Molens ... in Brabant


Fotografeer je Wing samen met een molen

Moderator: Rongoos

Re: Molens ... in Brabant

Berichtdoor Marco1 » 26 Mrt 2017, 13:38

Marco1 schreef:Afgelopen zondag even een rondje gereden langs de molens dichtbij huis.

De eerste was de Zilster molen in Veldhoven.
Aangezien deze in de stijgers staat, heb ik deze overgeslagen.


Afgelopen September had ik tijdens een ritje deze molen al op de foto gezet, maar ik was helemaal vergeten om deze online te zetten.
Dus bij deze.

De Zilster molen in Veldhoven.
De molen het dichtst bij huis en nu pas de foto.

http://www.goldwingforum.nl/molenkaart/?tenbruggencatenummer=02497
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marco1 op 30 Apr 2017, 22:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
Groeten Marco1.

GL1500 SE Zwart/grijs
Gebruikers-avatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
 
Berichten: 809
Geregistreerd: 12 Sep 2011, 00:51
Woonplaats: Eindhoven de gekste
Type Goldwing: GL1500

Re: Molens ... in Brabant

Berichtdoor pieter » 19 Apr 2017, 18:41

pieter schreef:Vanuit B.o.Z via de Oesterdam een toertje door het Zeeuwse gedaan waarbij ik het niet kon laten om op de terugreis toch nog even Nispen aan te doen.

nr. 6 , Molen van Aerden ( 01277 ) bouwjaar 1850 , bij deze molen was het best wel moeilijk om kort bij te komen maar via een doodlopend straatje heb ik de gezamenlijke foto genomen en vanaf de Dorpstraat over de poort .

http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?tenbruggencatenummer=01277

Afbeelding

Afbeelding



1e bericht 21 juli 2015 bladzijde 2,

UPDATE, De Molen van Aerden in Nispen,

GEVAAR DREIGT : NISPENSE MOLEN STILGELEGD

Om geen enkel risico te lopen dat de wieken van de Nispense korenmolen zouden afbreken, heeft de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed gesommeerd de molen stil te leggen.

Niet dat er aan de Nispense 'molen van Aerden' een gebrek is geconstateerd. De constructie van de wieken is vergelijkbaar met die van twee andere molens, waar bouten zijn afgebroken, overigens zonder dat dit direct gevaar opleverde. De rijksdienst heeft 48 soortgelijke molens in Nederland stilgelegd. Die van Nispen is de enige in West-Brabant.

,,Het past bij de claimcultuur in Nederland, waar geen enkel risico wordt genomen'', zegt Inge Aerden die bij de molen woont. De gemeente Roosendaal is eigenaar van het rijksmonument. ,,Onze vrijwillige molenaar Jos Nieuwlaat laat hem graag draaien en dat is ook het beste voor de molen. Het mechanisme moet in beweging blijven.''

Volgens molenaarsdochter Aerden is het een technisch verhaal van vier roeden die via een flensverbinding met bouten aan elkaar zijn gemaakt. Aan de roeden zijn in 1936 in Nispen metalen planken gemaakt, in plaats van het gebruikelijke houten hekwerk. ,,Het is verschrikkelijk jammer, de Nationale Molendag op 20 mei staat voor ons op de tocht.''

Dit is wederom NEDERLAND op z'n smalst !!!!! wanneer er èèn kiespijn heeft, hebben we het volgens de kenners allemaal !!!!!

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
Gebruikers-avatar
pieter
 
Berichten: 946
Geregistreerd: 09 Sep 2011, 21:04
Woonplaats: Rucphen
Type Goldwing: GL1800

Re: Molens ... in Brabant

Berichtdoor Marco1 » 30 Apr 2017, 22:56

Vandaag een ritje gemaakt langs een aantal molens rechts van Eindhoven.

Om 12 uur vertrokken.
Eerst wat drinken, anders zou ik niet ver komen.
Vervolgens via de N2 naar de A67 en via afrit Geldrop binnendoor via Heeze naar Someren.

