Molens ... in Duitsland

Fotografeer je Wing samen met een molen

Moderator: pieter

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in Duitsland

Bericht door pieter » 04 sep 2017, 09:27

Ik kon het niet laten om nog een paar Watermolens te fotograferen op ons vakantieweekje Winterberg, ( zie ook hier http://www.goldwingforum.nl/viewtopic.p ... 23#p161781 )

31 Augustus,

Wassermuhle, Mittlere Muhle ( 30099 )
Bouwjaar, 1308 Medebach-Hochsauerlandkreis.
Type, Bovenslagrad.
Kenmerken, Waterrad.
Functie, Stroomvoorziening.
Aandrijving, Watermolen.

http://www.milldatabase.org/mills/germa ... lere-muhle


youtu.be/JLJW5gIfRWo

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Groet Pieter.
Laatst gewijzigd door pieter op 03 okt 2017, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in Duitsland

Bericht door pieter » 04 sep 2017, 12:56

31 Augustus,

Bij deze "molen" was ik een dag eerder al eens langs gereden maar toen was alleen het winkeltje open, de vrouw des huizes vertelde mij dat de molen maar op een dag in de week openstelling had en dat was op maandag.

Ik heb haar toen vriendelijk gevraagd of ze geen uitzondering kon maken omdat wij de 3e september alweer huiswaarts zouden gaan, ik heb toen het telefoonnummer gekregen en moest de andere dag maar contact opnemen met haar man die dan de winkel deed.

Zo gezegd zo gedaan, ik kreeg van de eigenaar ( Werner Schleimer ) het advies om rond twee uur te arriveren want dan hadden ze de lunch inmiddels wel naar binnen gewerkt.

Toen ik binnenstapte was hij al volop bezig met wat klanten die dierenvoeders kwamen halen en daarom had hij geen tijd voor een rondleiding, desalniettemin werden alle deuren van het stokoude gebouw open gezet en mocht ik het rondje zelf doen, met het nadrukkelijke advies dat ik wel verdomd goed uit moest kijken omdat er verschillende luiken openstonden van de luizolders.

Via de winkel ben ik als eerste langs een kleine zijdeur naar buiten gegaan om het e.e.a te aanschouwen, ik had inmiddels begrepen dat het Rad al vele jaren geleden verdwenen was en dus daar niet naar hoefde te zoeken, het water en een turbine doen nu volledig het werk.

DE MOLEN

Wordt dus aangedreven door waterkracht, hiervoor werd er in 1332 een voorziening gegraven van ongeveer 1.5 kilometer lang.
De aanvoer van het water geschied voor 50 procent door de Ruhr ( vanaf 7 km ) en voor 50 procent door de Hille ( vanaf 3 km )

In 1934 is er een Turbine geïnstalleerd en mede daardoor is het Waterrad komen te vervallen.

Deze Turbine drijft vandaag de dag nog zo'n 1.5 ton aan Rogge door de achterste bulkmachine, bovendien zorgt een generator ervoor dat er uit waterkracht elektriciteit wordt gewonnen voor eigen gebruik.

De werking van deze Molen is in feite weinig verandert ten opzichte van de vorige generaties, want de Molen & Oliemolen werken nog steeds op hetzelfde moment, zo worden er Rogge & Haver vermalen tot meel, en wordt er lijnzaadolie en perskoeken voor vee vervaardigd.

Als laatste worden er ook gemalen havermout, gepelde gerst en mout geleverd aan de kleinere Brouwerijen.

Schleimer Muhle ( 30094 )
Bouwjaar, 1332 Niedersfeld-Winterberg.
Type, Watermolen.
Kenmerken, Turbine.
Functie, verwerken van diervoeders e.d
Aandrijving, Waterkracht.

