Molens ... in Duitsland

Fotografeer je Wing samen met een molen

Moderator: Rongoos

Re: Molens ... in Duitsland

Berichtdoor pieter » 04 Sep 2017, 09:27

Ik kon het niet laten om nog een paar Watermolens te fotograferen op ons vakantieweekje Winterberg, ( zie ook hier http://www.goldwingforum.nl/viewtopic.php?f=39&t=13123#p161781 )

31 Augustus,

Wassermühle, Mittlere Mühle ( 30099 )
Bouwjaar, 1308 Medebach-Hochsauerlandkreis.
Type, Bovenslagrad.
Kenmerken, Waterrad.
Functie, Stroomvoorziening.
Aandrijving, Watermolen.

http://www.milldatabase.org/mills/germany-wassermuhle-mittlere-muhle

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Groet Pieter.
We always can change to a better world
Gebruikers-avatar
pieter

Type Goldwing: GL1800

Berichtdoor pieter » 04 Sep 2017, 12:56

31 Augustus,

Bij deze "molen" was ik een dag eerder al eens langs gereden maar toen was alleen het winkeltje open, de vrouw des huizes vertelde mij dat de molen maar op een dag in de week openstelling had en dat was op maandag.

Ik heb haar toen vriendelijk gevraagd of ze geen uitzondering kon maken omdat wij de 3e september alweer huiswaarts zouden gaan, ik heb toen het telefoonnummer gekregen en moest de andere dag maar contact opnemen met haar man die dan de winkel deed.

Zo gezegd zo gedaan, ik kreeg van de eigenaar ( Werner Schleimer ) het advies om rond twee uur te arriveren want dan hadden ze de lunch inmiddels wel naar binnen gewerkt.

Toen ik binnenstapte was hij al volop bezig met wat klanten die dierenvoeders kwamen halen en daarom had hij geen tijd voor een rondleiding, desalniettemin werden alle deuren van het stokoude gebouw open gezet en mocht ik het rondje zelf doen, met het nadrukkelijke advies dat ik wel verdomd goed uit moest kijken omdat er verschillende luiken openstonden van de luizolders.

Via de winkel ben ik als eerste langs een kleine zijdeur naar buiten gegaan om het e.e.a te aanschouwen, ik had inmiddels begrepen dat het Rad al vele jaren geleden verdwenen was en dus daar niet naar hoefde te zoeken, het water en een turbine doen nu volledig het werk.

DE MOLEN

Wordt dus aangedreven door waterkracht, hiervoor werd er in 1332 een voorziening gegraven van ongeveer 1.5 kilometer lang.
De aanvoer van het water geschied voor 50 procent door de Ruhr ( vanaf 7 km ) en voor 50 procent door de Hille ( vanaf 3 km )

In 1934 is er een Turbine geïnstalleerd en mede daardoor is het Waterrad komen te vervallen.

Deze Turbine drijft vandaag de dag nog zo'n 1.5 ton aan Rogge door de achterste bulkmachine, bovendien zorgt een generator ervoor dat er uit waterkracht elektriciteit wordt gewonnen voor eigen gebruik.

De werking van deze Molen is in feite weinig verandert ten opzichte van de vorige generaties, want de Molen & Oliemolen werken nog steeds op hetzelfde moment, zo worden er Rogge & Haver vermalen tot meel, en wordt er lijnzaadolie en perskoeken voor vee vervaardigd.

Als laatste worden er ook gemalen havermout, gepelde gerst en mout geleverd aan de kleinere Brouwerijen.

Schleimer Mühle ( 30094 )
Bouwjaar, 1332 Niedersfeld-Winterberg.
Type, Watermolen.
Kenmerken, Turbine.
Functie, verwerken van diervoeders e.d
Aandrijving, Waterkracht.

Kelder,

Afbeelding Afbeelding

Begane grond,

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

1e Verdieping,

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

2e Verdieping,

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Groet Pieter.
Laatst gewijzigd door pieter op 05 Sep 2017, 10:50, in totaal 2 keer gewijzigd.
We always can change to a better world
Gebruikers-avatar
pieter

Type Goldwing: GL1800

Berichtdoor RonalT » 04 Sep 2017, 19:09

Eigenlijk niet als molen herkenbaar voor de leek, maar wel een mooie fotoserie, Pieter.

De molen heeft, zoals jij beschrijft, een turbine in plaats van een waterrad. Het voordeel van turbines is dat ze een veel beter rendement hebben. Dus met minder water net zo veel kracht. Een turbine is kleiner en vraagt ook nog eens minder onderhoud.
Een turbine zit geheel onder water en draait in het horizontale vlak. (zie de afbeelding hieronder)

Afbeelding

Doordat er geen waterrad meer te zien is lijkt het maar gewoon een gebouw. En dan heeft deze molen ook nog eens geen stenen om te malen. Dat maakt hem nog onherkenbaarder als molen.
De stenen zijn bij deze molen vervangen door walsen. Het zijn geribbelde rollen waar het graan tussendoor gevoerd wordt, daarna wordt het gezeefd en de grote delen gaan nog eens tussen de walsrollen door. Alleen de delen die voldoende verkleind zijn gaan verder naar de opslag.

Afbeelding
De walsen van de Lennemuhle in Gilsbach
Groeten, RonalT

Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Op zoek naar een mooie kentekenplaathouder of andere leuke gadgets? Klik hier!

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit vekeerd hebt gedaan
Gebruikers-avatar
RonalT

Type Goldwing: GL1500

Vorige

Terug naar Wings en Wieken