Alle Molens ... in Zeeland zijn al eens gefotografeerd

Fotografeer je Wing samen met een molen

Moderator: pieter

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Molens ... in Zeeland

Bericht door RonalT » 03 jul 2016, 20:04

De Noorman (03551)

Als je Westkapelle binnengereden kom wordt het beeld gedomineerd door de vuurtoren.

Afbeelding

Plaats: Westkapelle
Bouwjaar: 1852
Type: stellingmolen
Aandrijving: windmolen

Afbeelding



meer info over deze molen vind je hier
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Molens ... in Zeeland

Bericht door RonalT » 03 jul 2016, 20:06

We hebben ze allemaal gefotografeerd. De laatste molen in Zeeland die op de foto gaat en tevens de kleinste.

Ik was al eens in Aagtekerke geweest, want er staat een grote molen en deze kleine.

Unicum (13241)

Afbeelding

Helaas kan je niet erg dicht bij de molens komen, da's jammer
Het Unicum is in 1957 door molenmaker Klaas de Troye uit Middelburg gebouwd. Het is een korenmolen en door zijn grootte wordt dit een speelmolen genoemd. De roede hebben een lengte van

Plaats: Aagtekerke
Bouwjaar: 2012
Type: stellingmolen
Aandrijving: windmolen/speelmolen

Hieronder een filmpje waarin je ook de binnenkant van de molen kan zien.


youtu.be/nCnDVeyuWJU
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Bart

Re: Alle molens ... in Zeeland zijn gefotografeerd

Bericht door Bart » 05 jul 2016, 18:29

Dat had ik moeten weten dat je in de buurt was Ronalt dan was ik thuis gebleven, maar de molen in Vlissingen die wou ik ook eens op de foto zetten maar je kan er niet dichtbij komen met de motor.
Ik heb er jaren achter gewoond en ben er vaak binnen geweest.

gr. Bart.

Bart

Re: Alle molens ... in Zeeland zijn gefotografeerd

Bericht door Bart » 25 sep 2016, 12:38

Ik kwam door Driewegen (Gem. Borsele) en kwam deze molens tegen.
Dus maar even gestopt voor een foto.

Afbeelding

Afbeelding

Gr. Bart.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Alle molens ... in Zeeland zijn gefotografeerd

Bericht door RonalT » 25 sep 2016, 13:12

Ze zijn mooi, een degelijk stukje werk.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in Zeeland

Bericht door pieter » 15 dec 2016, 10:38

RonalT schreef:Vandaag een rondje gemaakt over Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland. Op Schouwen-Duiveland liggen plaatsen als Renesse en Brouwershaven, maar ook allerlei gehuchten en kleine plaatsen. Ik noem zo maar wat: Schuddebeurs, Zonnemaire, Ouwerkerk en Moriaanshoofd.

De Hoop - Zierikzee

Dit is een van de twee molens in Zierikzee en niet de mooiste molen die ik gezien heb. Maar nog steeds zijn hier molenaars aan het werk. Verdrongen tussen de vele huizen in deze oude stad staat er een hele hoge molen waar nog volop bedrijvigheid is.

Afbeelding

Wel modern, want de wieken zullen niet meer helpen.

Afbeelding

http://www.molendatabase.nl/nederland/m ... nummer=929

Update, Bakker v/d Bemd ( Roosendaal ) doet zaken in Zierikzee.

http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal ... -1.6739119


youtu.be/cfsZT5_FAG0

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Alle molens ... in Zeeland zijn gefotografeerd

Bericht door RonalT » 12 mar 2017, 22:35

Grappig... vandaag was ik in gesprek met molenaar Marc Polderman. En op enig moment had hij het over de molens op het GoldwingForum. Daar keek hij regelmatig even of er nog nieuwe molens te zien waren.
Ik heb hem toen verteld dat we, nu het mooie weer weer losbarst, we weer molens gaan fotograferen.

Dus heren en dames, doet uw best. Marc houdt ons in de gaten.


