Molens ... in Limburg

Fotografeer je Wing samen met een molen

Moderator: Rongoos

Re: Molens ... in Limburg

Berichtdoor RonalT » 16 Mei 2016, 23:08

Gemert? Of bedoel je Gennep!
Groeten, RonalT

Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Op zoek naar een mooie kentekenplaathouder of andere leuke gadgets? Klik hier!

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit vekeerd hebt gedaan
Gebruikers-avatar
RonalT

Type Goldwing: GL1500

Berichtdoor MelWing » 17 Mei 2016, 22:31

Haha, hoe kom ik nou in hemelsnaam op Gemert? Je hebt gelijk het moet Gennep zijn. Ik heb het inmiddels aangepast.
Gebruikers-avatar
MelWing

Type Goldwing: GL1500

Berichtdoor pieter » 22 Aug 2017, 17:32

Vandaag nog wat molens aangedaan in Brabant, Limburg en Gelderland.

Bij deze Watermolen kon en mocht ik niet met de motor komen, dus heb ik hiervoor de kuierlatten maar eens genomen.
Ik moet zeggen dat de wandeling mij rijkelijk beloond heeft met al het moois wat daar te zien is.
Het Waterrad ligt diep verscholen in het bosrijke gedeelte aan verscheidene waterloopjes en een grote Ven in het lagere gedeelte van het bos.
Ook is er een waterbassin ( met overloop ) dat hogerop gelegen is en die gevoed kan worden middels een kleine sluis als dat nodig is, het water stroomt dan via de stalen goot naar het lager gelegen Rad.

Volgens de voormalige eigenaresse is deze goot overigens gezet en geklonken door de NS omdat dit volgens haar het enigste bedrijf is wat dit nog op de ambachtelijke manier kan doen.
Ter info. Omdat we het hier over een midden en bovenslagrad hebben heeft hij twee uitstroom mogelijkheden om het ( Hoger en Lager gedeelte ) gelijktijdig in te laten stromen en mede daardoor kunnen ze gelijktijdig twee stenen laten draaien.

BOVENSTE PLASMOLEN

De Bovenste Plasmolen is een midden- en bovenslagwatermolen te Plasmolen in het natuurgebied Sint-Jansberg, in de Nederlandse gemeente Mook en Middelaar. Deze korenmolen is in het jaar 1725 gebouwd als papiermolen. De molen maakt gebruik van water uit plaatselijke bronnen.

De Bovenste Plasmolen is bijzonder omdat hij water uit twee molenvijvers op verschillende hoogte kan betrekken, waarbij het water uit de bovenste vijver (gevoed door de Beek van het Groene Water) bovenlangs wordt gevoerd, terwijl het water uit de onderste vijver (gevoed door de bron De Helskuil) vanaf het midden van het waterrad wordt aangevoerd.

Het gebouw heeft een zolder dat tijdens het gebruik als papiermolen werd gebruikt om het papier te drogen. Na meer dan een eeuw als papiermolen gefunctioneerd te hebben, werd de molen vanaf 1848 gebruikt als olie- en pelmolen en vanaf 1865 als graanmolen. Tijdens een verbouwing zijn er waarschijnlijk dakpannen gebruikt uit de resten van de naastgelegen Romeinse villa om een gat in de muur te dichten. In het begin van twintigste eeuw is er een extra graanmaler op benzine in het molenhuis geplaatst.

In 1944 is de Bovenste Plasmolen door oorlogshandelingen beschadigd. Er zijn nog inslaggaten te zien in de bakstenen van de voorgevel. Hierbij is de toenmalige molenaar Fons Verouden door een granaatscherf geraakt en om het leven gekomen. Na zijn dood heeft het ruim vijftig jaar geduurd voordat de molen hersteld werd. In 1995 werd hiertoe de Stichting Bovenste Plasmolen 1725 opgericht, die ervoor heeft gezorgd dat de molen in 1999 is hersteld. Bij deze restauratie zijn het rad en de geklonken watergangen vanaf de vijvers nieuw gemaakt. In de molen zijn er twee nieuwe maalstoelen geplaatst. Het dak is hersteld met gebruik van Limburgse dakpannen en stropoppen.

De Bovenste Plasmolen is maalvaardig en is tijdens de zomermaanden op gezette tijden voor het publiek geopend.

[youtube2]WlcbwaQGhPk[/youtube2]

Bovenste Plasmolen ( 01625 )
Bouwjaar 1725 Plasmolen.
Type, Watermolen.
Kenmerken, Midden en Bovenslagrad.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Watermolen.

https://molendatabase.nl/nederland/molen.php?tenbruggencatenummer=01625

http://www.waterradmolens.nl/LimburgN/Plasmolen.htm

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Deze wijsheden heb ik ook van van de dame in kwestie gekregen, ( die overigens haar naam liever voor zichzelf hield ) mijn dank daarvoor.

STRODOKKEN dan wel STROPOPPEN

Strodokken tussen de oude holle dakpannen, bij oude schuren en boerderijen kom je ze nog wel eens tegen. Oorspronkelijk bedoeld om lekkage door harde wind in combinatie met regen of sneeuw te voorkomen. Vroeger was het een winterklus voor de boer, die de strodokken maakte van roggestro. Mede door de huidige machinale oogstmethodes van graan blijft er weinig over van de stengels, waardoor er geen geschikt materiaal overblijft om strodokken van te maken. Gelukkig zijn er voor restauratiewerkzaamheden nog wel strodokken verkrijgbaar bij de betere Rietdekkersbedrijven.

Afbeelding Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
Gebruikers-avatar
pieter

Type Goldwing: GL1800

Vorige

Terug naar Wings en Wieken