niet een klaverblad nemen of je moet een "normale" hebben.
Ik weet niet of ik dat durf, om harder dan 135km/u een klaverblad te nemen.
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Downforce.

Bericht door GL-1800 » 24 nov 2016, 15:49

Prachtig dat iemand tussen de oren dit als positief ervaart maar.....om echt dit te beleven...........moet ie t formaat hebben van n behoorlijke eettafel.....K geloof er dus helemaal geen moer van....sorry.. :)
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Downforce.

Bericht door RonalT » 24 nov 2016, 17:13

Cafe-praat, meneer GL-1000 :lol: :lol:
Neem nog een biertje dan is Peter zijn humor beter te begrijpen.....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

peter

Re: Downforce.

Bericht door peter » 24 nov 2016, 18:58


Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Downforce.

Bericht door De Motormuis » 24 nov 2016, 19:09

Weer lekker bezig Peter.
:lol: :lol: :lol: :lol:
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Downforce.

Bericht door GL-1800 » 24 nov 2016, 22:21

RonalT schreef:Cafe-praat, meneer GL-1000 :lol: :lol:
Neem nog een biertje dan is Peter zijn humor beter te begrijpen.....
Hmm, goed idee.

Ga ik NU doen........
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Downforce.

Bericht door GL-1800 » 24 nov 2016, 22:32

peter schreef:Even een stukje wikipedia :lol:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Spoiler ... onderdeel)

Klopt....to spoil.... :wink:
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3906
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Downforce.

Bericht door director » 25 nov 2016, 09:43

Fijn om te weten dat het zo'n verschil maakt met en zonder spoiler, ik rij namelijk al heel lang met spoiler en begrijp dat ik m niet mag missen op hogere snelheden.

Ik zie wel jij er een LED remlicht in hebt, maar wordt de druk lichter als het licht brand of maakt dat niet uit omdat het LED is. Eventueel kun je dus met remlicht een zwaardere passagier meenemen of snap ik het niet :roll:
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

peter

Re: Downforce.

Bericht door peter » 25 nov 2016, 10:53

Fijn om te weten dat het zo'n verschil maakt met en zonder spoiler, ik rij namelijk al heel lang met spoiler en begrijp dat ik m niet mag missen op hogere snelheden.
Ja hij werkt alleen als je snelheid genoeg hebt, bij lage snelheid heb niet genoeg neerwaardse druk om enig effect te krijgen. Het is net als de vleugel van een vliegtuig, zonder voldoende snelheid zal het toestel niet loskomen van de grond. De spoiler op onze topkoffer werkt precies andersom. Niet voldoende snelheid zal resulteren in niet genoeg druk op de spoiler waardoor het effect afneemt.
Ik zie wel jij er een LED remlicht in hebt, maar wordt de druk lichter als het licht brand of maakt dat niet uit omdat het LED is. Eventueel kun je dus met remlicht een zwaardere passagier meenemen of snap ik het niet :roll:
Of het nou LED of een gewoon peertje is maakt niet uit. Het branden van de verlichting geeft aan dat het voertuig snelheid mindert en dus de downforce zal verminderen gelang de snelheid. Er zijn zelfs uitvoeringen waarbij na enige tijd het remlicht snel zal gaan knipperen. Dit betekent dat de bestuurder compleet de downforce zal verliezen. Gaat hij dus vanaf 135km/u ineens branden dan zal de bestuurder op het klaverblad ineens de grip verliezen en eindigen in de vangrail met alle gevolgen van dien. Tenzij hij voor de bocht weer een veilige snelheid heeft. Meestal staat er voor de bocht een blauw bord met een getal erop. dit is de veilige geadviseerde snelheid.
Voor wat betreft gewicht zal het denk ik zo zijn, dat als je dus op hogere snelheid rijdt waarbij de spoiler zijn werk doet je het beste de passagier kan thuislaten ter compensatie van het gewicht dat de spoiler genereert tijdens de hogere snelheid.

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Downforce.

Bericht door pieter » 25 nov 2016, 12:10

Dit is een plausibele beredenering, dus een waar ik volledig achter sta.
Toch wilde ik nog ffe terug komen op het fenomeen "locht" houden !!!!! Wij ( mijn vrouw en ik ) willen in het nieuwe seizoen het luchtbandje eens uit proberen, daar wil ik mee zeggen dat Lianne dan op een soort van zwembandje plaatsneemt achter op de motor, om zodoende het gewicht iets meer van het achterwiel weg te halen, voor een optimale wegligging.

Ps. graag je mening over dit experiment, groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
wingryder
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1259
Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
Locatie: Sassenheim

Re: Downforce.

Bericht door wingryder » 25 nov 2016, 12:37

pieter schreef:Dit is een plausibele beredenering, dus een waar ik volledig achter sta.
Toch wilde ik nog ffe terug komen op het fenomeen "locht" houden !!!!! Wij ( mijn vrouw en ik ) willen in het nieuwe seizoen het luchtbandje eens uit proberen, daar wil ik mee zeggen dat Lianne dan op een soort van zwembandje plaatsneemt achter op de motor, om zodoende het gewicht iets meer van het achterwiel weg te halen, voor een optimale wegligging.

Ps. graag je mening over dit experiment, groet Pieter.

Volgens mij heb je daar een goede oplossing Pieter, wellicht gaat het nog beter als je het bandje vult met Helium, maar houdt er dan wel rekening mee dat je vrouw er goed op blijft zitten anders is het ding zo vertrokken.
Je zou het natuurlijk aan je zetel vast kunnen maken maar dan gaat het bandje als er niemand op zit als het ware aan je motor trekken waardoor je weer te weinig gewicht op je achterwiel krijgt :shock: :shock:
volgens mij is het nog niet zo eenvoudig, maar misschien komen we er met ons allen uit, voor het nieuwe seizoen begint.

groet,

Jan
Love to ride a goldwing!!!.
suzuki GT550 '75 tot '77 verkocht
400 cc ? Honda chopper achtig ding tot '83, verkocht
Eerste wing, een 1000, verkocht '84
2006 GL 1500,grijs, ingeruild op een rode
GL1800, deze in 2014 in ijsland aan brokken gereden, nu een zwarte
GL 1800,12-5-2021 verkocht

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Downforce.

Bericht door GL-1800 » 25 nov 2016, 12:44

En....denk om t vooruit schieten bij t remmen.....T licht schijnt dan naar achteren dan en zal de fiets n voorwaartse duw geven.......Andere kant...t geeft wel gewichtsverlies, je bent dat licht weer kwijt..
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Plaats reactie