Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Fotografeer je Wing samen met een molen

Moderator: pieter

Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Berichtdoor pieter » 20 Mei 2016, 17:22

Het topic dat bedoeld is voor Molennieuws en achtergrond informatie, zoals berichten van jezelf, de media of andere bronnen.

PS. Bij het plaatsen van externe berichten graag de bron vermelden. AUB

Afbeelding
Zonder vrijwilligers staat Molen De Hoop Stil.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
Gebruikers-avatar
pieter

Type Goldwing: GL1800

Re: Wings en Wieken Goldwingforum

Berichtdoor pieter » 26 Mei 2016, 19:05

Een nestje kersverse Molengidsen, met onder de geslaagden een bekend Forumgezicht.

Afbeelding
Bron, De Rucphense Bode.

Groet Pieter.
Gebruikers-avatar
pieter

Berichtdoor pieter » 24 Jul 2016, 11:01

Hallo liefhebbers,

Nadat ik deze man gesproken had wilde ik zijn site even onder de aandacht brengen, het is de site van Donald Vandenbulcke, oprichter van de "Molenbeeldbank" in België, hierin heeft hij alle molens gedocumenteerd die hij bezocht heeft in België en Nederland sinds 2001, zeker een aanrader om hem eens te bezoeken.

Ontstaan van de molenbeeldbank

In 2001 was ik op weekend in Zeeland met de officieren van de Brandweer. Het was regenachtig weer, daardoor viel ons programma in het water. We reden met de wagens van het ene dorp naar het andere en telkens kwamen we een windmolen tegen. Ik begon uit te stappen om telkens toch een foto te nemen. Zo deden we er een tiental aan. De week er op was het mooi weer en keerde ik alleen terug om er zonnige foto's te nemen van die molens en besloot ik om de volledige provincie Zeeland in beeld te brengen. Dat zou mijn hobby worden.
Een jaar later deed ik in Zeeland veel fietstochten met het doel bij de molens te komen en zo mijn collectie te laten groeien. Ook in 2002 kocht ik mijn eerste digitaal fototoestel en kon ik zo deze beelden op mijn computer plaatsen. Ik drukte van iedere molen mijn mooiste foto af op groot formaat en plaatste deze in plastieken beschermers in een grote map.

In 2003 ging ik ook fietsen in Zuid-Holland. Maar Zuid-Holland heeft heel veel molens, maar toch wilde ik deze allemaal gaan opzoeken met de fiets of de wagen. Intussen was de GPS reeds in mijn wagen aanwezig en was het gemakkelijker al die molens te vinden. Dit heeft ook in 2004 zijn beslag genomen. Zuid-Holland heeft heel veel moeilijk bereikbare molens langs wateringen en op eilandjes,maar toch ging ik door. Mijn vrouw begon ook mee te gaan en hielp bij het nemen van de notities van de molenfoto's.

Ook in West-Vlaanderen deed ik 73 molens aan, maar dit meer in het najaar.

Zo ging het verder van jaar tot jaar. Hieronder volgt een tabel van het aantal molens welke ik tot het betreffende jaar heb in beeld gebracht.

In September 2010 was ik klaar met streefdoel en heb ik alle Vlaamse- en Nederlandse Provinciën in beeld gebracht. Zo is het nu een beeldbank met meer dan 2000 molens en restanten en duizenden foto's.

Ook dank aan Lieven Denewet (molenechos) die mij het idee voor de benaming van de internetsite aanbracht.

Bron, Donald Vandenbulcke

http://www.molenbeeldbank.org/passie/si ... ekstpagina

Groet Pieter.
Gebruikers-avatar
pieter

Berichtdoor pieter » 11 Jan 2017, 13:58

Voorbereiding voor het demonteren van de kerstster aan De Heimolen in Rucphen, door Toon Hendrikx en RonalT

Foto's Pieter
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Groet Pieter.
Gebruikers-avatar
pieter

Berichtdoor pieter » 11 Jan 2017, 14:22

De Heimolen Rucphen, het demonteren van de Kerstster door Toon Hendrikx & RonalT Take 1 & 2

Take 1 ( Door Pieter )

youtu.be/GJ99dk06dQU

Take 2 ( Door Pieter )

youtu.be/ETrsZqKVvt8

Groet Pieter.
Gebruikers-avatar
pieter

Berichtdoor pieter » 11 Apr 2017, 10:35

Triest verhaal dit !!!!!!!!

Heimolen in betere tijden in 2015 toen de beoogde exploitanten nog volop mooie plannen hadden.

Afbeelding

[b]VEILIG DRAAIEN HEIMOLEN IN GEVAAR BIJ RUCPHEN,

RUCPHEN - Erfgoedvereniging Heemschut heeft de gemeente Rucphen flink op de vingers getikt over gebrekkig onderhoud aan de Heimolen in Rucphen waardoor de veiligheid in het geding is. Een inspectie door Monumentenwacht heeft duidelijk gemaakt dat de gemeente daar, behalve aan de buitenzijde, de afgelopen jaren nauwelijks iets aan heeft gedaan. Op basis van de Erfgoedwet is zij daartoe als eigenaar wel verplicht.

De erfgoedvereniging wil van de gemeente op korte termijn opheldering waaraan vanaf 2014 de Brim-subsidiegelden zijn besteed die specifiek voor het onderhoud bestemd zijn. Het zou gaan om enkele tienduizenden euro's die de gemeente heeft opgestreken.
Uitstel van onderhoud drijven de kosten alleen maar verder op en brengen het veilig draaien van de molen in het geding, stelt de erfgoedvereniging in een brief aan het college. Een kopie van dat schrijven is in het bezit van de provincie Noord-Brabant die de subsidie verstrekt en de Rucphense gemeenteraad.

Rapport,

Het rapport van Monumentenwacht Noord-Brabant maakt duidelijk dat er nogal wat schort aan de Heimolen. Zo zijn de remmen van het bovenwiel waaraan de wieken draaien uitgesleten. Het vervangen van die remmen is een kostbaar grapje. Ook het voegwerk rond de deuren van de molen deugt niet en langs de ramen druppelt zoveel water naar binnen dat het houtwerk flink wordt aangetast.
Er zitten ook scheurtjes in de houten trap naar boven. Op die eerste verdieping is de staat van de balken en vloeren belabberd. Het touw waarmee zakken meel worden gehesen is aan hard vervanging toe omdat het gevaar bestaat dat het kan afbreken met alle gevolgen van dien.

Gemeente Rucphen,

De gemeente Rucphen zit al jaren in de maag met het kostbare onderhoud aan de twee molens. Om die reden wil de gemeente van de Heimolen, maar ook van molen De Hoop in Sprundel af. In dat laatste dorp heeft een stichting voorlopig de exploitatie van de molen op zich genomen tot 2019. Dan wordt de zaak opnieuw bezien.
De Heimolen is tussen 2010 en 2012 aan de buitenkant gerestaureerd. Ook daarvoor had de gemeente Rucphen na die klus een serieuze gegadigde voor de exploitatie.

Harrie Tak en zijn vrouw Colinda hadden grote plannen met de molen, maar na bijna vier jaar onderhandelen trok het echtpaar zich in mei 2016 terug omdat het te lang duurde voordat er overeenstemming was over de voorwaarden.
De gemeente is daardoor nog steeds eigenaar van de molen. Dat blijft voorlopig zo, want een volgende gegadigde is inmiddels ook afgehaakt. Volgens kenners staan kandidaten voor een zware opgave. Alleen al voor noodzakelijk onderhoud is maandelijks minstens duizend euro nodig.

Afbeelding

Bron, BNDESTEM

Maar of het echt zo is wagen we te betwijfelen.

Groet Pieter.
Gebruikers-avatar
pieter

Berichtdoor RonalT » 11 Apr 2017, 12:19

Ik denk dat er wel een deel van waar is, maar het wordt behoorlijk overdreven.
Ik ben tijdens de inspectie door de monumentenwacht aanwezig geweest. De inspecteur was redelijk tevreden.
Groeten, RonalT

Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Op zoek naar een mooie kentekenplaathouder of andere leuke gadgets? Klik hier!

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit vekeerd hebt gedaan
Gebruikers-avatar
RonalT

Type Goldwing: GL1500

Berichtdoor pieter » 11 Mei 2017, 13:26

Update,

De Heimolen in Rucphen is kerngezond.

https://www.rucphen.nl/Inwoner/Nieuws/Heimolen-Rucphen-kerngezond

Verder nog een artikel in de Bode van week 19.

NIEUWE EIGENAAR GEZOCHT VOOR RUCPHENSE HEIMOLEN.

Afbeelding
Bron, Rucphense Bode.

Misschien is hier een uitdaging weggelegd voor 'n liefhebber/ ondernemer onder ons ???

Groet Pieter.
Gebruikers-avatar
pieter

Berichtdoor pieter » 26 Jan 2018, 15:03

Nieuwe redacteur op de Nederlands molendatabase,

Afbeelding
Ronald Troost

Is sinds deze week Redacteur bij de molendatabase,

Ronald is vrijwillige molenaar in opleiding en bovenmatig geïnteresseerd in techniek van motoren.
Hij gaat de nieuwe sectie Motorendatabase van de Molendatabase invullen, en uiteraard rekenen wij hierbij ook weer op de steun van iedereen met interesse van molens in Nederland, zowel voor teksten als voor foto's.

Nieuw! Historische Motorendatabase. (27-12-2017)

Op verzoek van molenaars in den lande is de Nederlandse Molendatabase uitgebreid met een nieuw onderdeel: een database van in of bij molens geplaatste historische hulpmotoren: de Motorendatabase. Het gaat dan om bijvoorbeeld historische Thomassen of Brons diesel-, olie- of gasmotoren. Het gaat ons niet om hedendaagse electrische hulpmiddelen.
We zijn voorzichtig begonnen met een lijst van Thomassen motoren opgesteld door oud-medewerker van Thomassen, Jan Weeda. We hebben nog maar heel weinig vulling op dit moment. Om de Motorendatabase tot een waardevol document te maken vragen we molenaars (die uiteindelijk de aanleiding vormden) en motoren/molenliefhebbers in den lande om ons via de formulieren van de afzonderlijke molen teksten en foto's toe te sturen voor het vullen van deze nieuwe uitbreiding van de Molendatabase.
Bezoek hier de https://molendatabase.nl/motoren/index.php.

B.v.d.! Insturen kan als altijd via de formulieren van de molen die u kan vinden op https://www.molendatabase.nl/nederland/

Bron, Molendatabase

PS. mochten jullie foto's dan wel tekst ingestuurd hebben naar deze database en is er iets van geplaatst, laat het dan a.u.b. even weten, dan maken wij een nieuw topic aan

Groet Pieter.
Gebruikers-avatar
pieter

Re: WTF filmpje van de dag.............

Berichtdoor GoldWingForum » 12 Feb 2018, 21:05

Peter Oosterum
Via You Tube gepubliceerd op 10 feb. 2018

De Heimolen in Rucphen zo vaak in de buurt geweest en steeds maar voorbij gegaan.
Donderdag 8 Februari was een rustige dag beetje fris maar weinig wind , en ja daar was hij weer .
Elke Donderdag van 10 tot 16 uur is deze molen open voor bezoek , op een rustige dag als deze krijg je alles te zien .
Geniet van deze 6 minuten , wat ook drie uur had kunnen zijn .

youtu.be/ISQdEUXJmN8

The Heimolen in Rucphen so often in turn and always passed.
Thursday, February 8 was a quiet day a bit fresh but not very windy, and yes he was there again.
Every Thursday from 10 am to 4 pm this mill is open for visitors, on a quiet day like this you get to see everything.
Enjoy this 6 minutes.
GoldWingForum

Terug naar Wings en Wieken