Molens ... in België

Fotografeer je Wing samen met een molen

Moderator: pieter

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in België

Bericht door pieter » 14 aug 2016, 21:31

RonalT schreef:Vandaag bij zijn we, samen met Pieter en Lianne, bij de molenaars van de Stenen Molen in Rijkevorsel langs geweest.....

Nog wat plaatjes mijnerzijds, en verder heb hier ( voorlopig ) niet veel meer aan toe te voegen, dan ........ dat het een leuke en leerzame middag was.

Afbeelding

Dit is Sint Victor, de Patroonheilige van de korenmolenaars, in Nederland is deze "Heilige" min of meer in de vergetelheid geraakt maar in België en Noord Frankrijk wordt de herinnering aan de Sint nog volop levend gehouden.

Afbeelding

Over dit voorwerp kregen we de vraag van Marc ( de molenaar ) of we wisten wat het was, nou ja de antwoorden hierop liepen nogal sterk uiteen en die zal ik jullie verder maar besparen, het gaat hier om een Barometer, die op een simpele manier weersveranderingen meldt en dan in het bijzonder onweer of storm, zolang de vloeistof in het "handvat" op hetzelfde niveau blijft als het glas is het weer stabiel, stijgt de luchtdruk dan loopt het level in het "handvat"' vol en is er slecht weer op komst.

PS. hier komt volgens Marc het spreekwoord vandaan, ALS EEN STORM IN EEN GLAS WATER.


Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in België

Bericht door pieter » 14 aug 2016, 21:42

RonalT schreef:Zoals in het vorige bericht geschreven waren we even op pad met Pieter en Lianne. Een molen die nog niet gefotografeerd was is de Heimeulen in Meerle (nummer 15201)
Ook hier nog een paar plaatjes toegevoegd.

Afbeelding Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1591
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: Molens ... in België

Bericht door Marco1 » 19 aug 2016, 09:32

Afgelopen maandagavond had ik nog een rondje molens gedaan net over de grens in België.

De eerste waar ik naartoe was gereden was deze.
Zoals de naam van de molen al zegt, onvindbaar, is deze inderdaad onvindbaar. (ik heb niet lang gezocht)

Op deze site zag ik de volgende tekst:
Op de Zwarte Nete in Postel ter Heide is een Scheprad aangebracht om de vijver op de rechteroever van water te voorzien. Naast het waterrad is ernaast een verval van 15 A  20 cm met een vrij hoge stroomsnelheid.
Als ik nog eens in de buurt ben, zal ik nog wel eens gaan zoeken.

De volgende was Molen de Heerser in Retie.

http://www.goldwingforum.nl/molenkaart/ ... mmer=15057

http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=57
Afbeelding


De volgende was een watermolen ook in Retie.

http://www.goldwingforum.nl/molenkaart/ ... mmer=15058

http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=58
Afbeelding

De volgende zou de Toremansmolen in Mol (Arendonk) Moeten zijn.

http://www.goldwingforum.nl/molenkaart/ ... mmer=15204
Maar deze niet kunnen vinden.
Afbeelding

Volgens de kaart zou ik hem toch moeten kunnen zien.
Afbeelding
Maar ik zie hem echt niet.
In Arendonk staat wel de Toremansmolen. deze
Ik denk dat dit een fout op de molenkaart is.

Dan maar door naar de volgende.
Dat is de molen van Ezaart.
http://www.goldwingforum.nl/molenkaart/ ... mmer=15559

http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=559
Afbeelding

En als laatste naar de Watermolen de Beekjuffer in Mol.
Deze was eerst niet te vinden op plek wat op de molenkaart staat.
Na enig zoeken en rondrijden vond ik uiteindelijk de watermolen.

Eerst dacht ik dat er heel veel mensen aan het zoeken waren naar de watermolen, maar die waren druk met Pokemons zoeken.
http://www.goldwingforum.nl/molenkaart/ ... mmer=16454

http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=1454
Afbeelding
Wel jammer van die rommel op de foto.

Nu werd het te donker om nog verder te zoeken, dus maar weer naar huis.
toch weer zo'n 100 km erbij.
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Molens ... in België

Bericht door RonalT » 19 aug 2016, 09:39

Ha Marco, dat molens niet altijd op de juiste plaats afgebeeld zijn ligt aan mij. Ik ben uitgegaan van de Belgische molendatabase. Maar deze is verre van correct. Windmolens zijn met behulp van Google maps nog wel te vinden. Alhoewel ik daar ook wel eens een molen verkeerd heb geplaatst, maar watermolens is echt een probleem. Maar wil je de juiste locaties die je nu hebt gevonden aan mij doorgeven. Dan wordt dat aangepast.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1591
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: Molens ... in België

Bericht door Marco1 » 19 aug 2016, 10:04

RonalT,

Molen de Beekjuffer in Mol, http://www.goldwingforum.nl/molenkaart/ ... mmer=16454 lag hemelsbreed niet zo ver van de locatie op de kaart.