Marc is molenaar op een aantal molens op het eiland Tholen, waaronder de molen in Stavenisse en in Sint-Annaland.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Alle molens ... in Zeeland zijn gefotografeerd

Bericht door pieter » 25 mar 2017, 13:01

Update, Korenhalm s'-Gravenpolder,

1e bericht geplaatst op 5 augustus 2015 bladzijde 1

De Korenhalm ( 03567 )
's-Gravenpolder, type, Stellingmolen, bouwjaar 1876

(Molendatabase) http://www.molendatabase.nl/nederland/m ... mmer=03567

(Motorendatabase) https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 3567&id=64

Afbeelding Afbeelding

RonalT, "Nautic" en ik hadden afgesproken met Toon Hendrikx ( molenaar van o.a De Heimolen ) om bij molen de Korenhalm in s'-Gravenpolder langs te gaan voor een rondleiding en bijbehorende wijze lessen.
Bij aankomst aldaar werden we vriendelijk ontvangen door de vrouw des huizes ( niet die van Toon overigens ) en verwend met koffie en een punt appeltaart.
Het is een fraaie wieker van het type Stellingmolen die ik eerder al eens had vast gelegd maar nog niet van binnen had gezien
Toon zat zoals gewoonlijk alweer behoorlijk op z'n praatstoel en had veel te vertellen over alles wat het maalproces aangaat, hierover kreeg hij ook de nodige vragen van Wilco die in zijn jonge jaren een Bakkersopleiding gevolgd had.
Ook Ronald heeft een aardig "steentje" bijgedragen aan de leerzame rondleiding maar dan meer op het technische gedeelte van de molen en ik moet zeggen dat hij de kennis die hij bezit op een prettige manier kan verwoorden.

Veder kan ik allen nog zeggen als je in de buurt bent ga er eens langs, hetzij voor een rondleiding ( Voor de molen op afspraak, info zie bovenstaande "link" molendatabase. ) of om bakkers ingrediënten te kopen die hier volop aanwezig zijn in het winkeltje onder de molen dat door de eerder besproken vrouw des huizes gerund wordt. http://juffrouwsimmel.blogspot.nl/2014/ ... older.html

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Alle molens ... in Zeeland zijn gefotografeerd

Bericht door RonalT » 02 sep 2017, 22:15

Vandaag was de Walcherse Molendag

Walcherse Molendag 2017

Op zaterdag 2 september staan de molens op Walcheren centraal bij de jaarlijkse regionale molendag in Zeeland. De Walcherse Molendag wordt georganiseerd door vereniging de Zeeuwse Molen en het gilde van vrijwillige molenaars afdeling Zeeland. Waar mogelijk zullen de molens open gesteld worden en in bedrijf zijn.
Op de website van Zeeuwse Molens wordt binnenkort bekend gemaakt welke welke molens zullen deelnemen aan deze molendag.

  • Aagtekerke, zeskante molen. De molen zal draaien/malen bij voldoende wind en is opengesteld voor publiek. Tevens is op het terrein de modelmolen het Unicum van Klaas de Troye te bekijken;
  • Arnemuiden, Nooit Gedacht. De molen zal draaien en opengesteld zijn voor publiek;
  • Biggekerke, Brassers molen. De molen is nog steeds beroepsmatig in bedrijf en zal draaien/malen bij voldoende wind en open zijn voor publiek;
  • Domburg, Weltevreden. De molen bestaat dit jaar 200 jaar. De molen zal draaien en is opengesteld voor publiek;
  • Gapinge, De Graanhalm. De molen zal met een roede draaien. Door de stichting zal er koffie en thee geschonken worden en is de molen te bezichtigen;
  • Koudekerke, De Lelie. De molen zal draaien en open zijn voor bezoekers;
  • Meliskerke; De molen zal draaien en open zijn voor bezoekers;
  • Middelburg, De Hoop, de molen zal draaien en niet geopend zijn voor bezoekers;
  • Middelburg De Koning, de molen zal draaien en geopend zijn voor bezoek;
  • Middelburg Ons Genoegen, de molen zal draaien en geopend zijn voor bezoek;
  • Middelburg De Seismolen, de molen zal draaien en geopend zijn voor bezoekers;
  • Nieuw en Sint Joosland, Buiten Verwachting, de molen zal draaien en geopend zijn voor bezoekers;
  • Oostkapelle, 'd Arke, de molen zal draaien/malen bij voldoende wind tevens is er verkoop van producten die in de molen geproduceerd zijn;
  • Oost-Souburg, De Pere, de molen zal draaien en open zijn voor bezoek;
  • Serooskerke, De Jonge Johannes, de molen zal niet draaien i.v.m. de slechte staat van de wieken. De molen zal wel open zijn voor bezoek;
  • Vlissingen, de Oranjemolen, de molen is open voor bezoek en zal draaien;
  • Zoutelande, de molen kan niet draaien i.v.m. de aanwezigheid van een steiger rondom de molen. De molen zal wel open zijn voor bezoekers. Tevens is er meelverkoop.


