Molens ... in Limburg

Fotografeer je Wing samen met een molen

Moderator: pieter

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Molens ... in Limburg

Bericht door RonalT » 16 mei 2016, 23:08

Gemert? Of bedoel je Gennep!
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
MelWing
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 mar 2016, 00:11
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zaandam

Re: Molens ... in Limburg

Bericht door MelWing » 17 mei 2016, 22:31

Haha, hoe kom ik nou in hemelsnaam op Gemert? Je hebt gelijk het moet Gennep zijn. Ik heb het inmiddels aangepast.

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in Limburg

Bericht door pieter » 22 aug 2017, 17:32

Vandaag nog wat molens aangedaan in Brabant, Limburg en Gelderland.

Bij deze Watermolen kon en mocht ik niet met de motor komen, dus heb ik hiervoor de kuierlatten maar eens genomen.
Ik moet zeggen dat de wandeling mij rijkelijk beloond heeft met al het moois wat daar te zien is.
Het Waterrad ligt diep verscholen in het bosrijke gedeelte aan verscheidene waterloopjes en een grote Ven in het lagere gedeelte van het bos.
Ook is er een waterbassin ( met overloop ) dat hogerop gelegen is en die gevoed kan worden middels een kleine sluis als dat nodig is, het water stroomt dan via de stalen goot naar het lager gelegen Rad.

Volgens de voormalige eigenaresse is deze goot overigens gezet en geklonken door de NS omdat dit volgens haar het enigste bedrijf is wat dit nog op de ambachtelijke manier kan doen.
Ter info. Omdat we het hier over een midden en bovenslagrad hebben heeft hij twee uitstroom mogelijkheden om het ( Hoger en Lager gedeelte ) gelijktijdig in te laten stromen en mede daardoor kunnen ze gelijktijdig twee stenen laten draaien.

BOVENSTE PLASMOLEN

De Bovenste Plasmolen is een midden- en bovenslagwatermolen te Plasmolen in het natuurgebied Sint-Jansberg, in de Nederlandse gemeente Mook en Middelaar. Deze korenmolen is in het jaar 1725 gebouwd als papiermolen. De molen maakt gebruik van water uit plaatselijke bronnen.

De Bovenste Plasmolen is bijzonder omdat hij water uit twee molenvijvers op verschillende hoogte kan betrekken, waarbij het water uit de bovenste vijver (gevoed door de Beek van het Groene Water) bovenlangs wordt gevoerd, terwijl het water uit de onderste vijver (gevoed door de bron De Helskuil) vanaf het midden van het waterrad wordt aangevoerd.

Het gebouw heeft een zolder dat tijdens het gebruik als papiermolen werd gebruikt om het papier te drogen. Na meer dan een eeuw als papiermolen gefunctioneerd te hebben, werd de molen vanaf 1848 gebruikt als olie- en pelmolen en vanaf 1865 als graanmolen. Tijdens een verbouwing zijn er waarschijnlijk dakpannen gebruikt uit de resten van de naastgelegen Romeinse villa om een gat in de muur te dichten. In het begin van twintigste eeuw is er een extra graanmaler op benzine in het molenhuis geplaatst.

In 1944 is de Bovenste Plasmolen door oorlogshandelingen beschadigd. Er zijn nog inslaggaten te zien in de bakstenen van de voorgevel. Hierbij is de toenmalige molenaar Fons Verouden door een granaatscherf geraakt en om het leven gekomen. Na zijn dood heeft het ruim vijftig jaar geduurd voordat de molen hersteld werd. In 1995 werd hiertoe de Stichting Bovenste Plasmolen 1725 opgericht, die ervoor heeft gezorgd dat de molen in 1999 is hersteld. Bij deze restauratie zijn het rad en de geklonken watergangen vanaf de vijvers nieuw gemaakt. In de molen zijn er twee nieuwe maalstoelen geplaatst. Het dak is hersteld met gebruik van Limburgse dakpannen en stropoppen.

De Bovenste Plasmolen is maalvaardig en is tijdens de zomermaanden op gezette tijden voor het publiek geopend.


youtu.be/WlcbwaQGhPk

Bovenste Plasmolen ( 01625 )
Bouwjaar 1725 Plasmolen.
Type, Watermolen.
Kenmerken, Midden en Bovenslagrad.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Watermolen.

(Molendatabase) https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=01625

(Motorendatabase) https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 1625&id=37

http://www.waterradmolens.nl/LimburgN/Plasmolen.htm

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Deze wijsheden heb ik ook van van de dame in kwestie gekregen, ( die overigens haar naam liever voor zichzelf hield ) mijn dank daarvoor.

STRODOKKEN dan wel STROPOPPEN

Strodokken tussen de oude holle dakpannen, bij oude schuren en boerderijen kom je ze nog wel eens tegen. Oorspronkelijk bedoeld om lekkage door harde wind in combinatie met regen of sneeuw te voorkomen. Vroeger was het een winterklus voor de boer, die de strodokken maakte van roggestro. Mede door de huidige machinale oogstmethodes van graan blijft er weinig over van de stengels, waardoor er geen geschikt materiaal overblijft om strodokken van te maken. Gelukkig zijn er voor restauratiewerkzaamheden nog wel strodokken verkrijgbaar bij de betere Rietdekkersbedrijven.

Afbeelding Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Molens ... in Limburg

Bericht door RonalT » 21 jul 2018, 00:22

Na de rit in de Achtehoek zijn Pieter, Lianne, Karin en ik nog een paar dagen in Limburg geweest. Een beetje luieren, lekker eten en rondjes rijden....
Af en toe kwamen we ook nog wel eens een molen tegen....


Neuborg / Molen van Roex / Pannenkoekenmolen (01138 a) - Gulpen

Afbeelding
molenkaart/?tenbruggencatenummer=01138%20a


Sint Petrus (03508) - Roggel

Afbeelding

(Molendatabase) molenkaart/?tenbruggencatenummer=03508

(Motorendatabase) https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... 3508&id=16

Peter was hier blijkbaar al eens geweest, maar zijn foto heeft hij kwijt gemaakt....


Leonardusmolen (00200) - Maasbracht

Afbeelding
molenkaart/?tenbruggencatenummer=03508

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Molens ... in Limburg

Bericht door RonalT » 21 jul 2018, 00:25

Wittemermolen (01137) - Wittem

Afbeelding
molenkaart/?tenbruggencatenummer=01137


Sint Hubertus (00193) - Klein Genhout (gem. Beek)

Hier vonden we nog een hele mooie standerdmolen, boven aan een heuvel.
Afbeelding

Afbeelding
molenkaart/?tenbruggencatenummer=00193

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Molens ... in Limburg

Bericht door RonalT » 21 jul 2018, 00:32

Schaloensmolen (03935) - Valkenburg

Afbeelding


Kasteel Schaloen
Vanaf de oude beukenlaan krijgt u mooi zicht op het romantische kasteel Schaloen. In 1381 komt het ridderslot – van oorsprong een verdedigingsburcht – voor het eerst ter sprake. Aannemelijk is dat de naam staat voor ‘het huis met de schaliën’ (met het leien dak). In de 16e eeuw maken de Spanjaarden Schaloen vrijwel met de grond gelijk. J.R. Hoen van Cartils herbouwt het in 1656. De laatste gravin verlaat het kasteel in 1934. Tot dan toe is het altijd in handen van dezelfde familie geweest.

Hieronder een aantal mooie beelden die in en rond de Schaloense Molen gemaakt zijn.
Afbeelding

Kasteeltuin Oud-Valkenburg
Is gesitueerd op de plek van de voormalige ‘nutstuin’ van kasteel Schaloen. Vroeger had elk Limburgs kasteel of landhuis wel zo’n tuin die kruiden, groenten en fruit opleverde voor eigen gebruik. Huidig beheerder IVN schotelt de bezoeker in het circa 1 ha grote park een goed beeld voor van de aanleg en het gebruik van traditionele tuinen en akkers. Ook de plattelandscultuur en flora en fauna van Zuid-Limburg komen aan bod. Dat houdt in dat u, naast een moes- en kruidentuin, bijvoorbeeld ook een stukje hei, een moeras-watervegetatie, een vogelbosje en een dassenburcht tegenkomt.
De vriendelijke vrijwilliger, Ton, die ons rondleidde wist volop te vertellen over de molen en gaf ons de ruimte om lekker op ons gemak even rond te kijken. Hiervoor dank aan de vrijwilligers....
www.kasteeltuinoudvalkenburg.nl

molenkaart/?tenbruggencatenummer=03935

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Molens ... in Limburg

Bericht door RonalT » 21 jul 2018, 00:36

Franse Molen (03933) - Valkenburg

Afbeelding
molenkaart/?tenbruggencatenummer=03933

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Molens ... in Limburg

Bericht door RonalT » 21 jul 2018, 00:42

Kruitmolen (03934 a) - Broekhem

Afbeelding
molenkaart/?tenbruggencatenummer=03934%20a

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Molens ... in Limburg

Bericht door RonalT » 21 jul 2018, 00:49

De Geulhemermolen (03928) - Berg en Terblijt

Afbeelding

Molendinum inferius (Latijns voor onderste molen)

Drie broers waaronder een ridder en een kannunik, verklaren 2 februari 1244 akkoord te gaan met een overeenkomst die hun overleden vader gesloten had ten aanzien van de onderste molen nabij Valkenburg (‘molendinum inferius situm juxta Falkenbourg’). De molen is een ban- of dwangmolen.

Het is uit deze tekst niet op te maken dat het om de molen van Geulhem gaat, dat blijkt pas uit latere documenten. In de 13e eeuw is de molen kort in eigendom van Dirk, heer van Valkenburg, daarna van de familie van Berghe. In 1415 wordt Reijnier van Berghe heer van Meerssenhoven en vanaf dat moment blijft de molen eeuwenlang in het bezit van het huis Meerssenhoven.

Pachtprijs

In 1588 is de molen voor drie vaten goede rogge per week voor de periode van drie jaar verpacht, het vierde jaar zal wekelijks vier vaten rogge betaald moeten worden. De prijs is waarschijnlijk de eerste jaren lager omdat de molen in slechte staat verkeert en dat “den dijck van de water gans ontbreken is”, de molentak staat droog vanwege een kapotte sluis.

Twintig jaar later ligt de pachtprijs hoger, eveneens elke week vier vaten rogge maar daarnaast ieder jaar een vet varken, een pond peper en een hoeveelheid witte suiker “voor de Nieuwjaer den Heerschap toe te brengen.” Ook dient de molenaar het waterrad en onderdelen van de molen te vernieuwen staat in het pachtcontract van 1618. Uit rekeningen blijkt dat in de jaren daarna veel houtwerk is vervangen door steen.

Een pachtcontract uit 1632 laat een omslag zien, de pachtprijs wordt niet meer betaald in natura maar in geld: honderd rijksdaalders in termijnen van een half jaar en ook hier vraagt de eigenaar een bonus: “ende oick jaerlicx een pont opregten brasillien peper”. In die tijd wisselt de molen van eigenaar voor ruim vier duizend gulden.

Verkoop, terugkoop, ruil

In 1657 blijkt Jan Roosen eigenaar te zijn en zijn dochters erven de molen in 1698. Ze lenen in 1705 ruim tienduizend gulden die ze zeggen nodig te hebben voor de opbouw van de molen, drie jaar later verkopen ze de watermolen voor 7600 gulden aan het klooster van St Gerlach. Maar neef Matthijs Roosen koopt de molen “bij weghe van beschudt” binnen een jaar terug voor 6900 gulden. Beschudden is het recht van de familie de verkoop binnen een jaar ongedaan te maken. Weer een jaar later ruilt hij de molen voor percelen grond met het Kapittel van St Servaas.

Opus 1768

Het Kapittel verpacht de molen steeds voor termijnen van zes jaar, maar in 1762 krijgt Arnold Joseph Quaedvlieg het eeuwigdurend erfpacht van de molen voor een jaarlijkse pachtsom van 350 gulden. Quaedvlieg verbouwt de molen grondig en voegt een pelmolen toe. Als herinnering laat hij boven de deur een sluitsteen plaatsen met een chronogram met de tekst: Arnoldus Joseph Quaedvlieg en AB Douven hebben zo dit werk opgebouwd (AB Douven = Anna Barbara, zijn vrouw). De hoofdletters vormen het getal 1768.

Overstroming

In de zomer van 1926 is er sprake van grote wateroverlast, de Geul treedt buiten haar oevers en omwonenden moeten kniediep door het water om thuis te kunnen komen. Beschuldigende vingers wijzen naar de Geulhemermolen, een illegaal geplaatste steunbalk bij de sluizen had in de hooitijd zoveel hooi ingevangen dat de waterafvoer belemmerd werd. Ook de vaste stuw vormt al tijden een bedreiging en geadviseerd wordt de stuw af te breken en te vervangen door een beweegbare waterkering. Maar er gebeurt niets.

De gemeente had het plan opgevat de molen op te kopen en vervolgens stil te leggen en de molentak te dempen. In 1936 krijgt de gemeente inderdaad de molen in handen maar besluit onder druk van natuur- en molenorganisaties de waterradmolen toch intact te laten. Dat blijkt een zegen in de oorlog als er met de molen veel clandestien gemalen wordt.

bron: ‘De watermolens van Valkenburg aan de Geul’ van M.Meerman (1985)

Afbeelding

Andere tijden

Als de Groote Molen in Meerssen in 1931 overstapt op turbines, wordt het ijzeren waterrad door de Geulhemermolen overgenomen. Het vermogen van de molen vermindert daarmee omdat het nieuwe rad ruim een meter in diameter kleiner is. Pachter Bemelmans die al sinds 1930 op de molen werkt, koopt in 1949 de molen over van de gemeente.

Zijn weduwe zet in 1955 de molen stil vanwege de inmiddels te geringe maalvraag en legt zich helemaal toe op het horecabedrijf. Een nieuwe overstroming in 1966 leidt tot het verwijderen van de lossluizen, stuwing is daarna niet meer mogelijk. Dat bleek toch niet goed uit te pakken voor de lokale waterhuishouding, het water liep te snel weg. In 1974 is de situatie hersteld en een nieuwe sluis aangebracht die sinds 1981 elektrisch te openen is.

Al vanaf het begin van de 20e eeuw is het gebied rond Valkenburg en de Geulhemmermolen een populaire vakantiebestemming. De vele vroege ansichtkaarten van de molen zijn daar getuigen van. De molenaar sprong daar vroeg op in, al in 1902 is er bij de molen melk, wijn en bier te bekomen en op een prentbriefkaart uit 1910 is het woord Restaurant al te ontwaren op het gebouw tegen de molen. Het is geen verrassing dat weduwe Bemelmans eind jaren vijftig kiest voor de horeca. In de jaren tachtig wordt het molengebouw bij het restaurant getrokken. Tot vandaag de dag is er een eet- en drinkgelegenheid gevestigd. Er kan geborreld worden tussen de maalkoppels onder het spoorwiel.


molenkaart/?tenbruggencatenummer=03928

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Molens ... in Limburg

Bericht door RonalT » 21 jul 2018, 00:52

Van Tienhovenmolen (03936) - Bemelen

Afbeelding
molenkaart/?tenbruggencatenummer=03936

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in Limburg

Bericht door pieter » 21 jul 2018, 08:38

Mijn bijdrage aan een klein weekje Limburg is een 8tal Water/Molens die Ronald en ik samen bezocht hebben.

Van Tienhovenmolen ( 03936 )

De Van Tienhovenmolen ( in het gehucht Wolfshuis ) is een beltmolen uit 1855. Hij is als enige molen in Nederland geheel opgetrokken uit mergelsteen, dat in de omgeving ruimschoots voorhanden is. De kap is gedekt met dakleer. De molen is tot 1938 in gebruik geweest en is sinds 1967 een rijksmonument. In de molen staat een maalkoppel met 16der, 140 cm doorsnede, kunststenen.

Geschiedenis

De molen werd in 1855 gebouwd door molenaar Jan Meys op een open plek met veel wind op het Plateau van Margraten, midden in het vruchtbare akkerbouwgebied tussen de dorpen Bemelen en Sibbe.
In 1909 werd de molen overgedragen aan de familie Lousberg uit Sibbe, die tot omstreeks 1970 de naastgelegen molenaarswoning bewoonde en de bijbehorende landerijen bewerkte. De molen zelf werd tussen 1921 en 1938 door diverse molenaars geëxploiteerd.
In het begin van de twintiger jaren werd een deel van de molenbelt afgegraven voor de bouw van een motorhuis, waarin een petroleummotor kwam te staan voor de aandrijving van de maalstoel. Na ongeveer tien jaar werd deze vervangen door een elektromotor en kwam de maalstoel in een aparte loods te staan.

Wellicht werd de exploitatie in 1938 beëindigd door concurrentie van de nabije graanmolen van Vollers in Sibbe-IJzeren, waar in hetzelfde jaar een elektromotor werd geïnstalleerd.


Bouwjaar 1855/1923 Bemelen.
Type, Beltmolen.
Kenmerken, Ronde Stenen Molen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.

https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=490

Afbeelding

Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in Limburg

Bericht door pieter » 21 jul 2018, 08:56

Geulhemmermolen ( 03928 )

Historie

De Geulhemmermolen heeft een rijke historie die teruggaat tot de elfde eeuw, het eerste jaartal dat in de geschiedenisboeken voorkomt is 1234.
Het huidige molengebouw en woonhuis zijn gedateerd in 1768 waarvan een gevelsteen met een chronogram boven de moleningang getuigt. In dat jaar werden de bestaande gebouwen geheel gerenoveerd door de toenmalige molenaar Arnoldus Josephus Quaedvlieg die in 1763 de molen in eeuwig durende erfpacht kreeg van het kapittel van Sint-Servaas dat sinds 1709 de molen in bezit had. Molen en woning werden door hem opgetrokken uit mergelsteen en werden voorzien van een pannen-zadeldak en hardstenen raam- en deuromlijstingen.

Quaedvlieg was eerder molenaar van de Oude Banmolen van Meerssen, de latere Grote Molen. In 1768 had Quaedvlieg ook de banmolen van Valkenburg in pacht.

Het molenrad

Het waterrad bevindt zich in een grotendeels open ombouw aan de zijkant van het molengebouw, waardoor een deel van het rad zichtbaar is. Het lessenaarsdak sluit aan op het hoge pannen-zadeldak van de molen, waardoor een harmonisch geheel ontstaat. In de 19e eeuw werd de kracht werd geleverd door een laagwerkend middenslagrad met de aanzienlijke middellijn van 6,90 m. en een breedte van 0,86 m, dat in de jaren tachtig van de 19e eeuw van een krop werd voorzien.

In 1931 werd het bestaande waterrad vervangen door een ijzeren rad met houten schoepen afkomstig van de Groote Molen in Meerssen toen die werd uitgevoerd met een dubbele turbine. Dit rad heeft een middellijn van 5,70 m. en een breedte van 1,10 m. en is voorzien van een nieuwe gemetselde krop. De onderkanten van de schoepen kwamen hierdoor een halve meter hoger te liggen, hetgeen ten koste ging van het vermogen omdat een deel van het verval verloren ging.

Maatregelen tegen wateroverlast

Om overstroming en wateroverlast door opeenhoping van vuil bij de lossluizen te voorkomen, werden deze in 1968 verwijderd. Omdat het water daardoor niet meer gestuwd kon worden, bleek dit een verkeerde ingreep te zijn omdat de Geul een barrière kwijt was en daardoor regelmatig leeg liep.
Om dit te voorkomen werd in 1972 een nieuwe sluis met een schuif aangebracht. Door zijn afmetingen was deze echter niet met eenvoudig te bedienen en daarom werd een dubbel windwerk aangebracht zodat bediening door twee personen mogelijk was. Later werd het windwerk voorzien van een elektrische bediening, waardoor een minimum waterpeil in de molentak beter gehandhaafd worden. Aldus bleef het karakter van het molengebouw behouden.


Bouwjaar, 1768 Berg en Terblijt.
Type, watermolen.
Kenmerken, Middenslagrad.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Watermolen.

https://molendatabase.nl/nederland/mole ... mmer=03928

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in Limburg

Bericht door pieter » 21 jul 2018, 09:10

Kruitmolen ( 03934 a )

De Kruitmolen (ook wel Polfermolen genaamd) is een watermolen in Valkenburg.
De molen maakt gebruik van het water van het riviertje de Geul. In de kruitmolen werd in eerste instantie buskruit geproduceerd. Later werd het een papiermolen en nog later werd zij gebruikt om elektriciteit op te wekken. De watermolen maakte deel uit van de bierbrouwerij De Leeuw.

Je zou het niet zeggen, ( als je de foto's ziet ) maar de molen staat in de Top 100 van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg en is een rijksmonument.


Bouwjaar, 1819 Valkenburg.
Type, Watermolen.
Kenmerken, Middenslagrad.
Functie, BIER :wink:
Aandrijving, Waterrad ( Niet Maalvaardig )

https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=479

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in Limburg

Bericht door pieter » 21 jul 2018, 09:21

Franse Molen ( 03933 )

De Franse Molen of Fransche Molen is een watermolen die gebruikmaakt van het water van het riviertje de Geul en staat midden in Valkenburg en is een Rijksmonument.

Geschiedenis,

In 1804 werd op de rechteroever van de noordelijke tak van de Geul in Valkenburg een watermolen gebouwd door Bertrand Loisel die van oorsprong van Franse afkomst was. Vanwege zijn afkomst werd deze molen de Franse Molen genoemd. De molen was recht tegenover de oliemolen gebouwd (later als schors- of looimolen) die op de linkeroever was gebouwd en reeds in de 16e eeuw werd vermeld.

In 1926 verkreeg men toestemming om de twee houten waterraderen te vervangen door één rad. Door problemen met de regeling van het water in de Geultakken kon het nieuwe rad niet eerder dan in 1929 worden geplaatst. Het waterrad was gemaakt van ijzer en had een doorsnede van vijf meter en een breedte van 1,9 meter.
Tussen 2006 tot en met 2008 werd het molengebouw gerestaureerd.


Bouwjaar, 1804 Valkenburg.
Type, Watermolen.
Kenmerken, Onderslagrad.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Watermolen.

https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=478

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in Limburg

Bericht door pieter » 21 jul 2018, 09:47

Oude of Banmolen ( 03934 )

Deze watermolen ligt in het verlengde van Franse molen, en is niet te bereiken met de Motor.
Ronald en ik zijn er s'avonds voor het avondeten ( in het centrum ) ffe heengelopen om een plaatje te kunnen schieten.
Zoals op de foto's te zien is, is alleen de as van het rad nog aanwezig op de doorgang.


In de vroegste molengeschiedenis hadden de Heren van Valkenburg de molen in bezit.

Vanaf 1648 was de molen in het bezit van de Raad van State van de Republiek der Verenigde Nederlanden. De inwoners van 25 dorpen en buurtschappen waren tot de Franse tijd verplicht om hier hun graan te laten malen, vandaar de naam banmolen.

In de 19e eeuw bestond de watermolen uit twee raderen, waarbij het achterste rad (doorsnee van 5,12 meter en 84 centimeter breed) gebruikt werd voor het malen van graan en het voorste rad (doorsnee van 5 meter en breedte van 91 centimeter) gebruikt werd voor het pellen van gerst.

In 1860

Werd het grootste gedeelte van het pand gelegen op de linkeroever met de voorste molen afgebroken. Het werd vervangen door een groot molengebouw van mergelsteen en muurankers en had drie verdiepingen. De voorgevel werd toen over de molentak heen gebouwd en het voorste deel werd de "Groote Molen" genoemd. Het achterste deel van de molen ("Boerenmolen" genaamd) bleef gehandhaafd.
Omstreeks 1865 werd het waterrad van de Boerenmolen vervangen door een ander rad met een doorsnede van 6,46 meter en was 92 centimeter breed.
Echter in 1876 kreeg de Groote Molen een waterrad met een doorsnede van 7 meter en een breedte van 325 centimeter.

In de nacht van 21 op 22 december 1901 brandde de watermolen af. In verband met instortingsgevaar moest de topgevel worden gesloopt. De molen werd herbouwd en men verkreeg in 1902 toestemming van het provinciebestuur om het waterrad te vervangen door een turbine en de over de Geul gelegen gewelven van de voorgevel te vervangen door ijzeren balken.
De bestelde turbine werd echter niet meer geleverd en de molen had toen alleen nog een waterrad.

In 1919 kreeg de watermolen een Francisturbine, die al werkt bij een valhoogte van twee meter. Het is een dubbele vertikale Francisturbine met twee verschillende schoepenkransen boven het loopwiel.


Bouwjaar, 1860/1902/1919 Valkenburg.
Type, Watermolen.
Kenmerken, Turbine ( voorheen )
Functie, Korenmolen & Electriciteit.
Aandrijving, Elektromotor.

https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=480

Afbeelding

Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Plaats reactie