GL1100 Bobber

Even bijpraten, sterke verhalen, moppen of andere praatjes ?
Gebruikersavatar
Speed66
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jul 2015, 21:42
Type Goldwing: GL1100

GL1100 Bobber

Bericht door Speed66 » 03 nov 2016, 12:42

Voor de echte wingliefhebber is dit vloeken in de kerk, maar ik heb een projectmotor overgenomen;
een reeds ontmantelde '83 GL1100, die ik ga ombouwen tot bobber.

Ik liep al een beetje met dat idee toen ik m'n K1 aan het reviseren was, maar dat zou natuurlijk eeuwig zonde zijn geweest!

Mijn inspiratie;

Afbeelding

Afbeelding

Mijn aankoop;

Afbeelding

Eerst maar eens verder ontmantelen;


Afbeelding
GL1000
CB600
VT1100
GL1100

Gebruikersavatar
Speed66
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jul 2015, 21:42
Type Goldwing: GL1100

Re: GL1100 Bobber

Bericht door Speed66 » 03 nov 2016, 12:46

De zaag erin!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
GL1000
CB600
VT1100
GL1100

Gebruikersavatar
Speed66
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jul 2015, 21:42
Type Goldwing: GL1100

Re: GL1100 Bobber

Bericht door Speed66 » 03 nov 2016, 12:58

Het oorspronkelijke idee was om er een monoshock van te maken zoals het groene voorbeeld, maar na wat reken (en schat-) werk schrok van de kracht die op de achterbrug zou komen, zo dichtbij het scharnierpunt.
Toen besloten te gaan voor de Harley Davidson softailvering.

Afbeelding

Hier de mock-up om de positie te bepalen. Het lijkt erop dat de vering in deze positie acceptabel is.

Afbeelding

Dit is een trekveer/demper.
Middenbok moet hiervoor verdwijnen.

Tevens de tank van een '81er CB750C erop gezet voor de vormgeving.
Hiervoor is het frame ter hoogte van de (dummy)tank ook drastisch gewijzigd.
GL1000
CB600
VT1100
GL1100

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3903
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: GL1100 Bobber

Bericht door director » 04 nov 2016, 08:28

Mooi project en zeker geen vloeken in de kerk.

Hou ons maar op de hoogte van je vorderingen, ik zie dit graag.
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: GL1100 Bobber

Bericht door rudolphwolven » 04 nov 2016, 10:37

Leuk en ambitieus project....
Vooral die "groene" is heel apart, cool en erg mooi.......
Overigens.....ben je niet bang dat de 3 boutsverbinding tussen cardanklok en cardanpoot in de nieuwe set up te veel belast wordt, aangezien deze in de OEM opstelling (met een veerpoot direct op de cardanklok) aanzienlijk minder wordt belast......?
Ben benieuwd naar de vooruitgang en het resultaat.....
Veel succes!
Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Speed66
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jul 2015, 21:42
Type Goldwing: GL1100

Re: GL1100 Bobber

Bericht door Speed66 » 04 nov 2016, 14:46

Daar ben ik zelf wel een beetje huiverig voor, maar dit soort discussies zijn in de VS op diverse forums ook gevoerd.
Ik heb nog gedacht over een afsteuning richting cardan-ashuis.

Maar de Silverwing (GL650) heeft een pro-link monoshock, waarbij het cardan op een soortgelijke wijze aan het huis zit gebout.
Dit is een motor van zo'n 240 kg. Qua belasting lijkt me dat ongeveer op hetzelfde uit te komen.

Bovendien zie je hetzelfde gebeuren bij de CX500 bobber/caferacer ombouw. Hier wordt ook de schokbreker aan het cardan weggenomen.
En dit is een beproefd concept.

