Pagina 1 van 3
GL1100 Bobber
Geplaatst: 03 nov 2016, 12:42
door Speed66
Voor de echte wingliefhebber is dit vloeken in de kerk, maar ik heb een projectmotor overgenomen;
een reeds ontmantelde '83 GL1100, die ik ga ombouwen tot bobber.
Ik liep al een beetje met dat idee toen ik m'n K1 aan het reviseren was, maar dat zou natuurlijk eeuwig zonde zijn geweest!
Mijn inspiratie;
Mijn aankoop;
Eerst maar eens verder ontmantelen;
Re: GL1100 Bobber
Geplaatst: 03 nov 2016, 12:46
door Speed66
Re: GL1100 Bobber
Geplaatst: 03 nov 2016, 12:58
door Speed66
Het oorspronkelijke idee was om er een monoshock van te maken zoals het groene voorbeeld, maar na wat reken (en schat-) werk schrok van de kracht die op de achterbrug zou komen, zo dichtbij het scharnierpunt.
Toen besloten te gaan voor de Harley Davidson softailvering.
Hier de mock-up om de positie te bepalen. Het lijkt erop dat de vering in deze positie acceptabel is.
Dit is een trekveer/demper.
Middenbok moet hiervoor verdwijnen.
Tevens de tank van een '81er CB750C erop gezet voor de vormgeving.
Hiervoor is het frame ter hoogte van de (dummy)tank ook drastisch gewijzigd.
Re: GL1100 Bobber
Geplaatst: 04 nov 2016, 08:28
door director
Mooi project en zeker geen vloeken in de kerk.
Hou ons maar op de hoogte van je vorderingen, ik zie dit graag.
Re: GL1100 Bobber
Geplaatst: 04 nov 2016, 10:37
door rudolphwolven
Leuk en ambitieus project....
Vooral die "groene" is heel apart, cool en erg mooi.......
Overigens.....ben je niet bang dat de 3 boutsverbinding tussen cardanklok en cardanpoot in de nieuwe set up te veel belast wordt, aangezien deze in de OEM opstelling (met een veerpoot direct op de cardanklok) aanzienlijk minder wordt belast......?
Ben benieuwd naar de vooruitgang en het resultaat.....
Veel succes!
Ruud
Re: GL1100 Bobber
Geplaatst: 04 nov 2016, 14:46
door Speed66
Daar ben ik zelf wel een beetje huiverig voor, maar dit soort discussies zijn in de VS op diverse forums ook gevoerd.
Ik heb nog gedacht over een afsteuning richting cardan-ashuis.
Maar de Silverwing (GL650) heeft een pro-link monoshock, waarbij het cardan op een soortgelijke wijze aan het huis zit gebout.
Dit is een motor van zo'n 240 kg. Qua belasting lijkt me dat ongeveer op hetzelfde uit te komen.
Bovendien zie je hetzelfde gebeuren bij de CX500 bobber/caferacer ombouw. Hier wordt ook de schokbreker aan het cardan weggenomen.
En dit is een beproefd concept.
Ik ben wel van plan het in de praktijk goed te blijven controleren...
Re: GL1100 Bobber
Geplaatst: 04 nov 2016, 14:55
door Speed66
Re: GL1100 Bobber
Geplaatst: 04 nov 2016, 19:08
door rudolphwolven
Die met de gele tank vindt ik ook erg indrukwekkend en stoer........de andere is wat minder mijn smaak...
mvg, Ruud
Re: GL1100 Bobber
Geplaatst: 08 dec 2016, 13:37
door Speed66
Kleine update.
Afgelopen weken helaas (te) weinig gedaan ivm de kou
Wel een nieuw zadel en schokbreker als zadelvering gekocht;
En nog kans gezien hier een beugel voor te maken:
Re: GL1100 Bobber
Geplaatst: 08 dec 2016, 14:42
door GL-1800
Leuk, erg leuk projekt!
Vanzelf altijd lieden die zich eea afvragen, ik ook......positief bedoeld vanzelf.
T lijkt dat je aan de rechterkant n veer hebt. Andere kant niet zo te zien. Niet bang voor torsie achterbrug omdat deze.......gemaakt is voor 2 stuks en ook nog s veel verder naar achteren??
Niks overboord, dan ga je t wellicht gewoon veranderen maar toch??
Nogmaals, leuk!! Hoop dat je alles puik afwerkt!!
Suc6!
Re: GL1100 Bobber
Geplaatst: 08 dec 2016, 16:35
door Speed66
Het is misschien niet goed te zien op de fotos, maar er komt zowel links als rechts een veer.
Tnx voor je bezorgdheid. Tips altijd welkom!
Re: GL1100 Bobber
Geplaatst: 14 dec 2016, 11:40
door MoneyFor
Top, ben benieuwd naar het eindresultaat.
Re: GL1100 Bobber
Geplaatst: 09 jan 2017, 14:04
door Speed66
Eindelijk weer een update.
Bezig geweest met aflassen van bovenaf (straks de motor er weer uit en omdraaien)
Tankmontage:
Hoeken in de tank gelast voor de trillingsdempers:
Met montagepunten in het frame:
Voor de bovenste montage de beugels in de tank een beetje afgeslepen en de originele rubbers voor de tank van de CB750C gekocht en de benodigde pinnen aan het frame gelast:
Montagebeugels voor de bobines en CDI's gemaakt:
Past gelukkig allemaal mooi onder de tank...
Montagebeugel voor 't startrelais:
Hier zie je ook dat de radiateur is aangepast;
vuldop naar de voorkant verhuisd;
Lampsteun en (externe) benzinekraan:
Re: GL1100 Bobber
Geplaatst: 09 jan 2017, 14:07
door Speed66
Tussentijdse sfeerimpressie:
Re: GL1100 Bobber
Geplaatst: 09 jan 2017, 22:25
door pieter
Fraai stukje handarbeid dit.
Groet Pieter.