BMW K1600 GTL Lange afstandsraket.

Hier beschrijven we de testritten die we maken op interessante motoren.
peter

Re: BMW K1600 GTL Lange afstandsraket.

Bericht door peter » 11 jun 2013, 07:56

Dat is voor mij ook altijd een verassing. Misschien is de volgende een echte Ural Dnepr :lol:

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: BMW K1600 GTL Lange afstandsraket.

Bericht door RonalT » 11 jun 2013, 10:50

peter schreef:Dat is voor mij ook altijd een verassing. Misschien is de volgende een echte Ural Dnepr :lol:
In de Promotor (nr 2013/5) stond er een stoer verslag van deze Gouwe Ouwe....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
frank's
Berichten: 1371
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:58
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zaandam
Contacteer:

Re: BMW K1600 GTL Lange afstandsraket.

Bericht door frank's » 16 jun 2013, 12:09

hoi peter mooi verslag met een aantal punten die ik ook wel op een wing zou willen zien.
maar de keuze voor mij zal altijd op een wing vallen [ben nou eenmaal gestoken door een goldwing mug]
maar toch leuk om te lezen !!!!!!!!!!!!!!!! ga zo door .
frank
mijn eerste een cx500c daarna een goldwing 1100 daarna een 4 tal rode verschillende types 1500
daarna een zwarte 1800 2001 en nu een rode 1800 uit 2005

EdRaket
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 nov 2010, 21:24

Re: BMW K1600 GTL Lange afstandsraket.

Bericht door EdRaket » 26 feb 2014, 21:44

Hi Peter,
Dank voor het verslag over de K1600GTL. Ik zit met een half oog te kijken naar de K1600GT. Waar ik benieuwd naar ben is, wat vind je van de BMW in vergelijking met de Goldwing? Ik denk dat de GTL wel in hetzelfde segment zit. Hoe kijk je daar tegenaan?
Gr.,
Ed

peter

Re: BMW K1600 GTL Lange afstandsraket.

Bericht door peter » 26 feb 2014, 22:23

Als ik nu zou moeten kiezen wordt het erg moeilijk. De bmw rijdt geweldig en heeft meer gadgets zoals bv bleutooth en de uitgebreide vering. Power heeft hij meer dan de wing. Kwa uitstraling wint de wing. Moet ik nu kopen wordt het de bmw denk ik maar die beslissing is persoonlijk.

EdRaket
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 nov 2010, 21:24

Re: BMW K1600 GTL Lange afstandsraket.

Bericht door EdRaket » 27 feb 2014, 14:57

Dank je Peter. Ik ga toch ook eens een proefrit maken op de BMW, puur uit interesse. Overigens heb ik begrepen dat 2e hands nog geen optie is, aangezien de eerste modellen last hadden met de versnellingsbak (wat jij denk ik ook bespeurde), de electronische schakelaars en soms ook de cardan. Al deze issues schijnen nu verholpen te zijn...

peter

Re: BMW K1600 GTL Lange afstandsraket.

Bericht door peter » 28 feb 2014, 08:24

Je zal even moeten wennen aan die motor want hij is een stuk scherper dan de wing. Het king of the road gevoel krijg je ook op deze fiets en een smile van oor tot oor ook. Veel plezier en schrijf je ervaring gerust op.

EdRaket
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 nov 2010, 21:24

Re: BMW K1600 GTL Lange afstandsraket.

Bericht door EdRaket » 04 mar 2014, 14:23

OK, ik heb vandaag een proefrit gemaakt op een BMW K1600GT (uit 2011).
Afbeelding

