Roadtest met de Yamaha FJR1300AS

Hier beschrijven we de testritten die we maken op interessante motoren.
Plaats reactie
peter

Roadtest met de Yamaha FJR1300AS

Bericht door peter » 17 sep 2013, 12:41

Roadtest Yamaha FJR1300 AS 2014

Afbeelding Werkpaard of paradepaardje :?:

Het is een perfecte dag om de Yamaha te testen, het zonnetje erbij terwijl regen was voorspeld, alleen jammer dat ik in een busje van Motor Center Venlo onderweg ben naar Schiphol om de motor op te halen. Afijn, bij de importeur even vlot de papieren in ontvangst nemen , motor inladen en dan vlot weer terug naar Venlo om daar officieel de motor mee te nemen voor een aantal testdagen.

Dan eindelijk mag ik opstappen om de eerste kilometers te gaan maken. Contactsleutel er in en een druk op de startknop, Uuhh niks? De koppeling intrekken gaat niet want die zit niet op de linker stuurhelft, en hij staat vrij volgens het neutraallampje, wat nu dan weer, is de gedachte die door me heen gaat. Er blijkt niks aan de hand te zijn want de Yamaha start je simpel genoeg door ook de voor-rem in getrokken te houden. Dus, sleutel om, voor rem in en een druk op de knop. Vlot en strak snort de 4 pitter onder je billen en dan dient zich probleem 2 aan. Je tikt de bak met voet naar beneden met de bedoeling hem in zijn eerste versnelling te zetten maar wederom gebeurt er niks. Het blijkt dat dat versnellingen allemaal naar boven ingelegd moeten worden. Aha! dat is duidelijk en blijkt ook nodig te zijn doordat je ook met de flippers op het stuur kan schakelen. De elektronica zou er anders dus niks van begrijpen, simpel eigenlijk.

Afbeelding Gezocht: koppelinghandel.

Een koppelingshandel is er niet en in het begin moet je er even aan wennen maar de automatische koppeling doet zijn werk perfect en houdt de motor keurig stil zolang je maar van het gas afblijft. Geef je een streepje gas erbij grijpt ook de koppeling aan en ben je vertrokken. Bij het schakelen even iets van het gas af wat je normaal ook doet en een druk op de flippers en de motor schakelt verder voor je. Terug schakelen gaat net zo simpel alleen houdt je je gas dicht en een druk op een van de flippers is genoeg om hem te laten wisselen van tandwiel. Eigenlijk regelt de motor ook de gasstand tijdens het schakelen en hoef je dus alleen op de knop te drukken maar dan hoor je toch regelmatig een klak vanuit de bak. Misschien een kwestie van inlopen. Wennen moet je er wel aan want als je eenmaal op een van de flippers druk dan schakelt de bak ook razend snel, sneller dan je normaal met de voet zou doen wat overigens nog steeds mogelijk is.

Afbeelding Elektronisch schakelen :!:

Na verloop van tijd schakel je alleen nog met die flippers en je voet heb je alleen nog nodig omdat hij wel makkelijk is tijdens de rest van je leven. Terug schakelen kan de motor ook eventueel zelf, komt hij onder de 1000 toeren dan gaat hij een tandje terug. Je moet dan wel het terugschakelsysteem aangezet hebben anders sta je in de verkeerde versnelling stil. Het is geen echte automaat maar wel een gerobotiseerde bak met automatische koppeling die het meeste schakelwerk van je overneemt. Mij beviel het in ieder geval uitstekend en het pedaaltje gebruikte ik helemaal niet meer.

Afbeelding Wegligging prima.

