Testdrive, Reversed Trike

Hier beschrijven we de testritten die we maken op interessante motoren.
peter

Testdrive, Reversed Trike

Bericht door peter » 18 apr 2013, 10:16

Funfactor4 met de Reverse trike van Sturgis motoren.

Een paar weken geleden ben ik vanuit het veilige Velden naar Sturgis motoren in Andijk gereden. Het was namelijk de bedoeling om eens wat meer te weten te komen over de reverse trike die Pieter Lammes heeft ontwikkeld. Na een hartelijk ontvangst en een bakkie koffie bezochten we de werkplaats waar het allemaal gebeurt. Pieter wilde eerst de trike in samenwerking met een zijspanbouwer ontwikkelen maar de meningen over sommige onderdelen liepen te ver uiteen en Pieter besloot zelf verder te gaan ontwikkelen zonder aan de kwaliteit concessies te doen.

Afbeelding
Nog volop aan het werk aan de wiel ophanging en de remmen.

Als ik zeg kwaliteit bedoel ik ook kwaliteit. De trike die ik vandaag bekijk staat nog op de brug en moet nog verder worden afgebouwd. Op deze manier, zo halverwege de bouw kan je even mooi een blik werpen op het binnenste van de trike wat normaal verstopt gaat achter de wielen en de kuipneus. Kijk je naar het gebruik van materiaal dan valt je bek toch wel aardig open want ik moet toegeven het maakt allemaal een erg solide indruk. De delen die roestgevoelig zijn zijn netjes zwart gepoedercoat en als je een blik werpt op de ruwe blanke delen die er nog liggen te wachten op de volgende trike dan kan je mooi het laswerk bewonderen. Bij het lassen worden de delen vastgezet in een mal die vervorming door hitte tegen gaat. Dit heeft als grote voordeel dat alle delen hetzelfde zijn en dat na een schade of defect een deel ook zo van de plank kan worden gepakt en er zonder aanpassingen gemonteerd kan worden.

Afbeelding
Let op het strakke laswerk.

Afbeelding
Nog 3 stuks staan te wachten op de poedercoater en op montage.

Ook aan de binnenkant van de kuipneus ziet het er netjes en solide uit en als je de constructie bekijkt dan is bewondering op zijn plaats want aan alles is gedacht. Een van die dingen is de koeling van de motor, als je zo een grote kuipneus monteert dan kan dat bij de toch al gevoelige GL1800 voor problemen zorgen. De ventilatoren blazen normaal bij minder dan 30km/u naar voren de warme lucht weg. Boven de 30km/u schakelt de fan weer uit. Pieter heeft er een extra radiateur met ventilator en thermoswitch in gemonteerd die op deze manier juiste temperatuur van het blok garandeert bij lage snelheden.

Afbeelding
Onderdelen voor de besturing.

Kijk je verder in het binnenste van de kuipneus dan zie je ook de eenvoud van de besturing. De normale vorkpoten verdwijnen uiteraard en daar komt een wederom mooi stukje vakwerk voor in de plaats. Deze nieuwe “vorkpoten” lopen niet dan verder dan de onderkant van de onderste balhoofdplaat en direct daar onder komt de stuurstang te zitten die onderin weer in een lager draait zodat de zaak soepel en zonder speling kan bewegen.

De originele remschijven en klauwen worden hergebruikt, deze hebben capaciteit genoeg om het voertuig weer tot staan te brengen. Het heeft Pieter wel wat hoofdbrekens gekost om uit te vogelen hoe hij dat nou het beste kon maken. De ABS is verdwenen omdat je normaal maar 1 sensor hebt op 1 wiel. Nu zou je 2 sensoren nodig hebben. Op elk wiel dus 1. Helaas kunnen de boordcomputer en de ABS-rempomp daar nog niet mee overweg maar er wordt gewerkt aan oplossing zodat in toekomst de ABS behouden kan blijven.

De vering en demping is voor deze trike speciaal ontwikkeld en zijn van Wilbers. Omdat de schokdempers onder een hoek staan waren er in het begin problemen met de smering van de plunjer. Na overleg met Wilbers is besloten om stikstof gevulde schokdempers te monteren. Natuurlijk is de demping en voorspanning instelbaar zodat je toch een persoonlijk karakter kan kiezen. Er wordt nog gewerkt aan een elektrisch instelbare schokbreker zodat je tijdens de rit de demping kan verstellen.

Afbeelding
Techniek kan dus echt wel mooi wezen.

Verder vinden we voor en achter gewone autobanden. Lekker goedkoop en ze gaan erg lang mee. Met een beetje vochtig weer kan je volgens Pieter heerlijk driften met de machine. Helaas heeft de achterband in droge omstandigheden te veel grip om spelend door de bocht te gaan.
Om nog dieper in het binnenste van de trike te duiken zou te ver gaan maar neem maar van mij aan dat het met de constructie wel goed zit. De gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit en de zaken worden met zorg, orde en netheid gemonteerd.

Afbeelding

Hoe rijdt dat nou?

Een aantal weken later (van de week dus) ben ik op dezelfde trike gaan rijden als die die op de foto’s staat. Als je denkt dat je op een Goldwing GL1800 stapt heb je het goed mis. De hele motor behalve de voorkant is GL1800 maar eenmaal het stuur in de handen veranderd de motor in een trike en blijkt het zwaar te sturen als je stilstaat, dat is natuurlijk normaal met 2 banden van 2.25 breed en geen stuurbekrachtiging. Vanuit het zadel zie je de beide voorwielen zitten wat makkelijk is om de breedte in te schatten. Aangezien ik zelf ook een gl1800 rij was ik al bekend met de knoppen winkel van de motor en alles vanaf het stuur naar achteren was al bekend dus daar waren geen vreemde zaken.

Op weg.

Linda de vrouw van Pieter reed voor mij uit op de zwarte reversetrike die als eerste gebouwd is en tevens een prototype is. Ze verdween als snel buiten beeld en ik moest even heel vlot leren hoe dat nou toch werkte. Hop.. in zijn 1, gas, en rijden maar. De eerste bocht ietwat te voorzichtig ingestuurd en oh,jee wat gaat dat zwaar!! Hier moet je een paar stevige armen voor hebben was mijn eerste gedachte maar... hoe doet zij dat nou? Zo snel en zo scherp sturend. Een paar bochten aan het spartelen geweest met de trike en daar stond Linda al te wachten met een brede lach want die wist wel wat mijn probleem was. Zeker nog nooit zijspan gereden? Remmen voor de bocht en dan gewoon op het gas er doorheen trekken was het devies. Snap je? Hoorde ik nog, en weer spoot ze weg.
Met deze goede raad in het achterhoofd en met wederom enig voorzichtigheid ging ik in de achtervolging en verrek... dat ging een stuk beter en stuurde lichter. Nu koste het bochten maken geen enkele moeite meer en ik moest alleen rekening te houden met de breedte van de trike. Dat gaat ook vrij gemakkelijk omdat je de beide voorwielen kan zien en je dus haarscherp langs de stoepranden kan sturen. Nu bleek ook dat de trike netjes rechtuit wil rijden en hobbels en drempels moeiteloos neemt. Schuin een drempel op? Geen probleem voor de trike, die blijft gewoon op koers.
Na een tijdje liet Linda mij voorop rijden, (ze wilde denk ook wel eens lachen om mijn geklooi) en inmiddels waren we aangekomen bij een smalle dijkweg die niet in al te beste staat verkeerde. Gaten, kuilen, drempels, naar links aflopend en ook weer naar rechts aflopend alles waar we huiverig voor zijn als motorrijder had deze dijk in zich en als hoofdbestanddeel ook nog bochten. De trike neemt al deze kuilen en hobbels moeiteloos mits je niet aan het stuur gaat lopen trekken want je eerste gedachte is dat je veel stuurcorrecties moet uitvoeren omdat het geheel wat meer schudt en schuin met weg meegaat doordat je domweg 1 wiel meer hebt en de motor overeind blijft. Ga je stuurcorrecties uitvoeren, zeg maar vechten, dan vecht de trike terug en heb je moeite om op je lijn te blijven en het gaat dan van kwaad tot erger. Houdt je het stuur echter alleen vast dan gaat het moeiteloos en de trike volgt dan netjes zijn spoor. Ook met een wieltje door de berm met 80km/u is geen enkel probleem en de trike gaat dan gewoon door.
Dit was natuurlijk een van de meest slechte wegen en die doorstond de trike met glans.

De snelweg.

Op de snelweg rijdt het ook top. De trike trekt gewoon net zo snel op als een normale 1800 en eenmaal op het strakke asfalt van de snelweg en in zijn overdrive is het al rap net zo saai als op de normale motor en ga je je favoriete radiozender opzoeken of ander zins lopen klooien met de knopjes die zoals gewoonlijk rijkelijk aanwezig zijn. Snel er weer vanaf dus en weer binnendoor verder over secundaire wegen. Die gaan natuurlijk ook met speels gemak onder de drie wielen door en je voelt je dan ook snel helemaal vertrouwd met de trike. Rotondes neem je moeiteloos en veel harder dan dat je het normaal zou doen. En wat mij betreft mogen ze nog veel meer van die dingen neergooien, ze zijn namelijk een leuke afwisseling in de saaie rechte wegen. In mijn enthousiasme kreeg ik zelfs een keer het rechterwiel van de grond in een snelle rechts links combinatie. Zelfs dan is er niks aan de hand en trike volgt gewoon zijn spoor. Wel even een witte neus natuurlijk.

Afbeelding
Het eindresultaat mag er wezen.

Conclusie:
Het is geen Goldwing gl1800 meer, het is geen cabrio maar het is echt een heel apart voertuig met een zeer hoge funfactor. Je kan er uitstekend normaal mee rijden maar het ding wil ook echt goed van zijn plek af en stuurt als het bekende scheermes mits je er even mee leert omgaan. Je kan merken dat Pieter in de kart-sport actief is geweest want je vindt veel overeenkomsten qua sturen en bouw. Waar je de funfactor nog hoger mee zou krijgen is met een ritje door bergachtig landschap zoals de Eifel. Daar kan je je zelf echt uitleven met de reverse trike. Wel even oefenen van te voren natuurlijk. Zijspanrijders zullen geen moeite hebben om e.a. snel onder de knie te krijgen.

Kost dat nou?

Heb je al een GL1800 dan gaat de ombouw je compleet met spuiten, keuren (auto)kenteken en alles erbij je het lieve sommetje kosten van 14.950€. Best wel geld maar je krijgt er wel een unieke combinatie voor terug die goed stuurt, goed remt, goed uitziet en een zeer hoge funfactor heeft. Ook als je niet meer op een normale motor kan rijden en aan een trike zit te denken is dit een prima oplossing om toch het motor gevoel te behouden.

Groeten Peter Bruikman.

peter

Re: Testdrive, Reversed Trike

Bericht door peter » 18 apr 2013, 19:54

Bijna 100 lezers maar geen respons. Goed of slecht?

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Testdrive, Reversed Trike

Bericht door RonalT » 18 apr 2013, 20:09

Okee, ik zal reageren.

Heb het hele stuk gelezen en herlezen. Goed in elkaar gezet, mooie foto's er bij. Gelukkig is alleen de trike op de foto's te zien en niet de tijdelijke bestuurder..... :lol:

Ik vind het een heel goed idee en heb Erik al eens laten weten welke motoren nog meer aan de tand gevoeld mogen worden.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Snowdog
Berichten: 742
Lid geworden op: 22 sep 2007, 20:26
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Limburg

Re: Testdrive, Reversed Trike

Bericht door Snowdog » 18 apr 2013, 20:21

Het is een prachtig voertuig geworden die 1800 Reverse Trike .

Het ziet er goed en degelijk uit .

Ik heb 13 jaar lang een normale trike gereden , eerst met kevermotor en daarna iets snellers - ik ben er zeker van dat de fun factor ook hier hoog is .

De reportage en het verhaal van jouwn rij ervaring heb ik met plezier gelezen , toppie .

Ik vind het ook jammer dat er op zulke grote berichten / verslagen weinig respons is , het is een kleine moeite om een reactie te geven .

Gr Ron .
Mijn You Tube Kanaal

http://www.youtube.com/user/321Snowdog

Gr Ron .

Cor
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 mei 2011, 09:26

Re: Testdrive, Reversed Trike

Bericht door Cor » 18 apr 2013, 20:43

Inderdaad (nog) weinig reactie "s.

Maar ik heb het met plezier zitten lezen, erg goed omschreven en mooie foto "s .
Zo zie je maar dat er helaas een goede schrijver verloren is gegaan. Mocht je ooit willen veranderen van werk , hier ligt een mooie roeping voor je.
groeten Cor

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3906
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Testdrive, Reversed Trike

Bericht door director » 18 apr 2013, 21:34

Peter,
bedankt voor de testdrive en het uitgebreide verslag. Je hebt er veel tijd en energie ingestoken, nu hoef je voorlopig geen andere motor te kopen als je af-en-toe iets anders mag rijden :wink:
RonalT schreef:en heb Erik al eens laten weten welke motoren nog meer aan de tand gevoeld mogen worden.
We hebben inderdaad al een mooi verlanglijstje waar we op willen rijden :roll: :roll:
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Testdrive, Reversed Trike

Bericht door De Motormuis » 18 apr 2013, 21:43

Peter,

Gefeliciteerd met je nieuwe "baan " als testrijder. Het rapport was mooi verwoord.
Je zou aan de hand van jouw verslag meteen over stag gaan en er een bij Pieter bestellen.
Was het niet dat ik nog zeer tevreden ben met mijn eigen Wing, als punt een.
Dan als punt 2, ik heb nog geen 1800 dus die kan ik nog niet laten verbouwen als
reversed trike. En punt 3, ook niet onbelangrijk, heb er ook even het geld niet zo voor liggen.
Maar jij hebt in ieder geval een hele fijne niet te vergeten mooie dag en leuke proefrit gehad.
En jij hebt ook al een 1800, dus .......................


Groeten,

Wil
De Motormuis.
Laatst gewijzigd door De Motormuis op 16 mei 2013, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: Testdrive, Reversed Trike

Bericht door Black Wing » 18 apr 2013, 22:03

een mooi verslag Peter, ga zo door zou ik zeggen
heb je al een idee van de volgende ?
Groeten, Eric

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: Testdrive, Reversed Trike

Bericht door Wingnut » 18 apr 2013, 23:13

Heel mooi uitgebreid verslag Peter.
En hoe verder, toch een andere GL1800 nieuw model of liever een reversed trike (aan je bestaande GL1800 of inruilen bij Pieter voor een trike)?
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

peter

Re: Testdrive, Reversed Trike

Bericht door peter » 19 apr 2013, 03:40

De zwarte blijft voorlopig gewoon te koop staan, ben ik hem kwijt, dan komt het nieuwe model voor de deur te staan. ( Voorlopig is het nog stil aan het kopersfront) De trike is echt big fun om te rijden maar voorlopig wil ik toch echt de kick van het "echte" motorrijden blijven beleven. Mocht dat niet meer lukken dan is de trike zeker een optie aangezien die alles in zich heeft om toch een hoop lol te hebben.

De volgende roadtest staat al op het programma :-)

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: Testdrive, Reversed Trike

Bericht door Wingnut » 19 apr 2013, 06:22

peter schreef:De zwarte blijft voorlopig gewoon te koop staan, ben ik hem kwijt, dan komt het nieuwe model voor de deur te staan. ( Voorlopig is het nog stil aan het kopersfront) De trike is echt big fun om te rijden maar voorlopig wil ik toch echt de kick van het "echte" motorrijden blijven beleven. Mocht dat niet meer lukken dan is de trike zeker een optie aangezien die alles in zich heeft om toch een hoop lol te hebben.

De volgende roadtest staat al op het programma :-)
Zo heb ik er ook altijd over gedacht. Er gaat bij motorrijden niets boven 2 wielen. Alleen door omstandigheden (om kinderen mee te nemen of lichamelijke beperkingen) zou ik een driewieler (Trike of Zijspan) overwegen. De lichamelijke gebreken beginnen heel langzaam te komen met het ouder worden, dus ik denk dat als ik dat mag halen over een jaartje of 15-20 ik ook een driewieler heb.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Testdrive, Reversed Trike

Bericht door Devoraz » 19 apr 2013, 14:35

Goed en duidelijk verhaal.

Ik heb mijn vader hier eens aan voor gesteld. Alleen was zijn antwoord: "Als ik in de bochten niet meer lekker kan inhangen, wordt het tijd om helemaal te stoppen met motorrijden." Voor hem dus duidelijk nooit een trike. Hij heeft ooit eens op de Can-Am (ook een reversed trike) van z'n broer gereden en dat vond hij helemaal niets.
Ik heb er geen ervaring mee. Ik zou het een keer moeten proberen voordat ik hierover kan oordelen.
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
wingryder
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1259
Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
Locatie: Sassenheim

Re: Testdrive, Reversed Trike

Bericht door wingryder » 19 apr 2013, 15:55

Yo Peter,

Mooi, goed geschreven stuk, met duidelijke foto's.maaaaaaar....... smaken verschillen(gelukkig), ik vind het helemaal niets. ik heb de zwarte gezien vorig jaar bij de openingsrit, vond het toen al niks en das niet verandert.
wellicht dat als ik er op zou rijden dat ik anders erover denk, maar ik vind het niet mooi.

Maar, nogmaals, smaken verschillen en iedereen moet kopen of rijden wat hij of zij mooi vindt, voorlopig houd ik het maar bij m'n solo 1800.
misschien als ik oud ben dat ik nog eens een trike zou willen want het is natuurlijk wel een voordeel als het spul blijft staan als je afstapt :-)

groet,

Jan
Love to ride a goldwing!!!.
suzuki GT550 '75 tot '77 verkocht
400 cc ? Honda chopper achtig ding tot '83, verkocht
Eerste wing, een 1000, verkocht '84
2006 GL 1500,grijs, ingeruild op een rode
GL1800, deze in 2014 in ijsland aan brokken gereden, nu een zwarte
GL 1800,12-5-2021 verkocht

peter

Re: Testdrive, Reversed Trike

Bericht door peter » 19 apr 2013, 17:22

Mooi, niet mooi gelukkig hebben we allemaal een andere smaak. Anders reden we allemaal dezelfde motor en hadden we niks te lullen :-)

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2321
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: Testdrive, Reversed Trike

Bericht door Rongoos » 22 apr 2013, 12:36

Peter, hartstikke leuke review. Ik hoop zelf ook eens een proefrit te mogen maken met dit geinige voertuig.
Bedankt in ieder geval voor het leuke verslag en de mooie foto's
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

Plaats reactie