Tips voor het rijden in groepverband

Toertochten, toertips of toervragen, afspreken voor een ritje of meeting ?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
director
Berichten: 3906
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Tips voor het rijden in groepverband

Bericht door director » 12 sep 2006, 21:29

Van Chrit ontving ik de volgende "richtlijnen" voor het rijden in groepen. Lees het door voor bij volgende forumritten, we zijn nooit te oud om.....

Als we met 15 moto’s of meer op de baan zijn is het vanzelfsprekend dat men een duidelijke afspraak maakt en een discipline handhaaft zodat er geen ongelukken zouden gebeuren. Daarom hieronder enkele tips voor het rijden in groep.

Het rijden in clubverband

Omdat we met meerdere mensen tegelijk rijden is het prettig als daar een aantal goede afspraken over zijn. Zo is het bijvoorbeeld een afspraak dat je ruim voor de vertrektijd aanwezig bent met een volle benzinetank.
Tijdens iedere rit krijg je om de 150 km gelegenheid om te tanken. Ook is het gebruikelijk dat we tijdens de rit baksteensgewijs rijden.

Dit houdt in dat de voorste rijder zoveel mogelijk aan de linkerkant van de weghelft rijdt. De tweede rijder rijdt zoveel mogelijk rechts van zijn weghelft, de derde rijder rijdt zoveel mogelijk links enzovoort. Op deze manier heeft de rijder een goed uitzicht naar voren, is er meer ruimte om te remmen en rijdt de club niet als een lange sliert over de weg. Ook is het belangrijk dat je op deze manier niet in de dode hoek van de voorganger rijdt. Inhalen binnen de groep zelf is niet gewenst en is ook nergens voor nodig. In de meeste gevallen houdt de groep zich aan de maximum snelheid. Onderweg is het soms onmogelijk om als groep bij elkaar te blijven. Denk maar eens aan een verkeerslicht dat op rood springt. Afspraak is dat de achterste motorrijder bij het eerstvolgende punt waar van richting veranderd wordt, blijft wachten (zonder de andere weggebruikers te hinderen of in gevaar te brengen), zodat hij de achterblijvers kan wijzen welke richting zij moeten rijden.

Toertips
• Verreweg het belangrijkste dat je geacht wordt te doen tijdens een toerrit, is je spiegels in de gaten houden en kijken of degenen die achter je zitten daar nog steeds zitten.
• Is dat niet meer het geval, stop dan! Dat kun je doen zodra je een daarvoor geschikte plek ziet maar doe het in ieder geval bij de eerstvolgende afslag in de route.
• Hou voor de zekerheid altijd drie of vier mensen achter je in de gaten.
• Als je weet dat iedereen dit doet hoef je nooit bang te zijn dat je de rest kwijtraakt. Je kan dus ook met een gerust hart stoppen om op de achterblijvers te wachten. Je weet dat je voorligger weer op jou heeft gewacht en je de juiste route zal wijzen zodra jij en de achterblijvers er weer aankomen.
• De voorste rijder moet, als hij zijn achterliggers kwijt is, op een gegeven moment (zo lang gewacht dat hij zeker weet dat er iets gebeurd moet zijn) besluiten terug te rijden langs de route, om te kijken wat er aan de hand is daar achterin. Staat er iemand met pech stil, dan moet de hele wachtende meute even geïnformeerd worden.
• Als er moet getankt worden, is het logisch dat men de voorrijder hiervan in kennis stelt zodat die tijdig kan stoppen.
• Voorop rijdt altijd een ervaren rijder. Die moet tenslotte in staat zijn de route te lezen en ondertussen in de gaten houden of de groep nog compleet is (voor het geval dat de Allerbelangrijkste Regel toch niet goed in de hoofdjes zit).
• Bovendien speelt hij, samen met de achterste rijder, herdershond als er iemand kwijt is.
• Denk er goed aan om afstand te houden, vooral als je in de buurt van de voorrijder rijdt. Die kan natuurlijk opeens zien dat hij bijna een afslag mist, en dan zit je al snel er bovenop. Tijdens het kaartlezen is het mogelijk dat hij ook van zijn lijn afwijkt. Geef hem dus ruimte!!!.
• In een groep rijd je al snel dichter op elkaar dan normaal. Dit is niet helemaal te vermijden maar wees er toch op bedacht.
• Denk er bij toertochtjes goed aan dat je op je eigen tempo moet rijden. Als je langzamer bent dan de rest is dat niets om je voor te schamen: iedereen heeft nou eenmaal verschillende ervaring.
• Wat je vaak ziet is dat motorrijders die in de bochten merken dat ze langzamer er doorheen rijden dan hun voor- en achterliggers, op het rechte stuk extra gas gaan geven zodat ze bij blijven (en misschien zodat het minder opvalt dat ze langzamer rijden). Doe dat niet!
• Als je merkt dat je achterligger steeds in de remmen moet voor je, in de bochten, of bijna bovenop je zit, laat hem er dan voorbij: wat langzamer rijden en een handgebaar maken.
• De enige uitzondering op deze regel is de laatste rijder van een groep. Het is aan te bevelen dat die een ervaren rijder is: hij speelt, samen met de voorrijder, voor herdershond, en houdt in de gaten of alles goed gaat.
• Iets om heel goed voor ogen te houden, is dat je altijd je eigen verantwoordelijkheid blijft houden voor je gedrag, en vooral ook je snelheid.
• Stuift iedereen met 90 km per uur door een woonerf? Niet er achteraan stuiven, maar gewoon de snelheid rijden die jij verantwoordelijk vindt. Kan ook makkelijk, want ze wachten toch op je indien nodig.
• Hetzelfde verhaal gaat op voor stoplichten: iedereen door rood, omdat de voorrijder zo stom is om nog net door oranje te rijden? Gewoon blijven staan.
• Laat je niet zo opjutten dat je de bocht uitvliegt!
• Blijf altijd uitkijken voor spelende kinderen, auto´s die uit zijstraten komen, fietsende families, bellende blikkofielen, enzovoort.
• Denk er aan dat, vooral met een voorrijder die de neiging heeft te gassen op de rechte stukken, je achterin de groep het zogenaamde harmonica-effect krijgt: je moet daar dan af en toe 180 rijden om bij te halen. Als je dat leuk vindt is dat prima natuurlijk, maar als je het niet ziet zitten: niet doen! (Flitspalen!!)
• Vooral ook bij inhaalacties: niet blind achter je voorligger aanstuiven. Als je de groep kwijtraakt wachten ze toch wel! Gewoon pas inhalen als *jij* kunt zien dat dit kan.
• Als er om wat voor reden dan ook gestopt moet worden op de weg, doe dat dan zo dat er geen extra risico´s ontstaan.
• Niet midden op de weg stil gaan staan dus, maar gewoon aan de kant, op een manier waarop niemand risico loopt, en het verkeer er gewoon door kan.
• Op lange rechte stukken is het handig om in de zogenaamde baksteenformatie te rijden.
• De voorste rijdt links op de rijstrook; degene daar achter rechts; degene daar weer achter links, enzovoort. Op die manier heeft iedereen het best zicht op de weg voor zich
• In bochten trek je je niets van die hele baksteenformatie aan en rijd je je eigen lijn! Hou er dan dus ook rekening mee dat je voorligger voor de bocht naar de buitenkant van de bocht zal uitwijken!
• Probeer natuurlijk in de eerste plaats een lekker tempo te rijden voor degenen die achter je rijden. Of dat snel of juist niet is, moet je zelf inschatten.
• Hou je spiegels extra goed in de gaten, en probeer af en toe koplampjes te tellen. Gewoon, als dubbelcheck dat er netjes wordt gewacht op achterblijvers.
• Probeer extra gelijkmatig te rijden, maar niet te traag. Als jij remt voor een bocht, moeten de achterste rijders door het harmonica-effect vrijwel stil gaan staan. Trek jij fors op als je de bocht uitkomt, dan moeten de achterste rijders nog drie keer zo hard om weer bij te komen. Zo min mogelijk remmen en optrekken dus in de bochten.


Hopelijk jullie hiermee van dienst te kunnen zijn, wens ik jullie allemaal nog veel rijgenot en vele veilige kilometers.

Plaats reactie