Take it easy. De Harley-Davidson FLHTK Ultra Limited 2014.

Hier beschrijven we de testritten die we maken op interessante motoren.
Plaats reactie
peter

Take it easy. De Harley-Davidson FLHTK Ultra Limited 2014.

Bericht door peter » 26 okt 2013, 11:55

Take it easy, roadtest met de Harley-Davidson FLHTK Ultra Limited 2014.

Harley-Davidson heeft hier wederom een dikke tourmotor neergezet met behulp van de feedback van hun klanten. Deze motor is ontwikkeld d.m.v. het Project Rushmore. Dit heeft niks te maken met Mount Rushmore, die berg met die presidenten gezichten, maar wel met een aantal verbeteringen die doorgevoerd worden binnen het Harley wereldje. Het Rush wil zeggen; sneller en het More staat voor meer. Ze willen dus sneller en meer aan ontwikkeling doen. Dit doen ze door simpelweg te luisteren wat de klanten willen en ervaren en dat dan weer door te voeren in hun modellen. Deze Harley profiteert van een aantal van die veranderingen.

Afbeelding

Dit Project Rushmore heeft er toe geleid dat deze Harley met het 103 blok vloeistofkoeling heeft. Traditie getrouw heeft een Harley natuurlijk luchtkoeling en Harley eigenaren willen daar niet vanaf. Begrijpelijk, want al sinds jaar en dag mag het blok gezien worden. Harley heeft dit opgelost door precisie koeling toe te passen. Dat wil zeggen dat ze alleen de cilinderkoppen koelen en dan ook nog alleen rond de uitlaat kleppen. Je ziet er werkelijk bijna niks van en dat willen de Harley rijders. De slangen en elektrische waterpomp zijn keurig weggewerkt langs de 2 voorste frame buizen en de kleine radiatoren zitten verstopt en de beenschilden. Je moet dus 2 keer kijken om er wat te zien. Het blok blijft nu dus een stuk koeler en dat is aangenaam voor de benen die het bij warm weer best wel warm kregen. Deze manier van koelen noemt Harley Twin Cooling. Doordat de koppen koeler blijven hebben ze een iets andere nokkenas gemonteerd en in combinatie met de airflow box moet dit voor meer vermogen en koppel zorgen. Dit vermogen moet er vooral uitkomen in de acceleratie. Harley heeft een prachtige naam bedacht voor dit blok en noemen het een twin-cooled high-output Twin Cam 103 engine.

Afbeelding

Moderne techniek.

Verdere veranderingen zijn gemaakt aan de kuip of zoals Harley het noemt de Batwing, die heeft een iets betere stroomlijn gekregen en dit heeft moeten leiden tot minder wervelingen rond de helm. Maar het meest opzienbarende in die Batwing is wel het Boom Box infotainmentsysteem. Het lijkt een mond vol maar als je moet opnoemen wat je hier allemaal vindt ben je langer bezig. Navigatie, cb, intercom, informatie oliedruk en temperatuur, media, bleutooth van alles vindt je hier en het geluid is geweldig wat eruit komt. Mag ook wel want Harman Kardon heeft hier de zaken geleverd.

Afbeelding

Er is zelfs een Voice Controll aan het systeem toegevoegd. Je drukt op de knop en roept wat in de microfoon en de ingebouwde elektronische dame die je antwoord geeft regelt het verder voor je. Navigatie, volume, zenders, cb, van alles kan je bedien met 2 kleine joysticks die in het bereik van je duim zitten. Super makkelijk en het scheelt een berg knopjes die het allemaal maar ingewikkeld maken. Een usb aansluiting voor het audio gebeuren zit ook in de kuip evenals een 12volt aansluiting. Verder vinden we in die kuip de gewone analoge metertjes voor snelheid, toerental, benzinevoorraad en volts. Koude handjes zal je ook niet krijgen want die zitten lekker uit de wind achter de Batwing en er is handvat verwarming aan boord die te regelen is aan het uiteinde van de linker stuurhelft.