Kelder,

Afbeelding Afbeelding

Begane grond,

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

1e Verdieping,

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

2e Verdieping,

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Schleimer Mühle in vogelvlucht


youtu.be/tOh0Ib68BJA

Groet Pieter.
Laatst gewijzigd door pieter op 05 sep 2017, 10:50, 2 keer totaal gewijzigd.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Molens ... in Duitsland

Bericht door RonalT » 04 sep 2017, 19:09

Eigenlijk niet als molen herkenbaar voor de leek, maar wel een mooie fotoserie, Pieter.

De molen heeft, zoals jij beschrijft, een turbine in plaats van een waterrad. Het voordeel van turbines is dat ze een veel beter rendement hebben. Dus met minder water net zo veel kracht. Een turbine is kleiner en vraagt ook nog eens minder onderhoud.
Een turbine zit geheel onder water en draait in het horizontale vlak. (zie de afbeelding hieronder)

Afbeelding

Doordat er geen waterrad meer te zien is lijkt het maar gewoon een gebouw. En dan heeft deze molen ook nog eens geen stenen om te malen. Dat maakt hem nog onherkenbaarder als molen.
De stenen zijn bij deze molen vervangen door walsen. Het zijn geribbelde rollen waar het graan tussendoor gevoerd wordt, daarna wordt het gezeefd en de grote delen gaan nog eens tussen de walsrollen door. Alleen de delen die voldoende verkleind zijn gaan verder naar de opslag.

Afbeelding
De walsen van de Lennemuhle in Gilsbach
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Molens ... in Duitsland

Bericht door RonalT » 30 jul 2018, 12:56

Met mijn moeder, broers en aanhang zijn we van donderdag 26 juli t/m zondag 29 juli naar Liesen in Duitsland geweest. Mijn broer wist daar een leuk hotelletje. En het is een mooi wandelgebied....
Ik ben op de motor gegaan om in de omgeving nog wat molens te zoeken.

Op 26 juli ben ik om een uur of tien gaan rijden, ik had ongeveer 400 km af te leggen. Om 5 uur wilde ik op de plaats van bestemming zijn.
De eerste 150 km over de autoweg en daarna wat mindere wegen. Die eerste 150 kan ik in een 1,5 uur afleggen en de rest, 250km met een gemiddelde van 60 km/u, in ruim 4 uur. Totale rijtijd 5,5 uur overblijvende rusttijd 1,5 uur. Met dat warme weer is dat ook wel nodig. Koeltas met 4 x 0,5 ltr water bij me en wat te eten.
Ook waren er nog wat molens onderweg te zien. Even een afbeelding.

Afbeelding

Het stuk in Nederland heb ik weggelaten, dat was A59 tot Oss, A50 naar Nijmegen en dan de A73 en de A77 tot net over de Duitse grens. Tussen Goch en Weeze heb ik de autoweg gelaten voor wat het is en ben ik via weg 58 langs Wesel en Haltern am See gereden tot aan Ahlen. Daar verder gegaan via weg 475 naar Soest, 516 naar Meschede, L740 naar Winterberg en 236 naar Liesen (Hallenberg). De groene lijn op de kaart hierboven is de geschetste weg. Ik ben bewust boven het Ruhrgebied langs gereden. De rode ovalen zijn (water)molens.

Het rijden ging goed. Het eerste stuk reed ik in 1:20 uur en daarna de binnenlanden van Duitsland in. Bij Weeze gelijk maar getankt en een paar slokken water gedronken. Weer verder, mooie wegen. Soms wat drukker en soms weer rustiger. Wel veel vrachtverkeer op de route en dat remt wel af. Net voorbij Wesel ben ik een kwartier onder wat bomen gestopt, nog geen molen gezien terwijl ik er volgens mijn stippen toch al twee voorbij gereden ben.
Maar kort na mijn stop zie ik rechts een windmolen staan. Dit is de 'Dammer muhle' bij Damm.

http://www.milldatabase.org/mills/germany-dammer-muhle
Afbeelding
molenkaart/?tenbruggencatenummer=31014

Dus heel even stil gestaan op een zijweg om de foto's te maken. De molen ziet er redelijk uit. Romp, kap en wieken zien er goed uit. Een staart ontbreekt, maar er zijn ook andere manieren om de kap te kruien. Het lijkt een beltmolen. Deze molen is in 1862 gebouwd en heeft tot 1940 gemalen. Tijdens de oorlog verwoest, maar in 1983 herbouwd. Hij heeft wel een wiekenkruis, maar geen binnenwerk.

