Aanhangers en wat er aan hangt.

Hier beschrijven we de testritten die we maken op interessante motoren.
peter

Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door peter » 08 feb 2014, 16:06

Aanhangers kieken, wat is er zoal te koop.

Afbeelding

Yo Peter, heb je zin om een dagje aanhangers te gaan testen werd me gevraagd. Deze vraag werd me al een tijdje geleden gesteld en dan gaat de grijze massa draaien en woelen. Testen?? Moet ik dan met die aanhangers een stukje rijden? Met of zonder lading? En wat valt er nou te testen aan een aanhanger? Die vragen hielden me een tijdje bezig en ik ben er intussen achter gekomen dat een echte test niet te doen is. De ene motorrijder wil een kogeldruk van zus en de andere wil zo, de ene motorrijder neemt 80 kilo mee en de andere neemt 180 kilo mee. Dan nog niet gesproken over de verschillende motoren waar de aanhangers achter gehangen worden. Een gl1000 met een 700 liter aanhanger zal vergeleken met een gl1800 totaal anders rijden. Dit is dus geen testverslag maar een verslag wat er zoal te koop is en natuurlijk komen er ook wat technische details naar voren. We hebben niet alles kunnen bekijken wat er te koop is maar hebben wel een bezoek gebracht aan 2 hele bekende leveranciers.

Afbeelding

Om te beginnen zijn we naar Bikers Best gereden in Renswoude. Hier werden we hartelijk ontvangen door John de Weerdt, de eigenaar van de zaak. De meeste onder ons zijn daar al eens geweest en hebben de Freewheel wagens al eens zien staan in de showroom. In die showroom vinden we 6 aanhangers variërend van klein tot groot. De kleinste, de shuttle MkII is tevens de goedkoopste en heeft een capaciteit van 250 liter met een bak opening van 46x64cm Het eigengewicht van het aanhangertje leeg is maar 30kg en je mag er 120kg in gooien aan lading. Door het lage eigen gewicht verwacht ik wel dat de aanhanger wat zal stuiteren achter de motor als je er in lege toestand mee gaat rijden maar dat zal een zeldzaam voorkomend iets wezen tenzij je hem gebruikt voor andere doeleinden. Wil je een reserve wieltje meenemen dan vindt deze zijn plaats op de dissel.

Afbeelding

De Pullman is het iets grotere broertje van de MkII en heeft een eigengewicht van 40kg. Nog steeds een lekker licht aanhangertje maar omdat hier hetzelfde onderstel is gebruikt kan je nog steeds maar een totaal gewicht van 150kg (incl aanhanger) achter je motor hangen. Deze aanhanger heeft dus alleen maar meer inhoud. De MkII en de Pullman zijn beide uitgerust met wel heel smalle bandjes die geven het geheel een wat ielige indruk. Zelf zou ik daar meteen een setje bredere bandjes opzetten, dat smoelt gewoon beter. Beide aanhangers worden geadviseerd voor de lichtere motorfiets tot 500cc.

Afbeelding

Heb je een zwaardere motor en wil je nog meer meenemen dan ga je voor de International. Een riante aanhanger met een inhoud van 700 liter voor je spulletjes. Deze aanhanger is voorzien van een disselbak waar je eventueel een reservewiel of andere kleine spulletjes in kwijt kunt. Wil je een luxe uitvoering van de International dan hebben ze de Deluxe uitvoering voor je klaar staan. Deze is van huis uit al voorzien van brede banden, een bagagerek een roestvrijstalen bumper en extra verlichting.

Afbeelding

Ga je er voor om een snelle indruk en wil je echt in stijl dan staat er nog de revolution aanhanger voor je klaar. Het neusje van de zalm van de firma freewheel. Prachtige aanhanger qua vormgeving maar door die vorm word het er vaak niet handiger op om hem te laden. Om je spullen in de neus van de aanhanger kwijt te kunnen moet je of gooien of wel heel lange armen hebben omdat de deksel niet ver genoeg open gaat. Je moet jezelf dus onder de deksel draaien om in de neus te komen. Het design is prachtig met zijn vormen de hele wagen ziet er gespierd uit. Deze wagen kan je ook krijgen met 12 inch lichtmetalen velgen. Die velgen geven de wagen een extra stoere uitdrukking. Een speciaal bagage rek voor op de deksel is ook te koop. Dit was trouwens wel enige wagen waar een tapijtje standaard bij geleverd wordt.

