Molens ... in Noord-Holland

Fotografeer je Wing samen met een molen

Moderator: Rongoos

Re: Molens ... in Noord-Holland

Berichtdoor RonalT » 07 Aug 2017, 12:01

En dan weer een goed nieuws uit N-Holland. Tijdens de IJsselmeer rit zaten we in Lemmer te kijken naar de wolken. Boven Lemmer hing een dik pak wolken, maar in westelijke richting was het blauwer. Volgens Marco scheen in N-Holland de zon. En dat klopte ook. Op de Afsluitdijk was het zonnig en dat bleef het de rest van de rit.

De Grote Molen, Schellinkhout

Over de dijken rijdend kwam ik net voor Hoorn nog een molen tegen die ik op de foto heb gezet. Later werd gevraagd of ik de molen met het Madurodam-gebouwtje nog op de foto had gezet.
Helaas heb ik deze molen niet van de mooiste kant gefotografeerd, maar ook nu weer ontbrak de tijd om even rond te kijken.
Bij de Grote Molen stond tot 1915 ook nog de Kleine Molen. Na de bouw van het gemaal werd de Kleine Molen afgebroken en verkocht.
In 1930 werd ook de Grote Molen onttakeld en later werd uit de romp de gehele installatie verwijderd. Deze is tot 1958 als woonhuis gebruikt. In 1979 werd de molen overgedragen aan de stichting West Friese Molens en die hebben hem maalvaardig gerestaureerd.

Afbeelding

http://www.goldwingforum.nl/molenkaart/?tenbruggencatenummer=01469%20i

De Johan, Schellinkhout

Volgens de dames stond er zo'n mooi klein molentje bij. Maar het is geen model van de andere molen, dit is een weidemolen. De voorloper van de kleine ijzeren molens, de Amerikaantjes, die je veel in polders ziet staan.
Dit molentje had twee voorgangers (de 1e gebouwd in 1900, vernield door een storm in 1935 - een nieuwe gebouwd die in 1955 verloren ging) die in een andere polder in de buurt stonden. Het huidige molentje werd in 1956 gebouwd en in 1964 overgeplaatst naar een park in Hoorn ivm met woningbouw. Het stond daar maar, verviel en twee man trokken bij de gemeente aan de bel en mochten het molentje na restauratie verplaatsen naar de ijsbaan bij Schellinghout. Daar staat het nu vlak bij de Grote Molen.
Met zijn vlucht van 3,30 meter is dit inderdaad een klein molentje.

Afbeelding

http://www.goldwingforum.nl/molenkaart/?tenbruggencatenummer=12171
Groeten, RonalT

Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Op zoek naar een mooie kentekenplaathouder of andere leuke gadgets? Klik hier!

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit vekeerd hebt gedaan
Gebruikers-avatar
RonalT

Type Goldwing: GL1500

Vorige

Terug naar Wings en Wieken