Daar stond de eerste.
En wel Den Evert in Someren.
http://www.goldwingforum.nl/molenkaart/?tenbruggencatenummer=12217
Afbeelding

Een stukkie verder, heb ik weer, een molen langs een weg welke helemaal open ligt door werkzaamheden.
Dus maar vanaf een andere straat een zo goed mogelijke foto proberen te maken.
De Victor in Someren.
http://www.goldwingforum.nl/molenkaart/?tenbruggencatenummer=01578
Afbeelding

De volgende is een molen welke staat bij een grote visvijver.
De molen zelf mag wel een likje verf hebben, want hij zag er niet zo heel mooi meer uit.
Het is de molen Het Blank Water.
http://www.goldwingforum.nl/molenkaart/?tenbruggencatenummer=10213
Afbeelding

Vervolgens kwam ik voor de 2e keer langs iets anders wat ik wel interessant vond en de 2e keer toch maar even gestopt.
Het was VW Classics. Jammer dat die gesloten was.
Afbeelding
Afbeelding

Dit vind ik toch wel een hele mooie combinatie zo.
Afbeelding

Als laatste molen voor vandaag was de Oostenwind in Asten.
http://www.goldwingforum.nl/molenkaart/?tenbruggencatenummer=01574
Afbeelding

Hierna als de brandweer naar huis, om 2 minuten voor 2 weer omgekleed op de bank te ploffen, zodat ik nog net de start van de Formule 1 kon zien.
Helaas was het nogal een saaie race (vond ik). Ik had beter door kunnen gaan molens fotograferen, er staan nog genoeg rode molens in deze omgeving.
Groeten Marco1.

GL1500 SE Zwart/grijs
Gebruikers-avatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
 
Berichten: 809
Geregistreerd: 12 Sep 2011, 00:51
Woonplaats: Eindhoven de gekste
Type Goldwing: GL1500

Re: Molens ... in Brabant

Berichtdoor Marco1 » 18 Jun 2017, 22:52

Vandaag kon ik het niet laten om niet te gaan rijden.
Het was toch goed weer.

Geen molenroute ingesteld, maar onderweg toch enkele molens gespot, dus deze maar op de foto gezet.

De eerste was de Vincentiusmolen / Maria Antoinette in Deurne.
http://www.goldwingforum.nl/molenkaart/?tenbruggencatenummer=01587
Afbeelding


De volgende waren de Vogelenzang/ Bettmolen en de De Leest, beide in Lieshout.
Maar helaas deze waren beide al gespot.


Als laatste de Opwettense Watermolen in Opwetten/Nuenen.
http://www.goldwingforum.nl/molenkaart/?tenbruggencatenummer=02605
Afbeelding


Achteraf blijkt dat ik een hele boel rode molens voorbij gereden ben, dus volgende keer maar weer een molenroute maken.
Groeten Marco1.

GL1500 SE Zwart/grijs
Gebruikers-avatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
 
Berichten: 809
Geregistreerd: 12 Sep 2011, 00:51
Woonplaats: Eindhoven de gekste
Type Goldwing: GL1500

Re: Molens ... in Brabant

Berichtdoor Marco1 » 03 Jul 2017, 23:24

Tja, dan heb je bereikbaarheidsdienst, maar wil je ook eigenlijk wel een ritje maken. Afgelopen weekend was er ook al niets van gekomen.
Dus de werktelefoon maar doorgeschakeld naar de privé telefoon (deze zit op de Garmin aangemeld) en maar hopen dat er niemand belt.

Ik had een route uitgestippeld langs een aantal molens hier in de buurt, welke op de kaart nog rood waren.

