Introductie nieuwe Goldwing op de Eicma Milaan.

Hier beschrijven we de testritten die we maken op interessante motoren.
Plaats reactie
peter

Introductie nieuwe Goldwing op de Eicma Milaan.

Bericht door peter » 19 nov 2017, 11:12

Afbeelding

Tijdens een diner met de Director kwam een tijdje geleden het gesprek op de nieuwe Gl1800. Hoe zou hij nou echt uitzien? En wat zou er veranderd zijn aan deze vernieuwde Goldwing :?: Op het forum had ik gelezen dat hij op de Eicma Milaan zou staan, en misschien was het de alcohol die genuttigd werd tijdens het diner, maar al snel werd besloten om hem live te gaan bekijken. Onze reisagente (Iris) die ook aan tafel zat vond als de wiede weerga een goedkope stedentrip naar Milaan en dus kon meteen de voorpret op deze excursie beginnen.

Op het vliegveld kwamen we nog meer bekenden tegen, waaronder de Goldwing dokter Antoon met zoon Pieter, en de wandelende Goldwing informatiestand Wingnut. Ik had inmiddels de Italiaanse importeur aangeschreven over onze komst en na een tijdje stilte kreeg ik terwijl ik in Milaan was bericht dat we ons konden melden bij de Honda stand voor een gedegen uitleg van de Goldwing.
Toen de deuren eenmaal opengingen bij de Eicma meteen koers gezet naar ons doel. Na een fikse wandeling door het complex stonden we dan eindelijk voor de motor waar het om ging. Eerlijk is eerlijk, ik werd meteen een beetje verliefd en in gedachten was ik al aan het rekenen wat ik allemaal kon inruilen, belenen of verkopen. Man, wat is dat ding mooi :!:

Honda pakte goed uit met de Goldwing, er stonden maar liefst 4 nieuwe Goldwings op de stand. Om de mooie historie te laten zien stonden de ‘oude’ types ook netjes opgesteld in twee groepjes van drie. Ze stonden netjes achter een hekje ,want aankomen mocht niet bij deze klassiekers.
Afbeelding
Afbeelding

De nieuwe Goldwing GL1800 is inderdaad geheel vernieuwd van voor tot achter, en van links tot rechts, de lijnen zijn veel scherper geworden en geven hem een heel ander uiterlijk. De kuip is smaller geworden en dat zie je meteen als je er voor staat en helemaal als je plaats neemt op het zadel. Het blok is net zo breed als voorheen en is nog steeds 1800 en paar cc. Wel is de techniek stevig onder handen genomen. Het meest hete nieuws was dat hij geleverd kan worden met een automatische versnellingsbak. Je kan de motor zelf laten schakelen, maar je kan het ook zelf doen met de up en down knoppen op het stuur. Als accessoire kan je eventueel een gewone pook kopen zodat je met de voet kan schakelen. De automaat werkt net zoals in de auto tegenwoordig met 2 koppelingen, zodat de volgende versnelling altijd klaar staat. Daardoor kan de motor in een fractie van seconde schakelen naar de volgende versnelling. Wil je ouderwets zelf alles bepalen, dan kan dat ook en koop je gewoon de iets minder luxe versie. De dct versie heeft 7 versnellingen en de normale versie heeft er 6. Er is nog meer veranderd in het motorblok, hij heeft nu bijvoorbeeld 4 kleppen per cilinder en ze hebben het blok 6 kg lichter gemaakt.
De nieuwe GL1800 is met het nieuwe blok ook zuiniger geworden, dus vonden de Japanners het logisch om de tank meteen wat kleiner te maken, waardoor nog meer gewicht wordt bespaard. Gelukkig is de actieradius gelijk gebleven door het zuinige verbruik.
Als je op de motor zit dan heb je een riant dashboard voor je neus met een joekel van een lcd scherm. Alle informatie vind je hier, zoals de veerinstellingen voor 1 of 2 personen, de modus waar je motor in staat (tour, rain, etc), radio, navigatie en boordcomputer die nu ook verbruik en dergelijke aangeeft. De hele handel kan je bedienen met een centraal geplaatste draaiknop onder het dashboard. Voordeel is dat er wat minder knoppen op het stuur zitten, maar de meest essentiële zijn gewoon aanwezig. Een kabel voor je telefoon vindt je zowel in het tankvak als in de topkoffer en heb je een Apple telefoon dan kan je Apple Play gebruiken.
Afbeelding

Eindelijk hebben we dan ook het elektrisch bedienbare windscherm! Het heeft even geduurd, maar nu kunnen we het windscherm vanaf het handvat bedienen. Zelf vind ik hem wat smalletjes en een rij-test zal moeten aantonen dat het met de bescherming wel snor zit.
Ook het frame is aangepast, en op een of andere manier hebben ze het blok iets naar voren kunnen hangen waardoor je ook iets meer naar voren zit. De voorvork is een telelever exemplaar geworden, je hebt dus niet meer de chromen vorkpoten die best wel gevoelig waren, maar een stevige constructie die het wiel vasthoudt. Dit geeft nog minder reacties en stuurt beter. Ook hier hebben ze gewicht weten te besparen.
Afbeelding

Het zadel is een stuk strakker geworden, en niet meer de sofa die we gewend waren. Ik (Peter) vond hem beter zitten, maar in 2 minuten zitten kan je nog geen oordeel vellen. Natuurlijk zijn niet de verwarming vergeten voor je billetjes en ook de duo heeft dat genot met als extra het verwarmde rugkussen. Voor regel je de verwarming met de centrale knop en achter hebben ze hem op de zijkoffer links geplaatst. En dan de koffers...... Die zijn kleiner geworden, en de topkoffer loopt schuin af om het lijnenspel compleet te maken. Qua design prachtig, maar of het handig is :?: Volgens Honda kunnen er nog steeds twee integraalhelmen in, maar dan heb je denk ik geen plek meer voor wat anders. Om de koffers te openen heb je nu een klein knopje en geen hendeltjes meer. Het sluiten gaat zoals we gewend zijn op de andere modellen;
Afbeelding

Afbeelding

Binnentassen voor de koffers lagen ook in de accessoires vitrine en dan zie je meteen het verschil in grootte.
Dan de verschillende uitvoeringen; je hebt een Bagger met gewone versnellingsbak en natuurlijk zonder topkoffer, je hebt een Tour met ook een gewone versnellingsbak, maar met topkoffer en het luxe model met de automaat.
Afbeelding

Is de Goldwing echt helemaal vernieuwd :?: Ik denk van wel, want ze hebben echt alles aangepast, verbeterd of toegevoegd. Het is echt een hele waslijst aan verbeteringen en aanpassingen en ik zal vast wel wat vergeten zijn maar dat kan ook niet anders met zoveel Goldwing
Een rijtest van een weekje naar een zonnig land met deze Goldwing zal geen straf zijn. Ik zou met alle plezier deze zware taak op mij willen nemen :P

De hele Eicma is een belevenis: alle merken kom je tegen en er is zoveel te kijken dat je eigenlijk tijd tekort komt. Op de stands van de grote merken is het superdruk, iedere bezoeker wil op iedere motor zitten of op de foto met een “Eicma girl”. Het ene na het andere primeurtje kom je tegen en als je dan ‘s avonds in je mandje ligt te herstellen van je platvoeten, dan kan je heerlijk wegdromen met het beantwoorden van de vraag die je jezelf overdag had gesteld: "Wat zou ik allemaal kopen als ik de staatsloterij zou winnen :?: "

Afbeelding

Het hele fotoalbum kun je hier nog eens bekijken.

En nu lekker dromen

Gebruikersavatar
KingEdwin
GL 1800 rijder
Berichten: 257
Lid geworden op: 19 sep 2010, 11:32
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: Introductie nieuwe Goldwing op de Eicma Milaan.

