Vandaag een Molenritje gedaan in het Brabantse, via Breda, Tilburg en Vucht naar Schijndel, Heeswijk-Dinter, Vorstenbosch, Zeeland-Oventje, Reek, Nistelrode, en als laatste tweemaal Geffen.
Deze foto is van Marco1, die hier toevalligerwijs op dezelfde dag ook geweest is.
Zoals je op de laatste foto kan zien is hier een bedrijf gevestigd met loop en sloop auto's, dat zoiets toegestaan wordt !!!!!!! t'is 'n schande !!!!!
Groet Pieter.
Re: Molens ... in Brabant
Geplaatst: 17 aug 2017, 10:16
door pieter
DE KILSDONKSE MOLEN IN HEESWIJK-DINTER
GESCHIEDENIS,
De molen van Kilsdonk is al heel erg oud. Reeds in 1433 werd de watermolen genoemd. Vroeger was er sprake van twee watermolens. De molens staan aan weerszijden van de molenloop, de oude, kronkelende waterloop van de later rechtgetrokken Aa. De molenloop begint net voor de stuw in de Aa. Via de molenloop en de molenkolk stroomt het water een stuk verderop weer in de Aa. Op de ene oever van de molenloop staat de korenmolen en op andere de oliemolen. In de rivier de Aa waren echter nogal wat waterafvoerproblemen. Wanneer er overstromingen waren, resulteerde dat in de gemeenten langs het Aa-dal tot schade aan de gewassen. Al in 1491 werd daarom bepaald dat de molens alleen in de winter mochten malen, zodat de afvoer van het rivierwater de rest van het jaar onbelemmerd doorgang kon vinden.
In 1882 werd een gedeelte van de oliemolen als woning gebruikt. Zo'n 45 jaar later kwam de korenmolen, die nu alleen nog op windkracht maalde, in eigendom van de familie Potters. Toen de molenstenen door motoren werden aangedreven en het gevlucht niet meer werd gebruikt, raakte de molen steeds verder in verval. In 1954 werden ten slotte de kap, de stelling en een deel van het metselwerk verwijderd en werd de oliemolen tot veevoedermaalderij omgebouwd. Hierna heeft de familie Potters verder verval van de molen voorkomen, maar later heeft het verval opnieuw toegeslagen.
Uiteindelijk zijn in de 21e eeuw de molens gerestaureerd en weer maalvaardig gemaakt, waarbij een nieuwe zijtak van de Aa werd gegraven voor de aandrijving van het dubbele rad. In november 2008 was de restauratie gereed.
INRICHTING KORENMOLEN
In de korenmolen staan twee maalkoppels, een koppel met blauwe stenen en een koppel met kunststenen. De kunststenen hebben een gatenscherpsel. Het linkse maalkoppel met kunststenen heeft een tweetaksrijn met pennetjeswerk. Het koppel blauwe stenen een bolspil. Doordat de molenromp vrij smal is zijn de muren ter plaatse van de maalkoppels gedeeltelijk uitgehakt. De maalkoppels kunnen zowel door de waterraderen als door het gevlucht worden aangedreven. Onder in de molen zit op de wateras een mechanisme om het waterwiel tegen het conische, ijzeren wiel op de koningsspil te schuiven. De bovenschijfloop kan van de koningsspil d.m.v. 4 pennen worden losgekoppeld, waardoor de wieken niet mee draaien als de maalkoppels door de waterraderen aangedreven worden. De staven van de rondsels van de korenmolen zijn van hout. De twee waterraderen kunnen afhankelijk van de benodigde kracht al dan niet aan elkaar gekoppeld worden. Hiervoor zit tussen de twee waterraderen op de wateras een koppeling.
De kap van de molen is met dakleer gedekt en heeft voor het op de wind zetten van het gevlucht een voor Nederland uniek kettingkruiwerk. Bij de bouw in 1842 werd een kettingkruiwerk aangebracht dat later werd vervangen door een staartkruiïng. Nu is dus de oorspronkelijke toestand weer hersteld. De kap draait op een Engels kruiwerk.
Het gevlucht is 20,80 m lang en heeft een oudhollands wieksysteem. De roewiggen zijn in de askop met bouten vastgezet in plaats van spitijzers en wiggen.
De molen heeft voor het vangen (stilzetten) een scharnierende Vlaamse vang met vier vangstukken.
Het luien (ophijsen) gebeurt met een sleepluiwerk.
Deze foto is van Marco1 die hier toevalligerwijs ook op dezelfde dag geweest is.
Groet Pieter.
Re: Molens ... in Brabant
Geplaatst: 17 aug 2017, 12:21
door pieter
WINDLUST NISTELRODE
De molen is oorspronkelijk gebouwd als een grondzeiler, dat wil zeggen dat de wieken van de molen dicht langs de grond scheren en de zeilen alleen vanaf de begane grond kunnen worden bediend.
In 1900 heeft men de molen ongeveer 2,5 meter verhoogd en er rondom een berg aangebracht. Tot 1950 is deze bergmolen (ook wel beltmolen genoemd) vervolgens in bedrijf geweest. Daarna raakte hij in verval. In 1970 kocht de gemeente Nistelrode de molen van de toenmalige eigenaar en vond er een restauratie plaats. Als gevolg van uitgesteld onderhoud is in 2006/2007 opnieuw een renovatie geweest
Deze foto is van Marco1, die hier toevalligerwijs ook op dezelfde dag geweest is.
Groet Pieter.
Re: Molens ... in Brabant
Geplaatst: 17 aug 2017, 13:00
door pieter
ZELDENRUST GEFFEN
Molen Zeldenrust staat aan de Elzendreef in Geffen. Geffen heeft nog een tweede molen, de Vlijt.
Het is een standerdmolen met een vlucht van 24,80 meter. De molen heeft een gesloten voet. De kast is grotendeels donkerrood geverfd. De kap is gedekt met dakleer.
Oorspronkelijk daterend uit 1621 en in 1870 verplaatst voor de aanleg van de spoorlijn 's-Hertogenbosch - Nijmegen. In 1981 moest de molen opnieuw verplaatst worden naar zijn huidige plaats en is toen tegelijkertijd gerestaureerd.
De landschappelijke waarde is groot, maar hij wordt wederom bedreigd door de bouw van een nieuwe woonwijk en hoge beplanting.
Op 18 januari 2007 is de kast van de molen, inclusief het wiekenkruis, door de zware storm Kyrill van de standerd geblazen. Alleen de bakstenen voet en de standerd bleven overeind. Bij onderzoek bleek dat de stormpen van de in 1990 vernieuwde standerd geheel door schimmel was aangetast. De gemeente, die eigenaar is van de molen, heeft de molen voldoende verzekerd en laten herbouwen. De herbouw duurde anderhalf jaar, aanzienlijk langer dan gepland. Op zaterdag 9 augustus 2008 is Zeldenrust feestelijk in bedrijf gesteld.
Deze standerdmolen is van oorsprong niet een echt Geffense molen. De Vlijt is namelijk al in de 17e eeuw in Boxtel gebouwd. Als bouwjaar worden 1601 en 1685 genoemd. Bijna of ruim twee eeuwen heeft de molen daar gestaan en gedraaid. In 1857 verhuisde de molen eerst naar Sint-Michielsgestel (Genenberg). In 1875 kwam De Vlijt ten slotte naar Geffen.
Dat was op initiatief van de toenmalige oud-burgemeester van Geffen, Willem van Erp, die ook eigenaar van de molen was. Hij liet hem opbouwen iets ten noorden van de rijksweg, tegenover de Koksteeg. In datzelfde jaar liet hij ook een molen slopen, maar het is niet helemaal duidelijk welke molen dat geweest moet zijn.
In ieder geval was de 'nieuwe' molen niet veel rust gegund (het leek Zeldenrust wel), want vijf jaar later kreeg De Vlijt al weer een nieuwe plek, nu aan de Molenstraat. In die buurt had altijd de andere molen van Geffen, Zeldenrust, gestaan, maar die was enige tijd daarvoor van zijn plek weggehaald. In tegenstelling tot Zeldenrust stond De Vlijt ten zuiden van de spoorlijn.
Vanaf 1899 was de molenaarsfamilie De Kinderen uit Batenburg eigenaar van deze molen.
Bij gelegenheid van de ingebruikname van de gerestaureerde molen in 1976 werden in Geffen voor het eerst ‘Molenfeesten’ gehouden. Het succes van deze feesten was zo groot, dat men besloot dit jaarlijks te herhalen, maar onder een nieuwe naam: EFFE NOAR GEFFE
De Molenaar John van Hoeij vertelde mij dat de Vlijt op dit moment "effe" buiten werking is, omdat er na het terug plaatsen van het koppel ( natuurstenen ) molenstenen de "wieker" iets uit onbalans is geraakt, en dat er daardoor een tiental kammen uit het bovenwiel zijn geslagen.
Hij hoopte dat het e.e.a snel hersteld zou gaan worden om zodoende de molen alweer spoedig de wind van voren te kunnen geven.
Gisteravond 16 augustus ritje over de dijken langs de Maas en gestopt bij de Molen van Dieden.
De molen is een: Stellingmolen,
naam van de molen is: Stella Polaris
gebouwd in 1866 met als functie: korenmolen
nu buiten bedrijf en in gebruik als woning
Afgelopen Maandag heb ik nog een rondje Brabant gemaakt.
Hierbij ook nog wat molens gespot.
De eerste rode molen op de kaart was de Catharina in Schijndel.
Laat nou net Woensdag Pieter hier ook geweest zijn, dus deze kan ik niet meer op de kaart zetten.
De volgende molen op de route was de Kildonkse molen in Dinther.
Dit is een combinatie van een watermolen en een windmolen. Hij staat ook 2x op de kaart.
Hier was ik 5 Juni 2016 ook al geweest, maar deze foto's zijn nooit op de kaart gekomen (wat heel raar is, want de andere molen van dezelfde dag in Eerde staat wel op de kaart).
Laat nou net Woensdag Pieter hier ook geweest zijn, dus deze kan ik niet meer op de kaart zetten.
De volgende was de Windlust in Vorstenbosch.
Laat nou net Woensdag Pieter hier ook geweest zijn, dus deze kan ik niet meer op de kaart zetten.
Onderweg kwam ik nog langs een lief klein molentje bij mensen in de tuin.
Laat nou net Woensdag Pieter hier ...... eh, oh nee, deze staat niet op de molenkaart.
Hierna was ik naar de Windlust in Nistelrode gereden.
Laat nou net Woensdag Pieter hier ook geweest zijn, dus deze kan ik niet meer op de kaart zetten.
De volgende op de route was De Hellemolen in Reek.
Voor de liefhebbers, deze is nog te koop, kost maar €395,000.
Laat nou net Woensdag Pieter hier ook geweest zijn, dus deze kan ik niet meer op de kaart zetten.
De laatste op de route was de Sint Victor in Oventje (Nooit geweten dat die plaats bestond).
Laat nou net Woensdag Pieter hier ook geweest zijn, dus deze kan ik niet meer op de kaart zetten.
Misschien moet ik de foto's sneller op de kaart zetten, maar ja ik had niet eerder tijd.
Re: Molens ... in Brabant
Geplaatst: 18 aug 2017, 10:35
door pieter
Sorry dat ik je voor was Marco, ( ik ben daar ook altijd een beetje bang voor ) maar ik heb je mooie foto's wel toegevoegd op de molenkaart.
Vandaag nog wat molens aangedaan in Noord-Brabant, Limburg en Gelderland.
DE HAMSE MOLEN
In de volksmond ook wel "de Ster" genaamd, vanwege de grote ster welke geschilderd is op de beide flanken van de molen. Heeft een bewogen leven gehad.
Gebouwd in 1811 op het Hamse veld, waaraan de oorspronkelijke naam van de molen is ontleent heeft hij tot 1974 op de plaats gestaan waar anno 1999 Berdex is gevestigd.
In 1974 zakte de molen van ellende in elkaar vanwege jarenlange verwaarlozing. Na enkele jaren van onderhandelen werd de molen in 1978 herbouwd op de huidige plaats langs de molenstraat in de onmiddelijke omgeving van zijn oorspronkelijke standplaats.
Anno 1999 heeft de molen diverse grote en kleine onderhoudsbeurten gehad, waarbij o.a. de oorspronkelijke as van de molen welke nog stamde uit de oorspronkelijke molen is vervangen. Verder zijn er verlichtingen aan gebracht waardoor de molen nu ook 's avonds in volle glorie is te bewonderen.
De Hamse Molen ( 12219 )
Bouwjaar, 1811/1978 Wanroij.
Type, Standerd Molen.
Kenmerken, Gesloten Standerdmolen met drie zolders.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.