De motor blijkt super vriendelijk van karakter te rijden en gaat perfect neutraal door de bochten. Deels te danken aan de upside down voorvork die nieuw is voor dit model. De achtervering is net zo perfect als de rest. Van die voor en achter vering regel je de demping en voorspanning vanaf de rechter stuurhelft. Je scrolt even door het menu en dan kan je kiezen uit een aantal standen. 1 persoon of 2 personen, met of zonder bagage, sport of tour en iedere stand is ook nog afzonderlijk naar persoonlijke smaak af te stellen. Het systeem gaat zelfs een stukje verder dan bij de BMW K1600GTL die ik laatst gereden heb.
Het menu in het dashboard is simpel van opzet en erg duidelijk, je druk op de menuknop en je scrolt naar de functie die je zoekt, dan neem je de modeknop en kiest je voorkeur. Simpel, doeltreffend en functioneel. In het menu vindt je tal van zaken zoals je voorkeur voor een sportieve of toeristische rijstijl, hoeveel personen, met of zonder bagage, je kan de ruit omhoog of omlaag stellen, de handvat verwarming aan of uitzetten, of je kan de kilometers en brandstof informatie oproepen. In het dashboard zelf vindt je ook nog een kopje waarmee de tractioncontroll aan of uit kan schakelen. Grappig is het woordje eco wat in je display komt te staan als je milieuvriendelijk rijdt.
Zet je de motor in de sportstand dan wordt de reactie op het gas een stuk feller en de vering wordt ook nog strakker gezet. Eventueel kan je de veerstand voorprogrammeren indien gewenst. Sommigen onder ons zullen dat misschien niet als prettig ervaren maar het is tenslotte ook een sportstand.
Bagage kan je genoeg meenemen in de 2 ruime en stevige zijkoffers en zelfs je helm past er in. Een optionele topkoffer behoort ook nog tot de mogelijkheden en natuurlijk zijn ze in een oogwenk af te nemen.

Afbeelding Ruimte zat in de koffers.

Verder is het geen spannende motor maar ik snap wel waarom de overheid zoveel van die motoren heeft rondrijden. De motor loopt uitstekend en doet wat hem gevraagd wordt. De motor stuurt uitstekend, remt uitstekend heeft ABS en de zitpositie is ronduit goed te noemen. In combinatie met de 146pk en het koppel van 138nm en de tankinhoud van 25 liter heb je een uitstekende snelle reismotor waar je ook na een lange rit nog fit vanaf stapt. De machine gooi je moeiteloos de bocht in en je gaat dat ook steeds wat sneller doen want grondspeling heb je meer dan genoeg. Geef je gas in de bocht dan blijft ze heel voorspelbaar doorgaan zonder verrassingen. Zet de ruit in de juiste positie en windgeruis heb je ook niet meer.

Afbeelding Goed geplaatste spiegels.

De spiegels zijn zo opgesteld dat je handen helemaal uit de wind zitten en dat is natuurlijk erg prettig in combinatie met de handvatverwarming. Het zadel is natuurlijk ook te verstellen, fijn als je wat kleiner van stuk bent. Zet je de motor neer en je zet hem voor je hem uitschakelt in z’n eerste versnelling dan fungeert die meteen als parkeerrem.

Afbeelding Kodak momentje.


Het dashboard is heel modern met een digitale snelheidsmeter een analoge toerenteller, de nodige lampjes en de info unit voor de broodnodige informatie over de brandstofvoorraad of een van de vele andere instellingen.
Ben je van plan om deze Yamaha te kopen dan koop je mijns inziens een uitstekende motor die doet wat hij moet doen en voorlopig nog niet gedateerd zal zijn door de vooruitstrevendheid die Yamaha met dit model laat zien.

Afbeelding Strak dashbord.

Heb je 22.500€ dan kan je die inruilen voor: :arrow:
Motortype Vloeistofgekoeld, dubbel bovenliggende nokkenas, 4-takt, 4-cilinder
Cilinderinhoud 1,298 cc
Max. vermogen 107.5 kW (146.2 pk) bij 8,000 tpm
Max. koppel 138.0 Nm (14.1 kg-m) bij 7,000 tpm
Eindoverbrenging Cardan
Transmissie Constant mesh, 5 versnellingen
Type koppeling meervoudige platen, Nat
Brandstofsysteem Brandstofinjectie
Boring x slag 79,0 mm x 66,2 mm
Veerweg, voor 135 mm
Wielophanging, achter Link-type veersysteem, instelbare veervoorspanning op de enkele schokdemper
Remmen, voor Hydraulisch bediend, twee remschijven, Ø 320 mm
Remmen, achter Hydraulisch bediend, enkele remschijf, Ø 282 mm
Bandenmaat, voor 120/70 ZR17M/C (58W)
Bandenmaat, achter 180/55 ZR17M/C (73W)
Inhoud brandstoftank 25 liter
Zithoogte 805/825 mm
Wielbasis 1,545 mm
Totale lengte 2,230 mm
Totale breedte 750 mm
Totale hoogte 1,325/1,455 mm
Gewicht rijklaar 296kg

Met dank aan: motorcenter Venlo en de Yamaha importeur.
Gereden door: P.J. Bruikman & E. Windmeijer
Laatst gewijzigd door peter op 12 nov 2013, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wingryder
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1259
Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
Locatie: Sassenheim

Re: Nog even wachten op de 3 stemvorkjes.

