belastingvrije pekelfiets

Even bijpraten, sterke verhalen, moppen of andere praatjes ?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
johnnyc
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 jan 2007, 10:38
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Haag Rijswijk

belastingvrije pekelfiets

Bericht door johnnyc » 28 nov 2013, 18:52

Liefhebbers

Naast mijn `zondagse` motorfiets(gl1200) heb ik nog een pekelfiets.
Dit is een wat oudere jaren 80 motorfiets die ik in de winterperiode inzet om mijn andere motor wat te ontzien.

Maar... in 2014 wijzigen de regels.
Voor een zogenaamd kwart tarief voor de wegen/houderschapsbelasting,mag je dan behoudens de maanden dec,jan en februari rijden met die oudere motor.
En dat is dus uitgerekend de wintertijd dat ik de pekelfiets inzet!
Zoals ik het begrijp,mag ik voor beide motoren dus de volle mep belasting gaan betalen.
En dat terwijl ik echt geen twee motoren tegelijk kan berijden.
Ik betaal graag juist dat kwart tarief voor die 3 maanden!

Beetje jammer. groet John

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: belastingvrije pekelfiets

Bericht door RonalT » 28 nov 2013, 19:59

En dat deze belastingvrijstelling opgeheven zou worden, daar kon je op wachten. Steeds meer klassiekers worden door figuren gebruikt om hun dagelijkse woon/werk verkeer te rijden. Begrijpelijk, maar daar was de vrijstelling niet voor bedoeld.

Helaas voor mensen met meerdere motoren op hun naam .... (mijn broer heeft bijvoorbeeld een stuk of 7 van die ouwe barrels staan) .... en deze puur voor de hobby motorrijden/motorverzamelen gebruiken.
Mensen die een 'klassieke' motor of auto voor woonwerkverkeer gebruiken betalen terecht de volle mep voor deze voertuigen.

Argument dat je maar op één motor tegelijk kan rijden .... ? Ja, maar dat geld ook voor twee nieuwe motoren, en daarvan vind je het normaal dat we twee maal wegenbelasting betalen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

ronbalkema
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 okt 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Appingedam

Re: belastingvrije pekelfiets

Bericht door ronbalkema » 29 nov 2013, 10:25

En we vinden het toch ook normaal als we een motor en een auto hebben en voor beide belasting betalen, terwijl we maar met 1 ding tegelijk onderweg zijn.

Maar eigenlijk hebben wij de regeling zelf om zeep geholpen doordat er veel "misbruik/gebruik" van gemaakt is. Het is wel jammer dat de verzamelaars hieronder moeten lijden.

Overigens val ik zelf ook onder de categorie die er onder moet lijden met mijn GL1000K3, maar ik kan er mee leven. Ik rijd toch nog zo'n 17.500 km per jaar de laatste jaren, dus ik verslijt ook heel veel asfalt en zorg voor veel spoorvorming met mijn zware motor.

Gr. Ron
Appingedam
GL1000K3

Gebruikersavatar
erik99
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Cuijk

Re: belastingvrije pekelfiets

Bericht door erik99 » 29 nov 2013, 12:26

Tja, juist jouw pekelfiets is een voorbeeld van wat niet de bedoeling was van de vrijstellingsregel. Die was bedoeld voor liefhebbers van oldtimers. Mensen die een hobby hadden om zo'n oud voertuig in goede conditie te houden en af en toe een ritje mee te rijden of mee naar een oldtimer show te gaan.
En niet om goedkoop een pekelfiets op de weg te houden voor dagelijks gebruik in de wintermaanden.

En doordat veel te veel mensen gebruik (gebruik zeg ik, geen misbruik) gingen maken van die regel en dagelijks in oldtimers zijn gaan rijden worden nu de regels voor vrijstelling fors aangescherpt. Ik heb zelf een oldtimer Moto Guzzi V50 in Polizia Municipale uitvoering, compleet met originele zwaalichten en sirene, compleet met zijkoffer met een uitsparing voor de stengun en originle bestikkering. Kortom een echte hobbymotor die gekoesterd wordt en die als ie helemaal gerestaureerd is waarschijnlijk maar een paar 100 km per jaar op de weg komt. En daar moet ik nu ook de volle mep wegenbelasting voor betalen. Het zij zo.

Sorry dus als ik maar weinig begrip voor je pekelfiets-probleem heb.

(Ik zag trouwens dat je op motor-forum ook al een topic hierover gestart bent waar je ook maar weinig begrip kreeg).
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!

peter

Re: belastingvrije pekelfiets

Bericht door peter » 29 nov 2013, 12:58

Misschien schorsen een optie :?: Dan ga je van te voren plannen welke treffens en ritjes je gaat maken probeer je dat alles in 3 maanden te drukken. De rest van het jaar schors je die handel.

Ik ga mijn motor gewoon op de aanhanger zetten achter de auto. Monique gaat dan achter het stuur van de auto en rijdt dan een route zoals ik dat wil. Voor de realiteit maak ik zelf er een broem geluid bij. Kenteken kan thuis blijven want hij staat tenslotte op de kar, verzekeren hoeft ook niet en je verbruik is nihil evenals het onderhoud :mrgreen: :mrgreen: Een z.g win win situatie :lol:

Gebruikersavatar
johnnyc
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 jan 2007, 10:38
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Haag Rijswijk

Re: belastingvrije pekelfiets

Bericht door johnnyc » 29 nov 2013, 17:08

Erik,dat klopt inderdaad weinig begrip.
En dan te bedenken dat ik mijn goldwing graag die winterperiode droog en veilig in mijn garage stal.
De pekelfiets,een off road,met de juiste banden en veel lichter in gewicht is dan voor mij een goed alternatief.
Ik rij in de winter dus echt door.
En let wel,ik wil best betalen in die winterperiode,en daarnaast dan niet meer rijden met het voertuig,prima.
(voor mensen met een oldtimer auto lijkt het me dan weer wel gunstig die 3 maanden,niet te rijden.)
Ik ben trouwens het type met nog meer oude motoren,dus betaal absoluut niet te weinig.
Deze medestanders zoek ik dus..

Een modale en groot motorliefhebber!

Gebruikersavatar
erik99
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Cuijk

Re: belastingvrije pekelfiets

Bericht door erik99 » 29 nov 2013, 17:39

Als je mijn wing ziet weet je meteen welke de pekelfiets is. :wink: Ik heb me inmiddels gewoon neergelegd bij betalen voor al mijn motoren.
Mijn Mercedes w124 heeft inmiddels het veld geruimd en plaats gemaakt voor een 13 in het dozijn Passat. Wel jammer maar ergens begrijp ik het ook wel.
Ik denk alleen niet dat het zoveel oplevert als ze in Den Haag beweren.
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!

Gebruikersavatar
tiny
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 sep 2011, 19:04
Type Goldwing: GL1200
Locatie: kaatsheuvel

Re: belastingvrije pekelfiets

Bericht door tiny » 29 nov 2013, 19:40

dat is de echte reden......geld voor den haag..
en niet misbruik van de situatie..
ze verhogen volgend jaar de benzine prijs.....
ook een gevolg van misbruik??? :mrgreen:
koffie??????

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: belastingvrije pekelfiets

Bericht door RonalT » 29 nov 2013, 20:25

De benzineprijzen worden door de benzinemaatschappijen verhoogd of verlaagd. De heren in Den Haag gaan over de accijnzen. En die wordt niet verhoogd.

Misschien heb je 'alle alcoholhoudende producten' verkeerd geïnterpreteerd ...

Wijzigingen accijnzen

Met ingang van 1 januari 2014 gaan de accijnstarieven van alle alcoholhoudende producten en diesel en LPG omhoog. De in het regeerakkoord opgenomen verhoging van de accijns van tabaksproducten per 1 maart 2014 wordt uitgesteld tot 1 januari 2015.

Wijzigingen LNG
Voor LNG dat wordt belast naar het accijnstarief van LPG komt er een tijdelijke teruggaafregeling. Onder LNG valt vloeibaar gemaakt aardgas, vloeibaar gemaakt methaan en vloeibaar gemaakt biogas.

Deze maatregelen worden verder toegelicht in het informatieblad accijns op alcoholhoudende producten, tabaksproducten, diesel en LPG (PDF, 178 kB).
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

ronbalkema
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 okt 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Appingedam

Re: belastingvrije pekelfiets

Bericht door ronbalkema » 30 nov 2013, 20:16

Dag Erik

je neemt ten onrechte aan dat ik een pekelfiets heb en goedkoop wil rijden door de regeling. Dat is in het geheel niet waar. Ik rijd gewoon toevallig heel veel op mijn oude motorfiets. Ben er heel zuinig op. Ziet geen pekel. Ik maak gebruik van de regeling omdat die er is.

Op je even een idee te geven van mijn fiets:
ik probeer er even een foto bij te zetten; hij staat wel ergens op de foto op dit forum; het lukt mij nu namelijk niet. Geen pekel te zien na 327.500 km op dezelfde fiets.

Gr. Ron
Appingedam
GL1000

Gebruikersavatar
erik99
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Cuijk

Re: belastingvrije pekelfiets

Bericht door erik99 » 30 nov 2013, 21:33

Ron, ik neem helemaal niks aan over jou of je motor. Ik reageerde op Johnny, niet op jou.
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!

Gebruikersavatar
Forza1961
Berichten: 191
Lid geworden op: 13 jan 2013, 03:50
Type Goldwing: GL1500

Re: belastingvrije pekelfiets

Bericht door Forza1961 » 01 dec 2013, 05:15

Het is en blijft natuurlijk een ordinaire belastingmaatregel. De accijnzen zijn de afgelopen jaren enorm verhoogd en vergeet de BTW niet. Hoe willen ze die drie maanden controleren? Dan moet je geflitst worden of een controle krijgen m.m.v. Belastingdienst e.d. Ik mag met mijn oldtimer auto ook niet rijden in de pekel periode maar hij moet wel in januari gekeurd worden. Rara...
Droom het en je kunt het!

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: belastingvrije pekelfiets

Bericht door RonalT » 01 dec 2013, 11:50

Kwestie van de regeling lezen.....


Welk tarief betaalt u bij de overgangsregeling voor uw oldtimer?

Het tijdvak waarover u motorrijtuigenbelasting betaalt bij de overgangsregeling is een kalenderjaar. U betaalt een kwart van de motorrijtuigenbelasting die u normaal per kalenderjaar betaalt, maar maximaal € 120. U moet dit bedrag betalen voordat het tijdvak begint. Het tarief op 31 december van het voorafgaande kalenderjaar is bepalend.
U mag uw motorrijtuig niet op de weg gebruiken in de maanden januari, februari en december van hetzelfde tijdvak. Alleen als uw motorrijtuig in die maanden een APK-keuring moet ondergaan, mag u met het motorrijtuig naar het keuringsstation rijden.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Forza1961
Berichten: 191
Lid geworden op: 13 jan 2013, 03:50
Type Goldwing: GL1500

Re: belastingvrije pekelfiets

Bericht door Forza1961 » 01 dec 2013, 12:27

Ja Ronalt, hoe krom is dat?
Droom het en je kunt het!

Gebruikersavatar
iron eagle
Berichten: 207
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Waddinxveen

Re: belastingvrije pekelfiets

Bericht door iron eagle » 01 dec 2013, 14:18

RonalT schreef: Alleen als uw motorrijtuig in die maanden een APK-keuring moet ondergaan, mag u met het motorrijtuig naar het keuringsstation rijden.

hmmm, ik ga 5 dagen in de week naar de apk dan haha
GL1100 uit 1983 (overgangsmodel)

Plaats reactie