En dan 11 km verder kom ik de Tüshaus-Mühle tegen. Een heel mooi gelegen watermolen.

http://www.ruhr-guide.de/freizeit/histo ... 7,0,0.html
Afbeelding
molenkaart/?tenbruggencatenummer=30034

Met de klok mee zie je bovenaan links de Muhle-teige wat dus de vijver is waarin water is opgeslagen, daarnaast het molengebouw, de aanbouw waar het waterrad in zit (een middenslagrad), een bord met mededelingen en uitleg, een molensteen als tafel (daar moet je wel goed bij nadenken waar je hem wegzet) en de sluizen die het water zouden moeten tegenhouden.
Na een minuut of tien weer verder.

Net voor Lüdinghausen ben ik nog even gestopt om wat te drinken. Ik had al 258 km gereden en het was half twee. Verder gereden, en een bord op de weg. Weg afgesloten omdat de spoorwegovergang wordt gerepareerd. En dan denk je ineens in België te zijn. Want je mag het verder uitzoeken, geen bordje umleitung oid. Dus op de gok links gegaan, spoorwegovergang en de Maggi-fabriek gevonden, weer op de juiste weg geraakt. Lekker doorgereden tot Dolberg en maar weer een stop gemaakt. Kwartiertje in de schaduw gestaan, wat water gedronken en weer verder gereden.
Tussen Heintrop en Hultrop staat de Sändker's Mühle. Een beetje raar ding omdat er een gebouw tegen aan gebouwd is zodat de molen niet meer gekruid kan worden en hij dus maar bij een windrichting kan draaien.

http://www.milldatabase.org/mills/germa ... p_id_18346
Afbeelding
molenkaart/?tenbruggencatenummer=30069

Tegenwoordig een museum waar af en toe ook nog gemalen wordt. Het museum was natuurlijk gesloten. :-(

Dit was de laatste molen die ik vandaag gezien heb. Weer gaan rijden en bij Meschede ben ik geruime tijd gestopt bij een tankshop. Iets te eten gekocht en natuurlijk een flesje water. Dit op een bank in de schaduw opgemaakt. Na bijna een half uur ben ik op weg gegaan voor de laatste 50 kilometer.
Net na 5 uur was ik bij Pension Zur schönen Aussicht.
De rest van de familie was er al, die zaten in de tuin onder een parasol aan iets kouds....


wordt vervolgd
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Molens ... in Duitsland

Bericht door RonalT » 03 aug 2018, 14:04

Donderdag zijn we niet heel erg vroeg opgestaan. We hadden allemaal afgesproken dat we om half negen te gaan ontbijten. En dat was ontbijten. Je kon niet bedenken wat er nog bij moest staan. Er waren diverse soorten brood en broodjes, boter die in koud water dreef, heel veel vleeswaren, diverse soorten kaas, pannenkoeken, wafels, diverse smaken zelfgemaakte jams, zoetigheden, diverse smaken yoghurt, ontbijtgranen, een veelheid aan vruchtensappen, koffie en thee werden vers op tafel gebracht. Dus dat hield ons best enige tijd aan tafel.

Na het eten zijn diverse familieleden gaan wandelen, winkelen of iets dergelijks. Karin en ik besloten een stukje te gaan rijden en op zoek te gaan naar wat molens. Het werd een rondje vanuit Liesen via Wunderthausen (waarmee het navigatiesysteem grote moeite heeft, wordt uitgesproken als Wundert H Ausen), Elsoff, Feudingen en in Deuz zijn we omgekeerd. Via Bad Laasphe, Eifa, Münchhausen (ja, zonder sterke verhalen), Battenberg terug naar Liesen te rijden. Totaal 167 km in 3,5 uur.

De eerste molen konden we niet vinden. Het zou Wassermuhle Mullers in Elsoff moeten zijn. Een zijweg ingereden tot een brug waar de rivier met dezelfde naam onder door stroomt. Niets te zien. Nog wat verder gereden,maar niets kunnen vinden.

We hebben gelukkig toch een paar (water)molens gevonden. De eerste stond in Arfeld. Het was ooit een molen van de smid, een zogenaamde hamermolen. Deze tilt de hamer op en laat deze weer op het aambeeld vallen. Dit gaat in een regelmatig tempo zodat de smid alleen maar het werkstuk er onder hoeft te houden en niet elke keer de zware hamer hoeft te tillen.

https://www.siegen-wittgenstein.info/de ... /23630266/
Afbeelding
molenkaart/?tenbruggencatenummer=30110

Op de eerste foto van de collage een overzicht van het waterrad en de hamer, samen met mijn motor. Op de tweede foto een plaat waarop uitleg staat. Op de derde foto een beter beeld van de hamer en het rad. Op de middelste foto, onder, zie je de vertanding die de hamer tilt en weer laat vallen. De laatste foto krijg je zo uitleg over.
Want het rad met de hamer die je ziet is volledig nep. Het staat mooi onder een afdak en voorbijgangers kunnen het zo een beetje bekijken. Er is een geschilderde achtergrond, de watergoot komt gewoon uit de berg maar er is geen enkele watertoevoer mogelijk.
Het werkelijke waterrad zie op de foto hieronder, dit zit in een put die in de grond gemetseld is. Het water wordt voor de smederij via een sluisje afgetakt, loopt via een ondergronds kanaal naar het rad geleid en loopt vandaar terug het riviertje de Arfe in. Via draden wordt de beweging van het rad overgebracht naar een as en met een riem naar de smederij.

Afbeelding

Een heel bijzondere constructie....

Daarna zijn we verder gereden naar Nenkersdorf waar in een zijweg een leuke watermolen staat. Maar zoals heel veel Duitse molens is het een soort museum.

http://www.milldatabase.org/mills/germa ... enkersdorf
Afbeelding
molenkaart/?tenbruggencatenummer=30107

Een groot stenen gebouw waar een watertoevoer achterlangs stroom. Deze is in zijn geheel uitgegraven en komt van bijna 1 kilometer verder uit de rivier die er voor langs stroomt. Een heel mooi riviertje, met kleine vissen en een soort libellen. Het was overigens een zeer rustgevende plaats.... weiden, riviertje en de watermolen!
Op de meest rechtse foto zie je het sluisje waarmee men water in de molen kon laten stromen. Onder en boven (midden) zie je wat voorbeelden van stenen en de manier waarop deze aangedreven worden. De middelste foto een overzicht van de molen met mijn motor en links een plaat waarop uitleg staat. Op een picknicktafel die daar in de schaduw stond hebben we onze lunch gegeten....

Als laatste hebben we naar een watermolen in Münchhausen gezocht. Een brug over een rivier, naar rechts zien we een soort stuw en een stroompje wat afslaat. Dat stroompje gevolgd en daar zien we een gebouw wat een molen zou kunnen zijn. Helaas geen mens te vinden die er iets van weet.
Maar wel een foto gemaakt van het gebouw wat de Herrenmühle in Münchhausen zou kunnen zijn.... (in de hoop dat het de molen was).

http://www.milldatabase.org/mills/germa ... n_id_10679
Afbeelding
molenkaart/?tenbruggencatenummer=36007

Vandaar terug naar het pension.... het waren er genoeg vandaag met deze warmte!
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in Duitsland

Bericht door pieter » 31 jul 2019, 16:50

Speiermühle (36090)

Plaats, 34508 Hemmighausen (Willingen)
Bouwjaar, 1337/1938
Type, turbine.
Aandrijving, watermolen.

Molendatabase http://milldatabase.org/mills/germany-speiermuhle

Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=36090

Foto's & video Pieter.
Afbeelding

Speiermühle in vogelvlucht


youtu.be/h6BDAmqlz3I

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in Duitsland

Bericht door pieter » 01 aug 2019, 09:38

Mittelmühle & Bohrmühle in Büren (30135)

De Mittelmühle en Bohrmühle liggen aan de rand van de idyllische Almeaue onder de oude stadsmuren en in het zicht van de jezuïetenkerk. De voormalige graan- en steenmolen is tegenwoordig een "museum om aan te raken" voor groot en klein.

Tot ver in de 20e eeuw stond Büren ook bekend als de "Stad van Molens". Naast de Niedermühle, vandaag het adres in Büren voor cultuur en cabaret, is de meer dan 750 jaar oude Mittelmühleals het oudste seculiere gebouw in Büren. Het werd gebouwd door de edellieden van Büren als een van de drie graanmolens op de Alme. Sinds 1928 werd het gebruikt als minerale molen. Er werd dus niet alleen graan gemalen in, maar ook calciet en andere soorten gesteente werden verwerkt tot steenmeel. Dit werd onder meer gebruikt bij de productie van verven als pigmenteermiddel.

De Mittelmühle als voormalige minerale molen is uniek in Noord-Duitsland.

Door de Mittelmühle is ook de aangrenzende Bohrmühle via een loopbrug bereikbaar, deze is in 1745 verplaatst van de oorspronkelijke locatie aan de Afte naar de huidige locatie. Hierin werden houtblokken gemaakt tot pijpen voor de waterpijp, die de stedelijke Kümpe (gietlepel) van zoet water voorzag.

Tegenwoordig zijn de Mittelmühle en de Bohrmühle een "hands-on museum". De historische gebouwen herbergen een waardevol technisch monument. De oude molenuitrusting is nog steeds volledig bewaard. De molen is opnieuw gebruikt om een ​​maalproces voor de bezoekers te demonstreren.

Plaats, Büren
Bouwjaar, pl/mi 750 jaar
Type, Voormalige graan en steenmolen
Aandrijving, Watermolen

Info http://heimatverein-bueren.de/index.php ... ttelmuehle

Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=30135

Foto's Pieter.
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in Duitsland

Bericht door pieter » 01 aug 2019, 10:01

Altenbürener Mühle (30093)

Plaats, Brilon-Altenbueren
Bouwjaar, onbekend
Type, bovenslag rad
Aandrijving, watermolen

Molendatabase http://www.milldatabase.org/mills/germa ... ener-muhle

Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=30093

Door de slechte staat van het waterrad heeft deze geen functie meer.

Foto's Pieter.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's zijn aan de buitenzijde door een rasterwerk van gaas genomen.
Afbeelding Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in Duitsland

Bericht door pieter » 01 aug 2019, 10:35

Sagemühle Remblinghausen (30095)

Cultureel monument "Oude zagerij"
De zagerij in Remblinghausen maakt indruk met zijn uniekheid in Westfalen-Lippe. De eerste schriftelijke vermelding dateert uit 1671. De technologie uit de periode 1880 tot 1936 is volledig bewaard en operationeel. Ervaar met ons een reis door de tijd door 200 jaar leven en werkwerelden van oud vakmanschap in een onvoorstelbare variëteit.

De Geschiedenis van de zagerij,

Een wateraangedreven zagerij moet vóór 1671 in Remblinghausen hebben bestaan. Van deze oorspronkelijke structuur zijn er echter geen overblijfselen. De eerste bewaarde delen dateren uit 1809.