Afbeelding

Alle freewheel wagens hebben een vaste koppeling met een indicator die aan onze eisen voldoen en hebben een zeven pins stekker aansluiting voor de verlichting. Bij de kleinere wagens is die verlichting plat uitgevoerd en bij de International zit die verlichting geïntegreerd in een verdieping in de achterzijde zodat de beschermd worden tegen beschadiging. Ook hebben de aanhangwagens de bekende torsie vering met slepende as. Het onderstel is gegalvaniseerd dus over roest hoef je je geen zorgen te maken. De aanhangwagens zelf zijn overigens niet bekleed aan de binnenkant wat ik persoonlijk wel zou adviseren om schuurplekken te voorkomen aan je spulletjes. Maar met een spuitbus lijm een stukje tapijt en een schaar is dat natuurlijk zo geregeld  Alleen de Revolution heeft een tapijtje op de bodem.
Informatie en actuele prijzen kan je vinden op: http://www.goldwing.nl en op http://www.freewheeluk.net.

Dan gaan we door naar Schuring in Assen ook hier een hartelijk ontvangst. We worden uiteraard verwacht en gaan meteen door naar de eerste verdieping waar de verschillende aanhangers staan te wachten op ons. De tourmaster is de aanhanger die Schuring zelf bouwt. Maar Schuring bouwt nog veel meer, ze kunnen eigenlijk iedere wens vervullen wat betreft een aanhanger achter de motor of de scooter. U roept en wij maken is hier het motto. Er worden ook oude Schuring aanhangers (in opdracht van de eigenaren) opgeknapt of verbouwd.
De kleinste aanhanger is een reclame aanhanger. Het ding is eigenlijk niet meer dan een onderstel waar een reclamebord op gezet kan worden. Wel een geinig ding om te zien en je wilt er eigenlijk op gaan staan om net te doen alsof je aan het surfen bent achter de motor.

Afbeelding

Dan hebben we nog wel een heel klein aanhangertje de Classicmaster CLM100 een geinig ding maar meer ook deze is bestemd voor achter de scooter of een heel lichte motor de inhoud van het wagentje is wel mooi effe een 100 liter.

Afbeelding

Wat meer interessant voor ons is, is o.a. de Dogmaster, een aanhanger waar je je viervoeter in mee kan nemen. Bij Schuring bouwen ze die van klein tot groot, de kleinste is de DM350 en de grootste is de JDM600 Jumbo. Alle aanhangers hebben een ventilatierooster en een raampje. Wil je meer accessoires of wil het wagentje geremd hebben dan kan dat. Roep maar wat je wilt en bij Schuring maken ze hem zoals je hem hebben wilt.

Afbeelding

Kampeerders die een gewone aanhanger zoeken voor achter de motor wanen zich in een Walhalla, alles is mogelijk op basis van de bestaande bakken. Draaikoppeling of een vaste, kleine bak of grote bak, geremd of niet, lange dissels of korte, een rekje op de dissel , brede banden, smalle banden het maakt niet uit. Bedenk het en ze maken het voor je, de mogelijkheden zijn bijna onbegrensd. Door die vele mogelijkheden is bijna onmogelijk om te vertellen wat ze allemaal hebben staan en kunnen maken.

Afbeelding

De Campmaster is het neusje van de zalm. Dit is een wagen waar zelfs een complete tent in zit die je in enkele minuten kan opbouwen. Je hebt dan ook een heus 2 persoonsbed en je slaap dan op de wagen en niet meer op de grond. En je houdt ook nog ruimte over voor je bagage. Ook van deze Campmasters zijn er verschillende uitvoeringen variërend van klein tot groot. En ook bij deze wagens geldt dat je het net zo gek kan maken als je zelf wilt.

Afbeelding

Heb je een eigen idee van aanhanger en wil je kosten besparen dan kan je ook zelf bouwen. Schuring levert complete bouwpakketten die je thuis in elkaar kan zetten. Wil je alleen een onderstel en de bak zelf bouwen dan kan dat en weer (het wordt eentonig) geldt dat je het net zo kan maken als jij wilt.