Afbeelding

Aan de voorkant van die Batwing vinden zowaar LED verlichting. Erg mooi en vooruitstrevend om te zien maar minder functioneel in het donker bleek in de praktijk, je smijt erg snel het grote licht erbij om toch nog wat te zien. De Led lampjes voor de knipperlichten konden er schijnbaar niet meer vanaf want die hebben nog gewone gloeilampjes.

Afbeelding

De koffers die ook onderhanden zijn genomen bieden meer plaats dan bij het vorige model en zijn makkelijk te openen met de handgreep. De deksel van de topkoffer is niet handig open te leggen aangezien je die over de motor zijdelings moet openen. Ben je klein van stuk is dat vervelend want je zal bijna over de motor moeten gaan hangen om hem open te leggen of weer te sluiten. Je integraal helm weg stouwen in de topkoffer kan alleen als je de binnentas eruit haalt. Een pothelmpje waar je eigenlijk mee hoort te rijden zal geen probleem zijn. Ook vindt je een 12 volt aansluiting in de topkoffer. De zijkoffers gaan prima open maar die zijn erg smal gehouden. Qua bagage capaciteit moet je dus geen al te hoge verwachtingen hebben. Wel voelt het allemaal erg solide aan en moeten de zijkoffers er een keer af, is dat in een oogwenk gedaan. In de topkoffer vindt je trouwens nog meer LED verlichting en dat geeft de motor aan de achterkant een prachtige aanblik.

Afbeelding

De H-D Ultra Limited heeft het nieuwe Reflex anti-blokkeer remsysteem (ABS) met dynamische, elektronisch gelinkte voor- en achterrem voor optimaal remvermogen onder alle omstandigheden. De remmen zijn dan bij minder de 40km/u gecombineerd en daarboven zijn ze weer gescheiden. Ook dit is een ontwikkeling vanuit Project Rushmore. Jammer van de die misser van de positie van het achterrem pedaal. Je moet namelijk je voet optillen om hem te bedienen. De treeplank wat korter maken en daar het pedaal iets bovenuit laten steken was beter en veiliger geweest.

Afbeelding

Het rijden. Afbeelding

Als je voor het eerst op een Harley stapt zoals ik zit je natuurlijk vol vooroordelen en heb je toch wel bepaalde verwachtingen van zo’n wereldberoemd merk. Als eerst moet je de inwendige knop om zetten gemerkt met ” haast”. Die zit ergens in je kop en moet om naar de stand relax. Wil je namelijk alles snel en vlotjes doen dan zit je op de verkeerde motor en kan je niet genieten van het rijden op zo’n motor. Opstappen gaat trouwens prima want de motor is lekker laag en hij is goed handelbaar bij het manoeuvreren. Nadat de startmotor het blok van 1690cc met een ferme slinger aan het draaien heeft gezet trilt de Harley er vrolijk op los. Het blok zie je best wel flink trillen maar voor de rest van de motor blijft het redelijk binnen de perken. En als je het blok zo ziet stampen verbaas je je daar best wel over. Met een duw op de hak teen schakelpook zet je het geheel met een stevige klak in zijn eerste versnelling, je laat de hydraulische koppeling los en je gaat moeiteloos van je plek. De Harley is voorzien van een zes bak en je bent best wel veel aan het schakelen verbaasde ik mezelf. Die klak die je hoorde bij het inschakelen hoor je in het begin regelmatig weer terug. Maar na enige tijd van gewenning schakel je zonder veel bijgeluiden. Ik had eigenlijk verwacht dat je hem rap in een hogere versnelling zet en het koppel van 138Nm dan zijn werk laat doen en je dan de klappen uit de pijp zou horen komen maar niks is minder waar. Het koppel gevoel waar ik op gehoopt had zit er niet in en je moet gewoon terug schakelen voor een bocht anders ga je niet soepeltjes door de bocht . Ook bij inhaal acties op de 80km/u wegen is het zaak even een tikkie terug te doen. Dan trekt de Harley er wel lekker langs en dan vlot weer naar 6 schakelen en verder met 2500 toeren op de teller. Het toerental in het zesde verzet is lekker laag en ronkend doet de Harley werk en ga je onwillekeurig zitten mijmeren over een reis naar die beroemde interstates in de U.S. Met die zesbak is een versnelling indicator erg makkelijk en die zit er dan ook op. Jammer dat hij niks aangeeft als je de koppeling intrekt en met dat gemis wordt je vaker dan verwacht geconfronteerd voor een stoplicht. Lekker vlot door de bocht is voor de Harley not done en dat laat hij ook horen doordat de zijstandaard snel het asfalt raakt. Die zelfde zijstandaard bezorgt je in het begin een hartkwaal want zet je de motor neer dan ben je als de dood dat hij van de standaard afrijdt. Dit zal de motor echt niet doen want de standaard valt tussen 2 lipjes in als je hem eenmaal laat rusten op zijn kant. Niks aan de hand dus.

Afbeelding

Eenmaal in het zadel.

Ergonomisch zit het wel snor met de Harley, je hebt een riant uitzicht op het klokkenspel en alles zit goed onder handbereik. De spiegels zitten op het stuur en staan ver genoeg naar buiten om prima achter je kijken. De zit positie zelf is gewoon lekker relaxed te noemen en kan je kan het lang volhouden, helemaal in combinatie met een lekker muziekje uit het uitstekende audio systeem.



Wat mij wel opviel is dat de achter schokbrekers niet instelbaar zijn vanuit het zadel zoals op zoveel andere goedkopere motoren, op hobbelwegen of met duo achterop zit je al snel tegen het eind van de veerweg. Ze zijn dan wel lucht ondersteunt maar volgens de dealer waar wij de Harley hadden opgehaald wordt die ingesteld door de dealer en dan moet het goed zijn. Zit je dan met 2 personen en wat bagage op de motor zit je helemaal snel aan de toch al beperkte grondspeling en dat is jammer. Maar zoals ik al schreef je moet dan ook relaxed rijden. De wegligging is verder prima en de fiets gaat op rails door de bocht zonder dat het frame ook maar een krimp geeft en ook doen de remmen zelf hun werk prima en is het gevaarte van 414kg rijklaar zonder problemen weer tot stilstand te brengen. Dat hoge gewicht laat zich makkelijk verklaren want alles is robuust uitgevoerd. Niks geen lullige beugeltjes maar gewoon een stevige bevestiging van een en ander. Alles is even zwaar en dik uitgevoerd aan de motor, de spotlightbeugel, de kofferbevestiging, de dikke voorvork, alles ziet er erg solide uit en dat geeft vertrouwen in deze tourmastodont. Zwaar is ook zijn prijs die naar gelang de uitvoering tussen de 33 en 35 duizend euro’s ligt. Best wel veel geld, maar ook hier komt een cliché om de hoek, je koopt wel een fiets met karakter en met een hele geschiedenis. Het geluid herkent iedereen en je zal niet ongezien door een straat rijden want iedereen zal en wil de motor bekijken met een jaloerse blik. Een boekwerk vol zou je kunnen schrijven over deze Harley maar rijden en beleven gaat veel sneller :mrgreen:

Meer informatie en maten en gewichten vind je: hier

Afbeelding


youtu.be/u5PG6gDU2L4

Peter Bruikman, oktober 2013
Met dank aan Harley-Davidson Benelux en Central Harley-Davidson in Veghel.

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3906
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Take it easy. De Harley-Davidson FLHTK Ultra Limited 201

Bericht door director » 26 okt 2013, 13:41

Mooi verslag Peter, bedankt voor het test- en schrijfwerk.

Ik heb ongeveer 100 km op deze motor mogen rijden en was verrast door het "king of the road gevoel" wat deze motor je geeft. Genoeg knopjes om mee te spelen, een mooi geluid en veel karakter.

Het sturen gaat heel anders dan een Goldwing, die door het lage zwaartepunt veel soepeler door bochten (van links naar rechts) rolt. Dit merkte ik met name bij rotondes die ik dan te snel wil nemen, de Harley-Davidson dwingt je tot een meer relaxte rijstijl. De Harley-Davidson voelt dan wat stijver aan maar na de nodige km's wen je daar wel aan. Je merkt wel dat een Goldwing qua elektronica een inhaalslag heeft te maken; de geintegreerde radio, navigatie, CB, voice command is gewoon helemaal van deze tijd.

Helaas liet het weer het niet toe om deze dikke Amerikaan mee te nemen naar de Eifel op Peter's favoriete route we hadden hem daar graag aan de tand gevoeld.

Als ik € 35.000 uit mocht geven aan een nieuwe motor en de keuze had tussen een nieuwe GL1800 en deze motor....... kocht ik toch een Goldwing.
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Take it easy. De Harley-Davidson FLHTK Ultra Limited 201

Bericht door RonalT » 26 okt 2013, 16:57

Ik moet zeggen dat de foto van de radio helemaal TOP is. :lol:

Leuk verslag, maar niet mijn motor. Het idee en de soort mensen passen niet bij mij. Een collega heeft een hele mooie Mercedes Sport-ding en een Harley.
De Harley werd gekocht en er werd direct duizend euro uitgegeven om een uitlaatsysteem te kopen wat meer kabaal maakt. Dat bedoel ik met idee..... wat om Harley heen hangt.
Verder mooie motoren die vast lekker rijden, maar ik denk er niet over om mijn motor voorlopig in te wisselen
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Take it easy. De Harley-Davidson FLHTK Ultra Limited 201

Bericht door Devoraz » 26 okt 2013, 17:50

Same here. Martin_M rijd op een Ultra Classic ElectraGlide dus ik heb de motor van dichtbij meegemaakt. Ik heb er nog niet op gereden maar over het geheel gezien is het niet mijn soort motor. Als ik de hoofdprijs in de staatsloterij zou winnen, zal het waarschijnlijk toch een GL1800 worden.
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
DeWoert
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 958
Lid geworden op: 03 okt 2009, 18:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Tilburg

Re: Take it easy. De Harley-Davidson FLHTK Ultra Limited 201

Bericht door DeWoert » 26 okt 2013, 21:47

Ik zou mijn GL1500 er meteen voor inruilen.
Prachtige motor, zo'n Harley heeft wel wat.
En JA, dat meen ik ook niet serieus ook..

Gebruikersavatar
marcelk
Berichten: 358
Lid geworden op: 23 jan 2011, 11:37
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Opperdoes

Re: Take it easy. De Harley-Davidson FLHTK Ultra Limited 201

Bericht door marcelk » 27 okt 2013, 01:01

mooi verslag peter :)
groetjes marcel en lia

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: Take it easy. De Harley-Davidson FLHTK Ultra Limited 201

Bericht door Wingnut » 27 okt 2013, 09:13

Wederom mooi verslag Peter.

Ik ben het met Erik eens dat de GL1800 qua electronische opties (zie ook BMW K1600) niet meer bij de tijd is en dat Honda een echt nieuw model zou moeten brengen. Voor het modeljaar 2014 zal de GL1800 weer niet echt veranderen dan misschien kleur (en prijs) en is het al het 14e jaar van het GL1800 basis concept. Het is dat gezien mijn rijstijl (sportief) de HD geen optie is terwijl ik het wel qua uiterlijk, sound en deze opties het model me wel aanstaat, maar de motor en wegligging niet vegelijkbaar zijn met de GL1800.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

Plaats reactie