Belgische motorrijder betaalt per kilometer
De Belgische overheid heeft snode plannen. Betalen per kilometer. Oftewel: de gebruiker betaalt. Klinkt redelijk, maar waar schuilt het addertje?
De Belgische overheid is onlangs een test gestart waarin motoren en auto’s worden voorzien van een gps die datum, tijd en het aantal kilometers registreert. Volgens de data die dat oplevert krijgen de deelnemers aan de test een factuur toegestuurd.
Complexiteit: tarieven variëren per uur en per dag van de week. Spitsuren zijn duurder dan uren buiten de spits en weekeinde dagen zijn goedkoper dan doordeweekse dagen. Er wordt op gerekend dat een Belgische verkeersdeelnemer gemiddeld zo´n 200 - 250 euro per jaar kwijt is. Wat de korting is op de jaarlijkse bijdrage aan de wegenbelasting is, is niet bekend. Maar reken er op dat je per saldo duurder uit bent. Kortom: typisch geval van een overheid die z’n huishoudboekje niet kloppend krijgt en daarom naarstig op zoek is naar nieuwe verdienmodellen.
Maar nog ernstiger is het feit dat je motor (en auto) is uitgerust met een apparaat dat ook heel makkelijk een verbinding kan leggen met het Justitioneel Incasso Bureau. Rolt er zomaar een beschikking vanwege een snelheidsovertreding uit het aangesloten netwerk, die automatisch naar je brievenbus wordt verzonden.
Hoe luidt die slogan ook al weer? Leuker kunnen we het niet maken, wel beter.
Bron: news.motorbiker.org
Rekening rijden in België
- RonalT
- Berichten: 13419
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Rekening rijden in België
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)