Wij hebben een lijstje gemaakt welke molens we willen bezoeken. In ieder geval de Koning en de Seismolen in Middelburg, de achtkant en Unicum in Aagtekerke, Nooitgedacht in Arnemuiden en Brassers molen in Biggekerke.
We konden niet echt vroeg weg omdat Karin 's morgens nog een afspraak had. Dus rond het middaguur richting Middelburg vertrokken waar we als eerste

De Koning

aandeden. Daar aangekomen zagen we een prachtige 1-cilinder gloeikopmotor, de trappen op naar de maalzolder waar we de molenaar aantroffen die net koffie had gezet dus met zijn vieren op de stelling met koffie in het zonnetje. Ondertussen vertelde molenaar Ad wat over het wel en wee van de molen en de voormalige molenaars, de familie Nijpjes.
We zijn naar de kap gegaan en hebben daar rondgekeken, mooie ruime kap die afkomstig was van een gedemonteerde molen uit Gouderak. De Koning was in 1882 afgebrand en werd voorzien van de kap uit Gouderak. Die was in 1848 op de molen in Gouderak geplaatst maar in 1882 werd deze gedemonteerd. Daarna werd hij op de Koning gezet. De cijfers 1848 zaten op de baard gespijkerd en door het omdraaien van de laatste twee cijfers stond er 1884 wat ongeveer goed was.
De steenzolder is best vol met 4 koppels stenen....

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

(Molendatabase) http://www.goldwingforum.nl/molenkaart/ ... mmer=01660

(Motorendatabase) https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 1660&id=51
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Alle molens ... in Zeeland zijn gefotografeerd

Bericht door RonalT » 02 sep 2017, 22:38

Walcherse Molendag 2017 II

Na afscheid van Ad te hebben genomen zijn we naar de Seismolen gereden. Deze ligt op de oude stadswallen van Middelburg, best op een mooie plek. Toen we binnenkwamen waren Marc Polderman, Piet Roelse en nog wat molenaars druk in gesprek. Maar Marc herkende me gelijk en stelde zich ook aan Karin voor. Na wat rondgekeken te hebben nam Marc me mee en hebben we de kapzolder en de zolders er onder bekeken.
Wat me direct op viel was de grote ruimte in de molen door zijn grote diameter.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik heb geprobeerd de ruimte in beeld te brengen, maar dat is niet gelukt....

molenkaart/?tenbruggencatenummer=03320
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Alle molens ... in Zeeland zijn gefotografeerd

Bericht door RonalT » 02 sep 2017, 22:59

Walcherse Molendag 2017 III

Vervolgens zijn we naar Aagtekerke gereden om daar de houten zeskante molen te bekijken en de molen Unicum.
De zeskant is maar een klein molentje, vlucht van 20,16 meter, maar het kan nog kleiner. Het Unicum is een molen van 2,38 meter hoog en heeft een vlucht van 3,8 meter.
Beide molens staan op hetzelfde molenerf en zijn op zaterdagen te bezichtigen.