De eerste was de Collse Watermolen in Tongelre (Eindhoven)
http://www.goldwingforum.nl/molenkaart/?tenbruggencatenummer=02606
Afbeelding


De volgende is de Roosdonck in Nuenen.
http://www.goldwingforum.nl/molenkaart/?tenbruggencatenummer=02604
Afbeelding


Doorgereden naar de Hooydonkse Watermolen in Hooidonk.
http://www.goldwingforum.nl/molenkaart/?tenbruggencatenummer=03103
Afbeelding

Het is maar goed dat die niet draaide, anders had deze meneer een nat pak gehad.
Afbeelding


De volgende was de Sint Antonius Molen in Eerde.
http://www.goldwingforum.nl/molenkaart/?tenbruggencatenummer=01555
Afbeelding


Hierna stond er nog 1 klaar op de route in de navigatie, maar helaas ging de telefoon met een storing :evil: :evil: :evil: :evil:
Tja dan maar naar huis en de storing telefonisch opgelost.
Volgende keer ga ik wel weer verder.
Groeten Marco1.

GL1500 SE Zwart/grijs
Gebruikers-avatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
 
Berichten: 809
Geregistreerd: 12 Sep 2011, 00:51
Woonplaats: Eindhoven de gekste
Type Goldwing: GL1500

Re: Molens ... in Brabant

Berichtdoor RonalT » 03 Jul 2017, 23:52

Vooral de Collse watermolen is mooi gelegen.....
Mooie plaatjes, Marco
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Op zoek naar een mooie kentekenplaathouder of andere leuke gadgets? Klik hier!

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit vekeerd hebt gedaan
Gebruikers-avatar
RonalT
 
Berichten: 11795
Geregistreerd: 11 Okt 2007, 09:45
Woonplaats: Dinteloord
Type Goldwing: GL1500

Re: Molens ... in Brabant

Berichtdoor pieter » 16 Aug 2017, 23:07

Vandaag een Molenritje gedaan in het Brabantse, via Breda, Tilburg en Vucht naar Schijndel, Heeswijk-Dinter, Vorstenbosch, Zeeland-Oventje, Reek, Nistelrode, en als laatste tweemaal Geffen.

Catharina ( 01550 )
Bouwjaar, 1837 Schijndel
Type, Beltmolen.
Functie, Korenmolen.
Kenmerken, Ronde Stenen Molen.
Aandrijving, Windmolen.

https://molendatabase.nl/nederland/molen.php?tenbruggencatenummer=01550

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Deze foto is van Marco1, die hier toevalligerwijs op dezelfde dag ook geweest is.

Zoals je op de laatste foto kan zien is hier een bedrijf gevestigd met loop en sloop auto's, dat zoiets toegestaan wordt !!!!!!! t'is 'n schande !!!!!

Groet Pieter.
Laatst gewijzigd door pieter op 18 Aug 2017, 12:27, in totaal 2 keer gewijzigd.
A Man's got to know his limitations
Gebruikers-avatar
pieter
 
Berichten: 946
Geregistreerd: 09 Sep 2011, 21:04
Woonplaats: Rucphen
Type Goldwing: GL1800

Re: Molens ... in Brabant

Berichtdoor pieter » 17 Aug 2017, 10:16

DE KILSDONKSE MOLEN IN HEESWIJK-DINTER

GESCHIEDENIS,

De molen van Kilsdonk is al heel erg oud. Reeds in 1433 werd de watermolen genoemd. Vroeger was er sprake van twee watermolens. De molens staan aan weerszijden van de molenloop, de oude, kronkelende waterloop van de later rechtgetrokken Aa. De molenloop begint net voor de stuw in de Aa. Via de molenloop en de molenkolk stroomt het water een stuk verderop weer in de Aa. Op de ene oever van de molenloop staat de korenmolen en op andere de oliemolen. In de rivier de Aa waren echter nogal wat waterafvoerproblemen. Wanneer er overstromingen waren, resulteerde dat in de gemeenten langs het Aa-dal tot schade aan de gewassen. Al in 1491 werd daarom bepaald dat de molens alleen in de winter mochten malen, zodat de afvoer van het rivierwater de rest van het jaar onbelemmerd doorgang kon vinden.