Ik ben wel van plan het in de praktijk goed te blijven controleren... :wink:
GL1000
CB600
VT1100
GL1100

Gebruikersavatar
Speed66
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jul 2015, 21:42
Type Goldwing: GL1100

Re: GL1100 Bobber

Bericht door Speed66 » 04 nov 2016, 14:55

Nog wat voorbeelden van soortgelijke projecten.
Beter goed gejat, dan slecht verzonnen. :wink: :wink:

Afbeelding

Afbeelding
GL1000
CB600
VT1100
GL1100

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: GL1100 Bobber

Bericht door rudolphwolven » 04 nov 2016, 19:08

Die met de gele tank vindt ik ook erg indrukwekkend en stoer........de andere is wat minder mijn smaak...
mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Speed66
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jul 2015, 21:42
Type Goldwing: GL1100

Re: GL1100 Bobber

Bericht door Speed66 » 08 dec 2016, 13:37

Kleine update.

Afgelopen weken helaas (te) weinig gedaan ivm de kou :?
Wel een nieuw zadel en schokbreker als zadelvering gekocht;
Afbeelding

En nog kans gezien hier een beugel voor te maken:
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
GL1000
CB600
VT1100
GL1100

GL-1800
Berichten: 1476
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: GL1100 Bobber

Bericht door GL-1800 » 08 dec 2016, 14:42

Leuk, erg leuk projekt!

Vanzelf altijd lieden die zich eea afvragen, ik ook......positief bedoeld vanzelf.
T lijkt dat je aan de rechterkant n veer hebt. Andere kant niet zo te zien. Niet bang voor torsie achterbrug omdat deze.......gemaakt is voor 2 stuks en ook nog s veel verder naar achteren??

Niks overboord, dan ga je t wellicht gewoon veranderen maar toch??

Nogmaals, leuk!! Hoop dat je alles puik afwerkt!!

Suc6!
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
Speed66
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jul 2015, 21:42
Type Goldwing: GL1100

Re: GL1100 Bobber

Bericht door Speed66 » 08 dec 2016, 16:35

Het is misschien niet goed te zien op de fotos, maar er komt zowel links als rechts een veer.
Tnx voor je bezorgdheid. Tips altijd welkom!
GL1000
CB600
VT1100
GL1100

Gebruikersavatar
MoneyFor
Berichten: 299
Lid geworden op: 15 okt 2015, 08:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oost-Vl. - Belgie
Contacteer:

Re: GL1100 Bobber

Bericht door MoneyFor » 14 dec 2016, 11:40

Top, ben benieuwd naar het eindresultaat.

Gebruikersavatar
Speed66
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jul 2015, 21:42
Type Goldwing: GL1100

Re: GL1100 Bobber

Bericht door Speed66 » 09 jan 2017, 14:04

Eindelijk weer een update.
Bezig geweest met aflassen van bovenaf (straks de motor er weer uit en omdraaien)

Tankmontage:
Hoeken in de tank gelast voor de trillingsdempers:
Afbeelding

Met montagepunten in het frame:
Afbeelding

Voor de bovenste montage de beugels in de tank een beetje afgeslepen en de originele rubbers voor de tank van de CB750C gekocht en de benodigde pinnen aan het frame gelast:
Afbeelding


Montagebeugels voor de bobines en CDI's gemaakt:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Past gelukkig allemaal mooi onder de tank...

Montagebeugel voor 't startrelais:
Afbeelding Afbeelding

Hier zie je ook dat de radiateur is aangepast; vuldop naar de voorkant verhuisd;
Afbeelding

Lampsteun en (externe) benzinekraan:
Afbeelding Afbeelding
GL1000
CB600
VT1100
GL1100

Gebruikersavatar
Speed66
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jul 2015, 21:42
Type Goldwing: GL1100

Re: GL1100 Bobber

Bericht door Speed66 » 09 jan 2017, 14:07

Tussentijdse sfeerimpressie:

Afbeelding
GL1000
CB600
VT1100
GL1100

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: GL1100 Bobber

Bericht door pieter » 09 jan 2017, 22:25

Fraai stukje handarbeid dit.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Plaats reactie