GEEN APK VOOR MOTOREN

Even bijpraten, sterke verhalen, moppen of andere praatjes ?
Plaats reactie
wilco
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 jan 2012, 08:52
Locatie: Nieuwegein

GEEN APK VOOR MOTOREN

Bericht door wilco » 11 mar 2014, 14:02

Heb zojuist op het nieuws gehoord dat de apk voor caravans en motoren in de eu van de baan is.

dit is een fijn bericht! :D

(Bron NOS)
Apk voor caravans van de baan
Toegevoegd: dinsdag 11 mrt 2014, 14:43

Er komt toch geen verplichte apk voor caravans, motoren en aanhangwagens. Het Europees Parlement stemde vandaag in met een voorstel waarbij deze voertuigen zijn uitgesloten van de verplichte keuring.

Vorig jaar was een kleine meerderheid van het Europees Parlement nog voor een verplichte apk. Met die maatregel moest de veiligheid in het verkeer worden vergroot. Nederland en veel andere landen maakten bezwaar. Ze zagen op tegen de bureaucratie en vonden dat mensen onnodig op kosten werden gejaagd.

Vijf jaar
Door de grote weerstand moest er een compromis worden gevonden. Het duurt nu weer vijf jaar voordat er nieuwe voorstellen mogen worden gedaan.

Het CDA in het Europees Parlement is blij dat Nederland de apk-plicht niet hoeft in te voeren. "Dit is een mooie opsteker voor Nederland, onze apk blijft nagenoeg ongewijzigd", twittert CDA-Europarlementariër Corien Wortmann.

(Bron Autoweek)
In de Europese Unie komt voorlopig geen verplichte apk voor caravans. Ook motorfietsen en aanhangwagens blijven uitgezonderd van nieuwe EU-normen voor de regelmatige technische keuring. Het Europees Parlement in Straatsburg stemde dinsdag tegen een apk voor dergelijke voertuigen.

Vorig jaar waren de meeste afgevaardigden nog voor, maar Nederland en andere EU-lidstaten lagen dwars. De voordelen voor verkeersveiligheid en milieu wegen niet op tegen de hoge kosten voor burgers en bedrijfsleven, stelde minister Melanie Schultz herhaaldelijk. Door het verzet was er een compromis nodig. De Europese Commissie mag over vijf jaar met nieuwe voorstellen komen, als de nu besloten regels niet blijken te werken.

Het CDA is blij dat Nederland geen apk-plicht hoeft in te voeren voor motoren, aanhangers en caravans. "Dit is een mooie opsteker voor Nederland, onze apk blijft gelukkig nagenoeg ongewijzigd'', aldus CDA-Europarlementariër Corien Wortmann in een verklaring.

Een verplichte periodieke keuring verhoogt de verkeersveiligheid voor caravans en motoren niet, stellen het CDA en andere tegenstanders. Zij verwijzen daarbij naar internationale onderzoeken. Daarnaast moeten motoren en caravans nu al voldoen aan allerlei veiligheidseisen voor banden, verlichting en remmen.

"Laten we motorrijders en caravanbezitters niet onnodig op kosten jagen”, vindt ChristenUnie-Europarlementariër Peter van Dalen. Hij vindt het voor de verkeersveiligheid veel belangrijker dat landen de infrastructuur verbeteren, zoals motorvriendelijke vangrails.
een Pure Pearl red - metallic '97 ST1100
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Historie: 1989: CBX550F, 1992: Suzuki ER185, 1995: VFR750F '92, 2002: Suzuki VX800, 2006: Kawasaki EN500, 2009: VFR750F '88, 2012: GL1200 '88, 2018: GL1500 '89

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: GEEN APK VOOR MOTOREN

Bericht door De Motormuis » 11 mar 2014, 14:58

Dat is inderdaad een mooi bericht.
Zijn al de actie's niet voor niets geweest.
Alleen jammer dat er waarschijnlijk over
5 jaar het gedoe weer opnieuw kan gaan gebeuren.
Maar ja, dat zien we dan wel weer.
Voorlopig in ieder geval geen extra onnodige kosten
voor een apk keuring.

Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Rob Pt

Re: GEEN APK VOOR MOTOREN

Bericht door Rob Pt » 10 mar 2016, 00:57

wilco schreef:Heb zojuist op het nieuws gehoord dat de apk voor caravans en motoren in de eu van de baan is.
Nou in Portugal (óók EU) denken ze daar anders over want m.i.v. oktober a.s. gaan ze beginnen met de APK voor alle motoren vanaf 50 cc.

In 2012 werd al aangekondigd dat deze per augustus van dat jaar in zou gaan voor motoren vanaf 250 cc maar om allerlei redenen, voornamelijk financiële, denk hierbij vooral aan de ombouw van de keuringsstations + (problemen?) met de opleiding van de keurmeesters werd dit weer uitgesteld.
Volgens de Annex bij de wet die toen was uitgegeven zouden o.a. de volgende zaken gecontroleerd worden:

- algehele technische staat
- CO2 uitstoot
- remmen
- banden (profiel én of de bandenmaat overeenkomt met die welke vermeld staat op het kentekenbewijs)
- schokbrekers
- verlichting
- claxon
- uitlaat (typegoedkeuring ; bij een officiële geluidskeuring komt heel wat kijken v.w.b. apparatuur en procedure en ik waag daarom te betwijfelen of ze die bij een gewoon keuringsstation kunnen uitvoeren)
- framenummer
- kentekenplaat

Dit zijn slechts de meest voor de hand liggende zaken. In genoemde Annex bij de wet stonden nog meer keuringspunten.

Overigens wel vreemd om nu te lezen in de Portugese media dat men kennelijk nog moet vastleggen wat er gecontroleerd moet worden ......... En ook met de keurmeesters schijnt nog niet alles rond te zijn. In ieder geval zijn ze bij het keuringsstation waar ik altijd met de auto's heenga al ver gevorderd met de verbouwing/uitbreiding. Ik zie wel wat gaat worden. Ik ben bijv. erg benieuwd hoe ze het geïntregeerde remsysteem van een Goldwing gaan controleren. De keuring gaat c.a € 15 kosten.
Met welke motoren ze beginnen weet ik niet; in ieder geval zijn er zo'n 400.000 motoren die keuringsplichtig zijn. Het leeuwendeel wordt gevormd door die kleine lichte motoren want daar is het hier werkelijk van vergeven.

De reactie van een echte Vlaming die ik in 2013 al op internet tegenkwam wil ik jullie niet onthouden:

Daze het alstublieft uitlate ze tis al nie genoeg zever met den auto.
Als u licht 1cm te hoog of te laag schijnt dan hebde al een rode kaart aan u been als ge nen iet of wa voze kloot aan u been hebt.
Legt ge andere velgen onder uwen auto, puur omda die standaard velgen 9 op de 10 op gene zak trekke, en dan mag het nog dezelfde maat zijn als de originele gaan ze ook al zagen of krijgt ge een onnozel papierke met het tuning label, waarvoor ge dan ook nog eens kunt dokken.
Komaan ze.
Ge komt dan regelmatig auto's tege die zo uiteen geroest zijn daze nog juist same hangen met de lak en da rijd dan wel nog rond.
En dan verschiete ze dat er zoveel volk zonder geldig keuring bewijs rondrijde, hallo??
Daze eerst eens voor deftige opleidingen zorgen voor die manne die u gerief moete keuren. want daar lopen nen hoop dibielen tusse ze.
Kvraag mij af wa ze dan allemaal weer gaan uitvinde om de moto af te keuren?
En dan nog,ik denk wel dat ik hier namens menig wat motard spreek als ik zeg dat ge ne moto steeds behandeld alsof het u kind is he.
De mijne krijgt op tijd en stond z'n onderhoud en alles wat hij nodig heeft, als ze dan gaan zage van, "uwen uitlaat is nie standaard of die pinkertjes zijn niet origineel, ge zult eens moete terugkome " maar dien draai ik daar den eersten beste moersleutel dak kan vinde in zijne vreter ze.
Wtf gaan ze nu nog allemaal uitvinde om ne mens te kloten en geld af te luizen?!
Eerst sigarette duurder maken om de bevolking aan te sporen te stoppen, maar ze vergete wel da vadertje staat daar zijn zakken het meest mee vult.dus als gevolg, meer mensen stoppen, minder sigaretten verkocht is minder belastingen binne gereven.
Dan zoeke ze toch gewoon iets nieuw om ne mens geld afhandig te maken he.
Ze zoude verdomme beter eens al die zure centen dat ze ons afluizen gebruiken voor de banen der eens wa deftig bij te leggen ipv die immigranten hier wa te sponseren en int buiteland de goede samaritaan uit te hangen als daar iets gebeurd is en te zeggen van, hier hebt ge een paar miljoen, zet daar maar nieuwe hutjes van mannekes.
in wa voor een apenland leve wij hier nu?
Zijn ze nu echt zo achterlijk of doen ze het erom?
We zoude tedju zelf eens wa rebbellen moete opzette en da parlementje eens ff nivileren,mss da ze dan doorhebben hoe het volk denkt over hun leiderschap en het " in goede banen leiden van het land" als ge da zo moogt doen en dan nog zo'n pree krijgen ook? ma dan kan ik mij daar ook in een stoeleke gaan zette ze.
Ik krijg hier meer en meer den indruk da moest ge daar nu toevallig binnewandelen in de wetstraat of waar het ook mag zijn waar ze aant eten zijn op ons kosten, dat ge daar gewoon nen hoop chimpansee"s gaat tegekomen in een kostumeke die met stront naar elkaar aant gooie zijn.
Ach ja, op u eentje kunt ge der natuurlijk niks tege doen en zo'n braaf betogingske gaan houde op hunnen dorpel en eens gaan vragen of we ook eens iets moge zegge brengt toch gene zak op...

Grtz


Rob

Gebruikersavatar
buffalowing
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2016, 21:41
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: GEEN APK VOOR MOTOREN

Bericht door buffalowing » 11 mar 2016, 21:46

Hoe zit het als je motor rijdt in het buitenland en keuringen? In Belgie is er dus geen APK maar als je dan naar Portugal tuft en je wordt toevallig staande gehouden, levert dat gezeik op?

Gebruikersavatar
beinhart
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 sep 2010, 13:17
Type Goldwing: overig
Locatie: hoogerheide-city
Contacteer:

Re: GEEN APK VOOR MOTOREN

Bericht door beinhart » 13 mar 2016, 08:22

buffalowing schreef:Hoe zit het als je motor rijdt in het buitenland en keuringen? In Belgie is er dus geen APK maar als je dan naar Portugal tuft en je wordt toevallig staande gehouden, levert dat gezeik op?
zover ik weet niet, ik rij met mijn ratbike (een cx500) ook door duitsland en die kennen ook apk voor motoren. en ben daar nog nooit bekeurd vanwege de uiterlijke staat hahaha

ps, ik weet niet of je mijn ratbike kent anders stuur ik wel een fotootje ;)
PRETTIG GESTOORD (ik ben niet gek, dat is een andere afdeling)

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: GEEN APK VOOR MOTOREN

Bericht door De Motormuis » 13 mar 2016, 18:37

beinhart schreef:
ps, ik weet niet of je mijn ratbike kent anders stuur ik wel een fotootje ;)

Werner, wie kent er jouw rat nou nog niet ????
Die is wel zo beroemd. Heeft iedereen wel gezien.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
beinhart
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 sep 2010, 13:17
Type Goldwing: overig
Locatie: hoogerheide-city
Contacteer:

Re: GEEN APK VOOR MOTOREN

Bericht door beinhart » 14 mar 2016, 09:06

De Motormuis schreef:
beinhart schreef:
ps, ik weet niet of je mijn ratbike kent anders stuur ik wel een fotootje ;)

Werner, wie kent er jouw rat nou nog niet ????
Die is wel zo beroemd. Heeft iedereen wel gezien.
ik weet niet of bufalowing mijn rat kent? maar je heb gelijk, wie kent hem niet hahaha
PRETTIG GESTOORD (ik ben niet gek, dat is een andere afdeling)

Plaats reactie