Bericht door KingEdwin » 19 nov 2017, 12:03

Top verslag met prachtige foto's! Jullie hebben je vast opperbest vermaakt.
Hopelijk staat deze nieuwe wing ook op de motorbeurs in Utrecht komende winter, daar zal ik zeker weer naartoe gaan.
Gr,
Edwin

Beter spijt hebben van iets dat je wel hebt gedaan dan spijt hebben van iets dat je niet hebt gedaan.
mijn GW site mijn luchtvaart site


Voorheen: GW1500SE, VF1100S (V65 Sabre), VF750S (V45 Sabre), CBX55FII, CX500.

Gebruikersavatar
orie
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 615
Lid geworden op: 03 aug 2010, 23:56
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Herveld

Re: Introductie nieuwe Goldwing op de Eicma Milaan.

Bericht door orie » 19 nov 2017, 12:05

Mooi verslag.
GL1800 2003
GL 1500 SE 1996
CB650 1981
GL1200 Aspencade 1987
CB650 1983

Gebruikersavatar
fitskie
Berichten: 130
Lid geworden op: 24 okt 2012, 12:56
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Nijkerk

Re: Introductie nieuwe Goldwing op de Eicma Milaan.

Bericht door fitskie » 19 nov 2017, 13:23

Hij is heel mooi.
Bedankt voor het verslag en de foto's.
Mijn motorhistorie sinds 1985 :
Honda 750 Four
Honda Goldwing 1100
Honda Goldwing 1500
Honda Goldwing 1800

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Introductie nieuwe Goldwing op de Eicma Milaan.

Bericht door pieter » 19 nov 2017, 14:12

Puik verslag Peter/Erik

In februari ook maar eens naar de beurs gaan om hem te aanschouwen.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
wingryder
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1259
Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
Locatie: Sassenheim

Re: Introductie nieuwe Goldwing op de Eicma Milaan.

Bericht door wingryder » 19 nov 2017, 16:52

Mooi verslag en mooie foto's in het album ook.

Leuk die met de kalender.

Krijg je bij elke motor een rol ducktape? is nodig zo te zien? ;-)

Zonder gekheid, het is een pracht motor, nog ff sparen.

Jan
Love to ride a goldwing!!!.
suzuki GT550 '75 tot '77 verkocht
400 cc ? Honda chopper achtig ding tot '83, verkocht
Eerste wing, een 1000, verkocht '84
2006 GL 1500,grijs, ingeruild op een rode
GL1800, deze in 2014 in ijsland aan brokken gereden, nu een zwarte
GL 1800,12-5-2021 verkocht

RuudK
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 jun 2015, 10:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Uithoorn

Re: Introductie nieuwe Goldwing op de Eicma Milaan.

Bericht door RuudK » 20 nov 2017, 18:55

Maar komt hij nu wel of niet naar Nederland?

Online
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Introductie nieuwe Goldwing op de Eicma Milaan.

Bericht door RonalT » 20 nov 2017, 19:32

Hoezo? Wat heb jij gehoord?
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

RuudK
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 jun 2015, 10:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Uithoorn

Re: Introductie nieuwe Goldwing op de Eicma Milaan.

Bericht door RuudK » 20 nov 2017, 20:12

Nou ik las her en der dat hij niet komt vanwege de milieu eisen van de EU. maar zie nu op http://www.hansvanwijk.nl/nieuw-honda-g ... wing-2018/ De Honda GL1800 Gold Wing komt naar verwachting in april 2018 naar Nederland.

Dus zal het wel goed komen :)

Ik ben vast aan het sparen!

Online
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Introductie nieuwe Goldwing op de Eicma Milaan.

Bericht door RonalT » 20 nov 2017, 21:23

Dat ging over de 2017 Gold Wings, deze voldoen niet aan de emissie-eisen die Europa stelt. Dus geen verkoop.
De rest van de wereld doet niet zo moeilijk dus daar werden ze gewoon verkocht.

Zoe ook viewtopic.php?f=10&t=13840#p157612
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie