Grip in de regen?

Even bijpraten, sterke verhalen, moppen of andere praatjes ?
Plaats reactie
peter

Grip in de regen?

Bericht door peter » 08 nov 2013, 15:22

Aangezien het in deze najaars periode bijna altijd regent en ik af en toe toch nog de motor pak ben ik eigenlijk nieuwsgierig hoeveel grip je eigenlijk verliest op nat asfalt. Ik kan nergens een staatje vinden waar ik e.a in kan vergelijken. Tests van banden vindt ik genoeg maar de ene motor is de andere nog niet en ik zou graag, zeg maar de basis waarden willen weten van een band in een droog weer situatie en bij nat weer.
Nu glibber ik wel eens door een bocht terwijl de snelheid eigenlijk niets te hoog ligt. Als je met droog weer de voetsteunen aan de grond rijdt mag ik er toch wel vanuit gaan dat bij een normale rijstijl niks aan de hand is in de regen.
Nu snap ik wel dat een hoop factoren om de hoek komen kijken zoals temperatuur, type asfalt, snelheid en de hoeveelheid water.

Gebruikersavatar
Foks
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 sep 2007, 09:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Terneuzen

Re: Grip in de regen?

Bericht door Foks » 09 nov 2013, 08:27

Hallo peter,

Nu zal ik een keer reageren op jouw bericht.

Wat ik zie is dat je de elementen aanhaalt die betrekking hebben op de machine en banden.
Wat denk je van de bestuurder?

Ik rij ook de steunen aan de grond met droog weer. Met regen weer rijd ik als een natte krant.
Veel behoudender en voorzichtiger.
Wat mee speelt is: als ik onderuit ga wat voor schade heb ik? Heeft mijn mede weggebruiker me wel gezien. Geef ik niet te snel gas in de (natte) bocht?

Verleden jaar heb ik een nat weer training gedaan in Lelystad.
Daar wordt aangegeven dat de grip minder is van de band, maar niet veel.
Uitgezonderd zijn kasseien en (groene) klinker straatjes, etc..
Heel veel ligt het aan de bestuurder in combi met zijn machine.

Je eigenlijke vraag kan ik niet beantwoorden.

m.v.g., Peter (FOKS)
MORGEN WORDT HET NOG BETER.

peter

Re: Grip in de regen?

Bericht door peter » 09 nov 2013, 09:23

Begrijp ik helemaal, als je als bestuurder als een houten Klaas op het zadel zit met samen geknepen billen ( zoals ik :lol: ) dan zal dat niet meewerken en ook gedachte aan schade zal niets toedragen aan het geheel.
Zoals je al schrijft "iets" minder maar hoeveel :?: dit zal per band verschillen neem ik aan i.v.m de samenstelling van het rubber.
Alles wordt met een bepaalde standaard waarde/situatie getest maar onze bandjes ook :?: En waar kan ik daar wat van vinden :?:

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: Grip in de regen?

Bericht door Borretje » 09 nov 2013, 13:23

Peet,

Mogelijk iets op de site's van TÜV en/of TNO misschien?
Voor testen zal denk ik iedere fabrikant een andere maatstaaf hanteren. Ook de variabelen spelen in het echte dagelijkse leven een veel grotere rol naar mijn mening, denk hierbij aan hoeveelheid hemelwater op wegdek, status en materiaal van wegdek, verkeersdrukte, etc.

Cheers
Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Grip in de regen?

Bericht door RonalT » 09 nov 2013, 17:39

Peter, je zal het zelf ook wel gevonden hebben want op veel websites wordt het geschreven....
Veel motorrijders proberen rijden in de regen te vermijden. Ze hebben het idee dat regen het wegdek spekglad maakt waardoor motorrijden minder leuk is. Op zich valt dat best mee; een gemiddelde motorband heeft in de regen nog steeds 70% van de grip die de band zou hebben bij droog weer. Motorrijden in de regen is dus mogelijk mits je op een aantal dingen let.
Maar waar de belangrijkste beperking zit is, zoals verschillende van jullie al ongemerkt hebben geschreven, tussen de oren.

Hou verder putdeksels, bladeren en andere losliggende dingen, witte strepen en zeebrapaden, plassen in de gaten want dat zijn zaken die de grip nog eens een stuk zullen verkleinen.

Maar wat onze grootste fout is, ook de mijne, we gaan liever met mooi weer rijden en hebben dus geen ervaring in het rijden met regen..... En ervaring is gewoon erg belangrijk om het als motorrijder te overleven. :roll:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3909
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Grip in de regen?

Bericht door director » 10 nov 2013, 12:32

Grip in de regen is afhankelijk van de ondergrond (open deur!), maar twee jaar geleden heb ik bij de ANWB een cursus "regenrijden" gehad en dat was erg leerzaam.

Het blijkt dat je bij nat asfalt ongeveer 8% grip verliest ten opzichte van droog asfalt. Bij klinkers en beton verlies je meer grip en dit is ook afhankelijk van de temperatuur (bij koud weer heeft je band sowieso minder weerstand). Dus bij deze oefening net zo hard remmen en de remweg is iets langer.
meer info in dit oude topic
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Plaats reactie