Alles wat ik hierover schrijf is mijn mening, gebaseerd op het feit dat ik een GL1800 gewend ben.
Het gaat dus om het iets sportievere BMW model, niet om de GTL. En dat merk je meteen in de zithouding als je weg rijdt: je zit hoger, minder omsloten, minder windbescherming en leunt ietsje meer op je handen. Even wennen. Met het scherm in de hoogste stand (electronisch verstellen werkt perfect) krijg je meer wind voor de kiezen dan bij de GW. De motor maakt meer toeren en lawaai dan de GW. Veel meer zelfs. Dat is best lekker bij sportief rijden. De motor trekt makkelijk in de toeren en is dan razendsnel. Meest imposant is de wegligging. Kleine rotondes en bochten gaan veel makkelijker dan op de GW, de motor ligt als een trein op de rails. Door deze zaken samen ben je veel meer geneigd om snel te gaan rijden en bochten aan te vallen. Het is een sportievere motor, je gaat daardoor ook wat sportiever rijden. Alhoewel de brul van de motor leuk is, zou ik toch niet graag 6 uur op een dag hierop willen rijden zonder oordoppen. Ter contrast: toen in na de testrit op mijn GW naar huis reed dacht ik bij het eerste stoplicht dat mijn motor was stilgevallen. Was natuurlijk niet zo, maar hij is zo veel stiller!
Alhoewel de BMW op papier meer koppel heeft dan de GW, merk je dat tijdens het rijden niet. Sterker nog - bij vanuit stilstand wegrijden sloeg de motor zelfs een keer af, omdat ik niet genoeg toeren maakte. Geen probleem natuurlijk (wennen), maar de GW rijdt bijna op stationair nog weg.
Omdat dit een wat ouder model was, was ik erg bedacht op de issues met lawaai en houterig schakelen. Ja, je hoort de bak er af en toe hard in vallen, maar het schakelen op zich ging prima. Verder gaat de gehele bediening (gas, koppeling, remmen) super licht.
Het grootste nadeel (of wellicht gewenpunt) was voor mij het gaspedaal. Dit gaat electronisch, hetgeen prima functioneert bij gas geven. Nadeel dat ik ondervond zat hem bij het dichtdraaien van het gas - dat leverde vaak horten en stoten op, vooral bij lage snelheden. Langzaam file rijden zal daardoor minder "smooth" gaan dan met de GW.
Deze motor is al met al sportiever dan de GW en functioneert ook het beste in een situatie van vlot doorrijden (het blijft natuurlijk een tour bike, maar wel een zeer snelle).
Het is dus ook geen kwestie van welke beter is, de GW of de K160GT. Het is meer en vraag van wat je zelf wilt: relaxed touren met veel comfort (dan de GW) of op een grote tourmachine sportief en snel rijden, met perfecte wegligging, sportievere zithouding en een mooie brul uit de uitlaatpijpen (dan dus de K1600GT).
Dank aan BMW dealer Harry Meijer in Lijnden, die zeer vriendelijk was en waar ik deze proefrit had aangevraagd.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: BMW K1600 GTL Lange afstandsraket.

Bericht door RonalT » 04 mar 2014, 17:32

EdRaket schreef:het gaspedaal
Huh, het is toch een motorfiets?
Verder een leuk verslag. De motor zou misschien ook mijn voorkeur hebben als ik veel op de weg zou zitten om bv documenten of kleine pakjes weg te brengen. Hoge snelheden tijdens lange vakantieritten......
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2057
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: BMW K1600 GTL Lange afstandsraket.

Bericht door cooper » 04 mar 2014, 20:51

Niet een geheel terechte vergelijking daar de GT, zoals reeds aangehaald in het artikel, de sportievere versie van de GTL is.
Wat betreft het stilvallen bij vertrek is natuurlijk gewenning, beide zijn zescilinders maar meer vermogen gaat nu eenmaal ten koste van het koppel.
Moest ik momenteel een nieuwe aankoop moeten doen zou het denk ik moeilijk worden, verstand zegt BMW, gevoel zegt GW.
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: BMW K1600 GTL Lange afstandsraket.

Bericht door Wingnut » 05 mar 2014, 01:18

Zoals ik al eerder heb geschreven heb ik ook serieus overwogen om de BMW K1600 te kopen omdat deze op een aantal gebieden een veel modernere motor is (vermogen/gewicht/audio/remmen etc.) dan de Honda GL1800 momenteel is. Ik heb een "sportieve" rijstijl, rij haast altijd over binnenwegen (meerdaagse) toerritten en wil daarom naast het sportieve ook veel comfort in de jaarlijkse 25-40.000 plezier kilometers die ik op motoren rij. I rij sinds 1979 GoldWing en heb al 1x de fout gemaakt om gezien mijn rijstijl een GL1500 te ruilen voor een nieuwe ST1100 Pan European, die in alle aspecten op papier voor mij een betere motor is/was dan de GL1500, maar niet voor mij. Ik kwam hier pas achter tijdens mijn eerste langere meerdaagse toerrit. Het comfort van de GoldWing miste ik op de ST1100 en heb deze nieuwe motor na 3 maanden weer ingeruild op een nieuwe GL1500.

Om niet dezelfde fout te maken en ook omdat alle nieuwe BMW's met de nodige kinderziekten kampen en dit soms lang duurt, had ik me voorgenomen om als ik na meer dan 30 jaar GoldWing deze overstap te maken:
1 eerst een korte proefrit te maken om te onverdervinden of deze motor inderdaad de "WOW" factor heeft ten opzichte van de GL1800
2 eerst 2 jaar af te wachten in verband met de kinderziekten en of BMW deze serieus op zou lossen en niet zoals bij sommige modellen niet structureel
3 pas na een uitgebreide meerdaagse rit (via huren of in afspraak met BMW dealer) de K1600 mij echt kon overtuigen.

