Keuringsregeltjes ... zucht

Even bijpraten, sterke verhalen, moppen of andere praatjes ?
KvH
Berichten: 343
Lid geworden op: 21 mei 2014, 20:04
Type Goldwing: GL1800

Re: Keuringsregeltjes ... zucht

Bericht door KvH » 01 okt 2014, 23:00

Ze zijn inmiddels toegestaan of worden dat binnenkort, weet niet of het nou al was ingegaan of niet.
Maar hoe kom ik er aan? Iemand een ideetje waar ik zulke duplo-lampen kan kopen?
(Intertoys en Bart Smit hadden ze niet, volgens hun is technisch duplo een andere branche :lol: )

Gebruikersavatar
CeeVee
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 mei 2014, 19:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Aan de Hollandse greppel

Re: Keuringsregeltjes ... zucht

Bericht door CeeVee » 15 okt 2014, 15:37

KvH schreef:... Maar hoe kom ik er aan? Iemand een ideetje waar ik zulke duplo-lampen kan kopen? ...
Automaterialenhandel?
Let op dat de lampvoet van een 5 W/21 W duplo-lamp ook anders is - misschien vanzelfsprekend, maar toch. En ergens moet je een schakeling maken die ervoor zorgt dat de 5 Watt-helft van de duplo lamp brandt als de motor loopt, of minstens over het contact schakelt. Misschien heeft MotoTronix hiervoor een kit? Hun Running Lights-module gebruikt de gewone richtingaanwijzer, dus de 21 Watt-peertjes, en laat die zwakker branden wanneer niet in gebruik als richtingaanwijzer.
Met immer vrindelijke groet,
Corné
  • '88 Honda CX500C '84? (rood, exit '90)
    '91 Yamaha XV920 '87? (grijs, exit '93)
    '96 BMW K75 RT '90 (mystik rot, exit '09)
    '08 BMW K1200 GT '06 (anthrazit)
    '13 BMW R850 RT '98 (amarena rot, exit '13)
    '14 Honda GL1800/AN '12 (candy red)[
    '17 BMW R850 GS '96 (grijs/geel)/list]

Rob Pt

Re: Keuringsregeltjes ... zucht

Bericht door Rob Pt » 15 okt 2014, 18:10

RonalT schreef:Als dat klopt zijn runninglights tegenwoordig toegestaan.
KvH schreef:Ze zijn inmiddels toegestaan of worden dat binnenkort, weet niet of het nou al was ingegaan of niet.
Ook hier brengt de Regeling voertuigen weer uitkomst. (alleen de relevante tekst is weergegeven)

ß 10. Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen

Artikel 5.4.57

Eisen

1. Motorfietsen mogen zijn voorzien van:

m. één of twee dagrijlichten.

Artikel 5.4.59

Eisen

5. De dagrijlichten mogen niet anders dan wit stralen.

Kortom, die zwak brandende knipperlichten e.d. die oranje stralen zijn NIET toegestaan!

Over de handhaving laat ik me zoals gewoonlijk niet uit. Nog een aanvullende opmerking. Ik ben ook actief op een aantal auto-gerelateerde forums en daar krijg ik nog wel eens te horen "Daar heb je Rob weer met z'n wetten en regeltjes! "
Slechts één ding daarover: Ik geef e.e.a. alleen maar aan, niets meer en niets minder en wat iemand met die kennis doet moet hij/zij echt h e l e m a a l zelf weten! Mij persoonlijk zal dat volkomen worst zijn .........

Rob

KvH
Berichten: 343
Lid geworden op: 21 mei 2014, 20:04
Type Goldwing: GL1800

Re: Keuringsregeltjes ... zucht

Bericht door KvH » 15 okt 2014, 20:16

Ik heb hier andere berichten over gelezen. Op het Honda Deauville-forum waar ik veel ben, is een politie-agent die ons regelmatig van de wettelijke ins en outs op de hoogte brengt. Hij schreef het volgende:
HDC-forum schreef:(14 december 2012) - Het is op motorfietsen toegestaan om het continu brandend stadslicht te integreren als amberkleurig licht in de richtingaanwijzers.
In de praktijk betekent dit dat bij het inschakelen van het stadslicht niet het wit- of geelkleurige stadslicht vanuit de centrale koplamp gaat stralen,
maar dat het toegestaan is dat de twee amberkleurige richtingaanwijzers continu gaan branden.

Afbeelding

Verschillende motorfietsmerken hebben aangegeven in hun nieuwe collectie voor 2013 motorfietsen op de markt te zullen brengen met deze verlichting.
De verwachting is daardoor dat deze vaker in het dagelijkse verkeer waargenomen zullen worden.

Wettelijke basis
De wettelijke basis is terug te vinden in supplement 13 van VN/ECE Reglement nr. 53 (publicatiedatum 27 december 2011).
De aanpassing in de Regeling Voertuigen hierop is pas voorzien voor 1 januari 2014.
Helaas kon de verwerking van deze verandering niet eerder doorgevoerd worden.
Omdat voertuigen die aan UN-ECE reglementen voldoen niet mogen worden geweigerd verzoeken het Ministerie
en het OM in de handhaving met bovenstaande rekening te houden.

Rob Pt

Re: Keuringsregeltjes ... zucht

Bericht door Rob Pt » 15 okt 2014, 21:25

KvH schreef:Ik heb hier andere berichten over gelezen.
Interessante bijdrage. In ieder geval is de Regeling voertuigen, pt. 5 van Artikel 5.4.59 nog steeds niet aangepast!
Maar de zinsnede "Omdat voertuigen die aan UN-ECE reglementen voldoen niet mogen worden geweigerd verzoeken het Ministerie en het OM in de handhaving met bovenstaande rekening te houden. " maakt duidelijk hoe het met de handhaving is gesteld.
Wettelijk gezien is het in Nederland dus nog steeds niet toegestaan maar in dit geval prevaleert supplement 13 van VN/ECE Reglement nr. 53 (publicatiedatum 27 december 2011).

Het 'niet mogen weigeren van voertuigen die UN-ECE reglementen voldoen slaat in eerste instantie niet op voertuigen, motoren in dit geval, die al Nederlands gekentekend waren vóór genoemd supplement 13 geldig werd maar op motoren die op of ná die datum voor het eerst Nederlands gekentekend werden of anders gezegd voor het eerst werden toegelaten tot de Nederlandse openbare weg.
Alle anderen 'liften' dus mee op deze regeling.
Het is te vergelijken met de oorspronkelijk verplichte automatische hoogteregeling en koplampsproei-installatie die verplicht was op auto's met gasontladingslampen. Dat hoeft niet meer en daarom wordt er ook niet meer op gehandhaafd en naar gekeken bij de APK in het geval het een auto betreft die oorspronkelijk wel met beide uitgerust moest zijn.

Lachen hoor met die wetgevers .........

Maar hoe dan ook, er wordt niet meer op gehandhaafd want: "De politie heeft opdracht gekregen om niet meer verbaliserend op te treden bij ......... enz. " Groen licht voor het oranje licht dus :lol:

Ik kwam er overigens ook nu pas achter dat dit alles al een keer onder de aandacht is gebracht op dit forum n.l. hier en nog wel door RonalT, onze 7-jarige jubilaris .......

Rob

O ja, vergat ik bijna nog: Objeto nr. LL 0038 6617 9 PT is vandaag om 15.59u aangekomen bij de Douane in Amsterdam :wink:

Plaats reactie