't is bijna een mop

Even bijpraten, sterke verhalen, moppen of andere praatjes ?
Plaats reactie
Troll
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 jun 2016, 00:27

't is bijna een mop

Bericht door Troll » 03 aug 2016, 11:03

Gewoon een leuke annekdote uit mijn dagelijks leven, want wat hier gebeurd gebeurd niet alleen met goldwings. Het is dagelijkse kost.


In andere topics had ik al wat vragen gesteld over een GL1200LTD. Ding bleef maar te koop staan, dus op een gegeven moment verwacht je dat iemand wel wil zakken met de prijs.
Bedragen reken ik maar meteen om naar € want kroner leest voor jullie zo lastig.
Vraagprijs fiets: € 5300,-
Ik vraag aan de beste man wanneer de distributieriemen zijn vervangen.
Krijg als antwoord dat dit type kettingen heeft :shock: Ik begon zelfs te twijfelen maar dit forum had me weer snel in het zadel :)
Fiets is geïmporteerd in 2003 en op dezelfde dag op kenteken gezet als dat ie op naam van de huidige eigenaar kwam. Conclusie: riemen zijn dus sinds 2003 nooit vervangen en niemand weet wat er voor 2003 gebeurd is.
Riemen moeten dus vervangen worden en dat moet van de prijs af. Ik zou het zelf doen, maar voor de prijsonderhandelingen moet ik een prijs van een dealer hebben natuurlijk.
Dus gaan we die zoeken bij de importeur van......natuurlijk Honda! Dat is Kellox. Even zoeken in de dealerlijst. De dichtsbijzijnde volgens hun lijst zit zo'n 120km hier vandaan, maar ik weet dat die tent alleen crosskleding en sneeuwscooterkleding verkoopt en wat accessoires daarvoor. Volgende! 550km naar 't noorden. Mailtje gestuurd. Automatisch antwoord dat de werkplaatschef op vakantie is en ik kan mailen naar xxx. Van xxx krijg ik geen antwoord.

Dan maar de volgende dealer. 570km naar het zuiden. Jawel de leraar noors begon met de woorden: 'Norge er en langes land' ( wat overigens geen correct noors is omdat het dialect is :mrgreen: )
Mailtje naar het zuiden. Antwoord....."wij zijn geen Honda dealer". Ik: "maar jullie staan in de lijst van Kellox", Hij: "oh dat komt dan omdat we Vespa verkopen dat importeerd Kellox ook, maar Honda willen ze niet aan ons verkopen"
Zucht.....
Nou zelf maar een inschatting gemaakt a.d.h.v. de onderdeelprijzen en werkplaasttarief gegokt. paar procenten op de onderdeelprijzen die ik had, en 2 arbeidsuurtjes à € 90. Uitkomst ca € 550,-
Naar die verkoper gemaild dat die kosten gemaakt moeten worden en dat er dus wel degelijk wat van de prijs af moet. Niks meer gehoord.
Ik ben klaar met die fiets, kom wel wat anders tegen.

En nu, mijne dames en heren wordt het pas echt grappig :lol:

Eergisteren komt er eindelijk een mail van de werkplaatschef van de officiële honda motordealer in Bodø over de GL1200. Let wel de beste man is net terug van vakantie dus helemaal scherp en schrijft:
"ik moet bekennen dat ik de onderdeelnummers niet kan vinden, wat is het kenteken?"
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :evil:

Nou wil ik toch wel eens weten wat het nou gaat kosten dus, heb ik heb een deel van zijn werk maar gedaan en de onderdeelnummers gegeven. Wel even bij vermeld dat ie niet moet vergeten 2 van elk te hebben :mrgreen:

Dinsdag niks meer gehoord. Maar vandaag was ie eruit hoor! Ik heb de prijs, joepie :D
Riemen: 115,-
spanrollen: 305,-
Arbeidsloon ca(!!!!) 3 uur à 140,- /u. ( maar dat is wèl inclusief kleinmateriaal :roll: )
Totaal (ca!!!) € 840,-

Heb voor de lol nog teruggemaild of het inclusief Mva (BTW) is, want dat staat er niet bij. En officieel moet je hier aan een particulier inclusief Mva opgeven, maar garages e.d. willen zich daar nog wel eens in 'vergissen' :D
Dan sta je af te rekenen en komt het ineens 25% hoger uit. (Niet bij mij hoor, dan krijgen ze ineens te maken met een Amsterdammer die rekenen kan.)

Of die Mva er in zit of nog bij komt plaats ik nog wel even.


Nuttige bijdrage aan het forum? Niet echt, maar het leek mij wel vermakelijk :D

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: 't is bijna een mop

Bericht door RonalT » 03 aug 2016, 11:42

Oeps....

Ik blijf toch maar even in Nederland wonen. De motorzaken zijn al een stuk dichterbij en dan is de monteur nog een stuk goedkoper.... volgens mij werken ze hier ongeveer die 3 uur voor het Noors uurtarief.
Nuttige bijdrage aan het forum?
hoeft niet in Wingers cafe. Gewoon een kletspraatje, mop of opvallend verhaal.... mag allemaal :wink:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Troll
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 jun 2016, 00:27

Re: 't is bijna een mop

Bericht door Troll » 03 aug 2016, 19:17

Toch is er geen haar op mijn hoofd die terug zou willen naar NL.
Een dealer heb ik niet nodig, repareer toch alles zelf, onderdelen laat ik door de postbode hier brengen. Koop zelfs tegenwoordig gitaren via het net ( dat was wel even wennen)

Als ik dan de uitzichten van een rit optel bij het feit dat mijn fiets gewoon blijft staan waar ik hem zelf neerzet (zonder slot) en niet steeds een nieuwe hoef te kopen, dan zit ik hier wel goed.

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3909
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: 't is bijna een mop

Bericht door director » 03 aug 2016, 22:15

Wat een prijzen, ik neem aan dat de import heffingen in Noorwegen behoorlijk hoog zijn maar heb je al overwogen om een motor in Nederland te kopen en in te voeren?
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Troll
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 jun 2016, 00:27

Re: 't is bijna een mop

Bericht door Troll » 03 aug 2016, 23:28

Ja, heb ik inderdaad overwogen.
Maar dan nog moet ie ook ingevoerd worden. Als ie 30 jaar is alleen 25% Mva, dat valt wel mee.
Is ie jonger dan komt er ook een aanzienlijk hoger bedrag bij.
Tja en dan het ritje vanuit NL naar hier dat zie ik wel zitten. Maar om naar Nederland te moeten heb ik helemaal geen zin in.
Dus het vliegticket naar NL moet ik ook 1:1 mee berekenen in de uiteindelijke aanschafprijs.
Kijk heb ik verder wat te zoeken in NL dan kan je het combineren en de reis 'naar je toe rekenen' om aan een motor te komen.

Meest interessante optie is importeren uit Zweden als er iets in de buurt staat. Dus dat hou ik ook goed in de gaten.

Bedenk wel dat die prijzen wat hoger zijn, maar de waarde blijft natuurlijk ook hoger bij eventuele verkoop.
Dus het is minder erg dan het lijkt. moet het toch een beetje verdedigen voor mezelf :lol:

Gebruikersavatar
Bugje
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 mar 2015, 13:13
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heijen
Contacteer:

Re: 't is bijna een mop

Bericht door Bugje » 07 aug 2016, 20:48

Leuk verhaal, mooi geschreven.
Als je genoeg onderdelen van een 1200 laat bezorgen door de post kun je hem zelf bouwen :D

Gr Rob.
Heden GL 1800 EML trike ---- GL 1500 trike :)
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..

Plaats reactie