Bericht door wingryder » 17 sep 2013, 13:55

Yo Peter,

dat wordt vast weer leuk. ben stiekem een beetje jaloers.
Wordt het een FJR?
In ieder geval veel plezier en houdt de glimmende kant boven :-)

Groet,

Jan
Love to ride a goldwing!!!.
suzuki GT550 '75 tot '77 verkocht
400 cc ? Honda chopper achtig ding tot '83, verkocht
Eerste wing, een 1000, verkocht '84
2006 GL 1500,grijs, ingeruild op een rode
GL1800, deze in 2014 in ijsland aan brokken gereden, nu een zwarte
GL 1800,12-5-2021 verkocht

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Nog even wachten op de 3 stemvorkjes.

Bericht door Devoraz » 17 sep 2013, 16:19

Ik vermoed ook dat het een FJR1300 wordt maar welke type (AE, AS of de A)???

AS heeft een elektronisch schakelsysteem en ik ben wel benieuwd hoe dat nou rijdt. Je schakelt zonder te koppelen... een semi-automaat dus!
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

peter

Re: Nog even wachten op de 3 stemvorkjes.

Bericht door peter » 11 okt 2013, 15:36

De bike is inmiddels aanwezig en heeft al menig km mogen rijden in Limburg. A.s. zondag wordt het nog leuker als we de roadtest met 2 motorfietsen in de Eifel voortzetten :mrgreen: :mrgreen:

Wat heb je het toch slecht als testpiloot en dan ook nog zo dicht bij de Eifel woont :lol: :lol: :lol:

Nog even een magneet zoeken voor de onderdelen van die 2e fiets :lol: Brengen we hem in iedergeval compleet terug :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
inside
Berichten: 580
Lid geworden op: 28 mar 2006, 23:24
Type Goldwing: GL1800
Locatie: arnhem

Re: Nog even wachten op de 3 stemvorkjes.

Bericht door inside » 11 okt 2013, 18:33

peter schreef:
Nog even een magneet zoeken voor de onderdelen van die 2e fiets :lol: Brengen we hem in iedergeval compleet terug :lol: :lol: :lol:

een HD?

veel plezier en Gr. Hans

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: Nog even wachten op de 3 stemvorkjes.

Bericht door G.winger » 11 okt 2013, 20:30

ik zal de aanhangwagen vast klaar zetten ;-)) ;-)) ;-))
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Gebruikersavatar
nvliet
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jul 2013, 20:02
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:

Re: Nog even wachten op de 3 stemvorkjes.

Bericht door nvliet » 15 okt 2013, 20:35

Ik dacht dat ze tegenwoordig als optie magnetische uitlaten op die dingen zetten, daar blijven de verloren onderdelen dan aanplakken
Je kunt niet alles hebben, dan is je schuur te klein.

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3906
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Roadtest met de Yamaha FJR1300AS

Bericht door director » 12 nov 2013, 16:46

In het eerste bericht staat inmiddels de test te lezen.

Ik heb er ook een paar uur op gereden en was onder de indruk van het schakelgemak en souplesse van deze 1400cc motor.
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

peter

Re: Roadtest met de Yamaha FJR1300AS

Bericht door peter » 12 nov 2013, 16:52

Toch echt een 1300cc motorke :lol:

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Roadtest met de Yamaha FJR1300AS

Bericht door RonalT » 12 nov 2013, 17:12

En dan ook nog maar bijna 1300 cc.
Ze zijn bij Yamaha niet zo royaal als met de Goldwing CC's. :lol: :lol:

Mooi artikel en jammer dat ik zo tevreden ben over mijn Wing. Anders zou ik voor een FJR1300 gaan.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3906
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Roadtest met de Yamaha FJR1300AS

Bericht door director » 13 nov 2013, 10:15

peter schreef:Toch echt een 1300cc motorke :lol:
Oeps, nou ja 102cc is bijna de inhoud van een lichte motor :oops:
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Plaats reactie