Ik ben niet verder gekomen dan stap 1 en heb na de proefrit (via Simako Elst) dezelfde ervaringen gehad als Ed nu schrijft. De gasreaktie met ride by wire is waarschijnlijk wennen, maar mij is de motor toen enkele keren afgeslagen omdat de gasreaktie pas vertraagd binnenkomt en je de neiging hebt om dan gas bij te geven. De GL1800 heeft onderin meer koppel dan de K1600 en dat merk je en is voor mij belangerijk in de bergen. etc/etc.

Ik heb daarom besloten om weer een nieuwe GL1800 te kopen in 2013 en wel het nieuwe model op basis van "oude" techniek, wat ik qua achterkant geen optische verbetering is dan het vorige model. Verder heb ik nog meer aanpassingen gedaan aan de vering en vooral de combinatie van het versterkte onderste balhoofdplaat (standaard op het nieuwe model) in combinatie met de progressive monotubes maakt dat deze GL1800 nu nog strakker, maar tevens comfortabel wegligging ten opzichte van mijn vorige GL1800's met alleen progressieve veer aanpassing. De GL1800 prijstechnisch duurder dan de BMW met alle opties, maar het is je hobby en je wilt het optimale plezier hebben van je hobby.

Ik ga ervan uit dat Honda nog wel met een echte nieuwe moderne GoldWing zal komen in 2015 of 2016, maar nog steeds op basis van een boxer motor en zal waarschijnlijk ook dit model weer gaan kopen.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

Schagerbrug
Berichten: 122
Lid geworden op: 18 jan 2015, 16:55

Re: BMW K1600 GTL Lange afstandsraket.

Bericht door Schagerbrug » 09 sep 2015, 22:13

ik heb vorig jaar met k1600 gereden en ik heb half jaar later een gl1800 gekocht.
dit omdat een gebruikte bmw 19000 euro was en gl1800 was 11000 euro
ik dacht ik probeer eerst de goedkope optie voor comfortabele 6 cilinder

Gebruikersavatar
Bilan
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 sep 2015, 16:16

Re: BMW K1600 GTL Lange afstandsraket.

Bericht door Bilan » 14 sep 2015, 16:15

Interessant verslag om te lezen Peter!

Gebruikersavatar
snoopy
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 jul 2014, 12:10
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Uitgeest

Re: BMW K1600 GTL Lange afstandsraket.

Bericht door snoopy » 14 sep 2015, 22:14

Proef gereden met de K 1600 GT voordat we de Wing kochten.
De K 1600 is een fantastische fiets met veel moderne gadgets, rijd super en is ideaal als je door Duitsland naar het zuiden wil knallen. Ook de handling van de K 1600 is super in korte bochtjes, zwaarte punt ligt tov van de GL 1800 wel wat hoog waardoor het bij manoeuvreren een zwaardere fiets lijkt.
Voor ons was het zitcomfort en de betere bescherming tegen de elementen de doorslag om de GL 1800 te kopen.

Gr Clim
Als alles ineens op je afkomt, rij je aan de verkeerde kant!!

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: BMW K1600 GTL Lange afstandsraket.

Bericht door GL-1800 » 12 feb 2017, 11:00

Nooit gezien dit verslag. En t is al n oud topicje...idd leuk en eerlijk getypt. Heb eea gelezen over de K. T oppakken gas lijkt eea te maken te hebben met de nogal vreemde aanpak koppeling. De optie zou zijn deze in de "langzaamste" modus te zetten, schijnt te maken te hebben met de gasresponse....zou t veel beter gaan. Koppeling zelf verandert er niet door vanzelf. Zou niet nodig moeten zijn. Bak is ook nogal KLAK KLAK, BMW eigen lijkt t. Mn R100RT destijds idem.
Toen ie uitkwam vond ik m ronduit niet mooi, nu waardeer ik m heel erg. Zelfde had ik met de 1.8 GW...wat kan je veranderen....De K, zeker de 1en lijken ook niet perfekt geweest te zijn. Ook hier sneuvelden de 4e en 5e versnelling, hoe t nu is...geen idee, als je de motor pittig aanspreekt en over de dealers is men zeker niet tevreden wat afhandeling betreft. Ook reviews liegen er niet om. De ene koestert m, de andere spoelt m door de plee. Ook leuk t "grote K 1600 GT topic" s te lezen. Dag en nacht verschil in mening. optuigen a la GL is uit den boze...zal niet te koop zijn...Of je zou je moeten ergeren aan de gigasombere torxboutjes, hier zou IK wat aan doen.

Hoe dan ook, zou er best zin in hebben nu, nooit gedacht!!!.........de mens...zo verandelijk.
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Plaats reactie