Afbeelding

Alle Tourmaster aanhangers hebben een deksel die naar de zijkant open gaat, je hebt dus ruimte genoeg voor jezelf om overal in je aanhanger te kunnen komen zonder dat het deksel je in de weg zit. De verlichting is ook hier tegenwoordig Led en prima zichtbaar in het donker. Dit liet vroeger nog wel eens te wensen over omdat de verlichting erg laag gemonteerd zat.

Afbeelding

Bij Schuring hebben ze nog een aantal aanhangers in het assortiment variërend van groot tot klein en van een moderne tot een klassieke look. Ze vinden hier ook dat de aanhanger netjes achter de motor moet staan dus kunnen ze eventueel de dissel of de trekhaak aanpassen zodat hij mooi recht achter de motor hangt.
Op de (geheel vernieuwde) website van de firma Schuring, http://www.tourmaster.nl vindt je uiteraard alle info en prijzen. Ben je op die website, klik dan eens op Regel Weetjes, hier staat een heleboel informatie over wat wel en niet mag met de aanhanger in verschillende landen. Ook vindt je hier een uitgebreide webshop voor alle onderdelen.

Afbeelding

Erik is ook bij Wingservice de Selective aanhanger gaan bekijken. Wingservice is de Benelux importeur van deze 650 liter aanhanger die erg erg sjiek uitziet met een spoilertje en achterlichten die zo uit een 1800 kunnen komen. Dit staat natuurlijk wel erg mooi achter je 1800, zeker als je 'm in dezelfde kleur laat spuiten als je Goldwing. Dit is een luchtgeveerde aanhanger die je naar wens kunt uitrusten met draaikoppeling, geremd, enz.
Meer informatie vindt je op http://www.wingservice.nl

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een dagje aanhangers kijken is absoluut erg leerzaam want het blijkt dat we best nog al eens de wet overtreden met de lengte van de aanhangers, gewichten en verlichting en reflectoren. Ga je naar het buitenland verdiep je dan eens even in de regels die gelden voor bepaalde landen. Ben je in het buitenland in overtreding kan je echt een serieus probleem hebben als oom agent je verteld dat je niet meer verder mag rijden om dat die combinatie die jij bij je hebt in hun optiek niet veilig zou zijn.

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3909
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door director » 08 feb 2014, 16:30

Peter, bedankt voor je expertise, fotos en mooie teksten.
Chrit, bedankt voor je assistorende werkzaamheden, je hebt veel geleerd deze keer. :wink:

De volgende keer gaan we weer echt rijden :mrgreen:
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door Honda GL Castlebiker » 08 feb 2014, 17:40

Mooi verhaal. Zijn er eigenlijk ook geremde aanhangers voor de Goldwing? Zat me dat vorig jaar af te vragen met m'n eigen aanhanger. Als je met 110 berg af rijd en je moet hard remmen, heel hard, wat die aanhanger dan gaat doen? Ik zou zeggen: dat gaat niet goed en je gaat scharen. Maar heb het niet uit hoeven te proberen.

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1490
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door Antoon Aarts » 08 feb 2014, 18:49

Johan Helmond schreef:Mooi verhaal. Zijn er eigenlijk ook geremde aanhangers voor de Goldwing?
De Selective Trailer is ook in geremde uitvoering leverbaar.

Antoon
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door Honda GL Castlebiker » 08 feb 2014, 19:46

Maar da's de enige dan, de rest allemaal ongeremd? Had er in Duitsland met iemand een gesprek over, zoals wij de aanhangers hebben, dat zou in Duitsland nooit mogen qua veiligheid. Je gaat er vaak vanuit dat het goed gaat, maar als het dan eens fout gaat, daar wil je niet altijd aan denken.

Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door Black Wing » 08 feb 2014, 23:04

mijn Campmaster is ook geremd, dat is wel een optie, maar wel een goede uitgave lijkt me
Groeten, Eric

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2057
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door cooper » 08 feb 2014, 23:05

Mijn squire is ook geremd! Bakje is me nog nooit voorbijgereden terwijl ik stopte! :-)
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door Black Wing » 08 feb 2014, 23:31

ik denk dat Peter gelijk heeft, en dat dit haast niet te testen is,
het gaat om welke aanhanger hangt achter welke motor met welke belading/kogeldruk
en in welke staat is de motor en de aanhanger ( ik hoop wel in een prima staat, dus dat terzijde )
dus dit is voor een ieder verschillend,
ik kan wel zeggen dat ik mijn EZS aanhanger echt niet achter de wing voelde hangen, maar de Campmaster wel,
dat is gezien de lengte en belading van de CM5 niet echt vreemd, 2 keer zo groot en 2 keer zo zwaar,
Groeten, Eric

Gebruikersavatar
Chrit
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2373
Lid geworden op: 25 sep 2006, 20:28
Locatie: Kaulille (belgie)
Contacteer:

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door Chrit » 10 feb 2014, 10:39

Al met al een zeer leerzame dag voor een stage lopende knul zoals ik...

Maar..................
Groetjes
Chrit Gunther

Gebruikersavatar
beinhart
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 sep 2010, 13:17
Type Goldwing: overig
Locatie: hoogerheide-city
Contacteer:

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door beinhart » 10 feb 2014, 10:58

ik heb de grootste van bikers best gekocht toen ik nog 1500 reed, daar merk je niet veel van als ie erachter hangt. maar heb ook een trekhaak aan mijn honda cx500 en dan moet ik hem niet zo vol laden. en ook opletten met beladen want anders voel ik hem wel op rotondes en scherpe bochten. ja weet wel dat het niet mag maar goed geladen heb ik tot 110km geen problemen. onder mijn huidige wing (gl1000) nog geen trekhaak dus weet niet hoe dat rijd met aanhanger?
PRETTIG GESTOORD (ik ben niet gek, dat is een andere afdeling)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door Honda GL Castlebiker » 10 feb 2014, 12:56

Met die aanhanger van mij heb je ook geen last als je rijd. 110-115 is beetje hardste wat ik ermee rij, en je merkt er niets van. Alleen met optrekken merk je wel dat er een ding met wat gewicht achterhangt, geen idee wat de aanhanger weegt. Gok 150 kg? 200 kg? En wat zit erin? Denk geen 50 kg. Maar toch merk je dat (ok, heb maar een 1.200 hè).

Zo'n Campmaster van BlackWing lijkt me wel wat. Die aanhanger van Richard ook (Richard uit Limburg, met die oranje 1.800). Maar niet voor achter een 1.200. Als ik een 1.800 zou hebben, zou ik wel een geremde aanhanger willen, wat ik in dit topic al schreef. Met het oog op de veiligheid.

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door De Motormuis » 10 feb 2014, 13:37

Zo Heren testers,

Weer een mooi en leerzaam artikel. Weliswaar geen motor
maar toch ook een zeer leuk testverslag over die aanhangers.
Nou hadden jullie trouwens best wel wat aanhangers kunnen
testen met belading erin,want daarvoor hadden jullie toch
zo'n leuke stagiar voor mee gebracht.
Maar zonder gekheid, Heren bedankt voor dit mooie testverslag.

Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
frank's
Berichten: 1371
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:58
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zaandam
Contacteer:

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door frank's » 11 feb 2014, 16:01

dat was weer een mooi artikel over de aanhangers.
mannen bedankt en ik vind zelf de selective de mooiste.
mijn eerste een cx500c daarna een goldwing 1100 daarna een 4 tal rode verschillende types 1500
daarna een zwarte 1800 2001 en nu een rode 1800 uit 2005

Gebruikersavatar
erik99
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Cuijk

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door erik99 » 25 feb 2014, 11:54

Twee dingen vallen me op.
- alle aanhangers hebben twee wielen. De mijne maar één.
- alle aanhangers zitten met een trekhaak aan de motor bevestigd. De mijne zit er vast aan met een kruiskoppeling.

Heb ik zo'n aparte aanhanger? (Ik zal straks eens even kijken welk merk het is) en wat zou het voordeel/nadeel zijn van een vaste verbinding?
Ik heb er nog maar weinig (lees: 1 keer) mee gereden toen ik de motor ophaalde. Ik heb dus weinig ervaring.
(klikken op de foto en dan volledig scherm en je ziet hoe de constructie is)

Afbeelding
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!

peter

Re: Aanhangers en wat er aan hangt.

Bericht door peter » 25 feb 2014, 12:16

Yep, jij hebt een tamelijk onbekende construktie. Is in het verleden wel meer gemaakt maar zie je bijna niet meer.

Plaats reactie