Afbeelding
Hij is bij het handje.
Afbeelding

Maar omdat de Wandelweg om te wandelen is, moest ik toch nog wel een stuk omrijden.
Normaal zou ik wel doorrijden, maar net op de Wandelweg stonden alle Pokemon zoekers.
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in België

Bericht door pieter » 19 aug 2016, 10:10

Hoi Marco,

Voor Belgie kun je eigenlijk het beste de database molen echo's bezoeken voor het juiste adres, want idd het kan af en toe een drama zijn.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Molens ... in België

Bericht door RonalT » 19 aug 2016, 18:50

Marco1 schreef:Molen de Beekjuffer in Mol, molenkaart/?tenbruggencatenummer=16454 lag hemelsbreed niet zo ver van de locatie op de kaart....
Volgens mij wordt deze zelfs op de juiste plek afgebeeld. Het zou misschien eens 10 meter kunnen schelen, maar niet de moeite om het aan te passen, denk ik.


Met de Toremansmolen in Arendonk is het wat anders. Dat is de molen met het nummer 15204 en volgens de Belgische Molendatabase is de lokatie 51,193124 - 5.052710 en dat is hier HIER.
Vandaag nog eens gezocht, want volgens dezelfde molendatabase ligt hij langs de Wampenberg en dat is ergens ANDERS. Een beetje spelen met Google Streetview levert het juiste plaatje op.

Dat scheelt ongeveer 15 km.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Molens ... in België

Bericht door RonalT » 29 aug 2016, 20:09

Afgelopen zondag was ik de rit voor 18 september gaan proefrijden. Dat is nodig omdat af en toe de weg en de kaarten in het navigatiesysteem niet overeenkomen, of de route ziet er minder uit dan gedacht. En zo kwam ik in Hoogstraten/Minderhout. Daar staat langs het riviertje de Mark, die dus helemaal naar Dinteloord stroomt en daar Dintel heet, de Learmolen.

Afbeelding

Een hels kabaal steeg uit het kleine bouwsel op. dus gestopt en even kijken. Bleek dat ze daar olie uit lijnzaad aan het slaan waren. Letterlijk slaan, een stam van een meter of 4 lang en 20 bij 20 cm wordt een halve meter opgetild en laat men dan vallen. Steeds maar weer. Het waarom was me nog niet duidelijk hoe dit werkte....
Maar na enige tijd werd het duidelijk dat de zaden in een zakje gedaan worden, tussen twee plankjes gedaan worden, wat dan in de slagbank wordt gedaan. Daar wordt door de vallende stam een wig tussen andere wiggen gedreven en de zaden komen steeds meer klem te zitten. Als het genoeg samengeperst is wordt er met enkele klappen een andere wig tussenuit geperst en komt alles weer vrij.

Jammer dat ik geen fototoestel bij me had en zelfs mijn telefoon lag thuis. Maar toch een plaatje van de slagbank.....

Afbeelding

Snel weer op de motor gestapt en wilde lekker verder rijden, maar ik kwam langs de SalmSalm molen en deze draaide. Ik kon er niet voorbij rijden en dat was maar goed ook. Wat een mooie molen en wat een leuke mensen.

Molenaar Jan van de Reijt en eigenaar Harry van der Pas zijn echtgenote Lena Vermylen waren zeer gastvrij en "kom binnen, zo meteen gaan we naar boven". Eigenlijk wilde molenaar Jan de rondleiding geven, maar dit werd al vlot overgenomen door de 84-jarige Harry die op geanimeerde wijze het verhaal wist te vertellen. Achteraf bleek dit niet zo raar, want als gynaecoloog was hij gewend om in de jaren 60 lezingen te houden over het "intra-uterine (contraceptive) device" (IU(C)D), in de volksmond bekend als "het spiraaltje"
De rebelse gynaecoloog Van der Pas werd met zijn kruistocht voor de "Lippes-krul" anno 1968-1973 verketterd als aborteur en bijgevolg bedankt voor een verdere bijdrage tot de Kempense voorlichtingsavonden, die aanvankelijk enkel door katholieke organisaties waren opgezet.
Ik was er samen met twee Belgische dames en een heer, en de opmerking dat 'de Belgen de windmolens en de Nederlanders de klompen hadden uitgevonden' sloeg aan. En er werd mijn richting opgekeken als, klopt het.... en dat kon ik enkel maar beamen. De windmolen is vanuit België naar Engeland gegaan en daarvandaan pas naar Nederland gekomen. Want de molenaars waren er achter gekomen dat ik niet zo maar een bezoeker was, maar bijzonder geïnteresseerd in molens was.

Deze molen is bijzonder omdat hij bewoond wordt, maar ook nog maalvaardig is. Alles wat er in een molen moet zijn is aanwezig, maar de belt is onderbouwd met extra ruimtes. De diverse zolders zijn woonkamers en slaapkamers. Maar dit alles is niet storend, heel mooi gemaakt....

Afbeelding

Na een stukje in het boek te hebben geschreven ben ik verder gereden. Leuke ontmoetingen en een leuke dag.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in België

Bericht door pieter » 06 sep 2016, 12:07

RonalT schreef:....

Snel weer op de motor gestapt en wilde lekker verder rijden, maar ik kwam langs de SalmSalm molen en deze draaide. Ik kon er niet voorbij rijden en dat was maar goed ook. Wat een mooie molen en wat een leuke mensen.

....
Thanks RonalT voor de mooie aanvulling.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Berichtdoor pieter » 29 Mei 2016, 16:29

Update, 06-09-2016 Foto's ( interieur, Salm-Salm molen ) en "link ( film Laermolen ) toegevoegd.

Allo Allo,

Zaterdag ( na controle van buienradar ) de brommert uit de schuur gehaald om een "molenritje" richting onze Belgische buren te maken, de navigatie de opdracht gegeven om mij naar Hoogstraten te leiden om aldaar de 1e molen vast te kunnen leggen.
Eenmaal daar aangekomen had ik zo "buurt" de overbuurman wist mij te vertellen dat de molen te koop stond ( wegens hoge leeftijd van de bewoners ) en dat hij van wel heel bijzondere mensen was, namelijk de Fam. van der Pas / Vermylen die de molen helemaal gerestaureerd hebben en omgetoverd als woonruimte met die verstandhouding dat alle authentieke details gerespecteerd en behouden zijn, zie diverse links.
Nog even terugkomend op de naam v/d Pas, Harry is mede een van de grootste pioniers op het gebied van anticonceptie geweest, wereldwijd en dan in het bijzonder op het gebied van het spiraaltje, ook heeft hij zich bezig gehouden met de verdere ontwikkeling van de pil, ook hierover is van alles terug te vinden in de bijgevoegde link.

http://docplayer.nl/13710690-De-kempens ... altje.html

Salm - Salm molen ( 15048 )
Type, bergmolen, bouwjaar, 1902 Hoogstraten
Functie, korenmolen.
Aandrijving, windmolen.

http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=48;

https://nl.wikipedia.org/wiki/Salm-Salm_Molen

http://www.gva.be/cnt/dmf20160304_02164 ... e-bewoners

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


(nog wat mooie interieur foto's )
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding



Voor de volgende molen hoefde ik niet ver te rijden want die was te vinden op ettelijke honderd meters van de Salm-Salm molen vandaan.

Laermolen ( 15207 )
Type, Onderslagrad, bouwjaar 1600, Hoogstraten.
Functie, oliemolen.
Aandrijving, watermolen.

http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=207

http://www.laermolen.be/


youtu.be/u8LfGXozrKE

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in België

Bericht door pieter » 04 okt 2016, 14:35

Update Toremansmolen,

Op de molenkaart heeft er een verwisseling plaatsgevonden met het nummer van de database, vandaar dat mijn bezoek aan deze molen niet meer op de kaart terug te vinden was.
Ik kwam hier bij toeval achter, omdat het molentje van "De Toreman" opnieuw rood gekleurd was, dit heb ik nu aangepast door het nieuwe nummer toe te voegen.

Eerste bericht geplaatst op 15 Jul 2016, 20:11 bladzijde 3

Voor de 2e moest ik eveneens in Arendonk zijn, en wel in de mooie straatnaam Wampenberg.

Toremansmolen, ( of ook wel De Toreman ) ( 13357 ) het nieuwe nummer is ( 15204 )
Type, Achtkantige bovenkruier/grondzeiler, bouwjaar, 1770/1809 Arendonk
Funtie, koren en oliemolen.
Aandrijving, windmolen.

http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=204

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Molens ... in België

Bericht door RonalT » 04 okt 2016, 16:11

Geen verwisseling, geen verdwijning.....


Maar ik had het enige tijd geleden al ontdekt. De reden hiervan is dat molen 13357 uit het oorspronkelijke molenbestand komt, dat bestand zoals wij het van het V-Strom forum gekregen hebben. Maar omdat ik vond dat er een duidelijk verschil moest zijn tussen de Nederlandse en Belgische molens heb ik de Belgische molens een nummer boven de 15000 gegeven.
Als je goed kijk zie je dat de Nederlandse molens een nummer onder de 15000 hebben, de Belgische molens 15000 en hoger (eigenlijk het nummer waarop een Belgische molen op de website staat 'molenechos' en daarbij opgeteld 15000).
De Duitse molens hebben een nummer wat weer gerelateerd is aan hun deelstaat. Westfalen-Lippe heeft 30.000 plus het nummer van de pagina in de website 'muehlen-dgm-ev', Rheinland 31.000, Rheinland-Pfalz 32.000, Niedersachsen_Ost-Friesland 33.000, enz. Deze deelstaatindeling zie je ook op de Duitse website.
Op deze manier kon ik overzicht houden en dubbele nummers voorkomen. Helaas op 1 na :-)

De database die wij kregen bevatte een stuk of 10 Belgische en Duitse molens. Die wilde ik verwijderen, vandaar dat er van jou ooit een paar foto's verdwenen waren van Belgische molens. Later ontdekte ik dat de Toremansmolen nog steeds in het Nederlandse deel stond.
Ik zag dat je beide molens van foto's voorzien had, zijn dat dezelfde foto's? Als dat zo is laat ik tzt 13357 verdwijnen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in België

Bericht door pieter » 04 okt 2016, 16:36

RonalT schreef:Op deze manier kon ik overzicht houden en dubbele nummers voorkomen. Helaas op 1 na :-)
:lol: :lol: laat dat nou net die van mij zijn 8) het zijn dezelfde foto's dus je kan het t.z.t ( met een gerust hart ) aanpassen.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Molens ... in België

Bericht door RonalT » 04 okt 2016, 16:38

Marco1 schreef:....

De volgende zou de Toremansmolen in Mol (Arendonk) Moeten zijn.
http://www.goldwingforum.nl/molenkaart/ ... mmer=15204
Maar deze niet kunnen vinden.

Volgens de kaart zou ik hem toch moeten kunnen zien.
Afbeelding
Maar ik zie hem echt niet.
In Arendonk staat wel de Toremansmolen. deze
Ik denk dat dit een fout op de molenkaart is.

....
Het is een foutje in de Belgische database. Ik heb het na jouw bericht ontdekt. Kijk maar eens op molenecho's, http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=204, en klik dan een keer op de coordinaat en toon op kaart. Je zal zien dat er twee verschillende lokaties te voorschijn komen. En omdat ik coordinaten nauwkeuriger vind dan een adres heb ik toen de coordinaat als plaats genomen. Maar helaas.
Ondertussen aangepast in mijn database, alleen moet ik deze nog eens naar Tonny sturen. Er komen vast meer foutjes voor in de kaart.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in België

Bericht door pieter » 04 okt 2016, 16:55

Dit verhaal had ik eerder op de dag ook al gelezen, dit zat er idd behoorlijk naast, maar zoals jij weet ben ik een postcode rijder en daarom stond ik voor de molen en Marco voor het het gaas :D

Maar ffe zonder gekheid, ik heb ook al eens voor rare dingen gestaan in "Bels" daarom kijk ik voortaan ook eerst op google maps en loop er op die manier eens doorheen, verder hebben ze vaak op molenecho's alleen maar de regiocode vermeld dus zonder huisnummer, kortom de Belgjes kunnen wat dat betreft nog veel van ons leren.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in België

Bericht door pieter » 05 okt 2016, 20:48

Allo Allo,

Vandaag nog eens een ritje uitgezet bij onze Belgische buren, en ik moet zeggen ik heb mooie dingen gezien, en dan praat ik niet alleen over de molens maar ook over de fraaie natuur want daar is in Belgie geen gebrek aan.

Vanmorgen om een uur of half tien vertrokken om een zestal plaatsen aan te doen, vanuit de thuisbasis richting Lille gereden en vandaar verder via Zandhoven, Grobbendonk, Geel, Lommel, en laatste ben ik geëindigd in Retie om aldaar mijn "Speurneus" te volgen naar het ( onvindbare ) scheprad, maar daarover later meer.

In Lille aangekomen had ik geluk, de deur stond open (er was geen molenaar te bekennen ) dus heb ik toch wat mooie plaatjes kunnen scoren, want voor de rest is hier aan de buitenkant weinig of niets te zien.

De Slagmolen, ( 15582 )
Type, Binnen rosmolen, bouwjaar, 1830 in Lille.
Functie, oliemolen
Aandrijving, vroeger met Paard maar nu met elektromotor

http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=582

De onderstaande "links" zijn zeker interesant om eens te bekijken.


youtu.be/fJcMyvEKZtg


youtu.be/FoxMPpsMHDk

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Plaats reactie