Deze regeling gold tot 1799. Toen werd de molen door de heer van Heeswijk verkocht. De nieuwe molenaar wilde in tegenstelling tot de oude regeling wél malen in de zomer. Hij vroeg daarom toestemming om een windmolen te mogen bouwen. De molen werd daarop in 1813 voorzien van een gevlucht, van wieken. Zo ontstond er naast de oliemolen die op waterkracht werkte, een korenmolen die zowel door wind als water kon worden aangedreven. In de korenmolen werd rogge en boekweit gemalen, en in de oliemolen werd koolzaad tot spijsolie en veevoer geslagen. In 1840 brandden beide molens af, waarna ze in steen werden herbouwd. In de vernieuwde molens, die in 1842 weer in bedrijf werden gesteld, werden veel ijzeren en stalen onderdelen verwerkt. De afwateringsproblemen bleven voortbestaan en met name op de landerijen in de toenmalige gemeente Veghel, waarvan de gemeentegrens bij de Kilsdonkse watermolen lag, was er wateroverlast. De gemeente kocht daarop in 1880 de molens en verwijderde de twee waterraderen en de molenstuw. Het afwateringsprobleem was daarmee verholpen. Gevolg was wel dat het molengebouw in verval raakte.

In 1882 werd een gedeelte van de oliemolen als woning gebruikt. Zo'n 45 jaar later kwam de korenmolen, die nu alleen nog op windkracht maalde, in eigendom van de familie Potters. Toen de molenstenen door motoren werden aangedreven en het gevlucht niet meer werd gebruikt, raakte de molen steeds verder in verval. In 1954 werden ten slotte de kap, de stelling en een deel van het metselwerk verwijderd en werd de oliemolen tot veevoedermaalderij omgebouwd. Hierna heeft de familie Potters verder verval van de molen voorkomen, maar later heeft het verval opnieuw toegeslagen.

Uiteindelijk zijn in de 21e eeuw de molens gerestaureerd en weer maalvaardig gemaakt, waarbij een nieuwe zijtak van de Aa werd gegraven voor de aandrijving van het dubbele rad. In november 2008 was de restauratie gereed.

INRICHTING KORENMOLEN

In de korenmolen staan twee maalkoppels, een koppel met blauwe stenen en een koppel met kunststenen. De kunststenen hebben een gatenscherpsel. Het linkse maalkoppel met kunststenen heeft een tweetaksrijn met pennetjeswerk. Het koppel blauwe stenen een bolspil. Doordat de molenromp vrij smal is zijn de muren ter plaatse van de maalkoppels gedeeltelijk uitgehakt. De maalkoppels kunnen zowel door de waterraderen als door het gevlucht worden aangedreven. Onder in de molen zit op de wateras een mechanisme om het waterwiel tegen het conische, ijzeren wiel op de koningsspil te schuiven. De bovenschijfloop kan van de koningsspil d.m.v. 4 pennen worden losgekoppeld, waardoor de wieken niet mee draaien als de maalkoppels door de waterraderen aangedreven worden. De staven van de rondsels van de korenmolen zijn van hout. De twee waterraderen kunnen afhankelijk van de benodigde kracht al dan niet aan elkaar gekoppeld worden. Hiervoor zit tussen de twee waterraderen op de wateras een koppeling.

De kap van de molen is met dakleer gedekt en heeft voor het op de wind zetten van het gevlucht een voor Nederland uniek kettingkruiwerk. Bij de bouw in 1842 werd een kettingkruiwerk aangebracht dat later werd vervangen door een staartkruiïng. Nu is dus de oorspronkelijke toestand weer hersteld. De kap draait op een Engels kruiwerk.

Het gevlucht is 20,80 m lang en heeft een oudhollands wieksysteem. De roewiggen zijn in de askop met bouten vastgezet in plaats van spitijzers en wiggen.

De molen heeft voor het vangen (stilzetten) een scharnierende Vlaamse vang met vier vangstukken.

Het luien (ophijsen) gebeurt met een sleepluiwerk.

INRICHTING OLIEMOLEN

De oliemolen heeft een voorslag en naslag. Het voorslag- en naslagblok en de zes stamperpotten zitten in dezelfde eikenbalk. Voor het fijnwrijven van het oliehoudende zaad zijn er de twee kantstenen. Tussen de kantstenen zit een waterbakje voor het bevochtigen van het zaad. De 16 m lange wentelas is een eikenhoutenas met stalen spaken. Oorspronkelijk is de wentelas waarschijnlijk van staal geweest. Het aswiel drijft via een tussenrondsel het wentelaswiel aan. Het rondsel op de wentelas drijft het steenwiel aan. Bij één omwenteling van de wentelas worden de heien twee keer en de stampers drie keer gelicht. Voor de aandrijving van de roermessen van de twee vuisters via de overbrengers en de kroonwieltjes zitten er op de wentelas twee kransen. De heien en stampers zijn van hout van de haagbeuk gemaakt.

De oliemolen heeft twee oliekelders gehad, waarvan de restanten nog zichtbaar zijn doordat ze met glasplaten zijn afgedekt.

Het steenwielrondsel en tussenrondsel hebben ijzeren staven in plaats van houten.

De Kildonkse olieslagers persten in 2009 olie uit lijnzaad, raapolie en zonnebloemolie, sinds 12 december 2009 ook walnotenolie.

Kilsdonkse Molen ( 01603 ) ( A ) ( De Watermolen is eerder gefotografeerd, maar niet gedocumenteerd door Marco1 )
Bouwjaar, 1842/2008 Heeswijk-Dinter
Type, Watermolen.
Kenmerken, Onderslagrad.
Functie, Oliemolen.
Aandrijving, Watermolen.

https://molendatabase.nl/nederland/molen.php?tenbruggencatenummer=01603%20a

Kilsdonkse Molen ( 01603 ) Heeswijk-Dinter
Bouwjaar, 1842/2008 Heeswijk-Dinter
Type, Stellingmolen.
Kenmerken, Ronde stenen Molen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.

https://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=1305

http://www.kilsdonksemolen.nl/de-kilsdonkse-molen/geschiedenis/


youtu.be/G-VLJlkU5GM

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Deze foto is van Marco1 die hier toevalligerwijs ook op dezelfde dag geweest is.

Groet Pieter.
Laatst gewijzigd door pieter op 18 Aug 2017, 12:26, in totaal 5 keer gewijzigd.
A Man's got to know his limitations
Gebruikers-avatar
pieter
 
Berichten: 946
Geregistreerd: 09 Sep 2011, 21:04
Woonplaats: Rucphen
Type Goldwing: GL1800

Re: Molens ... in Brabant

Berichtdoor pieter » 17 Aug 2017, 10:54

Windlust ( 01931 )
Bouwjaar, 1860/1900 Vorstenbosch
Type, Beltmolen.
Kenmerken, Ronde Stenen Molen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.

https://molendatabase.nl/nederland/molen.php?tenbruggencatenummer=01931

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Deze foto is van Marco1 die hier toevalligerwijs ook op dezelfde dag geweest is.

Groet Pieter.
Laatst gewijzigd door pieter op 18 Aug 2017, 12:24, in totaal 3 keer gewijzigd.
A Man's got to know his limitations
Gebruikers-avatar
pieter
 
Berichten: 946
Geregistreerd: 09 Sep 2011, 21:04
Woonplaats: Rucphen
Type Goldwing: GL1800

Re: Molens ... in Brabant

Berichtdoor pieter » 17 Aug 2017, 11:09

Sint Victor ( 06398 )
Bouwjaar, 1938 Zeeland-Oventje.
Type, Stellingmolen.
Kenmerken, Achtkantige Molen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.

https://molendatabase.nl/nederland/molen.php?tenbruggencatenummer=06398

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Deze foto is van Marco1 die hier toevalligerwijs ook op dezelfde dag geweest is.

Groet Pieter.
Laatst gewijzigd door pieter op 18 Aug 2017, 12:37, in totaal 2 keer gewijzigd.
A Man's got to know his limitations
Gebruikers-avatar
pieter
 
Berichten: 946
Geregistreerd: 09 Sep 2011, 21:04
Woonplaats: Rucphen
Type Goldwing: GL1800

Re: Molens ... in Brabant

Berichtdoor pieter » 17 Aug 2017, 11:34

De Hellemolen ( 02577 )
Bouwjaar, 1832 Reek.
Type, Beltmolen.
Kenmerken, Ronde Stenen Molen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.

https://molendatabase.nl/nederland/molen.php?tenbruggencatenummer=02577

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Deze foto is van Marco1 die hier toevalligerwijs ook op dezelfde dag geweest is.

Groet Pieter.
Laatst gewijzigd door pieter op 18 Aug 2017, 12:34, in totaal 2 keer gewijzigd.
A Man's got to know his limitations
Gebruikers-avatar
pieter
 
Berichten: 946
Geregistreerd: 09 Sep 2011, 21:04
Woonplaats: Rucphen
Type Goldwing: GL1800

Re: Molens ... in Brabant

Berichtdoor pieter » 17 Aug 2017, 12:21

WINDLUST NISTELRODE

De molen is oorspronkelijk gebouwd als een grondzeiler, dat wil zeggen dat de wieken van de molen dicht langs de grond scheren en de zeilen alleen vanaf de begane grond kunnen worden bediend.

In 1900 heeft men de molen ongeveer 2,5 meter verhoogd en er rondom een berg aangebracht. Tot 1950 is deze bergmolen (ook wel beltmolen genoemd) vervolgens in bedrijf geweest. Daarna raakte hij in verval. In 1970 kocht de gemeente Nistelrode de molen van de toenmalige eigenaar en vond er een restauratie plaats. Als gevolg van uitgesteld onderhoud is in 2006/2007 opnieuw een renovatie geweest

Windlust ( 12194 )
Bouwjaar, 1532/1898/1974 Nistelrode.
Type, Standerdmolen.
Kenmerken, Gesloten Standerdmolen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.

https://molendatabase.nl/nederland/molen.php?tenbruggencatenummer=12194

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Deze foto is van Marco1, die hier toevalligerwijs ook op dezelfde dag geweest is.

Groet Pieter.
Laatst gewijzigd door pieter op 18 Aug 2017, 12:31, in totaal 2 keer gewijzigd.
A Man's got to know his limitations
Gebruikers-avatar
pieter
 
Berichten: 946
Geregistreerd: 09 Sep 2011, 21:04
Woonplaats: Rucphen
Type Goldwing: GL1800

Re: Molens ... in Brabant

Berichtdoor pieter » 17 Aug 2017, 13:00

ZELDENRUST GEFFEN

Molen Zeldenrust staat aan de Elzendreef in Geffen. Geffen heeft nog een tweede molen, de Vlijt.
Het is een standerdmolen met een vlucht van 24,80 meter. De molen heeft een gesloten voet. De kast is grotendeels donkerrood geverfd. De kap is gedekt met dakleer.

Oorspronkelijk daterend uit 1621 en in 1870 verplaatst voor de aanleg van de spoorlijn 's-Hertogenbosch - Nijmegen. In 1981 moest de molen opnieuw verplaatst worden naar zijn huidige plaats en is toen tegelijkertijd gerestaureerd.

De landschappelijke waarde is groot, maar hij wordt wederom bedreigd door de bouw van een nieuwe woonwijk en hoge beplanting.

Op 18 januari 2007 is de kast van de molen, inclusief het wiekenkruis, door de zware storm Kyrill van de standerd geblazen. Alleen de bakstenen voet en de standerd bleven overeind. Bij onderzoek bleek dat de stormpen van de in 1990 vernieuwde standerd geheel door schimmel was aangetast. De gemeente, die eigenaar is van de molen, heeft de molen voldoende verzekerd en laten herbouwen. De herbouw duurde anderhalf jaar, aanzienlijk langer dan gepland. Op zaterdag 9 augustus 2008 is Zeldenrust feestelijk in bedrijf gesteld.

Zeldenrust ( 12196 )
Bouwjaar, 1621/1870/1981/2008 Geffen.
Type, Standerdmolen.
Kenmerken, Gesloten Standerdmolen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.

https://molendatabase.nl/nederland/molen.php?tenbruggencatenummer=12196

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Groet Pieter.
Laatst gewijzigd door pieter op 17 Aug 2017, 14:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
A Man's got to know his limitations
Gebruikers-avatar
pieter
 
Berichten: 946
Geregistreerd: 09 Sep 2011, 21:04
Woonplaats: Rucphen
Type Goldwing: GL1800

Re: Molens ... in Brabant

Berichtdoor pieter » 17 Aug 2017, 14:24

DE VLIJT GEFFEN

Deze standerdmolen is van oorsprong niet een echt Geffense molen. De Vlijt is namelijk al in de 17e eeuw in Boxtel gebouwd. Als bouwjaar worden 1601 en 1685 genoemd. Bijna of ruim twee eeuwen heeft de molen daar gestaan en gedraaid. In 1857 verhuisde de molen eerst naar Sint-Michielsgestel (Genenberg). In 1875 kwam De Vlijt ten slotte naar Geffen.

Dat was op initiatief van de toenmalige oud-burgemeester van Geffen, Willem van Erp, die ook eigenaar van de molen was. Hij liet hem opbouwen iets ten noorden van de rijksweg, tegenover de Koksteeg. In datzelfde jaar liet hij ook een molen slopen, maar het is niet helemaal duidelijk welke molen dat geweest moet zijn.

In ieder geval was de 'nieuwe' molen niet veel rust gegund (het leek Zeldenrust wel), want vijf jaar later kreeg De Vlijt al weer een nieuwe plek, nu aan de Molenstraat. In die buurt had altijd de andere molen van Geffen, Zeldenrust, gestaan, maar die was enige tijd daarvoor van zijn plek weggehaald. In tegenstelling tot Zeldenrust stond De Vlijt ten zuiden van de spoorlijn.

Vanaf 1899 was de molenaarsfamilie De Kinderen uit Batenburg eigenaar van deze molen.

In 1973 kocht de gemeente Geffen De Vlijt, die inmiddels in verval was geraakt. Drie jaar later was de wederopbouw én de zoveelste verhuizing achter de rug. De Groenstraat werd de nieuwe locatie en daar staat De Vlijt nog steeds.

Bij gelegenheid van de ingebruikname van de gerestaureerde molen in 1976 werden in Geffen voor het eerst ‘Molenfeesten’ gehouden. Het succes van deze feesten was zo groot, dat men besloot dit jaarlijks te herhalen, maar onder een nieuwe naam: EFFE NOAR GEFFE

De Molenaar John van Hoeij vertelde mij dat de Vlijt op dit moment "effe" buiten werking is, omdat er na het terug plaatsen van het koppel ( natuurstenen ) molenstenen de "wieker" iets uit onbalans is geraakt, en dat er daardoor een tiental kammen uit het bovenwiel zijn geslagen.

Hij hoopte dat het e.e.a snel hersteld zou gaan worden om zodoende de molen alweer spoedig de wind van voren te kunnen geven.

De Vlijt ( 12195 )
Bouwjaar, 1875/1976.
Type, Standerdmolen.
Kenmerken, Gesloten Standerdmolen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.

https://molendatabase.nl/nederland/molen.php?tenbruggencatenummer=12195

[youtube2]217VqSngcsw[/youtube2]

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Molenaar John van Hoeij Afbeelding Het bovenwiel met schade. Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
Gebruikers-avatar
pieter
 
Berichten: 946
Geregistreerd: 09 Sep 2011, 21:04
Woonplaats: Rucphen
Type Goldwing: GL1800

Re: Molens ... in Brabant

Berichtdoor wingster » 17 Aug 2017, 15:03

Gisteravond 16 augustus ritje over de dijken langs de Maas en gestopt bij de Molen van Dieden.
De molen is een: Stellingmolen,
naam van de molen is: Stella Polaris
gebouwd in 1866 met als functie: korenmolen
nu buiten bedrijf en in gebruik als woning

https://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=511


Afbeelding
Gebruikers-avatar
wingster
 
Berichten: 426
Geregistreerd: 23 Mrt 2006, 08:38
Woonplaats: Volkel

VorigeVolgende

Terug naar Wings en Wieken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast