Keuringsregeltjes ... zucht
- CeeVee
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 19:12
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Aan de Hollandse greppel
Keuringsregeltjes ... zucht
Onlangs mocht ik met mijn Wing bij de RDW in Lelystad ter keuring. Vooraf had ik met oa. Sturgis en VWH gebeld om een idee te krijgen wat ik kon verwachten - het is tenslotte niet mijn dagelijks werk.
Meest in het oog springende zijn -voor een Noord-Amerikaanse motorfiets- de running lights, de ontbrekende stads- of parkeerlichten en de ontbrekende E-keurmerken in het lampenglas.
De teneur van de reacties was dat de stand van de pet van de keurmeester behoorlijk invloed kan hebben. Niet ieder gaat even rechtlijnig met (de interpretatie van) de kleine lettertjes van de wegenverkeerswet om. Zorg in ieder geval dat de running lights niet branden (verlichting mag alleen wit naar voren schijnen, en ook niet knipperen tegengesteld aan de richtingaanwijzers, dwz. als richtingaanwijzer links brand gaat running light links uit), en dat er stadslicht aanwezig is. Soms is het ontbrekende E-keurmerk een afkeuringsgrond, maar vaker ook niet - bij individuele motorfietsen is die kans groter. "Geen peil op te trekken"
Voor de keuringsdag had ik een ééndagskenteken aangevraagd, was meteen een goede gelegenheid om weer eens met haar te rijden - toch?
Ter keuring -ik ontmoette een erg vriendelijk en behulpzame keurmeester, moet ik zeggen- bleek dat de LEDs die ik als stadslichten onder de kuip had gemonteerd over het contact moeten schakelen en niet op een batterij, want deze verlichting moet geïnterpreteerd worden als contourverlichting: het moet blijven branden als het dimlicht uitvalt. Ook werd de afronding van de ruit als te scherp beoordeeld - afronding van scherpe kanten moet een straal van minimaal 2,5 mm hebben. De keurmeester toonde mij een mooi afgerond siliconen randje als voorbeeld.
Afgekeurd dus - naar huis gestuurd met een termijn van 8 weken om de motor opnieuw ter keuring aan te bieden. Dat hoefde dan niet in Lelystad maar mocht "lokaal". Niettemin een beetje een domper - maar wel een dag mogen rijden met prachtig weer, dat dan weer wel
Thuisgekomen de LEDs (in serie zodat ze niet te opvallend fel zijn) op het dimlicht aangesloten, en op de lokale autosloop een rubberen rand met aerodynamisch profiel van waarschijnlijk een open dak gescoord. Dat staat nog heel netjes ook!
Opnieuw een keuringsafspraak gemaakt, en weer met een ééndagskenteken er naar toe. De goedkeuring was in minder dan 30 seconden gebeurd...
Dat van die stadslichten schakelen vind ik nog wel te plaatsen, maar die afronding van de ruit snap ik niet. Er is geen motorfiets die dit heeft, en een rubberen randje rond de ruit die je na keuring weer verwijderd is vrij zinloos... In Lelystad werd gelijktijdig een R18 trike gekeurd, onder het oog van de keurmeester werden na goedkeuring de rubberen randen rond ruit en voorste wielkappen weer verwijderd!
Moraal van het verhaal: de administratieve afhandeling is bevredigd, en ik heb een goedgekeurde motor.
(Nu nog BPM en kenteken...)
Meest in het oog springende zijn -voor een Noord-Amerikaanse motorfiets- de running lights, de ontbrekende stads- of parkeerlichten en de ontbrekende E-keurmerken in het lampenglas.
De teneur van de reacties was dat de stand van de pet van de keurmeester behoorlijk invloed kan hebben. Niet ieder gaat even rechtlijnig met (de interpretatie van) de kleine lettertjes van de wegenverkeerswet om. Zorg in ieder geval dat de running lights niet branden (verlichting mag alleen wit naar voren schijnen, en ook niet knipperen tegengesteld aan de richtingaanwijzers, dwz. als richtingaanwijzer links brand gaat running light links uit), en dat er stadslicht aanwezig is. Soms is het ontbrekende E-keurmerk een afkeuringsgrond, maar vaker ook niet - bij individuele motorfietsen is die kans groter. "Geen peil op te trekken"
Voor de keuringsdag had ik een ééndagskenteken aangevraagd, was meteen een goede gelegenheid om weer eens met haar te rijden - toch?
Ter keuring -ik ontmoette een erg vriendelijk en behulpzame keurmeester, moet ik zeggen- bleek dat de LEDs die ik als stadslichten onder de kuip had gemonteerd over het contact moeten schakelen en niet op een batterij, want deze verlichting moet geïnterpreteerd worden als contourverlichting: het moet blijven branden als het dimlicht uitvalt. Ook werd de afronding van de ruit als te scherp beoordeeld - afronding van scherpe kanten moet een straal van minimaal 2,5 mm hebben. De keurmeester toonde mij een mooi afgerond siliconen randje als voorbeeld.
Afgekeurd dus - naar huis gestuurd met een termijn van 8 weken om de motor opnieuw ter keuring aan te bieden. Dat hoefde dan niet in Lelystad maar mocht "lokaal". Niettemin een beetje een domper - maar wel een dag mogen rijden met prachtig weer, dat dan weer wel
Thuisgekomen de LEDs (in serie zodat ze niet te opvallend fel zijn) op het dimlicht aangesloten, en op de lokale autosloop een rubberen rand met aerodynamisch profiel van waarschijnlijk een open dak gescoord. Dat staat nog heel netjes ook!
Opnieuw een keuringsafspraak gemaakt, en weer met een ééndagskenteken er naar toe. De goedkeuring was in minder dan 30 seconden gebeurd...
Dat van die stadslichten schakelen vind ik nog wel te plaatsen, maar die afronding van de ruit snap ik niet. Er is geen motorfiets die dit heeft, en een rubberen randje rond de ruit die je na keuring weer verwijderd is vrij zinloos... In Lelystad werd gelijktijdig een R18 trike gekeurd, onder het oog van de keurmeester werden na goedkeuring de rubberen randen rond ruit en voorste wielkappen weer verwijderd!
Moraal van het verhaal: de administratieve afhandeling is bevredigd, en ik heb een goedgekeurde motor.
(Nu nog BPM en kenteken...)
Met immer vrindelijke groet,
Corné
Corné
- '88 Honda CX500C '84? (rood, exit '90)
'91 Yamaha XV920 '87? (grijs, exit '93)
'96 BMW K75 RT '90 (mystik rot, exit '09)
'08 BMW K1200 GT '06 (anthrazit)
'13 BMW R850 RT '98 (amarena rot, exit '13)
'14 Honda GL1800/AN '12 (candy red)[
'17 BMW R850 GS '96 (grijs/geel)/list]
Re: Keuringsregeltjes ... zucht
Bij mijn 1800 destijds de runninglights en kofferverlichting topkoffer uitgezet. (Stekkertjes lostrekken) Stadslichtje in koplamp gezet en ik was klaar.
De keurmeester zei letterlijk tegen mij voor de keuring: ik weet wel dat hij goed is en alles werkt maar ik moet gewoon mijn werk doen. Over ruitjes en hoekjes nooit wat gehoord.
De keurmeester zei letterlijk tegen mij voor de keuring: ik weet wel dat hij goed is en alles werkt maar ik moet gewoon mijn werk doen. Over ruitjes en hoekjes nooit wat gehoord.
Re: Keuringsregeltjes ... zucht
Ik wou dat het zogemakkelijk was om die running light áán te zetten
Wil ze er graag op hebben maar zou niet weten hoe dat zonder al tevedel gepruts mogelijk is.
Voordeel is dat de mijne niet gekeurd hoeft te worden
Wil ze er graag op hebben maar zou niet weten hoe dat zonder al tevedel gepruts mogelijk is.
Voordeel is dat de mijne niet gekeurd hoeft te worden
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Keuringsregeltjes ... zucht
Enkele jaren geleden is er al eens iets over running lights geschreven, lees viewtopic.php?f=5&t=8941#p106587 nog eens. Daar staat een en ander beschreven.
Als dat klopt zijn runninglights tegenwoordig toegestaan.
Als dat klopt zijn runninglights tegenwoordig toegestaan.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Re: Keuringsregeltjes ... zucht
Ik heb inderdaad begrepen dat het is toegestaan. Na die bekendmaking heb ik ze ook op de Deauville laten aansluiten.
Op de wing lijkt het me ook handig.
Op de wing lijkt het me ook handig.
- CeeVee
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 19:12
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Aan de Hollandse greppel
Re: Keuringsregeltjes ... zucht
De running lights in de spiegels vóór en op de topkoffer achter heb ik eenvoudig met een stickertje uitgeschakeld. Daar zitten duo-lampen in, en de middelste contacten zijn van de running lights: afplakken, terugplaatsen, klaar. En kan simpel weer ongedaan gemaakt...
Met immer vrindelijke groet,
Corné
Corné
- '88 Honda CX500C '84? (rood, exit '90)
'91 Yamaha XV920 '87? (grijs, exit '93)
'96 BMW K75 RT '90 (mystik rot, exit '09)
'08 BMW K1200 GT '06 (anthrazit)
'13 BMW R850 RT '98 (amarena rot, exit '13)
'14 Honda GL1800/AN '12 (candy red)[
'17 BMW R850 GS '96 (grijs/geel)/list]
Re: Keuringsregeltjes ... zucht
Duo-lampen?
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Keuringsregeltjes ... zucht
Dat is de afkorting van duplo lampen, Koen!
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- Frederick Lieverdje
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 01 mei 2009, 21:48
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Drachten
Re: Keuringsregeltjes ... zucht
Technisch Duplo zeker?RonalT schreef:Dat is de afkorting van duplo lampen, Koen!
Groet, Frederick
GL 1500 Commodore Bleu
Na elke bocht een nieuwe horizon
Als je tot de nek in de shit zit, moet je de kop niet laten hangen.
Na elke bocht een nieuwe horizon
Als je tot de nek in de shit zit, moet je de kop niet laten hangen.
- De Motormuis
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 6771
- Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Geldrop. Noord Brabant.
Re: Keuringsregeltjes ... zucht
Nee, technisch Lego.
Dat , en de gewone lego, is RonalT zijn hobby.
Dat , en de gewone lego, is RonalT zijn hobby.
Groeten,
Wil.
Een Goldwing rijder is een blijde rijder.
Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.
HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.
Wil.
Een Goldwing rijder is een blijde rijder.
Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.
HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.
- Marco1
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1598
- Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Eindhoven de gekste
Re: Keuringsregeltjes ... zucht
Zou iemand mij willen verklappen wat running Lights zijn.
Groeten Marco1.
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Keuringsregeltjes ... zucht
Nee,wij zijn geen veraaiers
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Keuringsregeltjes ... zucht
Okee, okee, goed dan.
Running Lights zijn richtingaanwijzers die branden tijdens het rijden. Ze branden normaal zwak en als je richting aan geef gaan ze feller knipperen.
Running Lights zijn richtingaanwijzers die branden tijdens het rijden. Ze branden normaal zwak en als je richting aan geef gaan ze feller knipperen.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- Black Wing
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 2016
- Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Lelystad
Re: Keuringsregeltjes ... zucht
Ik heb ook ergens gelezen dat de running ofwel driving lights tegenwoordig zijn toegestaan
Groeten, Eric
- Marco1
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1598
- Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Eindhoven de gekste
Re: Keuringsregeltjes ... zucht
Oh dat. Ik zag dat toevallig afgelopen weekend ook bij de 1100 van mijn vader/mij dat die brandden als ze uit waren. Eh.... Ik bedoel als ze niet knipperden.RonalT schreef:Okee, okee, goed dan.
Running Lights zijn richtingaanwijzers die branden tijdens het rijden. Ze branden normaal zwak en als je richting aan geef gaan ze feller knipperen.
Groeten Marco1.
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: mauss en 0 gasten