Rondje Texel

Toertochten, toertips of toervragen, afspreken voor een ritje of meeting ?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Rondje Texel

Bericht door Devoraz » 03 sep 2012, 10:14

Zondag hadden mijn vrouw en ik afgesproken met vrienden die momenteel vakantie vieren op Texel. Om 8:30 uur vertrokken vanuit Lelystad en via de Enkhuizer dijk in West Friesland belandt. Onze tocht naar Den Helder voerde ons langs Enkhuizen, Medemblik en Wieringerwerf. Aangezien ik nog geen navigatie heb voor de motor, zijn we voor de zekerheid bij Wieringerwerf de snelweg opgedoken om er bij Den Oever weer af te gaan. Qua tijd scheelt het bijna niets (2 minuten), maar qua afstand is het zo'n 15 km om. Rond 10:00 uur waren we in Den Helder en na €10,70 betaald te hebben (2 personen en 1 motor), stonden in de rij om te veerboot op te kunnen. Dat het mooi weer was om te rijden, bleek uit het feit dat er een grote groep Kawasaki rijders had besloten de overtocht naar Texel te maken. Tevens stonden er helemaal vooraan 2 BMW's en een Moto Guzzi en kwamen er even later ook nog een blauwe Kawasaki Vulcan en een goudkleurige GL1500 bij staan. Om 10:30 uur konden en mochten we de boot op.

Aan de overkant zou die vriend staan wachten en ons voorgaan naar het huis waar zij verbleven. Er moesten nog even wat extra broodjes gehaald worden, dus voor hem en mij een mooie gelegenheid om even met de motor een stukje te rijden. De dames bleven thuis om even bij te praten.
Na de lunch besloten we een rondje eiland te doen met een tussenstop bij de vuurtoren. We hebben zoveel mogelijk de wegen en weggetjes aangehouden die het dichtst langs de oostrand van het eiland lopen. Bij de vuurtoren de motoren even geparkeerd en een stukje over het strand gelopen. Een kopje cappucino en weer langs de westkant terug. Blijkbaar zijn Goldwings behoorlijk stil, want het kostte een fietser moeite voordat hij doorhad dat ik erlangs wilde. Ik durfde zo dicht achter hem mijn claxon niet te gebruiken, in de veronderstelling dat de beste man zich wezenloos zou schrikken en zou vallen. Ik vind namelijk de claxon van mijn GL1500 nogal extreem hard klinken. :lol:

Na het avondmaal hadden we afgesproken dat wij de veerdienst van 19:00 uur weer naar het vaste land zouden nemen. Na uitvoerig te zijn uitgezwaait, kwamen we rond 19:30 uur van de boot af en vervolgde de zelfde weg als de heenweg, maar dan natuurlijk in omgekeerde volgorde. :wink: Na zonsondergang is het op de Enkhuizer dijk toch behoorlijk fris en dan ben je toch blij met een motorpak. Mijn vrouw had zelfs de binnenvoering in haar jas gedaan (heel slim). Helaas is het nog steeds geen liefhebberij van mijn vrouw om achterop de motor te gaan zitten en zal ook nooit een hobby worden. Ze doet het wel, maar dat zal waarschijnlijk beperkt blijven tot speciale gevallen. Wel gaat ze het motorpak, dat nu nog geleend is, overnemen van de huidige eigenaar.

Om 21:00 uur waren we weer in Lelystad en hadden we over de gehele dag zo'n 290 km gereden. Dan merk je toch dat motorrijden best vermoeiend kan zijn.
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Rondje Texel

Bericht door Honda GL Castlebiker » 03 sep 2012, 14:23

Pjotr, mijn vrouw hetzelfde. Die zit liever in een auto.

Maar wat anders: ik ben nog nooit op Texel geweest. Ik dacht vroeger altijd dat dat auto vrij was, maar dat zal wel niet. Maar liggen er nog de nodige kilometers asfalt eigenlijk, of valt dat wel mee? Kun je er een "rondje eiland" rijden? Of zijn er meer fietspaden dan asfalt voor auto/motor?

Is er eigenlijk nog wat te doen daar, of was je blij dat het 19:00 uur was? :-)

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Rondje Texel

Bericht door Frankjj01 » 03 sep 2012, 14:39

Johan, Vlieland is autovrij. Alleen bewoners mogen daar met een auto rijden.
En als je nog nooit op Texel geweest ben.... best wel een aanrader hoor !
Staan alleen geen kastelen. Misschien zand- of luchtkastelen :mrgreen:

Op GPStracks staat een mooie route. Ecomare is leuk om te bezoeken en er zijn nog wel wat leuke dingen te doen.
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Rondje Texel

Bericht door Devoraz » 03 sep 2012, 14:53

Texel is een prima eiland om je te vermaken. Deze keer was het een dagje, maar we hebben er ook al eens vakantie gevierd. Dit was echter de eerste keer met de motor en gezien het feit dat er een hele club Kawasaki rijders over stak naar het eiland, getuigt toch wel van enig interesse voor motorrijders. :lol:
De wegen zijn heel goed begaanbaar voor alle verkeer en inderdaad zijn auto's en motoren op Texel gewoon toegestaan. Vlieland en Schiermonnikoog zijn eilanden waar alleen bewoners/vergunninghouders hun auto mogen meenemen.
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Rondje Texel

Bericht door RonalT » 03 sep 2012, 14:54

Johan, een kennis van mij heeft meegedaan aan de 60 van Texel. Een marathon van 60 kilometer. Die voert de lopers rond het eiland. Dus globaal zou ik zeggen is de omtrek van Texel 60 km.

Net even gezocht, leuke route gevonden. Rondje Texel op GPStracks route van 120 km. Zie je in een keer het hele eiland.

Iets voor volgend jaar?
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Karin

Re: Rondje Texel

Bericht door Karin » 03 sep 2012, 15:07

Devoraz schreef: Helaas is het nog steeds geen liefhebberij van mijn vrouw om achterop de motor te gaan zitten en zal ook nooit een hobby worden. Ze doet het wel, maar dat zal waarschijnlijk beperkt blijven tot speciale gevallen.
Misschien verandert dat als ze eens mee gaat met een forumrit.
Daar zijn toch heel veel vrouwen bij (meestal) en is beregezellig.
Of misschien kun je vertellen dat een forumrit een speciaal geval is.... :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Rondje Texel

Bericht door Honda GL Castlebiker » 03 sep 2012, 15:27

OK met Texel. Had het er laatst over met m'n zoontje of met m'n moeder, één van die twee. Dat je eigenlijk overal in Europa komt maar nog nooit in je leven op Texel bent geweest. Nee, er zijn geen kastelen, maar die pak ik onderweg wel mee in Noord-Holland :-). Lijkt me best leuk ja, keertje naar Texel. Zal er wel eens naar googlen wat daar te beleven valt.

Nee de vrouw wil gewoon niet mee. Ze houdt niet van motors, en wil geen helm op haar hoofd. Dan wordt het lastig :-). Ze heeft overigens ook een hekel aan vrachtwagens. Laatste keer dat ze mee is geweest is in 2007. Vond het altijd best wel leuk eigenlijk, zo samen. Maar je moet elkaar niet dwingen of iets gaan forceren. Ik respecteer haar mening.

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Rondje Texel

Bericht door Devoraz » 03 sep 2012, 15:31

Karin schreef:Misschien verandert dat als ze eens mee gaat met een forumrit.
Daar zijn toch heel veel vrouwen bij (meestal) en is beregezellig.
Of misschien kun je vertellen dat een forumrit een speciaal geval is.... :lol: :lol: :lol:
Ik zal het haar een keer voorstellen, maar ze heeft sowieso niet zoveel met gemotoriseerd vervoer. Ze heeft ook pas sinds 5 of 6 jaar haar autorijbewijs omdat het wel makkelijk zou zijn als ik een keer niet in staat om te rijden (alcohol genuttigd of ziek :mrgreen: ) of als ze een keer alleen weg wil en niet afhankelijk wil zijn van het OV (hebben we beiden een hekel aan).

Wie weet krijg ik haar een keer zover om en forumrit mee te rijden. :wink:
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Plaats reactie