De zeskante molen

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Het Unicum

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Beide molens en de GoldWing

Afbeelding Afbeelding Afbeelding


molenkaart/?tenbruggencatenummer=13241
molenkaart/?tenbruggencatenummer=03550
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Alle molens ... in Zeeland zijn gefotografeerd

Bericht door RonalT » 02 sep 2017, 23:26

Walcherse Molendag 2017 IV

En de laatste molen die we bekeken hebben was de molen in Arnemuiden, de Nooitgedacht.
We zetten onze motoren weg en zagen een BMW staan, deze bleek van molenaar Frits te zijn. Hij wist veel over zijn molen te vertellen, een van de opvallendste details was de herkomst van de molen. De molen van Arnemuiden werd in 1977 door brand verwoest, maar de bevolking wilde een molen terug en men ging op zoek naar een vervanger. Deze werd gevonden in een molen uit Duitse Grossheide. Daar werd een stellingmolen gedemonteerd en deze werd als grondzeiler herbouwd. Dit had tot gevolg dat de steenzolder, tevens maalzolder en invaart werd. Als je de molen binnenloopt zie je dus gelijk de stenen en de maalbak. Ook blijken er nog zeer Duitse details aanwezig te zijn. Zo zijn er nog delen van de zelfkruiing aanwezig te zijn.
Wat ook opvalt is de afwezigheid van zolders, alleen de kapzolder is er, de rest ontbreekt.

Een opvallende molen waar ik nog eens op mijn gemak wil gaan kijken.


Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding Afbeelding Afbeelding


molenkaart/?tenbruggencatenummer=12541
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Alle molens ... in Zeeland zijn gefotografeerd

Bericht door RonalT » 02 sep 2017, 23:31

Walcherse Molendag 2017 V

En tijdens het rijden over Walcheren hebben we ook nog een opvallende molen gezien. De Graanhalm in Gapinge is een van de molens die getroffen is door het drama van de deelbare roeden..... en draaide vandaag met een roede.

Van de circa 1200 molens in Nederland zijn er 48 met zogenaamde deelbare molenroeden. Het blijkt dat er iets mis is met de boutverbinding van deze roeden, waardoor niet met zekerheid is te zeggen of de wieken goed blijven zitten. Om risico's te vermijden zijn deze 48 molens stil gezet.

Bij deze molen hebben de molenaars/eigenaars er voor gekozen om de deelbare roede te verwijderen en met een roede verder te draaien.

Afbeelding

molenkaart/?tenbruggencatenummer=03545
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Alle molens ... in Zeeland zijn gefotografeerd

Bericht door RonalT » 28 apr 2018, 14:49

Gisteren nog even Zeeland in geweest. Om precies te zijn heb ik op Noord Beveland rondgekeken.
En het kon niet missen dat ik een molen tegenkwam. De Onderneming in Wissenkerke....

Deze was in verband met Koningsdag mooi versierd.

Afbeelding

De molen is al mooi rood-wit-blauw geschilderd, maar gisteren dus ook nog opgesierd met 19 Nederlandse vlaggen. De molenaars Robert en Koen hadden er werk van gemaakt. Ik ben dus even langs geweest en met de heren gesproken. Ook de eigenaar Eric was aanwezig om bezoekers rond te leiden.
Ik heb nog kunnen helpen met de molen goed op de wind te kruien, de molen van onder tot boven bekeken en nog wat in de zon gezeten.
Het was een gezellige middag....

molenkaart/?tenbruggencatenummer=03541

Bij deze molen was ik overigens al eerder geweest. Zie dit bericht
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Alle Molens ... in Zeeland zijn al eens gefotografeerd

Bericht door RonalT » 27 sep 2019, 20:05

Ellemeet

Er staan bij Ellemeet en Elkerzee twee grondzeilertjes. Twee mooie kleine molens. Ik heb ze heel lang geleden een keer gefotografeerd, maar op een of andere manier zijn ze van de molenkaart verdwenen.


Naam: 't Hert / Oostermolen - Ellemeet
Ten-Bruggencatenummer: 04901
Bouwjaar: 1748
Type: grondzeiler


Ten-Bruggencatenummer: 04901

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als je dan een klein eindje verder rijdt staat er een (bijna) zelfde molentje.
En eigenlijk moeten we een keer terug naar Elkerzee, want deze molen is grondig gerestaureerd en heeft nu op een end (2 wieken) weer zelfzwichting, Dat zijn wieken met kleppen die opengaan als het harder gaat waaien. Deze kleppen zijn rood-wit-blauw geschilderd. Dat zou in 1930 ook zo zijn geweest en dat heeft als voorbeeld gediend.

Naam: De Lelie - Elkerzee
Bouwjaar: 1868
Type: grondzeiler
Ten-Bruggencatenummer: 04902

Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie