Aanhangers en wat er aan hangt.

Hier beschrijven we de testritten die we maken op interessante motoren.
Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door Black Wing » 25 feb 2014, 12:21

Ze zijn er nog wel, kijk maar eens hier http://www.tourmaster.nl/nl/c-183720/ee ... aanhangers" onclick="window.open(this.href);return false;
bij een één wiel aanhanger kan je geen gewone trekhaak gebruiken, dus vandaar een kruiskoppeling
Groeten, Eric

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door pieter » 25 feb 2014, 14:38

Hoi Eric,

Zo zie je ze inderdaad niet vaak meer maar het is wel een fraaie combinatie .

GR. Pieter.
A Man's got to know his limitations

peter

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door peter » 25 feb 2014, 17:08

Doordat je ook het wagentje incl gewicht moet kantelen om de bocht door te komen zijn ze wat gevoeliger dan de conventionele aanhangers met 2 wielen.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door RonalT » 25 feb 2014, 17:09

erik99 schreef:Heb ik zo'n aparte aanhanger?
wat zou het voordeel/nadeel zijn van een vaste verbinding?
Nee, het is niet een heel aparte, maar toch zie je ze niet zo heel veel. Een hele goede aanhanger. Waarom je ze niet veel zie, da's duidelijk. Een paar duizend euro voor een aanhangwagen waar niet veel meer in kan dan een mini-kampeeruitrusting voor twee personen.
Rijdt perfect achter je aan, slingert niet. Ik heb er een achter mijn Shadow 750 gehad en de aanhanger volgde met 170 km per uur.

Wat zijn de nadelen van een "vaste" verbinding? Bij een éénwieler kan het niet anders dan met een kruiskoppeling. als je hem met een kogelkoppeling achter de motor zou verbinden zou hij omvallen. :-)
Bij deze koppeling kan hij ten opzichte van de motor niet scheef hangen. Hang jij in de bocht scheef, de aanhangwagen hangt net zo scheef.
Hij kan wel in een bocht draaien zodat je de bocht om kan. En als je omhoog gaat rijden dan kan dat ook.
Dus gewoon omdat het niet anders kan.... een kruiskoppeling.

Nadeel: hij is dus relatief klein (200 liter inhoud) en je kan hem niet te zwaar laden. Niet meer dan 25 kilogram om lekker te rijden en volgens Schuring 50 kilo maximaal. Verder nadeel is er eigenlijk niet. Misschien de prijs......
Voordelen: hij rijdt geweldig. Een tweewieler wil je meer rechtdoor duwen in een bocht, vooral als hij zwaar geladen is.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
erik99
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Cuijk

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door erik99 » 25 feb 2014, 17:24

Thanks voor de uitleg. Zoiets had ik zelf ook bedacht.
Hij is misschien niet groot maar voor mij groot zat.
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!

Gebruikersavatar
frank's
Berichten: 1371
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:58
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zaandam
Contacteer:

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door frank's » 26 feb 2014, 08:18

dat is een freebird, heb ik jaren gehad maar doordat je hem steeds voller stopt is straatje keren wat moeijker.
verder een heerlijk karretje waarvan je tijdens het rijden niets verneemd.
frank
mijn eerste een cx500c daarna een goldwing 1100 daarna een 4 tal rode verschillende types 1500
daarna een zwarte 1800 2001 en nu een rode 1800 uit 2005

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 85
Lid geworden op: 08 mei 2006, 15:43
Locatie: (NL)

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door stanley » 27 feb 2014, 21:27

Testteam,

Mooi verslag van alle geteste aanhangers, maar mis toch wel de Hamoba ? deze levert ook geremde aanhangers, heb deze zelf al sinds 2008 en bevalt uitstekend, heb de 700 liter gekozen, maar het nadeel daarvan is dat je dan wel heel erg veel meeneemt !!!! ;-)
heb heel Europa al doorkruist met deze aanhanger van Noorwegen t/m Griekenland, en het mooie van het verhaal is hij blijft gewoon volgen ;-))))

Hier nog een leuk stukje film van wat we onderweg meemaken.


youtu.be/HtpU6biqnS0

hierbij nog een link naar de site van Hamoba

http://hamoba.nl/

Gr Stanley

Gebruikersavatar
Frederick Lieverdje
Berichten: 338
Lid geworden op: 01 mei 2009, 21:48
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Drachten

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door Frederick Lieverdje » 27 feb 2014, 21:58

Zoooooo, beetje krap hoor met de Wing in die trein bij Kandersteg.
Als ik er naar kijk staat het zweet al in mijn handjes.

Krijg wel weer heimwee naar dat mooie land

Groet, Frederick
GL 1500 Commodore Bleu

Na elke bocht een nieuwe horizon

Als je tot de nek in de shit zit, moet je de kop niet laten hangen.

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3909
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door director » 28 feb 2014, 09:37

stanley schreef:Testteam,

Mooi verslag van alle geteste aanhangers, maar mis toch wel de Hamoba ?
We moeten altijd een keuze maken tussen de verschillende leveranciers, maar wellicht komt deze een andere keer aan bod.
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

ronnieD
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jul 2008, 23:03
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door ronnieD » 02 aug 2014, 18:50

1
vallen is niet zo erg, maar het neerkomen
Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Gebruikersavatar
BennoBeld
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:04
Type Goldwing: GL1500
Locatie: oostwold

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door BennoBeld » 05 aug 2014, 17:05

mooi lekker veel info
heb zelf n campmaster 5

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

heerlijk ding, ligt prima achter de motor en veel ruimte
net n weekend met mn zoon naar de Ardennen geweest

Gebruikersavatar
pcrider
Berichten: 186
Lid geworden op: 16 mar 2009, 18:24
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Kornhorn
Contacteer:

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door pcrider » 07 feb 2016, 19:51

peter schreef:Yep, jij hebt een tamelijk onbekende construktie. Is in het verleden wel meer gemaakt maar zie je bijna niet meer.
Lijkt mij een walterscheid kruiskoppeling:) wordt veel in de agrarische sector gebruikt.
HONDA driver sinds 1986: CX500E-sport, 1988: CB750C vetter kuip en krauser kofferset, 1990: GL1100 Aspencade 1999 -- 2006: Pasific Coast 800, 2008: Pan European 1100 abs cbs tcs ,
2009: Goldwing GL 1500 Aspencade(1988), 2014:Goldwing GL1800 (2002)

Gebruikersavatar
Roermond_Wingers
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 sep 2016, 10:59
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Roermond

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door Roermond_Wingers » 26 dec 2016, 13:41

stanley schreef:Testteam,

Mooi verslag van alle geteste aanhangers, maar mis toch wel de Hamoba ? heb deze zelf al sinds 2008 en bevalt uitstekend, heb de 700 liter gekozen
heb heel Europa al doorkruist met deze aanhanger van Noorwegen t/m Griekenland, en het mooie van het verhaal is hij blijft gewoon volgen ;-))))

Gr Stanley
Dat is inderdaad een heel mooie aanhanger die Hamoba . Daar zoek ik al een tijdje naar, maar zonder positief resultaat.

Nu ben ik als alternatief aan het zoeken naar de Schuring TM300 S of L
maar ik kom weinig rijders ervaringen tegen. Mogelijk zijn hier lezers die ervaringen betreffende deze aanhanger willen delen.

Afbeelding

Compliment voor het aanhanger verslag :idea:
Vr gr Sjef
Zeg het met vlaai. 8)

Gebruikersavatar
frank's
Berichten: 1371
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:58
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zaandam
Contacteer:

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door frank's » 30 dec 2016, 16:45

erik99 schreef:Twee dingen vallen me op.
- alle aanhangers hebben twee wielen. De mijne maar één.
- alle aanhangers zitten met een trekhaak aan de motor bevestigd. De mijne zit er vast aan met een kruiskoppeling.

Heb ik zo'n aparte aanhanger? (Ik zal straks eens even kijken welk merk het is) en wat zou het voordeel/nadeel zijn van een vaste verbinding?
Ik heb er nog maar weinig (lees: 1 keer) mee gereden toen ik de motor ophaalde. Ik heb dus weinig ervaring.
(klikken op de foto en dan volledig scherm en je ziet hoe de constructie is)

Afbeelding
het rijden met een eenwieler is op zich niet uniek zoals eerder gezegd werden ze vroeger meer gemaakt, maar zoals ik die van jou zie is dit er eentje die vaak achter een harley hing.
ikzelf had ook als eerste een freebird 1 wielig aanhangertje welke prima achter de wing hing [maar ja vrouwlief wilde iets meer mee dus dat werd een tweewieler].
Het enige nadeel van een 1 wieler vind ik straatje keren, dan weegt hij wel wat door. Nooit problemen gehad met snelheden en bochten.
frank
mijn eerste een cx500c daarna een goldwing 1100 daarna een 4 tal rode verschillende types 1500
daarna een zwarte 1800 2001 en nu een rode 1800 uit 2005

Paul for Wing
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 aug 2017, 19:54
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door Paul for Wing » 30 aug 2017, 21:28

@Eric99, Die constructie met een kruiskoppeling is niet zo heel erg vreemd. Ik heb in de loop der jaren drie keer zo'n eenwielige aanhanger achter mijn motoren gehad (Yamaha XS650, Intruder VS1400 en Cavalcade 1400) en er ook zeker lange vakantieritten mee gereden. Het laadvermogen van deze aanhangers is natuurlijk wat minder (Freebird type 65Kg) maar als hij goed beladen is voel je ze amper, alleen bij stilstaan en schuin hangen natuurlijk wel. Het enige wat je er niet mee moet doen is achteruitrijden en hem dan laten scharen, dan trekt hij je fiets om als je een beetje pech hebt (eigen ervaring :oops: ).
Voorheen: Honda CS90, Honda CB250, Harley Davidson 750 WLA 'Liberator', Yamaha XS650, Laverda SF750, Suzuki Intruder VS 1400, Suzuki Cavalcade 1400, Honda CX500 (restauratieproject geweest, staat nu te koop), Honda Pan European ST1100, Goldwing GL1500 SE (1996).

Plaats reactie