Joh. Josef Schulte moderniseerde de zagerij tussen 1892-1932 volgens de stand van de techniek. Van nauwgezet handmatig werk, schakelde hij de operatie over naar de eerste machines. Wasknijpers en harken waren onder andere gemaakt van hout. Na de dood van Joh. Josef Schulte werd de zagerij voortgezet tot 1983. Er is weinig veranderd. Dus vandaag is het bewaard gebleven als een uniek cultureel monument.

In 1987 werd de zagerij vermeld als historisch monument.

Plaats, Meschede-Remblinghausen
Bouwjaar,1880
Type, Turbine.
Aandrijving, Watermolen.

Info https://www.hennesee-sauerland.de/sauer ... inghausen/

Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=30095

Helaas was de zaagmolen niet open tijdens mijn bezoek.

Foto's Pieter.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in Duitsland

Bericht door pieter » 01 aug 2019, 11:09

Wassermühle Ramsbeck (30102)

Plaats, Bestwig.
Bouwjaar, 1810
Type, onbekend.
Aandrijving, watermolen.

Molendatabase http://www.milldatabase.org/mills/germa ... e-ramsbeck

Info https://www.sauerland.com/Media/Attrakt ... e-Ramsbeck

Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=30102

Foto's Pieter.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in Duitsland

Bericht door pieter » 01 aug 2019, 14:31

Fachwerkhaus mit Wasserrad (Geen Nr. op molenkaart)

Onder leiding van werfmanager Bernd Schrewe is een klein vakwerkhuis met waterrad en een 200 meter lange houten inlaat gebouwd, tevens is er ook een houten brug gemaakt om de afvoersloot over te steken.

Plaats, Grafschaft.
Bouwjaar, 2013
Type, Vakwerkhuis met waterrad.
Aandrijving, watermolen.

Wikipedia https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Was ... schaft.jpg

SauerlandKurier https://www.sauerlandkurier.de/hochsaue ... 22688.html

Foto's Pieter.
Afbeelding

Afbeelding

Dit vakwerkhuisje is ook wel in gebruik als rustplaats voor wandelaars.
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in Duitsland

Bericht door pieter » 01 aug 2019, 14:52

Wasserrad Züschen (geen Nr. op molenkaart)

Plaats, Züschen (Winterberg)
Bouwjaar, Onbekend.
Type, Waterrad met Turbine.
Aandrijving, watermolen.

Info https://jahrestageszeitenbuch.wordpress ... -zueschen/

Waterrad en turbine hebben op deze plaats alleen maar een informative functie.

Foto's Pieter.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in Duitsland

Bericht door pieter » 01 aug 2019, 21:55

Alte Göddecken Wassermühle (geen Nr. op molenkaart)

Plaats, Schmallenberg.
Bouwjaar, Onbekend.
Type, Waterrad met Turbine.
Aandrijving, watermolen.

Molendatabase http://www.milldatabase.org/mills/germa ... ehen-muhle

Info https://www.schmallenberger-muehle.de/

Foto & video Pieter.
Afbeelding

Alte Göddecken Wassermühle in vogelvlucht


youtu.be/jFhlKccUonU

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in Duitsland

Bericht door pieter » 02 aug 2019, 09:19

Berger Mühle - Wassermühle Heinemann (geen Nr. op molenkaart)

Plaats, Meschede.
Bouwjaar, Onbekend.
Type, Waterrad met Turbine.
Aandrijving, watermolen.

Info https://www.sauerland.com/Media/Gastron ... ger-Muehle

Info https://www.hennesee-sauerland.de/sauer ... er-muehle/

Foto & video Pieter.
Afbeelding

Berger Mühle in vogelvlucht.


youtu.be/MKVIdau5lzQ

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in Duitsland

Bericht door pieter » 23 sep 2020, 11:34

Mühle Keeken in Kleeve-Keeken (31002)

Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:K ... M18-02.jpg

Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=31002

Foto Marco1
Afbeelding
A Man's got to know his limitations

Plaats reactie